144hz skärm vägrar återge bild i mer än 60hz

Permalänk

144hz skärm vägrar återge bild i mer än 60hz

Som rubriken lyder så vägrar min julklappsskärm visa mer än 60hz, trots att alla inställningar är på 144hz. Testat med både ett Radeon HD7750 och ett GTX970, med båda två kan jag utan problem ställa in 144hz men det blir absolut skillnad, både i känsla och på tester. Har även testat både DVI-D och Displayport, båda ger exakt samma resultat. Vad skulle orsaken bakom detta vara? Och för att slippa frågor som "Är du säker på att den står på 144hz?" och "Gå in på Windows skärminställningar" så har jag även gjort en video på 74 sekunder där svaret till allt sånt plus tester framgår. https://www.youtube.com/watch?v=cFiZSIOHbug
Den som löser detta får en guldstjärna och en klapp på axeln, mvh.

Permalänk
Medlem

Kan det bero på din sekundära skärm som är 60Hz? Testa att koppla ur den.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan det bero på din sekundära skärm som är 60Hz? Testa att koppla ur den.

Den är urkopplad, ingen skillnad. Testade sänka från 144hz till 60, sedan 59, sedan 50, för att se om problemet var att "uppnå" 144hz, tydligen så gör ingen av dessa någon skillnad alls. Har även testat 120 och 100, alla visar precis samma sak på både tester och när man rör på musen. Vet inte om det skulle hjälpa att hitta problemet på något sätt, men det är ju iaf nånting.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad kör du med för webbläsare? En modifierad Chrome? Den kanske är begränsad till 60 fps. När du växlar frekvens måste också signalen synka om, men den processen kanske är borta från skärminspelningen.

Annars: kolla vad skärmen rapporterar i skärmens info-meny. Du kan även användas FRAPS för att se vad grafikkortet renderar. Ihop med V-sync och låga grafikinställningar kan det avslöja en del.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad kör du med för webbläsare? En modifierad Chrome? Den kanske är begränsad till 60 fps. När du växlar frekvens måste också signalen synka om, men den processen kanske är borta från skärminspelningen.

Annars: kolla vad skärmen rapporterar i skärmens info-meny. Du kan även användas FRAPS för att se vad grafikkortet renderar. Ihop med V-sync och låga grafikinställningar kan det avslöja en del.

Vad räknas som en modifierad? Så mycket mods tycker jag inte att det är tbh. Men det funkar ju inte på t.ex. skrivbordet heller utan endast på spel :/

Med vsync och adaptive vsync (Nvidia CP) på så får jag 144FPS cap och ingen screen tearing när jag är vid den gränsen, så det verksr funka. Har kollat med både RivaTuner, ingame fps-mätare, skärminställningar, PowerStrip, Speccy, Moninfo och ett flertal ytterligare program och dom säger 144hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Fixa en bättre webbläsare och stäng av din sekundära skärm.