Permalänk
Inaktiv

Köpråd

Jag behöver köpa ett nytt grafikkort till min son och jag kikar runt på prisjakt, men vet inte vilka parametrar jag ska sätta för att få rätt urval. Behoven? Tja....han spelar SIM's med en massa addons, Minecraft, Escapists m.m. Jag fick en gång tipset att man ska gå på storleken på grafikkorten och vikten; tungt är bra. Men tungt är också dyrt. Jag behöver sen förmodligen också uppgradera hans moderkort (m4a785td-m evo) inom en inte alltför lång framtid, men jag antar att PCIe-16 fortfarande är interfacet som gäller, så det bör inte vara något problem? Och kortet måste ha stöd för Windows 10.

Hur är det med grafikinterfacet som är inbyggt i processorerna? Jag antar att detta är "skräp" så att man inte bör använda den utgången om man inte bara ska ha datorn till kontorsjobb?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8930397/2015-12-24

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Vad har han för grafikkort? Jag tror mer processorn är boven i det hela, minecraft med moddar är väldigt tungt. Escapist har jag ingen aning alls om.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@anon90098: Lite mer information om resterande komponenter skulle hjälpa för att komma med relevanta förslag. CPU? RAM? PSU? Då moderkortet är av mITX-format så kanske chassit är ganska litet?
"Stort och tungt" är inga speciellt bra referenser att gå på vid val av grafikkort.
För de spel du nämner behövs knappast något "high-end" grafikkort (som ex. GTX 970), utan du skulle klara dig fint med ex ett GTX 750 Ti.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

CPU: AMD Phenom X4 3,5GHz.
RAM: 4GB
Grafikkort: ATI Radeon HD4200

Själv kör jag FSX flygsimulator med maxinställningar och ganska bra framerate på ett gammalt GTX460. Är GTX750 som du föreslår bättre än 460? Finns det en direkt koppling i höga "GTX-nummer" vs. prestanda och pris?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon90098:

CPU: AMD Phenom X4 3,5GHz.
RAM: 4GB
Grafikkort: ATI Radeon HD4200

Själv kör jag FSX flygsimulator med maxinställningar och ganska bra framerate på ett gammalt GTX460. Är GTX750 som du föreslår bättre än 460? Finns det en direkt koppling i höga "GTX-nummer" vs. prestanda och pris?

Just GTX750 utan Ti är inte jättemycket snabbare än ett GTX460 visst en del men ett med Ti är definitivt ett stort steg samtidigt som det inte kräver mycket av nätagget. Lite beroende på budget är väl ändå dessa kort rätt ok.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)