Permalänk
Proffsmoddare

FRAMED

FRAMED är ett showcase-projekt med fokus på detaljer, nytänkande och total helhet. Från ruta ett har min strävan varit att åstadkomma något unikt inom moddning. Jag har levt ut en idé som jag under projektets gång har tvivlat på att kunna slutföra. Poleringen är unik, genuin och förbaskat vacker. Poleringen är min idé och mitt slit.

Med total helhet menar jag chassi <--> hårdvara. Material, färger och estetisk utformning är en fullständig matchning mellan chassit och komponenterna. Genom noggrann planering har jag skapat ett tema som faktiskt innebär användning av hårdvara i princip out-of-the-box. I praktiken är det alltså ett moddningsprojekt med full garanti!

Jag är otroligt stolt över detta genomförande, och det känns som en seger, för jag tänker definitivt inte göra det igen...

Komponenter:

• MB: Gigabyte Z97N Gaming 5
• CPU: Intel i7 4790k
• GPU: Gigabyte GTX 980Ti 6GB Xtreme Gaming
• RAM: 16GB Corsair Dominator Platinum DDR3 1600MHz
• SSD: 2x Corsair Force LX 256GB
• CPU-kylning: Corsair H100i GTX + 2x Corsair SP120 LED
• PSU: Corsair RM750i

Modifikationer:

• Högglanspolerat chassi (överallt, även under och inuti)
• Högglanspolerat fäste till radiatorn
• Högglanspolerat light bar kit till ramminnena.
• Egendesignat laserskuret radiatorgaller i högglanspolerat rostfritt stål
• PSU-hållaren ombyggd med polerade kopparskenor
• Distanser till moderkortsplåten i polerad koppar
• Inserts till radiator och pump i polerad koppar
• Polerade kopparbrickor till PSU
• Polerade kopparklämmor till kablar
• Delvis om-sleevat kabelkit från Corsair (kortade/förlängda/grenade)
• Handgjord custom GPU-adapter i akryl för 90-grader montering.
• Av-anodiserade kylflänsar på moderkortet
• Stickers borttagna (moderkort/ramminnen/radiator/delvis SSD och PSU)
• Kontakter, kondensatorer och kablar färgade svarta på moderkortet.
• Flyttade SSD-er
• Polerade chassifötter i rostfritt stål

Byggtid:

• Polering 70 h (färgborttagning/slipning/polering)
• Detaljtillverkning 50 h (koppardetaljer/radiatorgaller/sleeving etc.)
• Montering 20 h
Totalt ~140 h

För byggbilder och info bakom kulisserna hänvisar jag till byggloggen: FRAMED by timpelay

Jag vill slutligen tacka mina sponsorer Johan/Corsair och Josefin/Gigabyte för att ni trott på det jag gjort!

Besök galleriet här

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Galet snyggt! brukar normalt inte gilla "skrikiga färger" (tänker på den gröna) men detta var riktigt snyggt ihop med det högglanspolerade! Gillar även grafikkortets placering

Ser fram emot fler projekt! GJ

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av DuRac3ll:

Galet snyggt! brukar normalt inte gilla "skrikiga färger" (tänker på den gröna) men detta var riktigt snyggt ihop med det högglanspolerade! Gillar även grafikkortets placering

Ser fram emot fler projekt! GJ

Tack du! jag är normalt inte heller för så mycket färger. Men i detta projekt ville jag ha något som bröt av ordentligt mot polerad alu och koppar. Då satt det gröna som en smäck!

Kul att du gillar placeringen. Ganska optimalt gällande både utseende och luftflöde/kylning!

Mer projekt kommer. I promise.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Snyggt och proffsigt, skalan går ju bara till 5 så det får bli det.

Permalänk
Medlem

Extremt snyggt. 5/5

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Avstängd

Fan va sexigt!! Jag blir grymt avis! 5/5

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Permalänk
Proffsmobbare

En skam att denna inte har högre betyg. Istället för att mata på uppenbara modifikationer gör du något eget och modifierar chassit snarare som en kirurg än något annat. Väldigt genomtänkta och vackra inslag av koppar. En absolut femma.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Undie:

Snyggt och proffsigt, skalan går ju bara till 5 så det får bli det.

Skrivet av PerUtanZ:

Extremt snyggt. 5/5

Skrivet av jhun104:

Fan va sexigt!! Jag blir grymt avis! 5/5

Skrivet av MetallicAcid:

5 stars from me!

/J

Tack! Kul att ni gillar det!

Skrivet av Laine:

En skam att denna inte har högre betyg. Istället för att mata på uppenbara modifikationer gör du något eget och modifierar chassit snarare som en kirurg än något annat. Väldigt genomtänkta och vackra inslag av koppar. En absolut femma.

Det känns skönt att höra detta från dig. Jag är själv lite förvånad ska jag helt ärligt medge. Kanske har det blivit så vedertaget att moddning innebär custom loop, och att något annat bara är konstigt. Men att bygget inte går hem med full pott i alla stugor är inget jag deppar över. Jag bygger för att det är kul och kommer fortsätta prova lite unika och säkert i någons ögon konstiga moddar.

Tack och God Jul!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Kan inte göra annat än att hålla med @Laine. Bra ordval "kirurg" Fint utfört och superbt "irl".
Att man inte fler ger detta femmor förstår jag inte? Kanske beror på, som du säger @timpelay, jag hoppas att det inte är så!

Någon bild med lite reflektion underifrån (lite blank yta) hade höjt intrycket ytterligare
Om jag ska komma med "önskemål" så hade det varit att du gjort något med PSU - den är väldigt exponerad, men samtidigt inte samma "stil" som varken GPU/SSD/ram osv. Kanske en egen etikett eller bara Platon svart alternativt något polerad/koppar-detalj?

summa sumarum: professionellt och utfört med kirurgiskt precision! En säck bananer från mig!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Kan inte göra annat än att hålla med @JaZid. Bra ordval "kirurg" Fint utfört och superbt "irl".
Att man inte fler ger detta femmor förstår jag inte? Kanske beror på, som du säger @timpelay, jag hoppas att det inte är så!

Någon bild med lite reflektion underifrån (lite blank yta) hade höjt intrycket ytterligare
Om jag ska komma med "önskemål" så hade det varit att du gjort något med PSU - den är väldigt exponerad, men samtidigt inte samma "stil" som varken GPU/SSD/ram osv. Kanske en egen etikett eller bara Platon svart alternativt något polerad/koppar-detalj?

summa sumarum: professionellt och utfört med kirurgiskt precision! En säck bananer från mig!

Tack Björn! Fasen vad bananer. Riktigt bra kritik där, har funderat lite på vad jag kan hitta på för kul med nätaggregatet. Baksidan är jag nöjd med ihop med de enkla polerade kopparbrickorna, men sidan kan allt jobbas på. Det är ju definitivt inget som säger att projektet är klart, slutfört är det men klar blir man aldrig

Får ta och komplettera med någon "spegelbild"!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

Tack Björn! Fasen vad bananer. Riktigt bra kritik där, har funderat lite på vad jag kan hitta på för kul med nätaggregatet. Baksidan är jag nöjd med ihop med de enkla polerade kopparbrickorna, men sidan kan allt jobbas på. Det är ju definitivt inget som säger att projektet är klart, slutfört är det men klar blir man aldrig

Får ta och komplettera med någon "spegelbild"!

Yup, I totally agree with @Laine and @nizr here mate. Much underated PC mod which I had assumed would get more points. It seems that you automatically get deducted starts straight away because the project does not have a custom hardline loop and RGB rainbow scrolling lighting etc. etc.

If you are after reflections, I can recommend a glass table top or even acrylic. I have both white and black acrylic sheeting that you may have if you wish to use this for reflections.

/J

Permalänk

5/5 inget snack!

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Detta bygget var otroligt snyggt, allt verkligen in i minsta detalj är grymt bra gjort. 5/5

Permalänk

5/5 sjukt snyggt!

Visa signatur

Intel i5-6600k | GeForce GTX 980Ti | Corsair VENGEANCE 16GB | Asus sabertooth z170 | Corsair SSD Force GS Series 240GB |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MetallicAcid:

Yup, I totally agree with @jazid and @nizr here mate. Much underated PC mod which I had assumed would get more points. It seems that you automatically get deducted starts straight away because the project does not have a custom hardline loop and RGB rainbow scrolling lighting etc. etc.

If you are after reflections, I can recommend a glass table top or even acrylic. I have both white and black acrylic sheeting that you may have if you wish to use this for reflections.

/J

Thanks man, it feels good that you, the pros like it!
I've customized the AIO cooler. I mean, who does that?

I've got a black tinted glass desktop that I could use, but it's so frickin' heavy

Skrivet av Rasse12345:

5/5 inget snack!

Skrivet av macerob:

Detta bygget var otroligt snyggt, allt verkligen in i minsta detalj är grymt bra gjort. 5/5

Tack! Jag har jobbat stenhårt på alla små detaljer för att inte lämna något halvdant

Skrivet av Ghandylito:

5/5 sjukt snyggt!

Tack så mycket! Jag är beredd att hålla med..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Stort fan av gröna byggen

Permalänk

Riktigt snyggt och proffsigt gjort!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av SoooN:

Riktigt snyggt.

Skrivet av broNzer:

Snyggt! Stort fan av gröna byggen

Skrivet av samste988:

Riktigt snyggt och proffsigt gjort!

Tack så mycket!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Antec Skeleton 2? inte ens likt, men lika naket är det i alla fall ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

riktigt snyggt 5/5