Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Tack alla som hjälpt till...

Grafikkort, nätagg & moderkort åkte.

Msi 970 gaming 4 GB, cooler master 500w, msi z97 gaming 5

Nytt blir väl runt 5600...

Får se hur de blir.

Tack igen

Skickades från m.sweclockers.com

åkte? slängde du det? finns säkert många som vill försöka återuppliva komponenterna om du har gett upp.

Permalänk
Skrivet av nocebo:

åkte? slängde du det? finns säkert många som vill försöka återuppliva komponenterna om du har gett upp.

Nej de finns kvar.

Satte i mitt gamla moderkort med ett nytt nätaggregat, vägrade att starta med grafikkortet i, men utan då startade de "som vanligt". Har inget annat grafikkort eller inbyggdgrafik heller, så kunde inte se några felmeddelanden.

Pappa ska ta och kolla över om han betalar för någon drulle/allriskförsäkring, vilket skulle täcka mitt olycksfall enligt några användare här.

Annars får jag väl vänta tills min födelsedag (5 jan.) och se om gud bjuder på något annat roligt.

Gällande de där med återuppliva, om vi nu har försäkring så tar väl försäkringsbolaget de skadade komponenterna?

Permalänk
Medlem

Moderkort, torrt, på ett par timmar? Bara om det legat i ugnen på 100 grader.

Skrivet av EricSevje:

Gällande de där med återuppliva, om vi nu har försäkring så tar väl försäkringsbolaget de skadade komponenterna?

Japp.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Knappast.

Nu får du nog läsa igen. Om du och grejerna är gemensamt anslutna kan ni glatt hålla 100.000v, det kommer aldrig ske någon urladdning mellan er båda. Om du och grejerna håller 100.000v statisk laddning, och ni sedan urladdar obegränsat mot något annat, kan det förvisso vara ett problem, men det var nu inte någon som sa att man skulle ta moderkortet och använda det som ledare mot närmsta jordpunkt.

Tack, men du bråkar med fel människa. Jag är en av de som talar FÖR ESD skydd. Du har bara inte läst vad jag skrev. Försök igen?
B!

Måste ha missat något. Jag ser tyvärr inte vilket av det i din beskrivning.

För om jag följer ditt tips med jordat chassi, ESD-armband anslutet till chassit eller annan jordad punkt och jag sedan skulle följa samma tips för att montera en komponent och således ta en komponent ut ur ESD-påsen antingen inne i chassit eller utanför så uppstår risken för en våldsam urladdning när kortet närmar sig chassit eftersom där knappt finns någon resistans mellan chassit och jorden.

Däremot så försvinner risken om man potentialutjämnar sig gentemot chassit(ej anslutet till jord med låg eller ingen resistans) och låter ESD-påsen innehållandes komponenten potentialutjämna sig inne i chassit.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Måste ha missat något. Jag ser tyvärr inte vilket av det i din beskrivning.

Grejerna, plural. Du, och det du arbetar med ska ha samma potential. Om den sen är helt urladdad, eller skyhög är helt ointressant.

Skrivet av Veni:

Däremot så försvinner risken om man potentialutjämnar sig gentemot chassit(ej anslutet till jord med låg eller ingen resistans) och låter ESD-påsen innehållandes komponenten potentialutjämna sig inne i chassit.

Med andra ord är det här du missat något. Det är nämligen exakt det jag skriver. Jordning är HELT ointressant. ENBART att du och grejerna du arbetar med har samma potential är relevant.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänker att men utgår från att strömförsörjningen är av den typen med brytare på. Sladden i jordat uttag, brytaren i "off" läge, och ESD armband kopplat till chassit, så är allt jordat.

Min kommentar till varför folk rekommenderar att man skruvar med elkabeln inpluggad. (Jag har även konstaterat att "Hen" fetishen fått mig att stava fel. Jag tänker åtminstone skylla på det. men = man)

Skrivet av -=Mr_B=-:

Helt onödigt, eftersom du och grejerna utan vidare kan ha en 100.000v statisk laddning, utan att det är ett problem, så länge ni inte urladdar mot något.

Min åsikt om rekommendationen.

Är du med nu?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Okidoki, men hur når man ställen det kan ha runnit in i då? Tänkte att man skulle bada det med avjoniserat vatten för att nå ställen där det kan ha runnit in i.

Du får kolla extra noga helt enkelt. Om det runnit på baksidan av moderkortet så tar du loss det helt enkelt och gör rent. Alltså, att bada sakerna kommer nog inte ens göra något, eftersom det inte blir någon friktion som det blir med att "skrubba".

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

sätt inte på datorn och släng kompenterna i en hink med ris

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Spillde lite julmust i datorn.. 2 sekunder efter slocknar den innan jag hinder dra ut strömmen.. Har ej provat att sätta på den.

Tagit ut alla komponenter, det kom julmust på moderkort och grafikkort och nätaggregat (hoppas att det bara är nätaggregatet!)

Behöver tips för att rädda min älskling..

Fick ju moderkortet och en ny proccessor i julklapp. Så ja, 4 dagar efter så har jag väldigt mycket otur.

Har tagit ur processorn ur moderkortet och den var torr. Även piggarna!

Tog ut och rörde endast komponenterna med ess armband kopplat till element.

Torkade av lite i chassit och på moderkortet samt på grafikkortet med papper.

Hjälp mig att rädda min älskling!!

hur gammal är du ? ser ofta detta problem.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Spillde lite julmust i datorn.. 2 sekunder efter slocknar den innan jag hinder dra ut strömmen.. Har ej provat att sätta på den.

Tagit ut alla komponenter, det kom julmust på moderkort och grafikkort och nätaggregat (hoppas att det bara är nätaggregatet!)

Behöver tips för att rädda min älskling..

Fick ju moderkortet och en ny proccessor i julklapp. Så ja, 4 dagar efter så har jag väldigt mycket otur.

Har tagit ur processorn ur moderkortet och den var torr. Även piggarna!

Tog ut och rörde endast komponenterna med ess armband kopplat till element.

Torkade av lite i chassit och på moderkortet samt på grafikkortet med papper.

Hjälp mig att rädda min älskling!!

Precis som många säger, har ni drulleförsäkring så ta det via försäkringsbolag!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Fattar inte hur folk lyckas...mobiltelefoner i ett ölglas är en sak men julmust i en stationär dator är som att spela rysk roulette med en semiautomatisk pistol.

Tvätta exponerade delar försiktigt med avjonat vatten helst SQ (Super-Q, ~15 MOhm/cm) eller MQ (Milli-Q, >18 MOhm/cm) om du kan få tag på det. Nätagget går att rädda men inget jag skulle rekommendera för dig utan köp ett nytt!

ESD-armbandet skall potentialutjämna dig och komponenterna du jobbar med, att koppla till eller via jord/nolla/fas/åskledare/Van der Graf-generator/Tessla coil/... är inte bara korkat utan som skrivits tidigare; förenat med livsfara. Givetvis skall du innan du sätter på dig armbandet se till att du inte har byggt upp en massa statisk laddning men det är enkelt gjort.

Jodå..satt med kaffe på bordet efter jobb och en define r5 på höger sida under bordet. Var helt inne i spelet när jag plötsligt ryckte till med min vänsta arm och jävlar koppen faller rakt ner med kaffet på min r5. Som tur är så var det bara usb uttagen som förstördes då dem ligger på framsidan men jag kan tänka mig att sånt kan hända om man sitter och dricker vid uppgraderingar. Man kanske vill njuta, ta en kaffe, te eller julmust samtidigt som man bygger.... jaduuu sånt händer vettu det är inga konstigheter..jaaaduuu

Permalänk
Medlem

Den bilden är lite kränkande..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seunlau:

Den bilden är lite kränkande..

På vilket sätt och gentemot vem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

På vilket sätt och gentemot vem?

Asiater i allmänt?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Asiater i allmänt?

Och vad var det som var kränkande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tror det är playlist-innehållet, eller det faktumet att det är en lågupplöst skittelefon som inte ens en asiat skulle ta i, som är problemet...

Eller det faktumet att bilden insinuerar att asiater dras till ris, som flugor till skit.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

mobiltelefoner i ölglas? jag brukar inte sätta min telefon där, speciellt inte med dagens 5" går ju knappt ner i glaset

Hmmm, det kanske är därför som det inte kommer folk till mig längre med ölindränkta mobiler. Brukade fixa sådana 3-4 ggr per år innan "smart"-telefonerna kom...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Du ska inte bada grejerna................ Du ska ta en fibertrasa eller toapapper eller liknande och torka av sockret
Herre satans gud i fan.

Haha dat svordom!

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

No comment

Permalänk
Skrivet av Argybarg:

Aj aj sicken otur man kan ha. Låt grejorna ligga på tork minst 24H i väl ventilerat rum innan du provar och starta upp det igen. hur ser det ut med grafikkortet? burkar ju vara det som kan ta värsta smällen om vätska kommer in via toppen? frågan är ju dock om det kommer bli kladdigt av allt socker som finns i julmusten som kommer sitta kvar? men det kanske nån annan har en smart lösning för att avlägsna. kanske en gammal tandborste och batterivatten?

Torkad Läsk, kaffe, urin, öl. kan vara lika elektriskt ledande som rinnande Läsk, kaffe, urin, öl. därför ska man aldrig sätta igång nånting som fortfarande är smutsigt.

tandborste och batterivatten eller tandborste och isopropanol är det som gäller.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644