Permalänk
Legendarisk
Skrivet av EricSevje:

Har alltid kopplat esd armbandet till chassit innan, utan kabeln i såklart
Men som sagt folk säger lite vad som om det där.. Vissa säger att det ska vara jordat o andra säger chassit o SI och så.

Det råder många missförstånd kring ESD och det är lätt att hitta felaktiga råd, men precis som andra här redan har påpekat så är det viktiga att du potentialutjämnar. @phz har postat en bra guide här:

Statisk elektricitet: ESD-FAQ redux.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Avstängd

Det enda jag förstört med vätska är ett gammalt tangentbord. Är alltid medveten om var jag har vätska vid datorskrivbordet ifall jag har kaffe eller något annat.

Segt. Hoppas att grejerna fortfarande fungerar!

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du får gärna ansluta ditt ESD armband till elementet, men då måste allt annat också vara anslutet till elementet. Hela poängen är att utjämna spännings potentialer. Du och grejerna ska alltså ha en gemensam punkt.
Eftersom det är mycket enklare att ansluta sig till chassit, än att ansluta allt till elementet, är det mer rätt att ansluta sig till chassit, men du får göra hur du vill...

Diskmaskin går utmärkt, kranvatten och diskmedel med mjukgörande salt alltså. Blir hur rent som helst. Problemet är att man måste få bort alla saltrester innan det torkar. Avjoniserat vatten, är bra. Efter det brukar jag följa upp med sprit, typ T-röd. Rent teoretiskt ger det en hinna av röd färg, men det har praktiken aldrig varit ett problem.

Jag misstänker att men utgår från att strömförsörjningen är av den typen med brytare på. Sladden i jordat uttag, brytaren i "off" läge, och ESD armband kopplat till chassit, så är allt jordat.
Helt onödigt, eftersom du och grejerna utan vidare kan ha en 100.000v statisk laddning, utan att det är ett problem, så länge ni inte urladdar mot något. Men jag antar att det är så man har tänkt.

Personligen är jag skeptisk till om tvätt & tork kommer fungera. Elektronik som slutar fungera av spill, alltså, där man själv inte hinner styra upp avstängningen, är som regel skrot. Var det hamnat är avgörande för vad som gått sönder.
Lycka till, och, eh, god fortsättning...
B!

Så du menar att jag kan spola moderkort o grafikkort under rinnande kranvatten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Fattar inte hur folk lyckas...mobiltelefoner i ett ölglas är en sak men julmust i en stationär dator är som att spela rysk roulette med en semiautomatisk pistol.

Tvätta exponerade delar försiktigt med avjonat vatten helst SQ (Super-Q, ~15 MOhm/cm) eller MQ (Milli-Q, >18 MOhm/cm) om du kan få tag på det. Nätagget går att rädda men inget jag skulle rekommendera för dig utan köp ett nytt!

ESD-armbandet skall potentialutjämna dig och komponenterna du jobbar med, att koppla till eller via jord/nolla/fas/åskledare/Van der Graf-generator/Tessla coil/... är inte bara korkat utan som skrivits tidigare; förenat med livsfara. Givetvis skall du innan du sätter på dig armbandet se till att du inte har byggt upp en massa statisk laddning men det är enkelt gjort.

mobiltelefoner i ölglas? jag brukar inte sätta min telefon där, speciellt inte med dagens 5" går ju knappt ner i glaset

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

eftersom du säkerligen inte laddat ur ditt nätaggregat på korrekt sätt så ligger det fortfarande med en del spänning i sig och är till 99,9% säkerhet förstört.

Stängde först av strömbrytaren och sen drog ur apparatkabeln.

Permalänk

Är detta något att prova?
http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray...

Eller avjoniserat vatten och microfiberduk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Därför har man alltid glaset/flaskan på den sidan man inte har musen, vänster eller högerhänt.

sidan du inte har datorn står på, du kan slå omkull ett glas med bägge armarna, har alltid glaset så långt ifrån att det inte har någon chans att rinna / droppa över datorn

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Så du menar att jag kan spola moderkort o grafikkort under rinnande kranvatten?

Rengöring med vanligt kranvatten fungerar utmärkt. Det du behöver vara försiktig med är statisk elektricitet samt att låta komponenterna torka ordentligt innan du testar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Stängde först av strömbrytaren och sen drog ur apparatkabeln.

då är det inte urladdat, du måste slå av strömbrytaren, rycka kabeln sen försöka starta med startknappen vilket skulle gjort ännu mer skada i ditt fall för att ladda ur det så det nätagget kan du kasta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

sidan du inte har datorn står på, du kan slå omkull ett glas med bägge armarna, har alltid glaset så långt ifrån att det inte har någon chans att rinna / droppa över datorn

Jag har lyckats välta kaffekopp under pågående strid i battlfield. Notera det hela men tänka att det verkar stanna på bordet så jag tar det när matchen är klar (det var ju sjukt viktigt att vinna). Spela klart matchen och sedan inse att det runnit ned för bordskanten, in i springan mellan fonten och chassit och sprutat ut i hela datorn via frontfläkten.

Datorn fungerade hur som helst alldeles utmärkt. Jag bara stängde av och torkade av det värsta med en fuktig trasa. Men jag hittade nya kaffefläckar i chassit varje gång jag öppnade det i år framöver. Tills jag till slut bytte helt

Så man kan absolut ha tur också. Kanske att kaffe är en del bättre än julmust också dock.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Skrivet av DrSwizz:

Rengöring med vanligt kranvatten fungerar utmärkt. Det du behöver vara försiktig med är statisk elektricitet samt att låta komponenterna torka ordentligt innan du testar dem.

Helt 100 på det? Isåfall gör det bra att bada det lite i en balja? och hur undviker jag statisk elektricitet? Esd armband kopplat till chassit under processen ?

Permalänk
Medlem

Det var rackarns synd. Min dator står under bordet så den är i alla fall skyddad.

Det här är nog min personliga favorit bland julmust sorter! Lagrad på romfat så den får den karaktären. Tips till er som gillar rom

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Några säger elektronikrengöring, andra destiliserat vatten och nån kranvatten.

Blir lite förvirrad :s

Permalänk

Julmusten försvinner inte med elektronikrengöring...

Kranvatten nästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Helt 100 på det? Isåfall gör det bra att bada det lite i en balja?

Jag har rengjort flera moderkort, grafikkort, processorer etc med bara vatten + ibland lite tvål utan missöden.

Skrivet av EricSevje:

och hur undviker jag statisk elektricitet? Esd armband kopplat till chassit under processen ?

Använd sunt förnuft. Personligen låter jag delar av komponenterna som är gjorda för att jordas mot chassit först få kontakt med vattnet för att eleminera eventuella potentialskillnader.

Permalänk
Medlem

Alltså, du kan tvätta moderkortet i vad som helst. Kvicksilver, om det roar dig. Det som är viktigt är att alla spår av salter måste bort, (och kvicksilver) och det måste vara absolut torrt innan du kopplar ström på nästa gång. Så om man tvättar med kranvatten får man antingen ta en chansning och hoppas man inte har speciellt mycket salter i sitt kranvatten, samt att det torkar fort nog för att inget ska ärga / rosta, eller eftertvätta med avjoniserat, eller som jag nämnde tidigare alkohol av något slag. När det är tidspress, och någon annan som betalar är det diskmaskin, 40 grader, max en halv disktablett, och därefter T-röd bad som gäller. Men som sagt, har grejerna "stäng av sig själv" är det i regel något som är trasigt. Har drickan hamnat på moderkortet tror jag inte hoppet är speciellt stort. Men det absolut viktigaste är att grejerna är torra innan du kopplar in dem igen. Annars har du bara kastat bort din tid.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Alltså, du kan tvätta moderkortet i vad som helst. Kvicksilver, om det roar dig. Det som är viktigt är att alla spår av salter måste bort, (och kvicksilver) och det måste vara absolut torrt innan du kopplar ström på nästa gång. Så om man tvättar med kranvatten får man antingen ta en chansning och hoppas man inte har speciellt mycket salter i sitt kranvatten, samt att det torkar fort nog för att inget ska ärga / rosta, eller eftertvätta med avjoniserat, eller som jag nämnde tidigare alkohol av något slag. När det är tidspress, och någon annan som betalar är det diskmaskin, 40 grader, max en halv disktablett, och därefter T-röd bad som gäller. Men som sagt, har grejerna "stäng av sig själv" är det i regel något som är trasigt. Har drickan hamnat på moderkortet tror jag inte hoppet är speciellt stort. Men det absolut viktigaste är att grejerna är torra innan du kopplar in dem igen. Annars har du bara kastat bort din tid.
B!

Körde lite elektroniskrengöringsspray och fick bort lite. Kopplade in allt igen (allt är torrt), tryckte på startknappen och allt lös o snurra osv som den ska när den startar i en sekund, sen hände inget alls när jag tryckte igen.

Trasigt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Man kan även använda tryckluft på burk efter att man har sprejat med elektronikrengöring så att man får bort så mycket utav resterna som möjligt.
Problemet med vanligt vatten är kalkrester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Folk säger lite vad som om de där med esd.. Vissa säger element o vissa chassi och andra chassi med nätaggregat i väggen men avslaget o SI o så.

Poängen är densamma, du vill ha samma potential som den komponent du vill skydda. Har chassit samma potential som nätagget, och nätagget är kopplat till väggen, och du tar i jorden på vägguttagen/kopplar esd-armbandet dit eller på ett element så har allt samma potential.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Inaktiv

sätt inte på datorn och släng kompenterna i en hink med ris

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänker att men utgår från att strömförsörjningen är av den typen med brytare på. Sladden i jordat uttag, brytaren i "off" läge, och ESD armband kopplat till chassit, så är allt jordat.
Helt onödigt, eftersom du och grejerna utan vidare kan ha en 100.000v statisk laddning, utan att det är ett problem, så länge ni inte urladdar mot något. Men jag antar att det är så man har tänkt.

Just det Du beskriver ökar risken avsevärt.

När Du närmar dig datorchassit med produkten i handen om chassit är fortfarande anslutet till en jordad punkt så kommer urladdningen att vara som störst. Du tror väl inte att ESD-armbandet som är anslutet till dig urladdar produkten som Du håller i handen? ESD-armband har en relativt sätt hög resistans för att just skapa en långsam potentialutjämning istället för en våldsam.

Om Du inte ser logiken i detta, minns Du inte kyl/frysskåpen i butiken när man beroende på kläder kunde lätt få sig en stött? Just det är en elektrostatisk urladdning(ESD) och direkt skadligt för elektronik, men man behöver inte känna den så pass tydligt som med t.ex. kylar/frysar i butiken.

Googla esd damage microscope i deras bildsökning så ser Du vad ESD kan skapa. En produkt behöver inte upphöra omedelbart(helt beroende på skadeverkan), men dess livslängd lär minska.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Tack alla som hjälpt till...

Grafikkort, nätagg & moderkort åkte.

Msi 970 gaming 4 GB, cooler master 500w, msi z97 gaming 5

Nytt blir väl runt 5600...

Får se hur de blir.

Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Just det Du beskriver ökar risken avsevärt.

Knappast.

Skrivet av Veni:

När Du närmar dig datorchassit med produkten i handen om chassit är fortfarande anslutet till en jordad punkt så kommer urladdningen att vara som störst. Du tror väl inte att ESD-armbandet som är anslutet till dig urladdar produkten som Du håller i handen? ESD-armband har en relativt sätt hög resistans för att just skapa en långsam potentialutjämning istället för en våldsam.

Nu får du nog läsa igen. Om du och grejerna är gemensamt anslutna kan ni glatt hålla 100.000v, det kommer aldrig ske någon urladdning mellan er båda. Om du och grejerna håller 100.000v statisk laddning, och ni sedan urladdar obegränsat mot något annat, kan det förvisso vara ett problem, men det var nu inte någon som sa att man skulle ta moderkortet och använda det som ledare mot närmsta jordpunkt.

Skrivet av Veni:

Googla esd damage microscope i deras bildsökning så ser Du vad ESD kan skapa. En produkt behöver inte upphöra omedelbart(helt beroende på skadeverkan), men dess livslängd lär minska.

Tack, men du bråkar med fel människa. Jag är en av de som talar FÖR ESD skydd. Du har bara inte läst vad jag skrev. Försök igen?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Skulle tippa på 1/4 del av en apotekarnes julmust i glas

Pust, vilken tur att det inte var Nygårdas julmust för då hade det varit kört 😀😛
OT: Hur har det gått såhär efter nästan ett dygn? Tråkig men nyttig läxa att lära sig. Hoppas det går bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Pust, vilken tur att det inte var Nygårdas julmust för då hade det varit kört 😀😛
OT: Hur har det gått såhär efter nästan ett dygn? Tråkig men nyttig läxa att lära sig. Hoppas det går bra!

Läs två inlägg upp..

Permalänk
Medlem

Ouch, detta suger ju. De delarna du inte tänkte byta ut, varför inte? De kan ju fortfarande vara förstörda? Eller de kanske inte fick någon must på sig?

Skrivet av Viochee:

mobiltelefoner i ölglas? jag brukar inte sätta min telefon där, speciellt inte med dagens 5" går ju knappt ner i glaset

Då har du inte tillräckligt stora ölglas. Men lägga den i glaset är ju ganska så onödigt ja.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av EricSevje:

Får se hur de blir.

Har du kontrollerat om familjen är försäkrad?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Jag har räddat tre såna här öden åt polare, vi brukar ta ut delarna och lägga dom i duschen med en kupévärmare och låta den bränna på i minst en dag.

Värsta var när min dåvarande flickvän smällde ut en shaker med protein över min spelburk för 10k+ och skiten blev som klister. Den överlevde men vilket jävla jobb det blev.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Liknande grejer har hänt med min laptop. Det kom dock på locket så jag lyckades torka av den och den gick inte sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Körde lite elektroniskrengöringsspray och fick bort lite. Kopplade in allt igen (allt är torrt), tryckte på startknappen och allt lös o snurra osv som den ska när den startar i en sekund, sen hände inget alls när jag tryckte igen.

Trasigt nätaggregat?

Trasigt moderkort brukar ge de problemen men det är inte torrt efter några timmar

byt moderkort och nätagg, grafikkort borde fungera fint!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.