Återkommande problem med dator, köpa ny?
Hejsan,
jag har en fundering. Min nuvarande dator är en alienware som jag köpte från dell när den var på rea. Den har fungerat bra tills den fick en enorm mängd BSOD förra året, jag lämnade då in den och de ändrade något som fick den att fungera mycket bra (och hantera alla nya spel perfekt) fram tills nu då den börjat med BSOD igen på samma sätt som förut.
Såvitt jag förstått det, jag har varit i PC-matchen ett tag, så är uppgraderingen som är nödvändig för att spela betydligt mindre idag än den var för säg 10 år sedan. Då var det närmast självklart att köpa helt ny dator åtminstone vart tredje år om man ville maxa alla spel, såtillvida man inte köpt ett monster för enorma summor. Men idag så är det annorlunda, hur många fler processorer än fyra behövs (se denna artikel för mer info:http://www.rockpapershotgun.com/2015/03/05/quadcore-gaming/) egentligen exv?
Så min tanke är denna: köpa en ny dator idag med rimliga specs, säg 16gb RAM, 4 rejäla processorer, och ett grafikkort med ordentligt minne, jag har redan en SSD, sedan försäkra detta för fel som är svårlösta för en amatör, som att jag misstänker att det är något fel på min motherboard, och planera att ha den datorn i säg 5-10 år istället. Det skulle göra att pengarna som kan investeras blir betydligt större. Så, om ni tycker tankarna låter rimliga, ge mig gärna tips om butiker med bra garanti-erbjudanden, gärna långvariga sådana!
Gott nytt år!