Återkommande problem med dator, köpa ny?

Permalänk

Återkommande problem med dator, köpa ny?

Hejsan,

jag har en fundering. Min nuvarande dator är en alienware som jag köpte från dell när den var på rea. Den har fungerat bra tills den fick en enorm mängd BSOD förra året, jag lämnade då in den och de ändrade något som fick den att fungera mycket bra (och hantera alla nya spel perfekt) fram tills nu då den börjat med BSOD igen på samma sätt som förut.

Såvitt jag förstått det, jag har varit i PC-matchen ett tag, så är uppgraderingen som är nödvändig för att spela betydligt mindre idag än den var för säg 10 år sedan. Då var det närmast självklart att köpa helt ny dator åtminstone vart tredje år om man ville maxa alla spel, såtillvida man inte köpt ett monster för enorma summor. Men idag så är det annorlunda, hur många fler processorer än fyra behövs (se denna artikel för mer info:http://www.rockpapershotgun.com/2015/03/05/quadcore-gaming/) egentligen exv?

Så min tanke är denna: köpa en ny dator idag med rimliga specs, säg 16gb RAM, 4 rejäla processorer, och ett grafikkort med ordentligt minne, jag har redan en SSD, sedan försäkra detta för fel som är svårlösta för en amatör, som att jag misstänker att det är något fel på min motherboard, och planera att ha den datorn i säg 5-10 år istället. Det skulle göra att pengarna som kan investeras blir betydligt större. Så, om ni tycker tankarna låter rimliga, ge mig gärna tips om butiker med bra garanti-erbjudanden, gärna långvariga sådana!

Gott nytt år!

Permalänk

Jag har quadcore med i5 2,8 Ghz idag med grafikkortet nvidida geforce gtx 560 ti. Även om många spel påstår sig behöva mer, som fallout 4 eller the witcher, flyter dessa på utmärkt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorviktor:

Hejsan,

jag har en fundering. Min nuvarande dator är en alienware som jag köpte från dell när den var på rea. Den har fungerat bra tills den fick en enorm mängd BSOD förra året, jag lämnade då in den och de ändrade något som fick den att fungera mycket bra (och hantera alla nya spel perfekt) fram tills nu då den börjat med BSOD igen på samma sätt som förut.

Såvitt jag förstått det, jag har varit i PC-matchen ett tag, så är uppgraderingen som är nödvändig för att spela betydligt mindre idag än den var för säg 10 år sedan. Då var det närmast självklart att köpa helt ny dator åtminstone vart tredje år om man ville maxa alla spel, såtillvida man inte köpt ett monster för enorma summor. Men idag så är det annorlunda, hur många fler processorer än fyra behövs (se denna artikel för mer info:http://www.rockpapershotgun.com/2015/03/05/quadcore-gaming/) egentligen exv?

Så min tanke är denna: köpa en ny dator idag med rimliga specs, säg 16gb RAM, 4 rejäla processorer, och ett grafikkort med ordentligt minne, jag har redan en SSD, sedan försäkra detta för fel som är svårlösta för en amatör, som att jag misstänker att det är något fel på min motherboard, och planera att ha den datorn i säg 5-10 år istället. Det skulle göra att pengarna som kan investeras blir betydligt större. Så, om ni tycker tankarna låter rimliga, ge mig gärna tips om butiker med bra garanti-erbjudanden, gärna långvariga sådana!

Gott nytt år!

Har du kollat loggarna vad som kan orsaka dina BSOD?
Brukar ju ofta vara någon drivrutin.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Brukar själv välja den butik som är billigast enligt prisjakt om jag inte ska köpa flera saker på en gång. På forumet här kan du troligtvis läsa dig till bra butiker. Sedan har du alltid prisjakt.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorviktor:

Men idag så är det annorlunda, hur många fler processorer än fyra behövs (se denna artikel för mer info:http://www.rockpapershotgun.com/2015/03/05/quadcore-gaming/) egentligen exv?

4 rejäla processorer

Finns inga konsumentmoderkort med plats för 4 processorer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Finns inga konsumentmoderkort med plats för 4 processorer.

Tror han menar kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5