Permalänk
Medlem

Essence STX

Tjenare !

Fösr snart 2 månader sedan kom det en BETA drivrutin till detta ljudkort så man slapp editera .ini filer för att kunna installera 8.1 drivisar.

Under release texten till denna BETA drivrutinen står en text.

Det framgår att "snart" kommer en bättre drivrutin.
Men nu har det snart gått 2 månader, så jag undrar vad som är problem med att få ut dessa drivrutiner ?

3 månader har gått sedan Windows 10 kom och ni har fortfarande ingen drivrutin som fungerar som det är tänkt...

Riktigt besviken är jag... :/

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homer_S1:

Tjenare !

Fösr snart 2 månader sedan kom det en BETA drivrutin till detta ljudkort så man slapp editera .ini filer för att kunna installera 8.1 drivisar.

Under release texten till denna BETA drivrutinen står en text.

http://i.imgur.com/ohZgfDK.png

Det framgår att "snart" kommer en bättre drivrutin.
Men nu har det snart gått 2 månader, så jag undrar vad som är problem med att få ut dessa drivrutiner ?

3 månader har gått sedan Windows 10 kom och ni har fortfarande ingen drivrutin som fungerar som det är tänkt...

Riktigt besviken är jag... :/

/Homer_S

Hej,

Ursäkta sent svar. Kan du beskriva vilka problem du upplever med den befintliga drivrutinen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ett essence stx kort, och mitt fungerar felfritt med drivarna jag installerade när windows 10 kom.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem

Hej !
Spel som crashar, ljud laggar till i film och musik men även i TeamSpeak.
Spel som crashar, speciellt World Of Tanks men även BF4.

Kan inte beskriva i ord, men det låter nästan likadant som för killen i videon nedanför.
https://www.youtube.com/watch?v=CF9Pvdsz0UM

Jag vill påpeka att ljudet inte låter/beter sig såhär när ljudkortet inte är installerat utan jag kör med inbyggda ljudet i mina Sennheiser lurar.
Vid mp3 eller flac eller filmuppspelning rör jag inte på muspekaren eller dylikt som "skulle" kunnat påverka negativt.

Så en kort sumering:
Ljudet funkar korrekt med inbyggda ljudet i mina lurar.
Ljudet funkar inte som det skall med ljudkortet installerat (I Windows 10).
Har funkat felfritt både i Win 7 och 8.1

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homer_S1:

Hej !
Spel som crashar, ljud laggar till i film och musik men även i TeamSpeak.
Spel som crashar, speciellt World Of Tanks men även BF4.

Kan inte beskriva i ord, men det låter nästan likadant som för killen i videon nedanför.
https://www.youtube.com/watch?v=CF9Pvdsz0UM

Jag vill påpeka att ljudet inte låter/beter sig såhär när ljudkortet inte är installerat utan jag kör med inbyggda ljudet i mina Sennheiser lurar.
Vid mp3 eller flac eller filmuppspelning rör jag inte på muspekaren eller dylikt som "skulle" kunnat påverka negativt.

Så en kort sumering:
Ljudet funkar korrekt med inbyggda ljudet i mina lurar.
Ljudet funkar inte som det skall med ljudkortet installerat (I Windows 10).
Har funkat felfritt både i Win 7 och 8.1

/Homer_S

Rensade du bort de gamla drivrutinerna (med ex. Driver Sweeper) innan du installerade Win10-drivrutiner?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

näst översta träffen om man googlar ''asus xonar essence stx drivers''

http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Det är drivrutiner som funkar.

Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline: ren installation.

/Homer_S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@dksomese:

Får ta o prova dem i brist på annat...

Tack för länken.

/Homer_S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@dksomese:
Dessa drivrutiner har också sina problem tyvärr...

/Homer_S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline:

Har beskrivit längre upp i tråden.

Har du någon information eller kanske kan ta reda om om det ligger nära eller långt bort i tiden med en WHQL drivrutin ?

/Homer_S

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homer_S1:

@ASUS_Caroline:

Har beskrivit längre upp i tråden.

Har du någon information eller kanske kan ta reda om om det ligger nära eller långt bort i tiden med en WHQL drivrutin ?

/Homer_S

Hej,

Jag har tyvärr inte fått besked än om när en WHQL-version av drivrutinerna kan komma. Men jag återkommer när jag vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline:

Ok, det funkar för mig.

Tack sålänge...

/Homer_S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt xonar essence stx fungerar fortfarande felfritt på windows 10, antar att det är nått annat fel på ditt än drivare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nått merkligt är det iaf.
För flyttar jag det till en annan dator med win 8.1 så funkar det perfekt precis som innan...

/Homer_S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör också Xonar Essence STX på Win 10. Fungerar utan några som helst problem. Ljudet är dock väldigt annorlunda volymmässigt jämfört med Windows 7.

"Beta Version 8.1.8.1823"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Nått merkligt är det iaf.
För flyttar jag det till en annan dator med win 8.1 så funkar det perfekt precis som innan...

/Homer_S

Antar att du har testat olika PCI-E portar så inte någon av dom är trasig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Citrona: Ja, det är samma/ingen skillnad vid portbyte.

/Homer_S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Homer_S1: Det är jävligt knepigt, mitt tuffar och går så bra i windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som det inte kommer någon "ny" drivrutin ?
Nu har de tagit bort BETA ur namnet på samma drivrutin och har fortfarande samma versions nr
men datumet är det samma...

Ganska frustrerande då det nu gått mer än 4 månader sedan win10 kom...

/Homer_S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag märkte att mitt ljudkort började krångla när jag körde det i PCI-E 16x portarna, när jag sedan flyttade det till 1x porten igen så fungerar det som vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slätar ut ljudet

Tjenare! Lånar tråden lite då jag vänder mig till er som använder detta ljudkort.

Jag har precis installerat kortet och fått det att fungera, jag känner att det finns tryck i ljudet men något jag stör mig på är att ljudet slätas ut så fort man ställer upp lite bas i equalizern. Med det menar jag alltså att när basen dunkar dämpas resten av ljudet, vilket inte låter klokt. Sänker man volymen dämpas det inte lika mycket, men ska ljudet låta helt balanserat trots en liten bashöjning får man sänka volymen så mycket att man inte får någon volym kvar.

Är detta något som går att stänga av? Tycker inte alls att detta ljudkort borde behöva dämpa resten eller spela fislågt för att kunna prestera.

Tack på förhand! /Marcus

Permalänk
Avstängd

använder själv den moddade drivrutinen tills asus får teamet att fixa till det för win 10.
kortet kostar en hel del så att inte ha 100% drivrutiner till win 10 är oförsvarbart.
Köpte mitt när det dök upp dvs 6 år sen.
jäkligt nöjd med kortet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Makkn:

Tjenare! Lånar tråden lite då jag vänder mig till er som använder detta ljudkort.

Jag har precis installerat kortet och fått det att fungera, jag känner att det finns tryck i ljudet men något jag stör mig på är att ljudet slätas ut så fort man ställer upp lite bas i equalizern. Med det menar jag alltså att när basen dunkar dämpas resten av ljudet, vilket inte låter klokt. Sänker man volymen dämpas det inte lika mycket, men ska ljudet låta helt balanserat trots en liten bashöjning får man sänka volymen så mycket att man inte får någon volym kvar.

Är detta något som går att stänga av? Tycker inte alls att detta ljudkort borde behöva dämpa resten eller spela fislågt för att kunna prestera.

Tack på förhand! /Marcus

Det låter som om dynamisk kompression är påslaget? Då jämnas volym ut för att undvika volymspikar såsom explosioner osv. Kolla igenom vilka övriga funktioner du har aktiverat eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Det låter som om dynamisk kompression är påslaget? Då jämnas volym ut för att undvika volymspikar såsom explosioner osv. Kolla igenom vilka övriga funktioner du har aktiverat eller inte.

Tack för snabbt svar! Jag hittar dock ingen inställning för dynamisk kompression, under vilken flik hittar man den?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Makkn:

Tack på förhand! /Marcus

I en EQ ska du alltid försöka undvika att höja något, sänk istället allt annat under normal-linjen i en liknande kurva. Därefter kan du höja volymen.

När du höjer en EQ komprimerar du signalen, eftersom att den redan nått taket vid +0dB.

Var också säker på att du matar ljudkortet med en ljudfil av bra kvalitet om du ska pilla med signalen.

Permalänk
Medlem

Men då blir det istället liksom ingen volym kvar. Vill jag kunna spela hyffsat högt får man ställa in kortet på högre uteffekt vilket inte heller känns optimalt eftersom det alternativet är till för hörlurar på högre impedans. Ska ju inte behövas kan jag tycka. Även om jag inte rör EQ'n dämpas ljudet om jag höjer volymen mer än 50%, som verkar vara satt som default.

Permalänk
Medlem

@Makkn:
Vad har du för hörlurar? Vissa sämre hörlurar tappar hela mellanregistret när man drar upp volymen, hörlurar som Siberia lurar mm. Dynamisk kompression bör vara den blåa SVN knappen under volymkontrollern i Xonar Audio Center?

Även med vanliga hörlurar kan du sätta till High Gain +12db utan problem.

Permalänk
Avstängd

Jag har använt både de officiella drivrutinerna från ASUS hemsida och de från UNi. Båda fungerar problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Makkn:
Vad har du för hörlurar? Vissa sämre hörlurar tappar hela mellanregistret när man drar upp volymen, hörlurar som Siberia lurar mm. Dynamisk kompression bör vara den blåa SVN knappen under volymkontrollern i Xonar Audio Center?

Även med vanliga hörlurar kan du sätta till High Gain +12db utan problem.

Hörlurarna är det inget fel på, har provat dom i förstärkaren och vridit på och det låter kanon, samt är SVN-läget inte aktivt. Man ser ju hur nivåmätarna slår högt och det är när dom når taket (20db) som resten dämpas, vilket dom gör även om man inte har rört EQ'n men vrider upp volymen över 50%. Får väl bli att sänka signalen ordentligt och köra på maxad effekt istället antar jag.

Permalänk
Medlem

Låter som att du har övrig mjukvara som stör drivrutinerna/xonar audio center.
Kör du under Linux/Unix baserat OS finns det så många problem och konflikter att det är nästintill omöjligt att felsöka. Kan vara i mediaspelaren i sig du använder kanske?