Permalänk
Medlem

Gtx 660 är värt 600kr... Allt annat är överpris. (Anser själv däremot det borde vara värt 450-500kr högst, men efterfrågan verkar hög så 600kr är marknadsvärdet.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Gtx 660 är värt 600kr... Allt annat är överpris. (Anser själv däremot det borde vara värt 450-500kr högst, men efterfrågan verkar hög så 600kr är marknadsvärdet.)

Håller helt klart med! Skulle aldrig kunna tänka mig ge mer

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Folk på blocket/tradera fattar inte hur mycket dator elektronik i andra hand sjunker i pris. Va en annons på blocket på en dator med ett R9 390 och andra mediokra komponenter, personen ville ha 16k för den.
Annonsen: http://www.blocket.se/kalmar/Riktigt_monster_speldator_640515...
För att kolla lite så blir priset ungefär samma sak om man tar delar från Inet. Skulle ge max 14k för den datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Folk på blocket/tradera fattar inte hur mycket dator elektronik i andra hand sjunker i pris. Va en annons på blocket på en dator med ett R9 390 och andra mediokra komponenter, personen ville ha 16k för den.
För att kolla lite så blir priset ungefär samma sak om man tar delar från Inet. Skulle ge max 14k för den datorn.

Max 14k? Kostar strax över 15.000 ny hopplockat från endast en butik (Netonnet) (exkl. 500gb hårddisk, 1TB kostar +599kr så ett beg. 500gb är inte värt mycket idag). vid den här summan är 1000kr hit eller dit, hellre lägger jag 1000kr extra för garanterad garanti och helt nya prylar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Man får iofs med en skärm också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

En av dem bättre felskrivningarna jag har läst:

Citat:

Priset är EJ mutbart

Man får alltså inte betala mer överpris
Här är även en arkivering utav det, så synd när man inte kan läsa gamla saker.

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stainlees:

man kan anmäla det till blocket som missinformation eller bedrägeri vilket jag ser det som för om vi säjer 20 av oss anmäler så kommer hans annoser tas bort

Jag håller ju med er om att det inte är snyggt, men alltså... Någon sorts källkritik måste ju köparna ha?

Väljer man att lita blint på en säljare på internet så vetefan hur man överlever resten av världen idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Med de tankar du har om försäljning skall du inte sälja på Blocket EJ heller i Swec, du skall sälja på tradera.
Lägg ut grejorna på ett LÅGT startbud, helst 1:-, låt auktionen ta fart och du får till slut oftast vad dina saker är värda i dagsläget, (enl tillgång och efterfrågan principen)
och så slipper du hålla på o tjafsa med folk...

Jo, fast Tradera är rätt trasigt i min mening:
Det kostar 40:- för ett reservstionspris, så rätt dyrt att försäkra sig mot "maximal otur", att ens vara blir sålt till ett rejält underpris.

Samma sak med att jag inte vet vad sakerna är värda, men jag vet iaf på ett ungefär vad dom är värda för mig. Dvs skulle maxbudet bli 500 spänn för min i5 burk med vattenkylning så behåller jag den hellre, chansar hellre på att nån gång i framtiden få nytta av den än att få in 500:- på kontot.

Lägger jag så istället ett högre start än 1:- så riskerar man oftast att ens auktion blir ratad från början. Hela psykologin kring Tradera är att köpare tror dom ska kunna få nåt till ett ubdervärde...
Därav att många auktioner inte heller tar fart förens sista timmarna/minuterna.

Även där har jag ett önskemål, finns nått som heter typ "sliding end", varje gång ett nytt bud kommer så förlängs sluttiden med typ 10 timmar, detta gör att "banka F5 och slänga in ett bud så nära T=0" blir verkningslöst...

Sen har jag haft fullt med problem med Tradera också, vinnande bud som sen ångrat sig (visst bus är bindande, men vad ska jag göra? Polisanmäla/stämma nån som vägrar köpa ett tv-spel för 250:-?). Då ska man även kontakta Tradera för stt slippa deras kommisionsavgift och sp vidare, samt starta om auktionen, alternativt försöka jaga rätt på budgivare #2.
Har även haft problem med folk som inte kan läsa, jag gillar inte att sälja via postorder. Har haft problem med allt från att posten har trashat paketet, till "försvunna" paket (kan likväl varit köparen som försökt slippa betala).
Tyvärr klickar folk hem auktionen och "kräver" sen att jag ska posta den till dom.

Det jag lärt mig är att det inte finns något bra sätt att sälja på

"Sellpy" verkar smidigt, men återigen med två problem: dom betalar 20% i avgift och moms, och splittar sen vinsten 50/50, vilket gör att man bara får 40% av försäljningsvärdet.
Vidare tar dom full frihet att välja vad dom säljer för, och där har vi ett till problem...
40% av ett underpris är ändå bättre än 0% av ett skäligt, ej sålt, pris för dom...

Helt enkelt, jag har tillslut fattat varför det är så många "värderings"-trådar samt "intressekoll"-annonser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teicaus:

Ej mutbart, ring inte kl 3 på morgonen och sänka vid extremt snabb affär som verkar betyda att du får se att den startar men någon testkörning med Firestrike kan du glömma. För 16000kr kan man få en ny högpresterande speldator med 980ti.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag fattar inte, vad är det konstiga med denna annons och köpet?

Angående datorn så 600kr för en windows 10 pro licens och ett chassi så är det inte så dyrt, även jag är väldigt tveksam till windowslicensen och tror att det i bästa fall är en skumlicens.

*edit*
Datorn ligger ute igen, troligen har affären ej genomförts. Att själv köpa tillbaka sin egen dator resulterar bara i onödiga utgifter.

Jag lade först ut den "nya" annonsen av datorn. Sedan hittade jag annonsen som redan avslutats, och dessutom så är Windows i den där datorn oaktiverat.

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem

Här är en goding annars: http://www.blocket.se/stockholm/Komplett_dator___HTPC___Win10___iPhone_fjarr_64336123.htm?ca=15&w=3
Nypris 11000kr?

Moderkort 1500kr
Låda: 500kr
SSD: 1000kr

Snarare värd en tusenlapp idag.

Men det är klart, räknar man med en iPhone 3G med trasig powerknapp så
Fast den kostade ju knappast 8000kr

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/vi/64442407.htm

Stackars gamer som får den

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Kul att han smygit in nypriser bakom alla komponenter.
Men vadå, det är ju faktiskt en raptor disk

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

den här tomten är ändå en aning vimsig, om de nu är helt nytt hur lyckas man då "tappa bort" kvittot?
http://www.blocket.se/ostergotland/Mekaniskt_gaming_tangentbo...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

den här tomten är ändå en aning vimsig, om de nu är helt nytt hur lyckas man då "tappa bort" kvittot?
http://www.blocket.se/ostergotland/Mekaniskt_gaming_tangentbo...

https://m.prisjakt.nu/product/2420684

Kostar 990kr nytt med kvitto

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:
Citat:

Komponenterna är väl sammansatta av proffs för att dem ska fungera optimalt tillsammans. Kraven som ställts på datorn vid köp är att den ska vara framtidssäker, tyst och klara allt.

Bara synd att den idag är antik trots att den byggts av proffs för typ 10,000 år sedan.

Vad kan den vara värd om vi bortser från citatet?

3500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

"Säljer min högpresterande dator på grund av onödigt hög prestanda för mitt egna bruk."

Moderkort - Gigabyte GA-EP45-DS42204

Grafikkort - Asus EAH5870/G/SDIS/IGD5/V23495

Processor - Intel Duo E8400 2,83GB1735

Minne - 2x Corsair CM2X2048-8500C5D 2048MB3902

Hårddisk 1 - Western Digital WD3000GLFS 300GB2534 (extra snabb systemdisk)

Hårddisk 2 - Western Digital WD10EACS 1TB1099 (lagringsdisk)

CD - GSA-h44n400

Chassi - Antec P180 black1086

Tyvärr kan jag inte köpa den... Overkill för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tequilla:

Bara synd att den idag är antik trots att den byggts av proffs för typ 10,000 år sedan.

Vad kan den vara värd om vi bortser från citatet?

3500?

1500 kr är mer rimligt om prylarna är i fint skick, men det framgår ju inte av bilden.
Kan den vara från sisådär 2008-2009?

Permalänk

Jag förstår det här med att ta upp konstiga annonser på blocket och att folk tar hutlösa summor för sina flera år gamla prylar. Det är vad motsvarande prylar (eller bättre om det kommit nytt) kostar idag som man får utgå från. Att man gett 90k för en projektor 2004 gör inte projektorn värd 12k idag...

Med det sagt förstår jag inte att vissa av Er här inne kallar folk efterblivna osv pga annonser de lagt ut? Ni borde skämmas och bannas från forumet. Det är snarare Ni som är "speciella" eftersom Ni beter Er som svin. Att folk är korkade och dumma kan de inte hjälpa (även om det kan vara nog så påfrestande). Men när folk anstränger sig för att bete sig korkat och dumt, då blir jag förbannad! (vissa av Er i denna tråd exempelvis).

Finns det ingen admin på det här forumet som vågar ta tag i saker och ting?

Permalänk

@Melinoh2895 har alltid varit en storprutare när det kommer till att köpa och när han ska sälja så säljer han till riktigt sköna priset, inge nytt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Avstängd

Denna är ju sjukt prisvärd:D
http://www.blocket.se/kristianstad/Komplett_speldator_windows...
Får skynda mig, och köpa denna grymma speldator för 17 k Som är hela 2 år gammal och win 7 ingår
(tillbehören värda mer än datorn)

Permalänk

Jo... De tar tag i saker när man kritiserar och försöker upplysa om vissa personer som håller på att tjäna pengar på att utnyttja andra Dvs de skickar en varning till den som försöker rädda folk från att bli blåsta!

Skrivet av twebbas:

Jag förstår det här med att ta upp konstiga annonser på blocket och att folk tar hutlösa summor för sina flera år gamla prylar. Det är vad motsvarande prylar (eller bättre om det kommit nytt) kostar idag som man får utgå från. Att man gett 90k för en projektor 2004 gör inte projektorn värd 12k idag...

Med det sagt förstår jag inte att vissa av Er här inne kallar folk efterblivna osv pga annonser de lagt ut? Ni borde skämmas och bannas från forumet. Det är snarare Ni som är "speciella" eftersom Ni beter Er som svin. Att folk är korkade och dumma kan de inte hjälpa (även om det kan vara nog så påfrestande). Men när folk anstränger sig för att bete sig korkat och dumt, då blir jag förbannad! (vissa av Er i denna tråd exempelvis).

Finns det ingen admin på det här forumet som vågar ta tag i saker och ting?

Visa signatur

Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Jo... De tar tag i saker när man kritiserar och försöker upplysa om vissa personer som håller på att tjäna pengar på att utnyttja andra Dvs de skickar en varning till den som försöker rädda folk från att bli blåsta!

Kan du läsa innantill så skrev jag att jag inte förstår personangreppen på folk som gjort annonserna. Lika lite som personangreppen på mig som jag får nu. Att man lagt ut en annons med för högt pris gör inte en per automatik till idiot, eller som någon skrev, efterbliven. Innebär det per automatik att alla efterblivna är bedragare? Vad är nästa steg? Någon lägger upp en annons med bristfällig svenska och någon skriver att det är en utländsk person som skapat annonsen så vad väntar man sig...

Det är skitbra att man upplyser varandra om annonser där man kan bli blåst. Dock förstår jag den sköna ironin i att kommentera sådana annonser, men det är stor skillnad gentemot att idiotförklara folk.

Även om man kan tycka vad man vill om folk som förskönar det de säljer, och vill ha överpris etc så är det varenda persons förbenade skyldighet att ta reda på vad det är man köper/tänkt köpa. Och kan man inte förskansa sig den informationen så för man kontakta en vän eller bekant som vet bättre.

Inte går jag och köper en bil för 80k (som ny idag kostar ex 40k) utan att ha kollat både vad en sådan bil är värd, dvs vad de kostar nya, vad folk brukar begära begagnade, vad det är för utrustning, skillnad mot andra bilar osv osv.

Köper jag trots det bilen, utan att ha rekat först, då kan jag gott ha det.
Men det är min åsikt det.
Har svårt att tro att någon som härjar på detta forum inte ser skillnad på en sandy-bridge processor med många år på nacken och en nyare ex skylake och därför vet prisskillanden. Så att någon här inne skulle bli "lurad" har jag svårt att tro.
Att gemene man blir "lurad" är jag helt övertygad om. Precis som gemene man/kvinna blir lurade på din lokala el-lada osv osv.

Permalänk

Nja... Finns en rolig historia när han försöker snacka ner ett 660 Ti kort så han kan få det för billigt för att sedan någon dag efter sälja ett eget 660 ti för typ dubbla priset..Är det då personangrepp om man tycker det är lite märkligt?

Skrivet av twebbas:

Kan du läsa innantill så skrev jag att jag inte förstår personangreppen på folk som gjort annonserna. Lika lite som personangreppen på mig som jag får nu. Att man lagt ut en annons med för högt pris gör inte en per automatik till idiot, eller som någon skrev, efterbliven. Innebär det per automatik att alla efterblivna är bedragare? Vad är nästa steg? Någon lägger upp en annons med bristfällig svenska och någon skriver att det är en utländsk person som skapat annonsen så vad väntar man sig...

Det är skitbra att man upplyser varandra om annonser där man kan bli blåst. Samtidigt som man kan tycka vad man vill om folk som förskönar det de säljer, och vill ha överpris etc så är det varenda persons förbenade skyldighet att ta reda på vad det är man köper/tänkt köpa. Och kan man inte förskansa sig den informationen så för man kontakta en vän eller bekant som vet bättre.

Inte går jag och köper en bil för 80k (som ny idag kostar ex 40k) utan att ha kollat både vad en sådan bil är värd, dvs vad de kostar nya, vad folk brukar begära begagnade, vad det är för utrustning, skillnad mot andra bilar osv osv.

Har svårt att tro att någon som härjar på detta forum inte ser skillnad på en sandy-bridge processor med många år på nacken och en nyare ex skylake och därför vet prisskillanden. Så att någon här inne skulle bli "lurad" har jag svårt att tro.
Att gemene man blir "lurad" är jag helt övertygad om. Precis som gemene man/kvinna blir lurade på din lokala el-lada osv osv.

Visa signatur

Permalänk

Sedan kan jag säga det att folk på blocket verkligen inte har en ANING om vad de köper. En bekant hittade en dator i garaget.... De va typ dator värd 500kr som han sålde till nån snubbe för 2600kr. Man hoppas inte att nån stackars son får den för att spela spel på.........

Att köpa ett 970 för 1500 och sälja det för 2000 är fine. Då har man i varje fall sålt det till ett rättvist pris. Men att sälja saker, då man utnyttjar folks okunnighet (bara o kolla på blocket finns massor av annonser, exempel http://www.blocket.se/kristianstad/Komplett_speldator_windows... är fan inte ok!

Skrivet av twebbas:

Det är skitbra att man upplyser varandra om annonser där man kan bli blåst. Dock förstår jag den sköna ironin i att kommentera sådana annonser, men det är stor skillnad gentemot att idiotförklara folk.

Även om man kan tycka vad man vill om folk som förskönar det de säljer, och vill ha överpris etc så är det varenda persons förbenade skyldighet att ta reda på vad det är man köper/tänkt köpa. Och kan man inte förskansa sig den informationen så för man kontakta en vän eller bekant som vet bättre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Nja... Finns en rolig historia när han försöker snacka ner ett 660 Ti kort så han kan få det för billigt för att sedan någon dag efter sälja ett eget 660 ti för typ dubbla priset..Är det då personangrepp om man tycker det är lite märkligt?

Nej. Du missförstår. Mitt första inlägg i denna tråd syftade egentligen till att någon skrev att någon annonsskapare var efterbliven och inget annat. Det är sånt jag inte förstår mig på och det jag blev lite förbannad över. Har en bekant vars syster är just efterbliven, eller som det hetat sedan 1968, utvecklingsstörd. Att man flaggar för bedragare är ju skitbra.

Men att gå från att varna för bedragare till att kalla folk för sådana saker är ju en viss skillnad.

Permalänk

Ah, jo det är inte schysst att kalla folk efterblivna)) Lika fel är det att lura folk som inte kan saker för att tjäna pengar.

Skrivet av twebbas:

Nej. Du missförstår. Mitt första inlägg i denna tråd syftade egentligen till att någon skrev att någon annonsskapare var efterbliven och inget annat. Det är sånt jag inte förstår mig på och det jag blev lite förbannad över. Har en bekant vars syster är just efterbliven, eller som det hetat sedan 1968, utvecklingsstörd. Att man flaggar för bedragare är ju skitbra.

Men att gå från att varna för bedragare till att kalla folk för sådana saker är ju en viss skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har nu gjort en stor rensning på inlägg i den här tråden. Inlägg som brutit mot §1, §5 och §11 i forumets regler samt svar på dessa.

Tyvärr kan inlägg av misstag, eller som varit gränsfall råkat följa med i modereringen. För detta ber jag om ursäkt. Jag kan även tyvärr ha missat något, om så är fallet så önskar jag att ni anmäler inlägget och låter oss moderatorer göra en bedömning.

Tänk på att hädanefter följa forumets triveselregler. Om inte dessa regler blir åtföljda så kan det resultera i vi tvingas låsa tråden.

Citat:

§1 Trivsel
För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.
§1.4 Det är inte tillåtet att sprida eller länka till pornografi.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

500kr för en datorskärm, med endast vga anslutning. Vilket fynd

Permalänk
Medlem

2500K för 1750kr. - som handen i handsken! Eller vad sägs om en 2600 för 2350? Motiveringen till dessa priser är att processorerna kostar 3k enligt Prisjakt...