Permalänk
Medlem

i5 eller vänta på i7?

Hej,

Jag är funderar starkt på att köpa denna Asus UX305UA. Jag vet att det ska finnas en version med i7 6500u istället för i5 6200u som sitter i den här datorn. Den har dock inte kommit till Sverige än vilket gör att jag börjar undra om det är värt att vänta på i7an eller är prestandaskillnaden så pass liten att jag inte kommer att märka av den?

Datorn kommer att främst användas till studier, dvs lite matlab, word, excel, eclipse och eventuellt lite lätt gaming (dota2 typ) samt normalt slösurfande förstås.

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av CH4113:

Hej,

Jag är funderar starkt på att köpa denna Asus UX305UA. Jag vet att det ska finnas en version med i7 6500u istället för i5 6200u som sitter i den här datorn. Den har dock inte kommit till Sverige än vilket gör att jag börjar undra om det är värt att vänta på i7an eller är prestandaskillnaden så pass liten att jag inte kommer att märka av den?

Datorn kommer att främst användas till studier, dvs lite matlab, word, excel, eclipse och eventuellt lite lätt gaming (dota2 typ) samt normalt slösurfande förstås.

Tack på förhand för svar!

Utan att kolla exakt men i7 är väll 4 kärnor på bärbara fronten och i5 2 kärnor isf är det stor. Jag kör i7 på min bärbara och det är 4 känor

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Utan att kolla exakt men i7 är väll 4 kärnor på bärbara fronten och i5 2 kärnor isf är det stor. Jag kör i7 på min bärbara och det är 4 känor

Jag tror det var så förr men som jag förstått det så har de processorer som slutar med ett "U" enbart två kärnor. Även om det är en i7a

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Utan att kolla exakt men i7 är väll 4 kärnor på bärbara fronten och i5 2 kärnor isf är det stor. Jag kör i7 på min bärbara och det är 4 känor

Nej. Alla U modeller på marknaden är två kärniga med HT. Det enda som skiljer är frekvenserna och cache. Skulle kört i5 eller i3 på U modeller då det skiljer för lite för att det ska vara värt att gå upp till i7. i5/i3 drar även mindre ström iom dem lägre frekvenserna.

EDIT: Kom på att i7u har även ~5% starkare iGPU än i5u/i3u. Ingenting som märks särskilt mycket däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem

http://ark.intel.com/sv/products/88194/Intel-Core-i7-6500U-Pr...

Endast två kärnor. i7 har 0,2GHz högre basclock, 0,3GHz högre turboklock och 1MB mer cache. Tvivlar på att det är något du kommer märka av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Utan att kolla exakt men i7 är väll 4 kärnor på bärbara fronten och i5 2 kärnor isf är det stor. Jag kör i7 på min bärbara och det är 4 känor

Nej, det är 2 kärnor resp. 4 trådar på båda datorerna.

i7-6500U
i5-6200U

Hade väntat på i7an, 1MB mer cache samt 200, resp. 300MHz högre kommer givetvis att märkas (kanske inte i vardagligt användande, men vid redigering/spel så kommer det att göra skillnad.). Priset kommer troligtvis inte vara så mycket högre än i5an(om inget annat ändras).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nej, det är 2 kärnor resp. 4 trådar på båda datorerna.

i7-6500U
i5-6200U

Hade väntat på i7an, 1MB mer cache samt 200, resp. 300MHz högre kommer givetvis att märkas (kanske inte i vardagligt användande, men vid redigering/spel så kommer det att göra skillnad.). Priset kommer troligtvis inte vara så mycket högre än i5an(om inget annat ändras).

300MHz ger inte mer än ett fåtal FPS, vilket jag personligen inte skulle betala 1000kr mer för.

TS: Köp vilken du vill, du kommer troligtvis inte märka någon skillnad. Jag hade köpt i5:an för att spara lite pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem