Permalänk

TFT Skärm till spel

HEJ! Jag har tänkt o köpa en Hitachi CML174SXW. http://www4.tomshardware.com/display/20030109/index.html

Det enda jag igenligen undrar över är om det är jobbigt med 75hz åt ögenon i spel?? När jag provar 75hz med min crt skärm är det skit jobbigt o spela spel, flimmrar jätte mycket.(är van 85hz) Läste att tft skärmar skulle vara flimmer fria..
Så då undrar jag om skärmen är köp värd?? Det enda jag gör i princip är o spelar fps spel på datorn. Har aldrig spelat med en tft nån gång..

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Hedersmedlem

hz har ingen betydelse för TFT, de flimmrar aldrig. Det du skall kolla på är responstid och den där skärmen har 16ms, vilket är bra. över 20-25 bör du inte gå om du spelar mycket.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag har den skärmen och har inte märkt av några eftersläpningar i något spel, med undantag för NHL 2003 där det faktiskt var lite, men i Quake fungerar den hur bra som helst.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem

oskis: Vissa spel ska vara lite efterlpningar i ibland, de är gjorda så. Sen vet jag inte om det är fallet med NHL 2003, men det är inte speciellt otroligt om det är så.

Permalänk

OK! då slår jag till!

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Hitachi 174 i veckan, är mkt nöjd. Köp från Oneshop.nu, jag fick den levererad på 22 h till ett kanonopris, 5560:- ink frakt. Rek. starkt att du kör med DVI-ingången, den analoga ger avsevärt sämre bild betr skärpa. I övrigt en mkt bra skärm än så länge!

Spelar dock inte så kan inte uttala mig om eftersläpningar osv. Min har en död subpixel men de är så små att de knappt syns.

Permalänk
Medlem

Som nån ovan nämnde, det viktiga är nog att det ska vara kort responstid... annars ser det ut som trail-funktionen i GTA3, vilket är jävligt störigt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weezer
Jag köpte en Hitachi 174 i veckan, är mkt nöjd. Köp från Oneshop.nu, jag fick den levererad på 22 h till ett kanonopris, 5560:- ink frakt. Rek. starkt att du kör med DVI-ingången, den analoga ger avsevärt sämre bild betr skärpa. I övrigt en mkt bra skärm än så länge!

Spelar dock inte så kan inte uttala mig om eftersläpningar osv. Min har en död subpixel men de är så små att de knappt syns.

Men kör jag på DVI får jag hemskt dåliga färger. Hur har du löst det?

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem

PÅ vilket sätt får du dåliga färger? Läste om det i Anandtechs recension men jag upplever inte det. Är de urvattnade eller på vilket sätt? Jag är överlag mkt nöjd med min skärm.

Får du också skarpare bild med DVI?

Permalänk
Inaktiv

Funderar själv också på att köpa en:
Länk:
http://www.hitachidigitalmedia.com/viewProduct_1.jsp?producti...

En av nackdelarna med TFT är ju upplösningen: Alltså
har man en 17" TFT skall man köra på 1280x1024 (rek),
för att bilden, färgerna och kontrasten skall vara så bra
och skarp som möjligt.

Kör man på någon annan än den rekommenderade
upplösningen blir bilden oskarp m.m.

Och har man G-kort och TFT med DVI, så skall man
köra med DVI så att signalen inte behöver
omvandlas från digitalt till analogt d.v.s sämre responstid m.m.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

1280/1024 är maxupplösning (och rek.) på min skärm, de andra upplösningarna blir bara oskarpa eller rent knasiga. Måhända att man kan ändra med powerstrip eller dylikt till högre, men frågan är om det blir bra.

Responstiden blir inte sämre om man har ett grafikkort med DSUB-utgång så vitt jag vet, men min skärm blir markant oskarpare.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att den måste "simulera" de andra upplösningarna.
En TFT som klarar 1280x1024 har just 1280x1024 pixlar så att köra lägre betyder kebab

Visa signatur

"Liksom Giraffen har lång hals, kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"

Permalänk
Inaktiv

Tror inte att jag köper TFT p.g.a upplösningen.
Bilden m.m ser ju bara bra ut med den
rekommenderade upplösningen.

Permalänk

ÄSCH... Jag väntar på samsungs nya med 12ms i respons..

Visa signatur

Permalänk

Den ska väl komma till sommaren. Hoppas att den blir ännu bättre.
Missade ett ord på den andra tråden:) skulle ha stått istället i slutet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som köpte en Hitatchi CML174SXW fick man med en DVI kabel ???
Tänkte nämligen slå till på en själv...hoppas att jag inte kommer att bli besviken :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Kan man kolla vad man har för ms på skärmen?

Min skärm (TFT) är det inget fel med i spel! Tvärt om, alla säger bara att det är skönare

Visa signatur

NiX...

Permalänk
Medlem

Japps, båda sorters kablar medföljde.

Vad det beträffar ms, kolla specen på din skräm på tillverkarens sida...

Permalänk
Medlem

vitalizer: Var har du läst om denna nya Samsungskärm med 12ms responstid?

Permalänk
Medlem

Vad är så bra med TFT-skärm? Har aldrig fattat det..

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Vad är så bra med TFT-skärm? Har aldrig fattat det..

Den är liten, lätt och mycket behändig att flytta om man ska lana. sen är den en djävulsk penisförlängare men det är en annan femma...

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")