Då vart det dags att uppdatera denna 10år gamla tråd!
Jag har använt Tatami frekvent nu i närmare 10år, så jag kände att det var dags för en service. Byta lite o-ringar, nytt vatten och en liten SSD uppgradering när datorn ändå var nere.
Up-time-räknaren i aquaeron är ju ändå lite rolig att kolla på... Nästan 2200 dagar. Datorn har alltså varit på cirkus 60% av tiden se senaste 10åren... xD
Då det sitter en flödessensor i loopen så tjuter den när flödet är för lågt. Antingen om vattennivån är låg eller om filtret är igensatt. Nu var det andra gången datorn varnade för dåligt flöde. (för ca 5år sen så varnade den också, då rengjorde jag bara filtret och fyllde på lite mer vatten)
Vattenmängden jag förlorat på 5år är ju knappt nått. Jag uppskattar att reservoaren inte är mer än 2-300lm. (Totala vattenmängden i hela loopen är ju ca 5-600ml) Så att ~300ml har permierat genom o-ringar och en slangstump låter ändå rimligt.
Dags att riva datorn! Det är kaos med delar överallt, men det gör inget. Och ja, detta är skrivbordet som jag en gång i tiden byggde Tatami på.
Tyvärr så tog jag inga bilder på hur blocken såg ut innan rengöring, men det var inte alls farligt. Det var liiiite gunk på de, men helt klart godkänt. Såhär ser de ut efter att jag spolat de med vatten och skrubbat lite med tandborsten.
Jag har inga bilder på o-ringarna. Men de flesta var deformerade och en av de hade hårdnat till också. O-ringarna som fortfarande var mjuka och fina (dock även de deformerade) var de som satt på Bitspower-nipplarna. MEN, då jag ändå har här var det lika bra att byta ut rubbet. De gamla o-ringarna i mina custom block samt Aqua Computer grejjerna var Nitril/NBR. Jag gissar dock på att det är EPDM på Bitspower-nipplarna, därför de fortfarande var mjuka och goa. Så nu beställde jag samtliga o-ringar i EPDM, jag hoppas på att de är mer åldersbeständiga än nitril, men det får tiden avgöra.
När jag ändå hade rivit datorn såhär långt fick det bli en SSD uppgradering också. En 4TB Samsung 870 EVO. Matchar ju bra med den gamla 1TB Samsung 850 Pro jag hade innan.
När jag har fyllt loopen innan har jag använt avjoniserat vatten (batterivatten). Dock så såg jag lite gunk i vattnet nu när jag tömde loopen, jag spekulerar i att det kan vara skit i vattnet sen innan så denna gång köpte jag läkemedelsklassat destillerat vatten på apoteket, även om det var 10x dyrare än batterivatten var det inte mer än 150 spänn för en liter. Kan ju vara kul att se om det blir bättre av detta. I loopen använder jag endast rent vatten med en silver-coil.
Slangstumpen som sitter på baksidan bytte jag med. Jag hittade slangen jag köpte till projektet för 10år sen i garaget, den kändes bra så lika bra att fortsätta med den.
Då vart servicen klar för denna gången! Då jag fortfarande är riktigt nöjd med datorn så får den rocka på ett antal år till. Kanske blir ett inlägg till om 10år, när jag gör nästa service. xD