Avast lägger in reklam i mina mail

Permalänk
Medlem

Avast lägger in reklam i mina mail

Idag upptäckte jag att mitt antivirusprogram Avast, gratisversionen, utan tillåtelse och utan förvarning lägger in reklam i de mail som jag skickar i Gmail. Hur fan tänkte dom när dom la in den funktionen?! Antivirusprogrammet beter sig nu som ett virus.

Så här såg det ut i ett av mina skickade mail. Jävla pinsamt att skicka iväg ett mail med reklam i signaturen, det tycker i alla fall jag.

Här finns mer information från Avast själva. Kolla deras poll och alla arga kommentarer. Vilket gratis AV ska jag byta till?

Permalänk
Medlem

Det är bara att stänga av, big deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det är bara att stänga av, big deal?

Jag tycker att det är en "big deal". Jag installerar antivirusprogram för att slippa virus, spionprogram och störande reklam och nu så är det antivirusprogrammet som lägger in reklam i de mail jag skriver. Det hade varit annorlunda om Avast hade kommit med information när jag uppdaterade till senaste versionen, tex: "I denna version av Avast kommer en epostsignatur med reklam att automatiskt att läggas till i de mail du skickar från bla Gmail. Om du inte vill att denna signatur läggs till i dina mail klicka här".

Permalänk
Medlem

Först måste jag säga att det var då en jävligt dålig stil av Avast :<

Skrivet av twk:

Vilket gratis AV ska jag byta till?

Bitdefender har fått väldigt, väldigt fina betyg från både AV-TEST och AV-Comparatives de senaste åren, tillsammans med Kaspersky. Kaspersky erbjuder inte någon gratis antivirus-lösning, men Bitdefender gör det; Bitdefender Free Antivirus.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag tycker att det är en "big deal". Jag installerar antivirusprogram för att slippa virus, spionprogram och störande reklam och nu så är det antivirusprogrammet som lägger in reklam i de mail jag skriver. Det hade varit annorlunda om Avast hade kommit med information när jag uppdaterade till senaste versionen, tex: "I denna version av Avast kommer en epostsignatur med reklam att automatiskt att läggas till i de mail du skickar från bla Gmail. Om du inte vill att denna signatur läggs till i dina mail klicka här".

Oh well, programmet blir tydligen sämre för att du måste avmarkera det i inställningar.

Själv använder jag inget tredjepartsprogram, räcker med det som finns inbyggt i operativsystemen.

Permalänk

Jag kör gratis Bitdefender på mina datorer. Det ska vara bättre än MSE och är ungefär lika enkelt.

Edit: Och detta är en big deal. Jag hade blivit riktigt irriterad om jag körde Avast. Reklam i utgående mail ser jag som betydligt värre än typ popups och malware som byter sökmotor.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

@twk:

Panda cloud, du kan välja i settings ta bort nyheter (reklamen).
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

Ruskigt start och superlätt på ditt system, installera och glömma

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Avast är inte alls lika trevligt längre, de har en hel del saker för sig som jag inte vill ha i ett AV. Senast åkte det ut från min dator efter att minst en gång per dag komma med en popup. Bitdefender har buggat en hel del för mig. Först strulade aktiveringen så att jag behövde typ 10 aktiveringsmail under flera dagar. Efter ett par månader gjorde det en morgon att det tog minst 10 minuter att komma in i Windows och allt var otroligt segt, task manager gick inte att öppna bland annat. Startade i felsäkert läge och avinstallerade Bitdefender så funkade allt igen.

Jag kör Comodo med eller utan brandvägg (AV eller Internet Security) tillsammans med Malwarebytes anti-exploit på lite olika datorer. Skannar ibland med Malwarebytes anti-malware.

Reklam i utgående mail är för övrigt helt oacceptabelt.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Oh well, programmet blir tydligen sämre för att du måste avmarkera det i inställningar.

Själv använder jag inget tredjepartsprogram, räcker med det som finns inbyggt i operativsystemen.

"Sedan Windows 8 är antivirusprogrammet Windows Defender inbyggd i operativsystemet. Det är förstås utmärkt. Problemet är att Defender alltid får usla betyg av exempelvis säkerhetsexperter som tyska AV Test. Konkurrenterna hittar helt enkelt många fler elaka program.

Det är rimligt att betalprogram från exempelvis F-Secure och Kaspersky har fler avancerade funktioner. Däremot är det orimligt att världens ledande it-företag Microsoft inte ska lyckas prestera ett antivirusprogram som ger oss hög säkerhet". pc för alla

Permalänk
Medlem

Angående irriterande pop-ups i Avast AV: markera <Tyst/spelläge> så slipper man dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

"Sedan Windows 8 är antivirusprogrammet Windows Defender inbyggd i operativsystemet. Det är förstås utmärkt. Problemet är att Defender alltid får usla betyg av exempelvis säkerhetsexperter som tyska AV Test. Konkurrenterna hittar helt enkelt många fler elaka program.

Det är rimligt att betalprogram från exempelvis F-Secure och Kaspersky har fler avancerade funktioner. Däremot är det orimligt att världens ledande it-företag Microsoft inte ska lyckas prestera ett antivirusprogram som ger oss hög säkerhet". pc för alla

Nej, det är inte rimligt, däremot vill företagen överleva och tjäna pengar på rädsla.

Har kört Windows Defender (tidigare MSE) sen det lanserades ungefär (2009), har fortfarande inte fått några konstigheter i datorn, men så vet jag vad jag gör också och använder inte IE t.ex. eller klickar på länkar i phishingmail.

Körde Avast innan det och var nöjd med det.

Men det är väl inte vad denna tråd handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

Angående irriterande pop-ups i Avast AV: markera <Tyst/spelläge> så slipper man dessa.

Det går att gå in och stänga av dem också. Jag har inte hört dem sen jag installera avast. Tack vare denna tråden så stängde jag av mailgrejen. Riktigt fult att de inte berättar tydligt om det. Men nu är det avstängt i alla fall.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Så gör de flesta gratisvarianter av antivirus som scannar mail. Även vissa betalversioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Så gör de flesta gratisvarianter av antivirus som scannar mail. Även vissa betalversioner.

Ja, men lägger de till reklam i de e-postmeddelanden som man skickar till andra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ja, men lägger de till reklam i de e-postmeddelanden som man skickar till andra?

Japp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jag kör gratis Bitdefender på mina datorer. Det ska vara bättre än MSE och är ungefär lika enkelt.

Edit: Och detta är en big deal. Jag hade blivit riktigt irriterad om jag körde Avast. Reklam i utgående mail ser jag som betydligt värre än typ popups och malware som byter sökmotor.

Skrivet av hakd:

@twk:

Panda cloud, du kan välja i settings ta bort nyheter (reklamen).
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

Ruskigt start och superlätt på ditt system, installera och glömma

Skrivet av Jpau94:

Avast är inte alls lika trevligt längre, de har en hel del saker för sig som jag inte vill ha i ett AV. Senast åkte det ut från min dator efter att minst en gång per dag komma med en popup. Bitdefender har buggat en hel del för mig. Först strulade aktiveringen så att jag behövde typ 10 aktiveringsmail under flera dagar. Efter ett par månader gjorde det en morgon att det tog minst 10 minuter att komma in i Windows och allt var otroligt segt, task manager gick inte att öppna bland annat. Startade i felsäkert läge och avinstallerade Bitdefender så funkade allt igen.

Jag kör Comodo med eller utan brandvägg (AV eller Internet Security) tillsammans med Malwarebytes anti-exploit på lite olika datorer. Skannar ibland med Malwarebytes anti-malware.

Reklam i utgående mail är för övrigt helt oacceptabelt.

Tack för tipsen! Ska kolla upp programmen som ni rekommenderar!

Permalänk
Medlem

samtliga anti virusprogram är ett virus i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Ok. Vad jag har sett, så gör inte Bitdefender Free Antivirus det

Skrivet av Viochee:

samtliga anti virusprogram är ett virus i sig.

Var god och bevisa det, tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för varningen/tipset!
Stör mig också lite på Avast ibland och alla popups, men än så länge så får det hänga med. Hade denna funktion inte gått att stänga av så hade det däremot åkt ut omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ok. Vad jag har sett, så gör inte Bitdefender Free Antivirus det

Var god och bevisa det, tack.

Just därför jag skrev "de flesta".