Microsoft Surface Pro 4 och Surface Book

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Kan nu bekräfta att min drar ström medans den är av lol
2015-12-30 kl 07:00 vart den fullladdat, koppla bort strömmen och den vart avstängd.
Nu 2016-01-02 20:45 satte på den igen och nu är strömmen på 72% Alltså 28% har gått av medans den vart Helt avstängd nu i ett par dagar.
Och detta skrammlande från tangentbordet har jag också tydligen. Så det blir en retur för min del. Älskar plattan för övrigt och tänker köpa om den igen. Antingen om det blir en kampanj på 8Gb modellen igen eller lite senare då förhopningsvis blir det en bätttre batch ute.
Vore intressant om nån av er testar att ladda den fullt och låta den vara ett par dagar och se ifall strömmen är samma!

Ps. Tydligen fler som är drabbade och är ett känt fel enligt reddit
reddit

Ja du känner till nödlösningen också eller? Du får använda hibernate istället för sleep tills MS eller intel fixat problemet.

Permalänk
Medlem

Godkväll. Fick mitt andra exemplar idag, nu köpt från MS Store. Levererades illa kvickt trots gratis-alternativet. La beställningen tisdag kväll och fick leverans idag. Om folk insåg hur smidigt det är med My UPS/UPS My Choice så hade nog få klagat.

Så var det ju det här med bleeding, det är värre på den här än första enheten så jag tror jag ska göra ett sånt där avancerat byte så jag kan jämföra enhet 1 mot 2. Vad som känns surt är att jag är övertygad om att vi är en ynka generation från en Surface med OLED-skärm. Om ni följt CES så har ni kanske sett att det presenterats en hel del laptops, ultrabooks och hybrider med OLED-skärmar, faktiskt förvånad själv då jag trodde det låg längre bort. Dessvärre är det ingen som matchar Surface Prons design i övrigt. Jag vill verkligen ha kickstand (svenskt ord?) för begränsade vinklar går helt bort och yoga-konceptet = tjock som tablet. Tror inte vi ser en SP5 förrän 2017, MS har ju inte följt 1-års-modellen hittills. Jag har väntat nu ända sen Windows 8 lanserades på att köpa en hybrid, fläktlöshet var det sista kravet jag hade. Men en SP5 med OLED-skärm är för mig den perfekta enheten men att vänta ännu en generation går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Godkväll. Fick mitt andra exemplar idag, nu köpt från MS Store. Levererades illa kvickt trots gratis-alternativet. La beställningen tisdag kväll och fick leverans idag. Om folk insåg hur smidigt det är med My UPS/UPS My Choice så hade nog få klagat.

Så var det ju det här med bleeding, det är värre på den här än första enheten så jag tror jag ska göra ett sånt där avancerat byte så jag kan jämföra enhet 1 mot 2. Vad som känns surt är att jag är övertygad om att vi är en ynka generation från en Surface med OLED-skärm. Om ni följt CES så har ni kanske sett att det presenterats en hel del laptops, ultrabooks och hybrider med OLED-skärmar, faktiskt förvånad själv då jag trodde det låg längre bort. Dessvärre är det ingen som matchar Surface Prons design i övrigt. Jag vill verkligen ha kickstand (svenskt ord?) för begränsade vinklar går helt bort och yoga-konceptet = tjock som tablet. Tror inte vi ser en SP5 förrän 2017, MS har ju inte följt 1-års-modellen hittills. Jag har väntat nu ända sen Windows 8 lanserades på att köpa en hybrid, fläktlöshet var det sista kravet jag hade. Men en SP5 med OLED-skärm är för mig den perfekta enheten men att vänta ännu en generation går inte.

Trist nog som du skrev så har många enheter för mycket bleeding för dem pengarna! Min som jag nu lämna tillbaks hade också rätt mycket. Både under kamera, högre hörnet uppe och nästan hela nedre sidan. Haft många plattor under åren, men Ingen av dem kom i närheten ens när det gäller bleeding som denna.

Såg också enheterna på ces 2016...Enda som hade okej spec var en Del dell
Dock sakna den kickstand, men hae dubbla usb C uttag. Kickstand fanns innbygd i tangetbords delen istället.

Jag tror att för 14000 kr (I5 256 modellen) SP4 så borde dem ha lagt till Oled + USB C eller åtminstonde dubbla Usb + Tangetbordet borde ingå! För ärligt talat så är det ju mycket pengar! Även om specen på papper är jätte bra så med värmen och throttling får man ändå inte all krut alltid! Dell och Samsung lanserade 2 plattor exempelvis där bäggre modeller följer det med en tangentbord! 1500 kr extra för en Tb är mycket.
Har även en äldre Asus ME400 hemma som köptes vid lanseringen, Tb följde ej med, men å andra sidan så kostade plattan 4000 + 500 kr för tangentbordet som är rätt så lik surface Tbn.
Det finns många plattor idag för under 5000 kr där TB följer med.
Jag lämna tillbaks min 4GB modell och ska satsa på 8Gb modellen fast jag vet det är dumt och 2 much money

Permalänk
Medlem

har någon fått TH2 (build 1511) uppdateringen? Fick min Surface dagen efter release i Sverige och har inte fått den än =(

Permalänk
Medlem

går det på något sätt att styra över funktionsknapparna?
tex så jag slipper hålla nere fn+alt+f4 när jag alltid vill alt+f4 istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

går det på något sätt att styra över funktionsknapparna?
tex så jag slipper hålla nere fn+alt+f4 när jag alltid vill alt+f4 istället?

Fick type cover 4 idag. FN verkar funka som caps lock, dvs den är aktiv tills man trycker på den igen. Det sitter en liten prick i övre högra hörnet precis som på caps lock som visar om det är aktivt eller inte.

Tangentbordet känns extremt bra. Skriver i princip perfekt från start. Enda jag är osäker på är om jag föredrar helt platt läge eller med lutning. Trackpaden är mindre än jag trodde. Trackpaden på type cover 3 måste vara nästan obefintlig.

Permalänk
Medlem

Nu har ljudet bara helt sonika lagt av. Testat avinstallera drivern och startat om. Hjälpte inte. Uppdaterade den igår. Klåparaktig programmering som får avgörande konsekvenser likt detta borde helt ärligt vara straffbart enligt lag.

edit: avinstallerade fel driver. Nu funkar det. Oavsett förtjänar ansvarig MS-anställd/a en lavett för irritationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Fick type cover 4 idag. FN verkar funka som caps lock, dvs den är aktiv tills man trycker på den igen. Det sitter en liten prick i övre högra hörnet precis som på caps lock som visar om det är aktivt eller inte.

ofan, det var märkligt att jag missade det. Om man nu bara kunde få pricken att sluta lysa

Permalänk
Medlem

Att byta ut enheten har gått allt annat än smidigt. Jag valde det avancerade bytet för "processen tar 3-5 arbetsdagar". Om inte UPS varit klåpare hade det landat på 6 arbetsdagar, fortfarande väldigt lång process. Jag förstår varför många förbannat UPS. Man får ett leveransbesked med informationen: "Beräknad leveranstid: Innan dagens slut". Innan dagens slut är ju verkligen precist. Jag trodde det skulle funka bra om jag va hemma vid 12, men dom var tydligen här vid 11. Jag trodde också man skulle ha nytta av att ha MyUPS-konto, men det är helt poänglöst då det enda man kan göra är att byta dag eller leverans-adress, inte ange något som helst instruktioner som att man är hemma vid en viss tid eller annat. Mycket opassande för en student.

Om jag inte valt det avancerade bytet hade jag väl förmodligen varit utan Surface i två veckor, så fördelen med avancerat byte är att jag kan använda enheten som ska bytas under tiden. Men MS måste verkligen byta till en seriös speditör.

Slut på rant.

Permalänk
Medlem

Fick ersättningsenheten idag. Marginellt bättre. Blöder "bara" från ett parti mot tre på den som ska bytas. LCD är verkligen en misärteknologi. Jag kommer ändå behålla för nu när jag använt den en vecka i skolan så är jag såld. Det finns tyvärr inga alternativ.

En annan sak jag upptäckt, detta gäller båda enheterna, är att skärmen inte sitter fast en bit längs nedre kanten utan glappar ca 1 mm. Ett gammalt klassiskt problem på budgetplattor med Android. Man förundras ju inte direkt med tanke på var dom tillverkas, men det enda jag egentligen tycker är "premium" med SP4 är materialet och komponenterna. Har någon annan samma glapp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av merdique:

Fick ersättningsenheten idag. Marginellt bättre. Blöder "bara" från ett parti mot tre på den som ska bytas. LCD är verkligen en misärteknologi. Jag kommer ändå behålla för nu när jag använt den en vecka i skolan så är jag såld. Det finns tyvärr inga alternativ.

En annan sak jag upptäckt, detta gäller båda enheterna, är att skärmen inte sitter fast en bit längs nedre kanten utan glappar ca 1 mm. Ett gammalt klassiskt problem på budgetplattor med Android. Man förundras ju inte direkt med tanke på var dom tillverkas, men det enda jag egentligen tycker är "premium" med SP4 är materialet och komponenterna. Har någon annan samma glapp?

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det på min ersättningsenhet också. både på sidan och i botten, inte så mycket som en milimeter, och jag kan trycka ned den men den kommer liksom upp igen, verkar vara limmet som sitter dåligt där.

Permalänk
Medlem

Har märkt att högtalaren pop-sprakar lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thisisafakenick:

Så är det på min ersättningsenhet också. både på sidan och i botten, inte så mycket som en milimeter, och jag kan trycka ned den men den kommer liksom upp igen, verkar vara limmet som sitter dåligt där.

Verkar vanligt. Det var samma problem med Nexus 7 första generationen. Men den kostade också 2/10 av vad en SP4 kostar. Det är synd att ingen vågar tillverka teknik i ett land där man inte fnyser åt QC. Jag upptäckte 2 döda pixlar på min nya enhet, så blir ett till byte, kvalitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har märkt att högtalaren pop-sprakar lite då och då.

Fick äntligen min SP4 i5 8Gb modell från elgiganten. Den skulle vara ny, men såg direkt vid uppackning att de fanns finger avtryck och denna var en retur ex!
Och har samma konstiga ljud då och då från högtalarna! Testade att avinstallera ljuddrivrutiner, hjälpte ej
läste på reddit att en del har fått detta efter senaste uppdateringarna.
sen vet jag fan inte om jag ska tillbaks till butiken och skälla ut den för att ha gett mig en retur ex för priset av en ny! De e ju inte direkt 2000 kr de handlar om :s
Denna har inte lika mycket bleeding som min gamla i alla fall.. så där e det en förbätring, fläkten låter mindre också

Permalänk
Medlem

@3kgt:
Jag tror det löste sig med en windows uppdatering som kom. Inte noterat det på ett tag faktiskt.

Permalänk
Medlem

Elgiganten.se har 15% på Surface och tillbehör till midnatt.

Permalänk
Medlem

Dustin har weekend rush:
Microsoft Surface Pro 4 Core i5 8GB 256GB SSD 12.3"
+ Xbox One 1000GB (Raindbow Six: Siege) på köpet, värde 3490:-
13 490 kr
https://www.dustinhome.se/product/5010900746/surface-pro-4-xb...

Permalänk
Medlem

Inhandlade en Sandisk MicroSD på 200 GB som fungerar fint med min Surface Pro 4, dock en fråga, bör jag formatera om den från exFAT till NTFS? Just nu identifieras den som ett USB-minne, skulle gärna vilja att den dök upp som en lokal disk istället om ni förstår vad jag menar, är det möjligt?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Har haft min SP4 I5 256GB sedan november och den har fungerat bra. Dock så började den bete sig märkligt för några dagar sedan och sedan dess får jag bluescreen efter maximalt 10-15 minuters användning. Satt med Microsoft-supporten i 2.5 timmar och vi provade alla möjliga steg dom hade att prova utan att få till det. Återställa enheten gick givetvis inte heller då den aldrig hann bli klar innan nästa bluescreen. Återställning via USB gick inte heller då den inte kände av någon "drive partition". MS sa att vi tömt alla möjligheter och nästa steg är att få byta ut den.

Har skapat ett reklamationsärende hos Dustinhome där jag köpte den. Tråkigt att vara utan ett tag bara!

Edit
Skulle vända mig direkt till MS enligt Dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Inhandlade en Sandisk MicroSD på 200 GB som fungerar fint med min Surface Pro 4, dock en fråga, bör jag formatera om den från exFAT till NTFS? Just nu identifieras den som ett USB-minne, skulle gärna vilja att den dök upp som en lokal disk istället om ni förstår vad jag menar, är det möjligt?

Tänkte själv göra det för OneDrive sync men glömde bort, nu har jag redan en massa program och systemfiler i sdkortet och har ingen lust att formatera till ntfs...

PGallagher från superuser:

I've managed to solve my own problem, but it is not exactly the simplest solution. In a nutshell, instead of storing files on the SD card, which of course Windows sees as a removable drive, it is possible to instead fill the entirety of the SD card with a virtual hard drive, which can then be mounted in Windows, and is treated as an actual hard drive.

Here's what I did on Windows 8.1:

Optional: clear out the contents of your SD card. This is not absolutely necessary, but the amount of free space on the SD card will become the amount of space on your new disk.

Open Disk Management (from my Start menu search, it shows up as "Create and format hard disk partitions").

Optional: ensure that your SD card is formatted to NTFS. As the card will be a permanent fixture and cross-platform compatibility doesn't matter, might as well go with a more modern file system. Furthermore, this wlll enable the next optional step directly below.

Optional (only possible if you chose to format the SD card to NTFS): select the partition on your SD card, and choose "Change Drive Letter and Paths". Remove the drive letter and add a new mount point to an empty NTFS folder. You can stick this somewhere onto your main drive, I chose "C:\Media Container". This way, the SD card won't show up anymore as a separate drive anymore, but can still be accessed by the system for the virtual drive.

Under the Action menu at the top, select "Create VHD". Browse to your SD card location ("C:\Media Container" if you changed its mount point to what I suggested above). Create a VHD here... I called mine "Media Store". I also changed the virtual hard disk format to VHDX for its resilience to power failure events, though I have no actual insight into this beyond what Windows described it as. I stayed with the recommended dynamic expanding disk type, with the thought that this could be useful if I get a bigger SD card in the future.

Right click on the new disk (on the left, now on its partition), and choose initialize. I went with a GPT partition table, as it is a newer design and presumably better, though I have no other insight on this. After it is initialized, right click on the new unallocated partition, and choose "New Simple Volume". Follow the wizard, allocating all space to the new partition, assigning it the drive letter you would like your new hard drive to use (probably D:), and formatting it to NTFS. If all went well, you should now see your new hard drive available in Windows Explorer.

Now, the trick to bring it all together is to set up Windows so that the drive is mounted when the computer boots, as it's no fun having to go into Disk Management each time your computer starts to mount the drive. To do this, you'll need to create a script for mounting it, and then using Task Scheduler to execute the script on boot. I found a really good guide here, which I'll summarize below.

First create a text file wherever you like, named whatever you want - this will become your script. I named mine "Mount Script.txt" and placed it in "C:\Media Container" with my virtual hard drive file. Open it up, and paste in the below, with the path and drive letter edited to match your info:

select vdisk file="C:\Media Container\Media Store.vhdx"
attach vdisk
assign letter=D

Open Task Scheduler under Computer Management, which comes up in my Start Menu as "Schedule tasks". On the right pane, select "Create Task".

The key points are:

On the General tab, enter a name of some sort for your task, I called mine "Mount SD card". Under "When running the task, use the following user account", change it to SYSTEM by typing it in the object name box. Also, it may be important to set "Configure for" to your operating system, I'm not really sure and a quick search online didn't really explain what this setting does.
On the Triggers tab, click New, and set "Begin the task" to "At startup".
On the Actions tab, click New, and set "Program/script" to "diskpart" (without the quotations). Under "Add arguments" paste in the following with the path set to your script's path: /s "C:\Media Container\Mount Script.txt".
On the Conditions tab, clear the checkbox for "Start the task only if your computer is on AC power".

You can also go through the options and see if there's anything else you'd like to set, but those should be the essentials.

And that's it! Next time your restart, you should see your storage space on your SD card being mounted as a hard drive.

Dold text
Permalänk
Medlem

Antagligen enklare att installera truecrypt och sedan mounta hela sd-kortet som en hårddisk. Då får du dessutom kryptering på innehållet vilket jag antar bitlocker helt ignorerar just nu.

Permalänk
Medlem

Nu vill inte min Surface starta Windows. Den hänger sig varje gång så kan inte göra något åt saken. Är detta vanligt problem? måste jag återställa den till grundinstallation?

edit: åteställde skiten då det inte ens gick att boota i safe mode. win10 är verkligen ett nedköp jämfört med win7 imo.

Permalänk
Medlem

Surface Book grabbar, fortfarande ingenting om en Sverige lansering?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Bump, undrar också om det är några nyheter gällande lansering av Surface Book i Sverige.