EVGA presenterar Geforce GTX 980 Ti för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

EVGA presenterar Geforce GTX 980 Ti för virtuell verklighet

De ack så omtalade VR-headseten kräver mer än bara en bildutgång. Det här tar EVGA fasta på med en specialversion av Geforce GTX 980 Ti, som levereras med en extra frontpanel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt ändå när VR blir verklighet på riktigt. Vi får se vart vi är om ett år och vad det slutar på för pris att ha en riktig bra VR-rigg. Kommer vi få se VR-rum istället för biorum på Min-hembio istället?..

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

VR eller inte, bra grej

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så nu måste bara alla chassi-tillverkare gå tillbaka till att ha 5.25"- eller 3.5"-platser.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Trevlig ide!
Det har ju uppdagats nu att många usb 3.0 inte presterar som de ska. vilket resulterar i att Rift inte kommer att fungera. Med detta smäller man ju två flugor i en smäll och slipper köpa kontrollerkort eller nytt moderkort.

Men gud vad jag längtar till apil

Permalänk
Medlem

@blade80: Man kan ju alltid hoppas!

Permalänk
Medlem

Trenden går ju mot att inte ha 5.25"-platser längre och det hatar jag, så om detta tillbehöret kan "tvinga" tillverkare att köra med 5.25"-platser igen är det högst välkommet. Hoppas fler följer efter och att det blir standard som inte går att vara utan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ok, bara att slänga sitt 980 Ti och köpa detta då...

(:p, ;), skämt)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trenden går ju mot att inte ha 5.25"-platser längre och det hatar jag, så om detta tillbehöret kan "tvinga" tillverkare att köra med 5.25"-platser igen är det högst välkommet. Hoppas fler följer efter och att det blir standard som inte går att vara utan

Dock är det bra med mångfald. De allra flesta chassin därute har 5,25 platser. Men några få nya inte har det. Det är väldigt bra för oss som inte vill ha dem att det finns chassin utan.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Dock är det bra med mångfald. De allra flesta chassin därute har 5,25 platser. Men några få nya inte har det. Det är väldigt bra för oss som inte vill ha dem att det finns chassin utan.

Hur kan någon vara i vägen om man väljer att inte använda dem? Det är ju bara tomt där då.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DooL3Y:

Trevlig ide!
Det har ju uppdagats nu att många usb 3.0 inte presterar som de ska. vilket resulterar i att Rift inte kommer att fungera. Med detta smäller man ju två flugor i en smäll och slipper köpa kontrollerkort eller nytt moderkort.

Men gud vad jag längtar till apil

Nu står det ju att usb3 portarna ansluts till moderkortet, så om dit moderkort har för slö usb3 lät detta inte hjälpa, är ju bara hdmi kontakten på frontpanelen som är ansluten till graffet

Permalänk
Medlem

Precis som Sweclockers sa på CES mässan, alla vill rida på VR vågen.
Så dom skickar bara med en USB hubb så blir det VR
Är väl annars bara att skaffa valfri usb3 hub om man mot förmodan skulle ha för få. Moderna chassin har väl ofta 2xusb2 + 2xusb3 portar på framsidan/toppen. Trodde inte folk hade brist på USB portar nu för tiden, kanske har fel där.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Nu får jag erkänna att jag inte har så bra koll, men är inte 3.0 något overkill för en handkontroll? Räcker verkligen inte bandbredden till för 2.0 och en handkontroll?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag förstår inte varför det skall släppas så många väldigt dyra grafikkort baserad på gammal teknologi när Pascal står inför dörren?

Permalänk
Medlem

@Klubba: Det har du ju rätt i! synd:/

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: Som jag förstår det så utnyttjar de varje port fullt ut så hubbar fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trenden går ju mot att inte ha 5.25"-platser längre och det hatar jag, så om detta tillbehöret kan "tvinga" tillverkare att köra med 5.25"-platser igen är det högst välkommet. Hoppas fler följer efter och att det blir standard som inte går att vara utan

Jasså? Personligen tycker jag det är en av de bättre grejerna som hänt på chassi fronten. Bytte nyligen till ett Define S utan 5.25 och det ser så fint och cleant ut utan den otympliga 5.25 buren (eller någon annan bur heller för den delen)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nu får jag erkänna att jag inte har så bra koll, men är inte 3.0 något overkill för en handkontroll? Räcker verkligen inte bandbredden till för 2.0 och en handkontroll?

Undrar samma sak.. Har min kontroll kopplad till en usb3 hubb powered med egen el.. Xbox one kontroll.. Verkar funka fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vill se kortet naket! Giggity

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag förstår inte varför det skall släppas så många väldigt dyra grafikkort baserad på gammal teknologi när Pascal står inför dörren?

För att många inte vet om det som du vet.
Då vill folk ha de nya hela tiden, sedan kommer de inse att, wow pascal korten är bättre. Måste haaaa.
Vinst för företaget, mindre vinst för konsumenten.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur kan någon vara i vägen om man väljer att inte använda dem? Det är ju bara tomt där då.

Troligen för att det blir onödigt trångt med en stor plåtbur som slutar 2 cm från moderkortet om man ändå inte använder den? Sen blir det rätt fult med en massa täckluckor i fronten när inget används. Personligen har jag av nostalgiska själ svårt att släppa min kära Plextor Men förstår helt de som inte vill ha.

Skrivet av Nautilus011:

Så dom skickar bara med en USB hubb så blir det VR

Ehhh. Tror HDMI'n kan ha nåt med VR-grejen att göra med Att den har USB där med är väl mest för att det ska vara smidigt att kunna dra alla kablar från headsetet till samma plats, utan skarvar och förlängningar, då alla chassin inte har USB 3, och även om de har - inte alltid nära någon 5,25"-plats.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Coolt ändå när VR blir verklighet på riktigt.

Haha tyckte det var en rolig mening, kanske är trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag förstår inte varför det skall släppas så många väldigt dyra grafikkort baserad på gammal teknologi när Pascal står inför dörren?

Men Pascal beräknas väl inte dyka upp förrän Q2 eller Q3 2016? Eller har jag fel?

Det är ju ändå 6-9 månader framåt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur kan någon vara i vägen om man väljer att inte använda dem? Det är ju bara tomt där då.

haha, va? Många på detta forum, inkl. mig själv, gillar chassin som inte har 5,25 enheter/platser då de tar onödigt med space och ofta är det 2st eller fler "drives".

Har man ingen nytta av en CD/DVD-drive så är det bra med datorlådor som helt enkelt tagit bort dem. Dels för att du kan då istället få bättre luftflöde samt att det ser snyggare ut estetiskt, vilket många här diggar. Helst ser jag att HDD-burarna inte heller sitter på det klassiska stället i fronten. Och varför tillverkare envisas att ha 8+ HDD burar och 3x5,25-"drives" förstår jag inte. Majoriteten av människor använder väl otroligt sällan fler än 2st 5,25-"drives" samt 8+ platser för hårddiskar.

jag tycker att tillverkare kan sätta in enkelt löstagbara 5,25-drives samt samma sak med HDD-burar. Alternativt att det finns en annan lösning för att fästa hårddiskar, så man inte täcker upp fronten. Jag vill absolut helst ha det helt rent där framme och att man kan sätta dit 3x120mm fläktar, eller om det är ett bredare/högre chassi 3x140mm.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Haha tyckte det var en rolig mening, kanske är trött

Tyckte det också, är dock inte trött. Kanske har man dålig humor

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nu får jag erkänna att jag inte har så bra koll, men är inte 3.0 något overkill för en handkontroll? Räcker verkligen inte bandbredden till för 2.0 och en handkontroll?

USB 3.0 är väl för själva headtrackingen? Vetefan om bandbredden är grejen där dock, trots jättehög uppdateringsfrekvens på alla sensorerna så tror jag 2.0 nog skulle räcka, men det har nog mest å göra med strömförsörjningen. Headtracking-beräkningarna görs väl i själva brillorna, så det går kanske åt mer ström än 2.0 mäktar med.

Permalänk
Skrivet av Olaeli:

Men Pascal beräknas väl inte dyka upp förrän Q2 eller Q3 2016? Eller har jag fel?

Det är ju ändå 6-9 månader framåt.

Q2 2016 är vad jag har hört så om 3-5 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Så nu måste bara alla chassi-tillverkare gå tillbaka till att ha 5.25"- eller 3.5"-platser.

Fast det är ju inte nödvändigt, räcker med att chassitillverkarna implementerar en hdmi eller displayport kontakt i chassits IO-panel som ansluts till grafikkortet med en intern kabel på samma sätt som usb-portarna i IO-panelen ansluts till moderkortet

EDIT: De flesta moderna chassin har ju även usb 3.* portar som kan förse VR-headsetet med ström

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

haha, va? Många på detta forum, inkl. mig själv, gillar chassin som inte har 5,25 enheter/platser då de tar onödigt med space och ofta är det 2st eller fler "drives".

Har man ingen nytta av en CD/DVD-drive så är det bra med datorlådor som helt enkelt tagit bort dem. Dels för att du kan då istället få bättre luftflöde samt att det ser snyggare ut estetiskt, vilket många här diggar. Helst ser jag att HDD-burarna inte heller sitter på det klassiska stället i fronten. Och varför tillverkare envisas att ha 8+ HDD burar och 3x5,25-"drives" förstår jag inte. Majoriteten av människor använder väl otroligt sällan fler än 2st 5,25-"drives" samt 8+ platser för hårddiskar.

jag tycker att tillverkare kan sätta in enkelt löstagbara 5,25-drives samt samma sak med HDD-burar. Alternativt att det finns en annan lösning för att fästa hårddiskar, så man inte täcker upp fronten. Jag vill absolut helst ha det helt rent där framme och att man kan sätta dit 3x120mm fläktar, eller om det är ett bredare/högre chassi 3x140mm.

För luftflödet så har det absolut 0 betydelse ifall det finns 2-3st 5,25" platser eller inte, där dom är placerad så är de inte ivägen för flödet över huvud taget.
Anledningen till varför de finns 2-3st 5,25" platser är enkel, det finns massor av människor som fortfarande har nytta utav en optisk läsare, sen kanske man har en fläktkontroller som kräver det utrymmet, vidare så finns det kortläsare på 5,25" eller så kanske man använder den här eller den här till sitt ljudkort, men du kanske tycker det är "estetiskt snyggare" att lägga dem lösa ovanpå burken, vad vet jag?!
8+ platser för HDD är inte heller svårt att fylla.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För luftflödet så har det absolut 0 betydelse ifall det finns 2-3st 5,25" platser eller inte, där dom är placerad så är de inte ivägen för flödet över huvud taget.
Anledningen till varför de finns 2-3st 5,25" platser är enkel, det finns massor av människor som fortfarande har nytta utav en optisk läsare, sen kanske man har en fläktkontroller som kräver det utrymmet, vidare så finns det kortläsare på 5,25" eller så kanske man använder den här eller den här till sitt ljudkort, men du kanske tycker det är "estetiskt snyggare" att lägga dem lösa ovanpå burken, vad vet jag?!
8+ platser för HDD är inte heller svårt att fylla.

Behöver man 5.25"-platser köper man ett sådant chassi... om inte väljer man ett annat.

Vad bjäbbar ni om egentligen?