Permalänk

Låg FPS helt ny dator

Hallå sweclockers!

Har ett litet dilemma efter att jag nyss köpt en ny dator, då jag har väldigt låg FPS och har ingen aning hur jag ska bära mig åt för att förbättra den vilket jag är nästan 100% säker på att det ska gå.

I tillfället ligger jag på 150-190 FPS i CS:GO med lägsta settings vilket känns extremt lågt med tanke på de komponenter jag har köpt.

Fick hem datorn idag men det måste vara något jag har glömt som påverkar den dåliga prestandan?

Här får ni mina specs:

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Avstängd

Beror ju på vilka spel du lirar? Och på vilka grafikinställningar du kör på.

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk

@WindForceX3:
CS:GO,

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadatornu:

Hallå sweclockers!

Har ett litet dilemma efter att jag nyss köpt en ny dator, då jag har väldigt låg FPS och har ingen aning hur jag ska bära mig åt för att förbättra den vilket jag är nästan 100% säker på att det ska gå.

I tillfället ligger jag på 150-190 FPS i CS:GO med lägsta settings vilket känns extremt lågt med tanke på de komponenter jag har köpt.

Fick hem datorn idag men det måste vara något jag har glömt som påverkar den dåliga prestandan?

Här får ni mina specs:

http://i.imgur.com/adJzku1.png

Uppskattar all hjälp!

I vilket spelsätt? DM/MM? Volvos DM Servrar är riktigt sunkiga, inte ovanligt att ligga runt 150-200 fps på dom.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

I vilket spelsätt? DM/MM? Volvos DM Servrar är riktigt sunkiga, inte ovanligt att ligga runt 150-200 fps på dom.

Han borde fortfarande ligga över 200fps oavsett MM eller 64Tick.

Med min dator i Sign så kommer ligger aldrig under 300fps oavsett server. dock så när den var splitterny och fräsch och innan Valve fu**ade med massa uppdateringar så låg jag på 600fps stabilt i 5on5 64tick..

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadatornu:

Hallå sweclockers!

Här får ni mina specs:

http://i.imgur.com/adJzku1.png

Uppskattar all hjälp!

Kör lite benchmark och se var din dator ligger i förhållande till jämförbara datorsystem. Är det sämre så är det bara att klaga till Inet så får de försöka hjälpa till.

Permalänk

no offence men sitter bild kabeln i moderkortet eller grafikkortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

EDIT: glöm detta, bilden visade bara inte allt för mig.

Permalänk
Medlem

Med valve's alla uppdateringar så har FPS'en droppat otroligt mycket! man får skylla på Valve!
folk med grymma riggar har exakt samma problem som dig! förr kunde man lira på en halvsunkig dator med bra FPS nu spelar det ingen roll vilken burk du har tydligen.

Finns otaliga trådar om just detta problem....

Permalänk
Medlem

Min förra dator med ett 960 hamnade aldrig under 300fps. Så ja, detta låter ju skumt.

Har du testat fler spel? Och kabeln sitter väl inte i moderkortet hoppas jag

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

I den upplösningen så får inte grafikkortet sträcka på benen, så för mig så verkar det vara orsaken till din "låga" hastighet i spelet. Sätt upp den till 1920x1080 så får vi se?

//Dogshitjoint

Edit: Dessutom så kör du allting på låga inställningar som inte sätter någon press på användandet utav grafikkortet. Testa med att skruva upp dessa också, tills du blir nöjd. Använd MSI Afterburners OSD för att se både CPU usage och GPU usage.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Han borde fortfarande ligga över 200fps oavsett MM eller 64Tick.

Med min dator i Sign så kommer ligger aldrig under 300fps oavsett server. dock så när den var splitterny och fräsch och innan Valve fu**ade med massa uppdateringar så låg jag på 600fps stabilt i 5on5 64tick..

Frågan var MM eller DM... i MM borde han ligga över 300 utan problem men i DM så är det inte lika sjävklart.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Blås om med en ren installation och testa.
Kolla även vad du får i ex.vis unigine heaven eller 3D mark för att jämföra med andra med liknande spec.
Och du har kopplat skärmen till graffakortet och inte på mk?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@qhrizz:
DM/MM (brutalcs 128 tick med 30 players är det väl 130-170 fps..)
MM kommer upp i 190-250

Permalänk

@SVP:
Lite så kände jag också, känns inte normalt att struggla med relativt "låg" fps med denna setupen

Permalänk

@AMD-Hippie:
Körde "Catzilla" benchmark och där lyste allt grönt förutom ram minnet som lös rött

Permalänk
Entusiast

Vad ska du med mer FPS till? CS har haft extremt varierande prestanda mellan olika patcher, men om din skärm ändå inte kan dra nytta av FPS:en varför bry sig? Prova något krävande ex Battlefront och se hur det går istället, där får kortet sträcka på benen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

@AMD-Hippie:
Körde testet igen och här är resultatet

Permalänk

@utsatt_unge496:
@xcluzive:
@_niko_:
Vita sladden = mainskärm

Permalänk
Permalänk

@Dogshitjoint:
Stadiga 150-160 fps i högsta resolution med allt på high. Går under 144 med smokes och mycket action (provat på servrar)

Permalänk
Skrivet av köpadatornu:

@Dogshitjoint:
Stadiga 150-160 fps i högsta resolution med allt på high. Går under 144 med smokes och mycket action (provat på servrar)

Okej...ja då vet jag inte varför du inte får högre FPS tyvärr.

Lycka Till!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadatornu:

@AMD-Hippie:
Körde testet igen och här är resultatet

http://i.imgur.com/LEY2ozM.png

Kör Heaven och Valley (https://unigine.com/products/benchmarks/heaven/ och https://unigine.com/en/products/benchmarks/valley) på maxinställningar och se vad andra ute på Internet med samma grafikkort och CPU får för resultat. Flyter dessa tester på med bra fps, jämförbart med andra, så är det nog CS GO som har något fel.

Men skulle du prestera dåligt, jämfört med andra, i dessa tester så tycker jag du borde kontakta Inet.

Permalänk

@AMD-Hippie:
Tack! Kommer prova detta så fort jag har tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Kör Heaven och Valley (https://unigine.com/products/benchmarks/heaven/ och https://unigine.com/en/products/benchmarks/valley) på maxinställningar och se vad andra ute på Internet med samma grafikkort och CPU får för resultat. Flyter dessa tester på med bra fps, jämförbart med andra, så är det nog CS GO som har något fel.

Men skulle du prestera dåligt, jämfört med andra, i dessa tester så tycker jag du borde kontakta Inet.

@köpadatornu:

På denna sida http://www.tenforums.com/pc-custom-builds-overclocking/24222-... fick användaren 3721 poäng på Valley benchmarken och 88 medel FPS med en i7-4790k och R9 390. Inställningar för testet var 1600x900, 8xAA, Windowed, Extreme

Här är ett heaven test https://www.youtube.com/watch?v=0KiRRnlV0tU - också i7-4790k och R9 390. Inställningar:
Quality: High
Tressellation: Extreme
Anti-Aliasing: x8
Upplösning: 1920x1080 (full HD)

Resultat:
Score: 1529 poäng
Medel FPS: 60.7
Min FPS: 8.5
Max FPS: 131.9

Såklart vet jag inte om CPUn och grafikkort överklockats. men, men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Frågan var MM eller DM... i MM borde han ligga över 300 utan problem men i DM så är det inte lika sjävklart.

Blev lite fel det jag skrev. skulle Skriva DM eller 64 tick. Sitter han med en sådan dator som han gör så är det faktiskt rätt så självklart att hans dator ska kunna spotta ut 300fps stabilt på DM. Men det är som andra redan konstaterat, det är inte hans hårdvara det är fel på. Det är Valves alla uppdateringar till CSGO som har gjort det så tungdrivet jämfört med vad det var tidigare.

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vad ska du med mer FPS till? CS har haft extremt varierande prestanda mellan olika patcher, men om din skärm ändå inte kan dra nytta av FPS:en varför bry sig? Prova något krävande ex Battlefront och se hur det går istället, där får kortet sträcka på benen.

Därför att Source motorn fungerar bäst vid 300fps. samma sak som att HL1 motorn funkar bäst vid en viss fps som även då var mer än vad som behövdes för att man skulle kunna klara av att spela 1.6.

Antar att det är just CSGO han har valt att prata om då det är vad han troligen spelar som main.
Så förstår inte poängen med att sitta och be honom testa sin hårdvara när jag med 99% säkerhet kan lova dig att det inte är hans dator som det är fel på, utan att det är Valves skituppdateringar som segar ner spelet så fruktansvärt mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Därför att Source motorn fungerar bäst vid 300fps. samma sak som att HL1 motorn funkar bäst vid en viss fps som även då var mer än vad som behövdes för att man skulle kunna klara av att spela 1.6.

Antar att det är just CSGO han har valt att prata om då det är vad han troligen spelar som main.
Så förstår inte poängen med att sitta och be honom testa sin hårdvara när jag med 99% säkerhet kan lova dig att det inte är hans dator som det är fel på, utan att det är Valves skituppdateringar som segar ner spelet så fruktansvärt mycket.

Okej, du kan ha rätt. Men det känns alltid skönt att veta att man har en dator som får bra betyg i grafikbenchmark. Något många på denna tråden inte tänker på är att han får sina resultat när han kör CS GO på lägsta inställningar. Så något är "ruttet i Danmark".

Uppdatering

Här - https://youtu.be/Fbm8A7tVdWk - hitta jag en med en som kör CS GO med FX-6300 och Radeon R7 360 (ungefär 150% SÄMRE än R9 390 - http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-R9-390-vs-AMD-R7-360..., har Full HD och höga grafikinställningar och får en FPS som snurrar mellan 120 och 250.

Uppdatering 2

Här - https://youtu.be/I0Q0TF5Wb8I - är en som kör CS GO med i7-4700K och R9 390, har ultrainställningar och ligger på en ca 200 FPS.

Permalänk
Medlem

Kolla dessa punkter:

- Mät temperaturen på CPU/GPU (HWMonitor)
- Kontrollera så att energialternativen är satta till Hög prestanda/Maximum performance i dator samt GPU (Energialternativ samt AMD:s Catalyst Control center)
- Ladda hem senaste drivrutinerna till hela datorn samt självklart GPU.
- Sätt CS:GO i "Hög prioritet" när du spelar och se om du märker någon skillnad.
- Använd din skärms originalupplösning och se om det påverkar något.
- Gör en ominstallation av CS och pröva sätt installation på den andra disken du har.

Det här är bara saker som jag spontant kan komma på nu, det är bara felsöka tills du hittar problemet för högre fps ska du definitivt ha.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Hur mycket arbetar processorn och grafikkortet? är det någon kärna/tråd som ligger på 100% helatiden så kan det vara problemet?

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090