Permalänk

X-99 bygge Spel/Rendering.

Hejsan.

Tänkte presentera ett bygge som jag skall genomföra för en polares räkning. Datorn skall palla spel nu och under de närmaste 3 åren (nåja), den skall även brukas till rendering samt mocap, bildbehandling och liknande prylar. Jag har efter en hel del efterforskning valt ut följande delar:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16419...

Orsaken till X-99 och instegsprocessorn 5820K är framtida broadwell-E uppgradering och ev ett ytterligare 980ti. Datorn går ju med denna budget att bygga snabbare för samma pengar om man bara skall spela men jag har valt allt efter hans dubbla behov t.ex 2 ips-skärmar istället för en gaming skärm osv. Hur som helst så kommer detta bygge ge en enorm uppgradering mot hans nuvarande system som inte vill vara med och leka längre.

Jag har ett Fractal design Define-R5 som allt skall in i, erfarenheter från detta chassi mottages gärna, jag är lite fundersam på fläktplacering i taket på lådan om man skall pressa in luft denna vägen eller dra ut luft med tanke på processorkylaren. Eventuellt så kommer det bli en mild överklockning vid rendering, runt 10% kanske.

Tyvärr har delarna inte ramlat in på posten ännu så förhoppningsvis börjas allt på måndag (11/1).

Fel Chassi: fractal design Define R5 ska det vara.
Permalänk

Vill tipsa dig om att ha taket som utsug då det är varmluftens naturliga väg.
Sedan tycker jag det är bra att ha ett litet undertryck i fractals chassin. Körde ett r4 med ensamt två insug fram på 800rpm och 1200rps i tacket och där back vilket gav bästa temperatur mot ljud.

Sen tycker jag du gör rätt i valet över komponenter då han kommer behöva mycket CPU kraft och ram för redigering.

Följer projektet och stort lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av neversummer:

Tyvärr har delarna inte ramlat in på posten ännu så förhoppningsvis börjas allt på måndag (11/1).

Har du alltså redan beställt allt? Bygget är bra, med undantag för SSDn. BX200 är tyvärr inte alls särskilt bra, och t.ex. Samsung 850 EVO 1 TB springer i cirklar runt BX200 och kostar ändå lika mycket.

Permalänk
Skrivet av perost:

Har du alltså redan beställt allt? Bygget är bra, med undantag för SSDn. BX200 är tyvärr inte alls särskilt bra, och t.ex. Samsung 850 EVO 1 TB springer i cirklar runt BX200 och kostar ändå lika mycket.

Åfan, jag läste denna recensionen:

http://overclock3d.net/reviews/storage/crucial_bx200_960gb_ss...

och det verkar ju som om anandtech.com fått ett måndagsex eller så testar siterna helt olika. Overclock3d.net gav BX200 sin gold award, så det blir till att testa disken på momangen när allt är installerat.

btw hur gör man länkar så där snajsigt? helt ny här på forumet...

Permalänk
Medlem

BX200 är en utmärkt bra disk, Samsungen springer inte cirklar runt, löjligt påstående.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Gramps-Makarov:

Vill tipsa dig om att ha taket som utsug då det är varmluftens naturliga väg.
Sedan tycker jag det är bra att ha ett litet undertryck i fractals chassin. Körde ett r4 med ensamt två insug fram på 800rpm och 1200rps i tacket och där back vilket gav bästa temperatur mot ljud.

Sen tycker jag du gör rätt i valet över komponenter då han kommer behöva mycket CPU kraft och ram för redigering.

Följer projektet och stort lycka till

ok, tänkte lite att man får till ett rakt flöde genom burken, framinsug-noctua-bakutblås, men att man 'dopar' flödet med en insugsfläkt som jag tänkte placera i taket längst fram vilket även borde pressa ner lite luft till gpu:n och ut den vägen. då det inte kommer vara någon hdd-bur i så blir det ju öppet i främre delen av chassit. känns som om man stör flödet genom att dra ut luft på vägen så att säga, men det är lite beroende på vilka rpm man kör på vilken fläkt såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

BX200 är en utmärkt bra disk, Samsungen springer inte cirklar runt, löjligt påstående.

Här är lite andra recensioner:
Tom's Hardware: "Even with the cache enabled, performance only goes up to match some of the slowest drives available."
Legit Reviews: "Let’s not ignore the elephant in the room, the Samsung SSD 850 EVO 500GB SATA SSD is hands down the drive to beat when it comes to entry-level SSDs and the Crucial BX200 wasn’t able to compete."
TweakTown: "At launch, the BX200 is about the lowest priced SSD on the market, but even then, we feel that the drive is overpriced for the performance you get."

Att testa SSDer är tyvärr rätt så svårt, det är mer som spelar in än bara sekventiell läs- och skrivhastighet. Så många sidor, t.ex. OC3D som länkades tidigare, kör bara lite benchmark-program. Det kan jämföras lite med sidorna som recenserar nätagg utan riktiga mätinstrument: "Vi kopplade in nätagget i en dator, och det exploderade inte. Bra nätagg!". Anandtech t.ex. använder istället en testsvit som simulerar en verklig belastning, vilket visar hur SSDn faktiskt klarar av när flera olika program läser och skriver till den samtidigt (vilket ju oftast är fallet vid normal användning).

Men missförstå mig inte, BX200 är inte en total katastrof som SSD. Den är bara inte ett dugg prisvärd när t.ex. 850 EVO ligger på samma pris, och 960 GB-modellen borde nog egentligen ligga en tusenlapp lägre i pris.

Permalänk
Skrivet av perost:

Här är lite andra recensioner:
Tom's Hardware: "Even with the cache enabled, performance only goes up to match some of the slowest drives available."
Legit Reviews: "Let’s not ignore the elephant in the room, the Samsung SSD 850 EVO 500GB SATA SSD is hands down the drive to beat when it comes to entry-level SSDs and the Crucial BX200 wasn’t able to compete."
TweakTown: "At launch, the BX200 is about the lowest priced SSD on the market, but even then, we feel that the drive is overpriced for the performance you get."

Att testa SSDer är tyvärr rätt så svårt, det är mer som spelar in än bara sekventiell läs- och skrivhastighet. Så många sidor, t.ex. OC3D som länkades tidigare, kör bara lite benchmark-program. Det kan jämföras lite med sidorna som recenserar nätagg utan riktiga mätinstrument: "Vi kopplade in nätagget i en dator, och det exploderade inte. Bra nätagg!". Anandtech t.ex. använder istället en testsvit som simulerar en verklig belastning, vilket visar hur SSDn faktiskt klarar av när flera olika program läser och skriver till den samtidigt (vilket ju oftast är fallet vid normal användning).

Men missförstå mig inte, BX200 är inte en total katastrof som SSD. Den är bara inte ett dugg prisvärd när t.ex. 850 EVO ligger på samma pris, och 960 GB-modellen borde nog egentligen ligga en tusenlapp lägre i pris.

tack så mycket för infon, jag får kolla med polarn hur han vill göra, men spontant så lutar det åt att byta till samsung. det kommer ju ta ett stund att skruva ihop allt så det lär ju hinnas med. BX200 fanns desutom på hyllan vid beställningstillfället och det gjorde inte samsungen tyvärr, ser ut att komma in den 17:e. får se hur mycket tålamod han har.

Permalänk

han har inget tålamod så det blir BX200 i systemet. får väl byta disk senare om det visar sig vara för långsamt.

Permalänk

gokväll.

liten uppdatering, det visar sig att fläktarna är restade och därför har inget skickats från lagret, ett mail senare så skall allt vara på g. så tyvärr inga nyheter ännu, men det kliar bra mycket i byggfingrarna...

Permalänk
Medlem

Jag har et liknande system, dock med asus moderkort och samsung SSDer. Det är nog inte så viktigt egentligen.

Jag producerar musik och håller på med foto. Samt spelar nån timme eller två i veckan. Kunde inte vart mer nöjd med X99 och 5820k! Har också ett 980ti för spel.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Gokväll!

efter en lång tids väntan har nu äntligen delarna kommit fram, vi hämtar allt om en halvtimme ca och sen skall det byggas natten lång! livet har kommit emellan lite så därför har jag inte skrivit i loggen nu i veckan. nåväl, skruvmejsel redo!

Permalänk
Medlem

Tycker du satsar på Socket m.2 SSD!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Hur blev bygget?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

hej igen.

ursäkta dröjsmålen med uppdateringar, det finns en 2,5-åring i hushållet och han äger rätt mycket av min vakna tid.

Själva bygget gick ganska långsamt men det beror helt och hållet på att det var ett bra tag sen jag byggde helt från grunden. Vi hämtade allt och började fota lite kartonger, sen strippade vi ner chassiet och kliade oss i huvudet över kabeldragningar och fläktplaceringar. Jag måste ju säga att jag blir alldeles till mig när man har alla dessa prylar framför sig, unboxa 980 ti gav lite gåshud. Hela bygget tog ca två och en halv timme men vi fipplade runt och funderade i säkert två timmar till (plus en bygg-öl emellan). Vi stötte inte på några problem, utan det var som sagt bara ovanan som gjorde sig påmind, plus en del rookie mistakes med en del kablar som man fick justera en gång eller två. Kabeldragningen blev väl ok men inget att skryta med om man jämför med många andra byggen i denna tråden. Hade jag byggt till mig själv så hade jag nog lagt ner lite mer tid på sånt pill men å andra sidan så är det ju ingen displayburk vi byggt, polaren vill ju hem och köra igång allt såklart samt tidigare nämnd son vaknar 07:30 även om pappa vill sova på helgen. bilderna kommer upp imorgon, uppladdas från själva datorn till och med.

tack för erat tålamod!

Permalänk
Medlem

Lär ju prestera riktigt bra. Ända jag hade gjort hade nog varit att invenstera i en fetare skärm alt finns ju runt 7k men 144hz vilket är en riktigt fröjd. Annars gå upp till 12k för en ultrawide nyare.
Exempel
http://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-predator-xb270hu-g...
http://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-g...
Sen vet jag inte hur dom ultrawide ligger till
Men du får nog inte ips och 144hz i dagliget men det ligger runt hörnet. Dom sägs vara påväg.
http://www.inet.se/kategori/872/gaming

Permalänk

Hej, jo jag föreslog att köpa en av de två, men polaren har mer nytta av två skärmar i och med att han skall jobba en del på datorn och det är ju hans dator så han bestämmer. Som jag skrev i första posten så kan man ju ändra en del med 30k i budget om man vill ha en ren gaming-rigg. @saizz: