Byta mitt r9 290x mot 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Självklart kommer det behövas mer än 4 GB VRAM i framtiden, är övertygad (men är dock en gissning) att de som pekar på 390/390X 8 GB VRAM som en reell fördel grovt underskattar hur lång tid det tar innan spel börjar utnyttja kapaciteten i mest kapabla korten.

Jämför med DX12, spelutvecklare hade tillgång till detta ett bra tag innan Win10 lanserades, DX12 har officiellt varit ute i ca ett halvår nu samt många är överens om att DX12 är ett rejält steg upp från DX11 för speltillverkare så motivationen att gå dit borde vara rätt stor. Ändå har vi noll DX12 spel som är officiellt lanserade, finns inte ens DX12 patchar för spel, något som inte alls utnyttjar fördelarna med DX12. För att riktigt få ut godbitarna ur DX12 krävs spelmotorer som specifikt är designade för för den tekniken, rätt säker på att vi vid denna tid nästa år fortfarande ser en majoritet av spelsläppen på DX11.

Införandet av ny teknik tar nästan alltid mycket längre tid än förväntningar, däremot brukar effekten sedan bli större än man kan föreställa sig

@Xyborg: tror inte det är så illa, de flesta här är ändå rätt datorintresserade. Däremot verkar det finnas rätt många som har något personligt mot Nvidia och famlar efter alla grässtrån de kan hitta för att visa att Nvidia är sämre än AMD, det är ganska lätt att gå bort sig där då t.ex. något som 970 "minnesproblemet" är rätt tekniskt komplicerat att greppa.

Kommer ett svar här då jag försöker förstå dig.

Du menar alltså att det är bättre att chansa på 3,5GB VRAM för att du inte tror att det kommer behövas mer inom en överskådlig framtid? Det vore inte bättre att till ett liknande pris ta 8GB för att ha bättre möjligheter ifall du skulle ha fel?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kommer ett svar här då jag försöker förstå dig.

Du menar alltså att det är bättre att chansa på 3,5GB VRAM för att du inte tror att det kommer behövas mer inom en överskådlig framtid? Det vore inte bättre att till ett liknande pris ta 8GB för att ha bättre möjligheter ifall du skulle ha fel?

Din bias mot Nvidia syns, du envisas med att skriva "3,5 GB VRAM" trots att t.ex. Guru3D visat att 970 uppför sig långt mer som ett 4,0 GB kort än ett 3,5 GB kort när det ställs mot 980, men alla har rätt till en åsikt och personlig övertygelse!

Du har helt låst in dig på en enda parameter. Vad är den överlägset största nyheten i DX12? Jo, långt billigare "draw-calls". Vad kan man t.ex. utnyttja möjligheten att kanske kunna ha x10 så många "draw-calls" per scen mot idag? Jo, t.ex. mer detaljerad geometri. Vilket kort är då mest framtidssäkert då 970/980 har ungefär dubbelt så hög geometrikapacitet som 290/290X/390/390X?

En annan stor nyhet i DX12 som bl.a. det skrivits om här på SweClockers är "explicit multiadapter". Detta ger långt fler möjligheter att använda mer än en GPU, bl.a. så kan man köra GPUer från olika tillverkare. Man kan köra AFR även i DX12, men det måste implementeras i spelmotor i stället för drivers. Om man kör AFR så gäller samma sak som idag, effektiv mängd VRAM är motsvarande det man har för enkelkort.

Men "explicit multiadapter" stödjer också andra varianter där man kanske inte helt kan addera mängd VRAM, men effektiv mängd VRAM blir ändå större när man adderar kort. Preliminärt stöd för detta finns bl.a. i Unreal Engine 4 där saker som post-processing kan köras på en annan GPU, exemplet man visat är att använda iGPU för post-processing. Poängen här är att då effektiv mängd VRAM ökar så hamnar tidpunkten när 4 GB VRAM blir en flaskhals än lägre in i framtiden.

Nu vet varken du eller jag om geometrikapacitet eller mängd VRAM blir den flaskhals vi slår in i först, mest troliga är att ingen av dessa blir ett problem dagens GPUer är sedan länge ersatta av nyare modeller i alla spelriggar.

Men säg att flaskhalsen faktiskt blir VRAM, är det en katastrof? Nej, i princip alla spel har en inställning för texturnivå och majoriteten av VRAM används av texturer. D.v.s. det är trivialt att hantera fallet att man har för lite VRAM.

Anta att flaskhalsen i stället blir geometrikapacitet. Det finns typiskt ingen inställning som direkt ökar/minskar antal trianglar på modellerna, enda inställningen som finns i en del spel är att man kan slå av/på "tessellation" som påverkar antal trianglar GPU måste jobba med.

Och med det vill jag inte hävda att Maxwell är mer framtidssäker (det vet jag helt enkelt inte). Vad jag vill säga är att gissningar om framtiden tenderar att oftare vara fel är rätt så man bör välja den konfiguration som passar bäst idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är lite nyfiken på varför du näst intill reflexmässigt vill försvara GTX 970 när det ställs mot AMD's motsvarigheter här på forumet. Ett GTX 970 är utan tvivel mindre framtidssäkert (om man nu kan använda det uttrycket gällande hårdvara) än både AMD R9 390 och ett tämligen gammalt kort som AMD R9 290X. Minneskonfigurationen och dess problem blir uppenbart mot 390 och marginellt uppenbart även mot 290X.

Skulle man välja, vilket en hel del faktiskt gör av ekonomiska skäl, att köra en dubbelkortslösning i framtiden för att få ut mer prestanda är GTX 970 ett mycket sämre val då man inte behöver vara siare för att inse att PC-titlar kommer att kräva mer och mer VRAM och vettiga minneskonfigurationer.

Du menar precis som du på samma sätt som flera "reflexmässigt" försvarar AMDs motsvarighet? Sluta spela dum, det Yoshman gör är bara att förklara och ta fram mer, och dessutom korrekt fakta istället för vad dom flesta gör, titta på ett eller två tester, som även inte är korrekta då dom jämför referens mot överklockat osv osv.

Trots mycket argument om att det är en stor nackdel med mindre vram så använder nästan inga spel mycket vram ens i 4K, kanske används mer i framtiden, vilket då kanske du har en fördel med 390, i alla fall i CF. Undrar faktiskt hur mycket vram ett 390 kan använda innan det säger stopp...

Dock är det knappast någon idé att byta från 290X till varken 970 eller 390, även om det blir en aning boost så är den inte märkbar, och då har TS lagt möda och pengar på något så meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns ingen anledning att gå från 290x till vare sig 970 eller 390 om inte arbetsinsatsen är i stort sett noll och du får tillbaka alla pengar för 290x.

Däremot är denna tråd så full av rena felaktigheter att tekniknörden inom mig bara måste skriva ett svar trots att alla dessa 970 vs 390 vs 290x trådar är i nästan 100% av fallen totalt meningslösa då frågan brukar vara: vilken presterar bäst? Det går inte svara på frågan vilken av 970 och 390 som presterar bäst, dels är uppmätt skillnad ofta inom felmarginalen men främst skiljer relativ prestanda långt mer mellan olika titlar och olika inställningar än vad det skiljer mellan korten i genomsnitt.

I detta fall har TS ändå specificerat några saker, nämligen att systemet kommer köra 1920x1080 och främst användas till BF och COD.

SweC prestandaindex visar att 390 & 290x är snabbare än 970 i 1920x1080. Sant om man bara tittar i tabellen som länkas ovan, men dels är skillnaden <5% (ingen kommer märka det i ett blindtest) dels är 290x och 390 fabriksöverklockade (290x körs i über-mode och finns ingen referens av 390). Jämför man i stället t.ex. med EVGA så har 970 högst prestandaindex av dessa

Håller vi oss till BF4 så är EVGA 970 ca 12% snabbare än 290x (ü)

I COD: Black Ops 3 är EVGA 970 ca 22% snabbare än 290x

TS skriver också att det hela kommer köras på 144 Hz skärm, ingen av dessa kort klarar regelmässigt att köra dagens spel i 1920x1080 > 100 Hz med maxade inställningar, för att göra detta måste man kapa lite i inställningarna. Tar man bort MSAA alt. backar från MSAA x4 till MSAA x2 så vinner typiskt Maxwell mer på detta jämfört med GCN. Gissningsvis beror detta på en kombination av att Nvidia har lite mer effektiva drivare samt att 970 rent teoretisk har nästan dubbla geometrikapaciteten mot 290x/390 (typiskt ändras inte geometrin av sänkta inställningar, med undantag för om man slår av saker som "tessellation").

Exempel jämförelse mellan bl.a. 970, 390 och 290x med väldigt stort överlapp av spel jämfört med SweC. Både SweC och Hexus kör med maxinställningar, Hexus har dock valt att konsekvent köra med post-processing AA medan SweC kör med maximal MSAA där möjlighet finns.

Denna lilla skillnad är tillräcklig för att 970 ska matcha "prestandaindex" för 390 i 2560x1440. Har just detta test i ett Excel-ark då jag läste en hel del tester innan mitt senaste grafikkortinköp, motsvarande SweC prestandaindex i Hexus med 290x som referens = 100 blir

1920x1080
290x: 100
Sapphire 390: 105
Gainward 970: 110

2560x1440
290x: 100
Sapphire 390: 107
Gainward 970: 107

Sist gällande "3,5 GB VRAM" i 970. Förutom att 970 faktiskt har 4,0 GB VRAM så är den viktigaste delen av ekvationen som väldigt många missar att DX11 och tidigare inte hanterar VRAM explicit utan det hanteras av drivers. Ingen av dagens spel verkar aktivt använda mer än 3 GB VRAM så länge man kör max i 2560x1440. Vad TechReport dock noterade när de körde Far Cry 4 var att 290 och 290x faktiskt hade en del "frame-drops" som inte fanns på 390/390x när man kör 4k upplösning, enda rimliga förklaringen är mängden VRAM. Men var också så att 970 inte heller hade problem med "frame-drops" i 4k, något som tyder på att Nvidias heuristik för vad som bör ligga i VRAM är bättre så deras kort klarar sig faktiskt med lite mindre VRAM.

Notera att även 780ti med sina 3 GB VRAM klarar sig bättre än 290/290x.

Jag brukar inte blanda mig i sådana här "beefs" och tycker att du generellt har bra information men här blev det nog lite fel. Über mode är inte överklockning utan en funktion på referensmodellen att ändra fläktens maxvarvtal, det vill säga att få kortet att låta mer än quiet mode för att på så sätt inte få minskad prestanda över tid. Klockfrekvensen lämnas helt orörd.

Sen min åsikt i denna battle är att pris och extrafunktioner (shadowplay, free/G-sync, specifika titlar som ska spelas) avgör mer än generella prestandan.

On topic: Jag skulle alltså inte byta ut mitt 290x mot ett GTX 970 om jag inte behövde någon av funktionerna eller hade en skärm bättre lämpad för det. Det samma gäller då även ett motsatt byte.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var ett svar på "vadå orättvist? Vi snackar 970 mot R9 290x här, inte 390."

Jämförelse mot 290x über är orättvis på samma sätt som jämförelse mot 390, båda dessa är fabriksöverklockade medan 970 är referens.

Håller helt med om att korten är helt likvärdig sett till genomsnittlig prestanda, är liksom meningslöst att peka på skillnader i prestandaindex som är <10% och som är så små att huruvida ett 970 kör i referens eller fabriksöverklockad är skillnaden om den är "långsammast" eller "snabbast" mellan dessa tre. Är som sagt 5-10% skillnad mellan 970 referens och fabriksöverklockade modeller.

Enda potentiellt relevanta skillnaden här är COD, det test jag hittade var ju 970 över 20% snabbare än 290x. Tror fortfarande det är för lite för att det ska skulle märkas i ett blindtest, 20-30% är nog minigränsen för hur stor förbättringen ska vara för att man överhuvudtaget ska kunna "känna" den. Bör nog vara över 50% för att det direkt ska "kännas".

@Stoff3th3m4n: du läser uppenbarligen något annat test än alla andra. Var hittar du tester som visar att t.ex. EVGA 970 är långsammare än 290x i über-mode när man kör BF och COD i 1920x1080 (vilket är vad TS ska göra)?

Däremot kan man definitivt hävda att den fördel 970 har ändå inte är stor nog för att det ska vara värt ett byte, i alla fall om bytet innebär en kapitalförlust på 290x kortet.

Hur är det orättvist att jämföra uber 290x med 970. Uber är inte en fabriksöverklockning utan ett fläktläge där fläkten kan varva högre.
http://www.sweclockers.com/test/17772-amd-radeon-r9-290x/17#c...

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du menar precis som du på samma sätt som flera "reflexmässigt" försvarar AMDs motsvarighet? Sluta spela dum, det Yoshman gör är bara att förklara och ta fram mer, och dessutom korrekt fakta istället för vad dom flesta gör, titta på ett eller två tester, som även inte är korrekta då dom jämför referens mot överklockat osv osv.

Trots mycket argument om att det är en stor nackdel med mindre vram så använder nästan inga spel mycket vram ens i 4K, kanske används mer i framtiden, vilket då kanske du har en fördel med 390, i alla fall i CF. Undrar faktiskt hur mycket vram ett 390 kan använda innan det säger stopp...

Dock är det knappast någon idé att byta från 290X till varken 970 eller 390, även om det blir en aning boost så är den inte märkbar, och då har TS lagt möda och pengar på något så meningslöst.

Läser du det jag skriver i den här tråden ser du att jag har både Nvidia-kort och AMD-kort hemma och att jag erkänner utan vidare att jag föredrar AMD i den här diskussionen. Så det är ingen som spelar dum, möjligtvis du själv som inte läser ordentligt innan du skriver.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och om man använder SLI/CF som mått på "framtidssäkerhet". Är du medveten om att AFR på det sätt det implementeras av AMD och Nvidia idag inte är möjligt i DX12? Är du medveten om att flera nya renderingstekniker som kommit under DX11 eran är väldigt ineffektiva om man kör AFR, de saker jag direkt kan komma på är TXAA och sättet man idag gör "motion blur".

AFR har en rad inneboende tekniska problem vilket är anledning att jag själv aldrig skulle köra SLI/CF. Är det också så prismässigt vettigt? Två 290X/390/970 kostar ungefär lika mycket som ett Fury X/980ti. Teoretisk sett så är SLI/CF med de förra korten snabbare, i praktiken får man en rad problem som inte finns med enkelkort, med enkelkort Fury X/980ti får man upp till 50-60% bättre prestanda än enkel 290X/390/970 i alla titlar som är begränsade av GPU, något som absolut inte är fallet med SLI/CF (finns naturligtvis enstaka fall där man får nära 100% förbättring, mer vanligt är 20-50% bättre med mer eller mindre strul).

Dold text

Fast tanken är väl inte att köra SLI/CF direkt utan köpa ett kort och senare, kanske något/några år efter köpa ett till för en billig boost. Dock är det ju inte så många som kör SLI/CF och problemen som medförs gör att jag nog aldrig heller skulle köra det om man inte löser dom dvs.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Läser du det jag skriver i den här tråden ser du att jag har både Nvidia-kort och AMD-kort hemma och att jag erkänner utan vidare att jag föredrar AMD i den här diskussionen. Så det är ingen som spelar dum, möjligtvis du själv som inte läser ordentligt innan du skriver.

Vad har det med saken att göra att du äger Nvidia kort och AMD? Vad jag gjorde var att påpeka hur fånigt det låter att säga så.

Är lite nyfiken på varför du näst intill reflexmässigt vill försvara GTX 970 när det ställs mot AMD's motsvarigheter här på forumet.

Dold text

Speciellt när exakt samma sak kan sägas om alla vi som normalt skriver i trådar som dessa där AMD-vs-Nvidia kommer upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Din bias mot Nvidia syns, du envisas med att skriva "3,5 GB VRAM" trots att t.ex. Guru3D visat att 970 uppför sig långt mer som ett 4,0 GB kort än ett 3,5 GB kort när det ställs mot 980, men alla har rätt till en åsikt och personlig övertygelse!

Du har helt låst in dig på en enda parameter. Vad är den överlägset största nyheten i DX12? Jo, långt billigare "draw-calls". Vad kan man t.ex. utnyttja möjligheten att kanske kunna ha x10 så många "draw-calls" per scen mot idag? Jo, t.ex. mer detaljerad geometri. Vilket kort är då mest framtidssäkert då 970/980 har ungefär dubbelt så hög geometrikapacitet som 290/290X/390/390X?

En annan stor nyhet i DX12 som bl.a. det skrivits om här på SweClockers är "explicit multiadapter". Detta ger långt fler möjligheter att använda mer än en GPU, bl.a. så kan man köra GPUer från olika tillverkare. Man kan köra AFR även i DX12, men det måste implementeras i spelmotor i stället för drivers. Om man kör AFR så gäller samma sak som idag, effektiv mängd VRAM är motsvarande det man har för enkelkort.

Men "explicit multiadapter" stödjer också andra varianter där man kanske inte helt kan addera mängd VRAM, men effektiv mängd VRAM blir ändå större när man adderar kort. Preliminärt stöd för detta finns bl.a. i Unreal Engine 4 där saker som post-processing kan köras på en annan GPU, exemplet man visat är att använda iGPU för post-processing. Poängen här är att då effektiv mängd VRAM ökar så hamnar tidpunkten när 4 GB VRAM blir en flaskhals än lägre in i framtiden.

Nu vet varken du eller jag om geometrikapacitet eller mängd VRAM blir den flaskhals vi slår in i först, mest troliga är att ingen av dessa blir ett problem dagens GPUer är sedan länge ersatta av nyare modeller i alla spelriggar.

Men säg att flaskhalsen faktiskt blir VRAM, är det en katastrof? Nej, i princip alla spel har en inställning för texturnivå och majoriteten av VRAM används av texturer. D.v.s. det är trivialt att hantera fallet att man har för lite VRAM.

Anta att flaskhalsen i stället blir geometrikapacitet. Det finns typiskt ingen inställning som direkt ökar/minskar antal trianglar på modellerna, enda inställningen som finns i en del spel är att man kan slå av/på "tessellation" som påverkar antal trianglar GPU måste jobba med.

Och med det vill jag inte hävda att Maxwell är mer framtidssäker (det vet jag helt enkelt inte). Vad jag vill säga är att gissningar om framtiden tenderar att oftare vara fel är rätt så man bör välja den konfiguration som passar bäst idag.

Och precis som jag skrev så har vi olika tankar om vilket som är bäst val och mest framtidssäkert. Jag håller med @Aeig om att det kan vara sannolikt att VRAM kommer att spela en betydande roll för VR och då många titlar inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att optimeras för just detta.

Det kan mycket väl bli precis så, men det kan också bli som du tror. Vi vet inte säkert, men man kan trots det tro och förmoda olika saker här i världen.

Vad gäller biased så, ja i den här diskussionen är jag lite biased. Som jag skrivit tidigare så passar mina tankar om framtiden väl in iden här diskussionen där jag för övrigt också tycker att ingen borde stödja Nvidias bullshit gällande GTX 970's minneskonfiguration. Dock så kan jag samtidigt säga att GTX 980 Ti nog är en av de bästa grafikkortsmodeller någonsin, så totalt sett är jag inte ett dugg biased.

Men jag står som sagt fast vid att ska man chansa, vilket man gör då ingen kan spå om framtiden, så chanser jag hellre på för mycket än för eventuellt för lite VRAM för liknande pris.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vad är det ni diskuterar eller argumentera över? Alla vet att 290x stock är lite snabbare än 970 stock, speciellt i Sweclockers tester med höga upplösningar. Om nu inte TS måste ha Nvidia för 3D eller GSync så är ett byte självklart dumt. Vill ni diskutera om man ska köpa 390 eller 970 så finns det gott om trådar för det.

Ha en bra dag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Hur försvarar jag 970 reflexmässigt? Kolla min inläggshistorik, jag försvarar inget speciellt företag eller speciell produkt, däremot försöker jag påpeka rena felaktigheter och belysa skillnader som faktiskt kan mätas. Kan definitivt ha fel och ha missförstått saker ibland, men försöker i alla fall backa upp alla icke självklara uttalanden med länkar till artiklar som styrker det jag hävdar.

Är inte ditt inlägg ovan höjden av ironi? Du beskyller mig för att reflexmässigt försvara något, för att i nästa andetag rada upp försvar för AMDs produkter, uttalande du överhuvudtaget inte backar upp.

• Nämn ett enda spel där minneskonfigurationen i 970 är ett problem.

• Varför är både 390 och 290X mer framtidssäkert än 970? Gissar att du är ute efter 8 GB RAM i fallet 390, men 290X får ju i praktiken problem med att VRAM tar slut tidigare än 970 (se länken jag postade om Far Cry 4 när man kör det i 4k ovan). Hur vet du att något som avsaknad av t.ex. Raster Order Views (ROW), något som Maxwell och Intel sedan Haswell har, inte kommer spela större roll än vad det nu är du tycker är mer framtidssäkert i 390/290X? GameWorks stödjer redan finesser, t.ex. FlameWorks, där kort med stöd för ROW kan rendera effekten med mindre resurser (både mindre VRAM och mindre shader arbete) än kort som saknar ROW. OBS säger därmed inte att 970 är mer framtidssäker, har helt enkelt ingen kristalkula som ser in framtiden, kan som bäst göra en mer eller mindre kvalificerad gissning (vilket jag inte tänker göra).

• Du nämner ekonomiska skäl, hävdar du alltså att det är en relevant skillnad i pris mellan 390 och 970? Priset på dessa är en annan sak som typiskt varierar så pass mycket att man varje månad kan hitta lägen när det båda av dessa kort är "billigast", typiskt skiljer det 100-300 kr i pris vilket i kontext av vad en hel PC kostar är ett avrundningsfel.

Om du läser mina inlägg i denna tråd så ser du att jag aldrig rekommenderat något kort, tycker det är bättre att beskriva skillnader som faktiskt finns (d.v.s. kan mätas eller i alla fall tekniskt beskrivas) och låta TS göra valet.

Då missade du hela poängen med inlägget. Det absolut första jag skriver är att det finns ingen anledning att byta, resten är bara för att visa att man kan genom att välja titlar, välja inställningar och välja "lämpligt" test av dessa kort visa att både 390 och 970 kan vara "snabbast" i både 1920x1080 och 2560x1440. Slutsatsen folk rimligen borde dra av detta är: det finns ingen relevant skillnad i prestanda mellan korten men ändå ser vi flera inlägg i t.ex. denna tråd likt "290x är ett bättre kort än 970" med just nu 15 st "bra inlägg". Med vilken måttstock är ett sådant inlägg vare sig tekniskt korrekt eller bra? Det är en ren känsloyttring baserad på att man gillar AMD alt. ogillar Nvidia av någon anledning.

Alla tekniska data visar att det borde vara en smaksak då korten som denna tråd handlar om presterar extrem nära varandra, men tyvärr är många inlägg i dessa trådar baserad på allt annat än rationellt resonerande baserat på känd data. Finns ett några enstaka specialfall när det finns något av kortet som faktiskt är bättre, men generellt för en typisk spelrigg kvittar det.

Citat:
Då missade du hela poängen med inlägget. Det absolut första jag skriver är att det finns ingen anledning att byta, resten är bara för att visa att man kan genom att välja titlar, välja inställningar och välja "lämpligt" test av dessa kort visa att både 390 och 970 kan vara "snabbast" i både 1920x1080 och 2560x1440.

Japp missade en del (dock inte allt), såg bara de tester du länkat till, missade att du först skrev att 390 gav 5% mer i snitt i sweclockers test.
Då är vi överens, korten presterar jämnbördigt i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Naque:

Hur är det orättvist att jämföra uber 290x med 970. Uber är inte en fabriksöverklockning utan ett fläktläge där fläkten kan varva högre.
http://www.sweclockers.com/test/17772-amd-radeon-r9-290x/17#c...

Du har helt rätt, tydligen är fläkten på 290X referens för klen så om man kör i "quite" läge throttlar kortet. I stand corrected!

Ändrar ändå inte att skillnaden i prestanda mellan 970 referens och fabriksöverklockade 970 är 5-10% vilket i fallet t.ex. EVGA, ASUS Strix och MSI Gaming är skillnaden mellan att 970 är "långsammast" av 290X/390/970 till att i fabriksöverklockat läge vara den "snabbaste". Så huvudpoängen var främst att belysa hur extremt lite prestandaskillnad det är mellan dessa kort enligt SweC "prestandaindex", är liksom totalt poänglöst att peka på skillnader som är <10% och från det utse ett kort med prestandaindex 100 som "snabbare" än en med index 98 (en skillnad på 2%, räcker att byta ut en titel för att man ska kunna vända på detta värde till det andra kortets fördel).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast tanken är väl inte att köra SLI/CF direkt utan köpa ett kort och senare, kanske något/några år efter köpa ett till för en billig boost. Dock är det ju inte så många som kör SLI/CF och problemen som medförs gör att jag nog aldrig heller skulle köra det om man inte löser dom dvs.

Vad har det med saken att göra att du äger Nvidia kort och AMD? Vad jag gjorde var att påpeka hur fånigt det låter att säga så.

Är lite nyfiken på varför du näst intill reflexmässigt vill försvara GTX 970 när det ställs mot AMD's motsvarigheter här på forumet.

Dold text

Speciellt när exakt samma sak kan sägas om alla vi som normalt skriver i trådar som dessa där AMD-vs-Nvidia kommer upp.

Du har rätt att tycka så, men ditt eget inlägg blir tyvärr inte helt befriat från den där fånigheten som du själv försöker ta avstånd från.

Ingen i den här tråden har sagt att något som någon har skrivit är dumt, fånigt eller liknande förrän du började skriva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så nu när jag inte håller med dig alls i den här diskussionen och när den har gått så här långt så ska det som din meningsmotståndare skiver vara "fånigt"?

Du har rätt att tycka så, men ditt eget inlägg blir tyvärr inte helt befriat från den där fånigheten som du själv försöker ta avstånd från.

Vad menar du? Det du skrev var fånigt, då, som jag redan förklarat, det kan appliceras på dig, mig, Yoshman, och många andra som "försvarar" eller tar del i dessa typer av diskussioner. (Nämligen att vi "reflexmässigt" försvarar en viss gpu).

Förklara även gärna vad för "fånighet" som jag försöker ta avstånd från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad menar du? Det du skrev var fånigt, då, som jag redan förklarat, det kan appliceras på dig, mig, Yoshman, och många andra som "försvarar" eller tar del i dessa typer av diskussioner. (Nämligen att vi "reflexmässigt" försvarar en viss gpu).

Förklara även gärna vad för "fånighet" som jag försöker ta avstånd från?

Tja, det är först när du började ge dig in i diskussionen som någon påstått att det som den andre tycker eller skriver är fånigt.

För övrigt tycker Yoshman att jag är lika biased som jag tycker att han är i den här diskussionen, är han också fånig då enligt dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tja, det är först när du började ge dig in i diskussionen som någon påstått att det som den andre tycker eller skriver är fånigt.

För övrigt tycker Yoshman att jag är lika biased som jag tycker att han är i den här diskussionen, är han också fånig då enligt dig?

Är du upprörd över att jag tycker det var fånigt det du skrev eller?

Det är inte fånigt att tycka att någon är "biased", speciellt inte om man som Yoshman faktiskt har en uppbackning till det, och något som i hans fall snarare var ett svar på dig. Däremot är det fånigt att anklaga någon för att vara partisk av den enkla anledning att man "försvarar" en av produkterna, speciellt när denne (Yoshman) faktiskt tillbringar fakta, länkar, tester. Vad det ser ut som är mer än alla andra i tråden kombinerade.

Notera: Det är uppenbarligen jag som tycker det är fånigt, det är inget objektivt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Är du upprörd över att jag tycker det var fånigt det du skrev eller?

Det är inte fånigt att tycka att någon är "biased", speciellt inte om man som Yoshman faktiskt har en uppbackning till det, och något som i hans fall snarare var ett svar på dig. Däremot är det fånigt att anklaga någon för att vara partisk av den enkla anledning att man "försvarar" en av produkterna, speciellt när denne (Yoshman) faktiskt tillbringar fakta, länkar, tester. Vad det ser ut som är mer än alla andra i tråden kombinerade.

Hade du läst alla inlägg ordentligt istället för att bara häva ur dig saker vid första bästa tillfälle hade du insett att jag inte bara "försvarar en av produkterna" utan att där även först och främst finns en reell anledning till varför jag inte håller med Yoshman.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men jag står som sagt fast vid att ska man chansa, vilket man gör då ingen kan spå om framtiden, så chanser jag hellre på för mycket än för eventuellt för lite VRAM för liknande pris.

Och skriver du det precis så är det helt klart värdefull information för de som läser trådar, andra som har samma prioritering kan då följa ditt exempel. Andra kanske väljer kanske att chansa på högre geometrikapacitet eller stöd för feature level 12.1. Den vanligaste orsaken att fördra 970 är nog ändå 100W lägre effekt för liknande pris och prestanda.

Har själv ett 970 (även om datorn till 99% används av sonen, jag ville mest bygga den...) och att valet i slutändan föll på det var att jag kommer köra i 1920x1080 (datorn är kopplad till en TV) och är ett mini-ITX bygge. Använder samma chassi som Jonas använder i SweClockers "dator för vardagsrummet" artikel, där valde man ett 960 p.g.a. det kompakta måtten.

Lade som sagt väldigt mycket tid på att läsa på om korten, mest för jag tycker det är intressant (man måste t.ex. inte läsa whitepapers om GCN, Kepler och Maxwell bara för att köpa ett kort, väldigt intressant läsning dock ). Min startpunkt var precis som SweC ett 960, men 380 kändes som ett "roligare" val. Initialt funderade jag inte ens på kort som 970 då jag trodde det inte skulle fungera effektmässigt. Hittade videor/artiklar på folk som just kör med 380 och det gick fint, men när jag läste på mer om 380 insåg jag att det faktiskt drar lika mycket som ett 970. I mitt fall var pris en mindre faktor, ville ha en "konsol-lik" PC med så kompakt och tyst format som möjligt vilket i det läget gjorde 970 och även 5775C självklara val. Den stora skillnaden i mitt bygge är att jag har två st Noctua 120 mm fläktar precis mot grafikkort i platserna som syns i videon runt 5:40, något som är onödigt med 960 men behövs om man kör 380/970 (vilket lägger på 400 kr för fläktar...).

Andra personer har andra parametrar de optimerar efter, är det därför inte bäst att i dessa trådar bara belysa skillnader och lämna valet till TS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och skriver du det precis så är det helt klart värdefull information för de som läser trådar, andra som har samma prioritering kan då följa ditt exempel. Andra kanske väljer kanske att chansa på högre geometrikapacitet eller stöd för feature level 12.1. Den vanligaste orsaken att fördra 970 är nog ändå 100W lägre effekt för liknande pris och prestanda.

Har själv ett 970 (även om datorn till 99% används av sonen, jag ville mest bygga den...) och att valet i slutändan föll på det var att jag kommer köra i 1920x1080 (datorn är kopplad till en TV) och är ett mini-ITX bygge. Använder samma chassi som Jonas använder i SweClockers "dator för vardagsrummet" artikel, där valde man ett 960 p.g.a. det kompakta måtten.

Lade som sagt väldigt mycket tid på att läsa på om korten, mest för jag tycker det är intressant (man måste t.ex. inte läsa whitepapers om GCN, Kepler och Maxwell bara för att köpa ett kort, väldigt intressant läsning dock ). Min startpunkt var precis som SweC ett 960, men 380 kändes som ett "roligare" val. Initialt funderade jag inte ens på kort som 970 då jag trodde det inte skulle fungera effektmässigt. Hittade videor/artiklar på folk som just kör med 380 och det gick fint, men när jag läste på mer om 380 insåg jag att det faktiskt drar lika mycket som ett 970. I mitt fall var pris en mindre faktor, ville ha en "konsol-lik" PC med så kompakt och tyst format som möjligt vilket i det läget gjorde 970 och även 5775C självklara val. Den stora skillnaden i mitt bygge är att jag har två st Noctua 120 mm fläktar precis mot grafikkort i platserna som syns i videon runt 5:40, något som är onödigt med 960 men behövs om man kör 380/970 (vilket lägger på 400 kr för fläktar...).

Andra personer har andra parametrar de optimerar efter, är det därför inte bäst att i dessa trådar bara belysa skillnader och lämna valet till TS?

Helt rätt. Nu är vi på samma våglängd

Det finns många parametrar såsom effekt, värmeutveckling, problem med coilwhine, olika mängd VRAM, minneskonfiguration, överklockningspotential osv osv.

Det är det vi borde pratat om istället, helt klart. Bra inlägg!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hade du läst alla inlägg ordentligt istället för att bara häva ur dig saker vid första bästa tillfälle hade du insett att jag inte bara "försvarar en av produkterna" utan att där även först och främst finns en reell anledning till varför jag inte håller med Yoshman.

Jag svarade på ett av dom första inläggen från dig, att du vid senare tillfälle i tråden skrivit något annat spelar inte så stor roll, eftersom jag svarade på det inlägget, inte hela diskussionen. Gör förresten inte du exakt samma sak dom du anklagar mig för att göra? Något som även Yoshman påpekade i ett av dom tidigare inläggen, nämligen att du anklagar för något du själv gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag svarade på ett av dom första inläggen från dig, att du vid senare tillfälle i tråden skrivit något annat spelar inte så stor roll, eftersom jag svarade på det inlägget, inte hela diskussionen. Gör förresten inte du exakt samma sak dom du anklagar mig för att göra? Något som även Yoshman påpekade i ett av dom tidigare inläggen, nämligen att du anklagar för något du själv gör.

Jag har inte skrivit att det någon tycker eller skriver är fånigt. Den inriktningen var ditt bidrag till den här diskussionen. Tål du inte att du får tillbaka med samma mynt efteråt ska du inte skriva sådant själv heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det enda pengar man sparar på lägre strömförbrukning är att man kan köpa en billigare nätdel.

Man tjänar kanske en 50 lapp om året på att gå på Nvidia med lite tur. Man spelar ju inte dygnet runt. Visst är man arbetslös och verkligen spelar dygnet runt så kanske man kan spara 100 kr.
Särskilt nu när oljepriset faller handlöst på börsen. Tror inte vi kommer se särskilt dyra energipriser framöver så vida det inte blir ett världskrig.

Skyll inte på miljön heller. Det bästa för miljön är att inte köpa nytt. Oavsett om ens graffe drar mkt.

Prestanda och pris är det enda som alltså räknas.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pudeln:

Det enda pengar man sparar på lägre strömförbrukning är att man kan köpa en billigare nätdel.

Man tjänar kanske en 50 lapp om året på att gå på Nvidia med lite tur. Man spelar ju inte dygnet runt. Visst är man arbetslös och verkligen spelar dygnet runt så kanske man kan spara 100 kr.
Särskilt nu när oljepriset faller handlöst på börsen. Tror inte vi kommer se särskilt dyra energipriser framöver så vida det inte blir ett världskrig.

Skyll inte på miljön heller. Det bästa för miljön är att inte köpa nytt. Oavsett om ens graffe drar mkt.

Skulle säga att ljudnivå är största anledningen till att vilja kapa 100W. I mitt fall är det faktiskt inte grafikkortet som väsnas mer om jag överklockar det, tack vare chassifläktarna går det semipassivt så länge som GPU-lasten ligger <70-80% trots att 120 mm fläktarna typiskt ligger på 600-700 RPM. Rent praktiskt betyder det passiv drift i spel som Projects CARS (i maxinställningar), även i Just Cause 3 står GPU-fläktar still över 50% av tiden!

Vad som däremot händer om man överklockar GPU/CPU är att PSU-fläkten låter mer. Har samma PSU som SweClocker använder i sitt bygge, ett 80+ guld Silverstone SFX-L som är ett av de tystare SFX-L PSUerna, ändå är det den enda komponenten man i praktiken hör (CPUn har ju bara 65W TDP).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lite kul att folk jämför 290x som är överklockat från fabrik med ett referens 970 som är stock.
Men i testerna där de har ett 970 från 3 part, där springer 970 ifrån 290x rätt rejält.

Permalänk
Skrivet av WindForceX3:

Jag bytte mitt Asus DCUII 290X mot ett G1 GTX970, jag kan nu spela spel utan att det ska börja lukta varm komponent från datorn Mitt 290X kom upp i 92c på GPU och 110c på VRM'en 80% på fläktarna..dönade på rejält...Kortet dog typ en månad efter köp...därav G1 970 som ersättare, kan säga...kallt och snabbt! och!!!! låg ljudnivå!

Men nVidias drivrutiner är sega och UI'et är fult som stryk..där leder AMD med 5år i modernitet

Va i helvete har du för chassi?
Referenskort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xBumbiBjörn:

Va i helvete har du för chassi?
Referenskort?

H440 och kylaren var en DCUII.

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har inte skrivit att det någon tycker eller skriver är fånigt. Den inriktningen var ditt bidrag till den här diskussionen. Tål du inte att du får tillbaka med samma mynt efteråt ska du inte skriva sådant själv heller.

Var skriver jag det? Jag har förklarat varför jag påpekade att det du skrev var fånigt. Vad är det jag får tillbaka? Vad är det jag inte tål? Du får det att verka som om jag är upprörd över något som ingen skrivit, du ignorerar även att förklara vad för "fånighet" jag tydligen tar avstånd från. Lite förvirrande, men även komiskt. Jag är tydligen upprörd över någonting som jag inte vet vad det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ptja, beror ju lite på hur mycket du betalar för din el men tror dom flesta inte skulle bry sig om en sådan liten total årlig extra kostnad. T.ex, drar det 100W mer, och du spelar låt oss säga 5 timmar om dagen, 365 dagar om året, då kostar det kanske 150kr mer per år eller något i den stilen, ingen fet summa för över 1800 timmars spelande (eller snarare extra summa utöver andra komponenter). Men har du billigare el så kanske det kostar 100kr istället. Så du har inte riktigt rätt ang. 100kr sparande om man spelar dygnet runt, för gör du det (teoretiskt då, eftersom i praktiken är det omöjligt, om du inte låter spelet stå på dygnet runt medan du sover/äter/skiter osv). För skojs skull om vi räknar 24h/365 så blir det ju en del... Den årliga kostnaden skulle då bli ca 850kr istället för 150kr extra. Så hade datorn varit på i load dygnet runt hade man sparat en ganska fin summa i längden, men med normalt användande skulle summan vara så liten i skillnad att den knappt är märkbar, kanske 100-150 kr/år då.

Sen om energipriset blir dyrare är lite svårt att veta, en del vill ju stänga ner kärnkraften och gör man det så kan du ge dig på att priserna skjuter i höjden.