MSI släpper fix för frysbuggen i Skylake

Permalänk
Melding Plague

MSI släpper fix för frysbuggen i Skylake

Processorer baserade på Intels Skylake-arkitektur kan råka ut för en otrevlig frysbugg om en viss typ av komplexa beräkningar utförs. Nu har MSI släppt en korrigering för de egna moderkorten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Att räkna primtal, det är det enda jag köpte min dator för..

Nå positivt att MSI är snabba, man vet aldrig hur alla ens program är kodade.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är bra med en så snabb fix som möjligt. Att det bara visat sig i prime95 behöver ju inte betyda att det bara är där som felet uppträder, eller har påverkan,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är hur "fixen" åtgärdar problemet och om någon eventuell prestanda eller funktions-förlust uppstår. Jag förmodar att tester lär dyka ut snart nog också.

Detta lär inte vara det sista vi får höra om problemet.

Permalänk
Medlem

Skylake är värsta fail chippet om du frågar mig, först frys buggen sedan nyheter om win 7 incompabilitet och dåligt stöd för äldre cpu'er, det enda som är bra är prestandan men vad om framtids kompatibilitet och tungt arbetes stabilitet, och hemliga deals med Microsoft gör inte saker bättre, hoppas på en bättre cpu från amd nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Buggen i fråga aktiveras enbart vid komplexa matematiska beräkningar av så kallade primtal

Det där är rätt fel, men jag antar att ni vet det. Det är dock sant att det inte direkt påverkar många. Det är nog millenniets underdrift att säga "inte många".

Det "så kallade primtal" (kan man verkligen inte utgå från att folk vet vad primtal är? Inte för att det egentligen har något alls med buggen att göra, men ändå?!) har att göra med det hela är att det enda program som lyckas trigga det någotsånär tillförlitligt hittills är prime95 (se till att ha rätt version, dock! Den måste vara ny nog för AVX1, men för gammal för att använda FMA-prylarna i skylake).

Rent tekniskt borde flera program som använder FFT-baserad multiplikation baserad på AVX1-instruktioner kunna trigga det, för de kommer troligtvis att ha rätt likartade instruktionsströmmar.

Fast det är rätt troligt att man måste ordna instruktionerna i exakt "rätt" ordning, och från empiriska tester måste man ha minst två trådar aktiva per core, så det är rätt troligt att man även måste ha "rätt" ordning på när instruktionerna väntar på minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Skylake är värsta fail chippet om du frågar mig, först frys buggen sedan nyheter om win 7 incompabilitet och dåligt stöd för äldre cpu'er, det ende som är bra är prestandan men vad om framtids kompatibilitet och arbets stabilitet?

Att stödet för Windows 7 kan va sämre framöver ser jag inte som något problem.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Det där är rätt fel, men jag antar att ni vet det. Det är dock sant att det inte direkt påverkar många. Det är nog millenniets underdrift att säga "inte många".

Det "så kallade primtal" (kan man verkligen inte utgå från att folk vet vad primtal är? Inte för att det egentligen har något alls med buggen att göra, men ändå?!) har att göra med det hela är att det enda program som lyckas trigga det någotsånär tillförlitligt hittills är prime95 (se till att ha rätt version, dock! Den måste vara ny nog för AVX1, men för gammal för att använda FMA-prylarna i skylake).

Rent tekniskt borde flera program som använder FFT-baserad multiplikation baserad på AVX1-instruktioner kunna trigga det, för de kommer troligtvis att ha rätt likartade instruktionsströmmar.

Fast det är rätt troligt att man måste ordna instruktionerna i exakt "rätt" ordning, och från empiriska tester måste man ha minst två trådar aktiva per core, så det är rätt troligt att man även måste ha "rätt" ordning på när instruktionerna väntar på minne.

Bra att någon kom och rättade till detta. Den här artikeln var typ på PC För Alla-nivå.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Jag tänkte påpeka att de stavat fel på modermodemsuppdatering.

Permalänk
Inaktiv

Har ju Xpower Gaming Titanium Edition själv, men inte en gång har datorn vare sig låst sig eller betet sig konstigt. För min del känner jag att risken med att flasha BIOS kommer att innebära större risk än att datorn någon gång fryser.

Permalänk
Medlem

Ngn som har koll på om ASUS fixat något? Iaf ROG serien.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Ngn som har koll på om ASUS fixat något? Iaf ROG serien.

Vet inte men du kan ju kolla här https://rog.asus.com/forum/forumdisplay.php?11-ASUS-l-Republi...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@cardeci: Jag håller med om att nyheten lätt kan uppfattas som att det bara inträffar vid beräkningar av primtal, har korrigerat nyheten för att bättre återspegla detta. I nyheten länkar vi till nyheten från föregående vecka där vi beskriver buggen i större detalj. Tack för att du påpekade otydligheten här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Tack! Verkar va på gång, iofs ingen bug jag märker av hur jag än använder burken ändå..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Inaktiv

Så denna bugg fix gör även så att det bara är win10 som funkar bra?

Permalänk
Medlem

Gigabyte släppte en fix förra veckan för sina kort t.ex: http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=5489#bi...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en off topic-diskussion. Vill man diskutera övervakning o.l. går det bra att leta upp en lämplig tråd (finns massor).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...