Korrekta uttalet av 2016? (Och andra år efter år 2000)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Menar du 1908, 1920, 1932, 1944, 1956, 1968, 1980, 1992, 2004 eller 2016? Samtliga är exempel på apans år.

Ja

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

(tror inte jorden existerar så länge, men ändå)

Med tanke på att jorden har existerat i över fyra miljarder år så är det nog ingen större risk att den försvinner om ett tusen år. Det ser dock desto mörkare ut för oss människor med tanke på alla kärnvapen och konflikter som uppstår lite här och var. rip

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Framtiden är här, så jag använder mig av 2k16!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Jag säger tjugefemton, trettitrefemton, nittiosextrettitre och så vidare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Säger för det mesta tvåtusensexton alt. sexton. Har på känn att jag övergår alltmer till bara sexton. Tror det kommer bli allt vanligare att säga bara två sista siffrorna ju längre in på århundradet vi kommer. Före sekelskiftet sa man ju sällan "nittonhundra...." utan bara ex. åttiosju, nittiofem osv.

Däremot har jag skillnad på om jag pratar om historia eller framtid. Bakåt i tiden använder jag alltid bara två sista siffrorna medan jag om något i framtiden säger hela ramsan ex. "kommer du ihåg julen 11?" eller "ska vi åka på resa tvåtusentjugo?"

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

Permalänk
Lego Master

Före år 2000 använder jag bara årtiondet och året; jag är född "åttiotre", började skolan "nittio" osv.

2000-2009 säger jag "tjugohundraett", "tjugohundratre" osv. I undantagsfall kan jag droppa "tvåtusenfem" om jag vill att något ska låta äldre (för mig känns tvåtusenfem "längre sen" än tjugohundrafem).

2010-2016 säger jag "tjugotio", "tjugofemton" och nu senast "tjugosexton".

OffT:
Fy fan vad fult ord "tjugo" är skrivet. Usch.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Nu hamnar mitt svar lite längre bak än vad jag hoppats på men men, tänkte försöka reda ut det eftersom jag har ganska måttlig koll på det.

Både språkrådet och språknämnden rekommenderar tjugohundrasexton, varför?
Därför att tjugohundratalet är år 2000-2099, tvåtusentalet utgör åren 2000-2999. När vi blickar bakåt, om några tusen år, så förlorar vi precision när vi ska dela in händelserna.

Dessutom så finns det ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept. Jag säger att jag är född år nittonhundranittionio, likaså mina vänner. Jag har aldrig någonsin hört någon påstå att jag är född ettusenniohundranittionio.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wille1504:

Nu hamnar mitt svar lite längre bak än vad jag hoppats på men men, tänkte försöka reda ut det eftersom jag har ganska måttlig koll på det.

Både språkrådet och språknämnden rekommenderar tjugohundrasexton, varför?
Därför att tjugohundratalet är år 2000-2099, tvåtusentalet utgör åren 2999. När vi blickar bakåt, om några tusen år, så förlorar vi precision när vi ska dela in händelserna.

Man förlorar ingen som helst precision oavsett vilket sätt man säger det på när det rör sig om ett enskilt, bestämt årtal. Texten du länkade från språknämnden syftar inte på årtal utan på århundraden och tusentals år när den beskriver precision, inte på enskilda år. Så du har missförstått vad de menar.

Tjugosexton, tjugohundrasexton och tvåtusensexton betyder alla tre EXAKT 2016.
Det är med andra ord inte en anledning till att benämna det på ett visst sätt.

Däremot kan man motivera anledningen med att det är bra att vara konsekvent, vilket din länk också påpekar, men det gör varken till eller från egentligen,

Skrivet av Wille1504:

Dessutom så finns det ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept. Jag säger att jag är född år nittonhundranittionio, likaså mina vänner. Jag har aldrig någonsin hört någon påstå att jag är född ettusenniohundranittionio.

Om du vore född år 1090 då? Hade du då sagt tiohundranittio? Låter inte särskilt vinnande.

Om en vara kostar 1200:- gissar jag att du skulle säga tolvhundra spänn, men jag är säker på att du inte säger tiohundrafemtio spänn om nåt som kostar 1050:-.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wille1504:

Nu hamnar mitt svar lite längre bak än vad jag hoppats på men men, tänkte försöka reda ut det eftersom jag har ganska måttlig koll på det.

Både språkrådet och språknämnden rekommenderar tjugohundrasexton, varför?
Därför att tjugohundratalet är år 2000-2099, tvåtusentalet utgör åren 2999. När vi blickar bakåt, om några tusen år, så förlorar vi precision när vi ska dela in händelserna.

Dessutom så finns det ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept. Jag säger att jag är född år nittonhundranittionio, likaså mina vänner. Jag har aldrig någonsin hört någon påstå att jag är född ettusenniohundranittionio.

Man får inte glömma kulturell kontext heller. Det är gott och väl vedertaget i Sverige att säga "nittionio" om just "nittionhundranittionio", ingen som är uppväxt här eller har blivit utsatt för svenskt vardagstal bör kunna missförstå dig med den förenklingen. Snarare kommer folk titta lite misstänksamt på dig om du envisas med att alltid säga sekelsiffran om årtal före 2000.

I skriven text är det en lite annan femma, även om "-99" är helt ok i de flesta fall, så vill man kanske vara lite mer specifik, 1999 lyfter inte lika många ögonbryn i skriven text som i vardagstal.

Men vad vet jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vet. Detta är inte ett akademiskt ämne. Detta hör mera hemma i tråden "Dagens i-landsproblem" om den funnes men jag måste få höra om vad som kan klassas som "korrekt" uttal av 2016 och även andra uttal av årtal efter 2000.

På ett sätt bryr jag mig inte, har mina "tics" för mig själv. Jag säger "tjugohundrasexton" och får "tics" när jag hör "tvåtusensexton"!

Inte stolt för det!!! Hör mig själv säga, i huvudet, "När är du född?". ""ettusenniohundraåttiosju!?". Känns som jag mer och mer hör uttalet "tvåtusen*****" i tv, nyheter osv.

Vad är "korrekt"?

Som sagt. Dagens i-landsproblem! :/

Jag säger oftast "tjugo-sexton" eller "tjugohundrasexton" Jag får också obehagskännslor när jag hör folk säga tvåtusensexton.. Liksom... Hör de inte hur obildat och bonnigt det låter??

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag säger året på olika sätt, när nånting händer just nu på året då säger jag "Tjugohundrasexton"

Eller när nåt kommer under året senare då säger jag "Tvåtusensexton"

Att läsa året i skrift och inte med siffror ger mig huvudvärk.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Då man har finsk påbrå så kommer tvåtusensexton mer naturligt än XXhundraYY nånsin gjort.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Skrivet av hoski:

Man förlorar ingen som helst precision oavsett vilket sätt man säger det på när det rör sig om ett enskilt, bestämt årtal. Texten du länkade från språknämnden syftar inte på årtal utan på århundraden och tusentals år när den beskriver precision, inte på enskilda år. Så du har missförstått vad de menar.

Tjugosexton, tjugohundrasexton och tvåtusensexton betyder alla tre EXAKT 2016.
Det är med andra ord inte en anledning till att benämna det på ett visst sätt.

Däremot kan man motivera anledningen med att det är bra att vara konsekvent, vilket din länk också påpekar, men det gör varken till eller från egentligen,

Om du vore född år 1090 då? Hade du då sagt tiohundranittio? Låter inte särskilt vinnande.

Om en vara kostar 1200:- gissar jag att du skulle säga tolvhundra spänn, men jag är säker på att du inte säger tiohundrafemtio spänn om nåt som kostar 1050:-.

Ja, alla uttalen betyder förvisso exakt 2016 men om alla säger tjugosexton så kommer ingen att benämna åren 2000-2099 som tjugohundratalet. Varför? För att vi glömmer.

Hade jag varit född 1090 så hade jag sagt att jag var född på tiohundratalet, har inte funderat närmare på just 1090 så jag har tyvärr inget svar på det. Från och med nu så ska jag säga tiohundranittio, enligt texten så är det ju vedertaget bland vissa.

Grejen är ju att vi snackar om årtal, att då blanda in pengar blir lite tokigt. Jag har sagt tolvhundra, ettusentvåhundra och ettochtvå.
Jag hade inte sagt tiohundrafemtio kronor nej. Men som sagt, det är skillnad på pengar och årtal

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Man får inte glömma kulturell kontext heller. Det är gott och väl vedertaget i Sverige att säga "nittionio" om just "nittionhundranittionio", ingen som är uppväxt här eller har blivit utsatt för svenskt vardagstal bör kunna missförstå dig med den förenklingen. Snarare kommer folk titta lite misstänksamt på dig om du envisas med att alltid säga sekelsiffran om årtal före 2000.

I skriven text är det en lite annan femma, även om "-99" är helt ok i de flesta fall, så vill man kanske vara lite mer specifik, 1999 lyfter inte lika många ögonbryn i skriven text som i vardagstal.

Men vad vet jag.

Du har rätt, ibland så säger jag nog "99". Skulle tippa på att det kommer från personnummer. Efter år 2009 säger jag dock alltid sekelsiffran. När jag benämner årtal mellan 2000-2009 blir det nog lite blandat, beroende på vem jag talar med. Ibland tjugohundraåtta och ibland nollnio.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wille1504:

Ja, alla uttalen betyder förvisso exakt 2016 men om alla säger tjugosexton så kommer ingen att benämna åren 2000-2099 som tjugohundratalet. Varför? För att vi glömmer.

Hade jag varit född 1090 så hade jag sagt att jag var född på tiohundratalet, har inte funderat närmare på just 1090 så jag har tyvärr inget svar på det. Från och med nu så ska jag säga tiohundranittio, enligt texten så är det ju vedertaget bland vissa.

Grejen är ju att vi snackar om årtal, att då blanda in pengar blir lite tokigt. Jag har sagt tolvhundra, ettusentvåhundra och ettochtvå.
Jag hade inte sagt tiohundrafemtio kronor nej. Men som sagt, det är skillnad på pengar och årtal

Varför skulle det bli så, vadå glömmer? Varför skulle jag glömma att man kan säga tjugohundra-tal bara för att jag använder tjugosexton? Hur menar du att man kommer benämna det då om man fortsätter säga tjugosexton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag säger oftast "tjugo-sexton" eller "tjugohundrasexton" Jag får också obehagskännslor när jag hör folk säga tvåtusensexton.. Liksom... Hör de inte hur obildat och bonnigt det låter??

Det är svårt att höra hur andra upplever vad de hör.
Obildat och bondigt.. Undrar om det inte snarare blir i större städer att man inte reagerar när någon säger på annat sätt än en själv. Inte lika likriktat.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Varför skulle det bli så, vadå glömmer? Varför skulle jag glömma att man kan säga tjugohundra-tal bara för att jag använder tjugosexton? Hur menar du att man kommer benämna det då om man fortsätter säga tjugosexton?

Det är förvisso rena spekulationer, men jag tänker att om det växer fram en ny generation som säger uteslutande tvåtusensexton under sin uppväxt så kommer tjugohundra- inte ligga bra på tungan för dem och de lär undvika det. Tillslut så är det borta.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wille1504:

Ja, alla uttalen betyder förvisso exakt 2016 men om alla säger tjugosexton så kommer ingen att benämna åren 2000-2099 som tjugohundratalet. Varför? För att vi glömmer.

Varför skulle vi glömma att 2000 är tjugohundra när det är matematiskt förankrat? 20*100 är 2000. Matematik glöms inte bort så lätt.
Sen är det ju logiskt att tjugoetthundratalets början infaller år 2100, vilket betyder att tjugohundratalet är 2000-2099, oavsett vilket sätt man uttalar enskilda år på.

Och därtill, varför spelar det roll hur man vid en viss tidpunkt i vår historia benämner århundraden?
Rent hypotetiskt skulle vi kunna ha en helt ny tideräkning om hundra år.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Låter rätt komiskt att säga "jag föddes år Ett-tusen-nio-hundra-sjuttiosju"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tvåtusensexton såklart. Låter coolast.

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Grejen är ju att vi snackar om årtal, att då blanda in pengar blir lite tokigt. Jag har sagt tolvhundra, ettusentvåhundra och ettochtvå.
Jag hade inte sagt tiohundrafemtio kronor nej. Men som sagt, det är skillnad på pengar och årtal

Årtal är det specifika vi talar om, men de som pekar över mot pengar vill peka på att fram till 2000 verkar vi ha använt samma benämningar även för pengar och andra tal. Tusentalet elvahundratalet mot tusen kr elvahundra kronor. Om man följer det mönstret så är tvåtusensexton fullständigt korrekt att säga. Är till och med anledningen att jag fortfarande säger tvåtusensexton nu 16 år in. Jag tycker det låter så fel med tjugohundra... Men var och en får använda det den tycker är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Jag säger 1995 t.ex som nittonhundranittiofem men 2016 som tvåtusensexton.
Att nån säger att tvåtusenxxxxxxx låter bondigt och outbildat får ju kanske tänka igen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoski:

Nej, du har nog missförstått ditt eget inlägg. När det gäller enskilda årtal spelar det ingen roll.

Jag förstår, du är inte intresserad av att läsa vad andra skriver utan du har bestämt dig för att ditt sätt är rätt och att alla andra har fel.

I verkliga livet utanför detta väldigt specifika exempel talar man ofta om mer än ett enskilt årtal. Till exempel kan man säga mitten av tvåtusentalet vilket enligt ditt system inte är entydigt utan kan vara antingen 2050 eller 2500. Därför valde Språkrådet, Språknämnden och TTs skrivregler med flera att rekommendera just tjugohundra för första århundradet och tvåtusen om man syftar på hela millenniet.

Sen är det rätt uppenbart att du inte ens orkade igenom hela inlägget du gnäller om. Testa att läsa det en gång till, specifikt sista stycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tjugnasexton säger vi som är alltför gamla och uppvuxna på söder i stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om en vara kostar 1200:- gissar jag att du skulle säga tolvhundra spänn, men jag är säker på att du inte säger tiohundrafemtio spänn om nåt som kostar 1050:-.

Jag säger tusentvåhundra. Använder aldrig något annat än ett till nio före hundra när det gäller annat än årtal.

Skrivet av Ozzed:

Jag säger oftast "tjugo-sexton" eller "tjugohundrasexton" Jag får också obehagskännslor när jag hör folk säga tvåtusensexton.. Liksom... Hör de inte hur obildat och bonnigt det låter??

Beror väl helt på varifrån man kommer?
I Finland hör man aldrig tjugosexton och jag tycker det låter "obildat och bonnigt", låter dessutom som ett klockslag (som klockslag låter det däremot bra). Tjugohundrasexton tycker jag låter stelt och det är mest äldre personer som säger så, även om det finns yngre också. Tvåtusensexton är det som yngre personer använder mest, men finns ju också äldre.

Hur blir det med 3070, 4090 och 5099 till exempel? Undrar bara, egentligen tycker jag att alla sätt börjar låta konstigt utom xtusenxx redan vid år 2100.
Trettiohundra, fyrtiohundra och femtiohundra låter ganska hemskt.
Tjugoettjugo låter som att klockan är tjugo minuter över nio på kvällen. I mina öron kanske det fungerar för åren xx60-xx99 och 2401->.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag säger oftast "tjugo-sexton" eller "tjugohundrasexton" Jag får också obehagskännslor när jag hör folk säga tvåtusensexton.. Liksom... Hör de inte hur obildat och bonnigt det låter??

Kan meddela att min farbror som är bonde ut i spetsen säger tjugo-sexton.
Dom andra bröderna var inte sena med att påpeka "klart det är bonden som gör det lätt för sig med årtalet".

Permalänk
Skrivet av hoski:

Varför skulle vi glömma att 2000 är tjugohundra när det är matematiskt förankrat? 20*100 är 2000. Matematik glöms inte bort så lätt.
Sen är det ju logiskt att tjugoetthundratalets början infaller år 2100, vilket betyder att tjugohundratalet är 2000-2099, oavsett vilket sätt man uttalar enskilda år på.

Skrivet av Wille1504:

Det är förvisso rena spekulationer, men jag tänker att om det växer fram en ny generation som säger uteslutande tvåtusensexton under sin uppväxt så kommer tjugohundra- inte ligga bra på tungan för dem och de lär undvika det. Tillslut så är det borta.

Jag svarade på det i inlägget ovanför ditt.

Skrivet av hoski:

Och därtill, varför spelar det roll hur man vid en viss tidpunkt i vår historia benämner århundraden?
Rent hypotetiskt skulle vi kunna ha en helt ny tideräkning om hundra år.

Nu hann du inte tänka efter...
Hur f*n hade du tänkt benämna epoken mellan 2000 och 2099?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wille1504:

Nu hann du inte tänka efter...
Hur f*n hade du tänkt benämna epoken mellan 2000 och 2099?

Jag tror du missförstår, han (hon?) menar att omvälvningar i global eller lokal politik och/eller religiöst styre skulle kunna omkullkasta vår nuvarande tideräkning, som redan har inträffat ett hujedamig antal gånger under mänsklighetens historia. Tror du att folk som levde före år 0 (nuvarande tideräkning) talade om sina år som "nu är det nog år 15 före kristus, för han måste ju dyka upp snart, nästa år blir 14 f.kr."?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tycker man ska vara konsekvent. Man kan säga t.ex. "femtonhundra", men inte "tjugohundra".

Du hör ingen säga "Det blir tjugohundratjugotvå kronor tack" eller "Idag promenerade jag tjugohundra meter!".

Pengar, årtal, längd, vikt, hastighet...Det är fortfarande siffror och tal, och bör uttalas likadant oavsett vad som avses. Står siffrorna 2, 0, 1 och 6 i följd efter varandra är det talet tvåtusensexton och inget annat.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Tycker man ska vara konsekvent. Man kan säga t.ex. "femtonhundra", men inte "tjugohundra".

Du hör ingen säga "Det blir tjugohundratjugotvå kronor tack" eller "Idag promenerade jag tjugohundra meter!".

Pengar, årtal, längd, vikt, hastighet...Det är fortfarande siffror och tal, och bör uttalas likadant oavsett vad som avses. Står siffrorna 2, 0, 1 och 6 i följd efter varandra är det talet tvåtusensexton och inget annat.

Jag håller med, för jag är naturvetenskapligt lagt, men språkvetare gör det nog inte...fast sen är ju språkvetenskap inte direkt en riktig vetenskap heller

Visa signatur

///M4