The one and Only "Project Three Leaves" -drömbygge utav eucalyptus

Permalänk

blir riktigt bra sebbe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscargrundstrom:

blir riktigt bra sebbe!

Thanks man!

Permalänk
Medlem

Tänkte att ni kanske ville ha en liten inblick i hur det börjar ta sig?

De flesta grejer är klara och redo för att monteras.

Oh vilket helvete det är!! Är såååååå när hela tiden på att bara släppa allt o gå därifrån. Nästintill HELT omöjligt att bygga i ett Tristellar!

Allt är så jävulusiskt tight. på bilderna, det mellan chassit och akrylskivan går det ström för GPU, ström och sata för varje SSD, kablar för LEDs samt 2 st 13/10 slangar för vattenkylning, tog en timme att få på plats.

Alla LEDs är RGB, så kan byta färg

Dold text
Permalänk

Ser mycket bra ut, Kämpa på detta kommer bli awsome. Jag vill berömma dig för ditt tålamod, jag skulle inte klarat de. Ser väldigt pilligt ut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av johanfrisk02:

Ser mycket bra ut, Kämpa på detta kommer bli awsome. Jag vill berömma dig för ditt tålamod, jag skulle inte klarat de. Ser väldigt pilligt ut!

Tack så mycket! Lite kämparglöd!

Jo, pilligt som satan. Att få ner alla kablar, få slangarna för vattenkylning rätt, som gärna vill vrida sig. Ja, allt måste liksom tryckas in samtidigt Verkligen pillrigt, aldrig varit med om något så svårt tidigare i hela mitt liv. Kan garantera att detta är både första, OCH sista gången. Nästa gång blir det något enklare...

Permalänk
Medlem

En update? jo tack!

GPU kabinen är nu helt klar inuti.

Fixade först rören till grafikkortet, det gick inte helt smärtfritt... Tror 3 rör gick åt för de 2 små delarna.

Betydligt svårare än jag trodde att böja akrylrör. Tilläggas ska att allt görs för hand, inga verktyg för att böja eller liknande färdiga vinklar man kan köpa! Allt kapat och böjt för hand.

Vill inte ens räkna hur mycket som gått till spillo.

Gick ut nu ikväll (mitt i natten) o tänkte, nu fan fixar jag det här! Så fick till det absolut svåraste röret i hela loopen på en gång, de där chokladkakorna med smarties i får en på god koncentration

Så här har ni det, är väldigt nöjd själv. Beställt 8x90cm rör av typen PETG som förhoppningsvis kommer nästa vecka, går åt en hel del för att "träna" med (misstag).

Hoppas nu bara att kalaset inte läcker... Dessa Monsoon fittings är inte o leka med, idag hade jag besparat mig eländet trots sin vackra nyans och gått för något enklare!

All belysning är som RGB, så kan ändra till all möjliga färger, ännu coolare är att jag kan styra allt vi telefonen

Vad tycks?

Bilder i spoiler men ej krympta. Dock tagna i 6 megapixlar för att få ned storleken.

Dold text
Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande! Hur har du gjort med rgb-belysningen?

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizzk:

Väldigt imponerande! Hur har du gjort med rgb-belysningen?

Vanlig 5050 non waterproof rgb led som jag lött ihop Sedan gjort en står "hubb" 6>1 kontakt så jag kan ansluta alla olika slingor till samma styrkontroll.

Permalänk
Medlem

Lite bilder på hur den ser ut i dagsläget, man börjar känna av pulsen som stiger nu Blir en brutal maskin.

Precis blivit klar med 2 av 4 långa rör. In & Ut som går längsides över ressarna. Börjar bli mycket bättre på att böja rör nu, men fortfarande knepiga svängar.

Hade beställt rör nya rör från Coolingstuff i December, fick reda på denna vecka att han ej kan leverera så precis beställt 8 nya akrylrör (finns ej PETG på Caseking), Mayhem ice white pastel 250ml coolant, och en 15ml lime/yellow dye.

Pastelfärgen ska användas för att "frosta" vattnet, få en frosteffekt, sedan kör all in med UV green coolant, blir det för mörkt så droppar jag i lime/yellow dye. Har även emerald green dye, fruktansvärt vacker barrskogs-liknande, men ack för mörk.

Samt så kommer ett paket med Bitspower fittings och fler gröna skruvar från Coolerkit på måndag, Mads var snäll och gav mig 25% rabatt!

Kan inget annat än att ÄLSKA dessa skruvar, de finns enbart att köpa hos Coolerkit, och priset är fantastiskt bra, ni anar inte vilken touch dessa ger på system. Fantastiskt vackra gyllen-lime-gröna skruvar.
http://www.coolerkit.se/shop/fingerskruvar-gron-10-624p.html?...

Givetvis bilder i spoilern! Dock ej krympta denna gången heller, men tagna i lägre antal pixlar.

Dold text
Permalänk
Medlem

Här tänkte jag dela med mig av tips värda guld!

Först för att kapa mina rör använder jag en plastbit från Ikea som man egentligen använder för kapa gardinstänger med.
Använder en vanlig hederlig bågfil med kvalitetsblad. Tejpar med vanlig maskeringstejp innan jag sågar för att få fina skär och inga sprickor etc.

Vad är då tips nummer 2?

Jo, för att dra igenom silikonslangen igenom ett 600mm rör är ej enkelt, ännu svårare för folk som använder sig utav PETG rör på 900mm.

Min silikonslang är 13/10 från Barrow, men när jag första gången testade, öste på med olivolja etc, fick endast in den 5cm.
Spelade ingen roll vad jag gjorde.

Hittade inga tips eller tricks på nätet. Men, så fick jag den lysande idén! Har börjat käka goa kakor när jag bygger, för att hålla blodsockret rätt samt för att få en boost, så nu går allting mycket bättre.

Ta en liten skruv, skruva in den lagom djup, cirka 7-8mm är lagom, trä på ett lagomt långt snöre som är tillräckligt långt för ditt behov. Dra åt med dubbla knutar och bränn båda ändarna med en tändare.

Om snöret fastar i röret så häng på en lagomt stor spik som går igenom röret, droppa igenom spiken, få in silikonslangen cirka 2-3 cm i röret med lite olivolja. Dra i snöret, WIPS så har du hela silikonslangen igenom röret, aldrig varit enklare!!!

Har ej sätt något liknande där ute, men det fungerar som en dröm!

Permalänk
Medlem

Så här ser den ut idag bortsett från rören på ena reservoaren är klara

Gåshud? Jaaaa

Dold text
Permalänk

Wow de ser grymt ut! Älskar färgtemat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av johanfrisk02:

Wow de ser grymt ut! Älskar färgtemat!

Tack Johan! Jo färgtemat är väldigt härligt

Permalänk
Medlem

Ram

Hur fick du loss kylarna på ram minnena?:)

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizzk:

Hur fick du loss kylarna på ram minnena?:)

Du fick svar på Facebook

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända grejer, PÅ RIKTIGT! En del av har säkert redan sett dessa bilder då jag lagt upp dem i gruppen på Swerigs och fått höra mycket glädjande, värmande och positiva ord vilket gör mig mycket glad

Fick hem, förhoppningsvis de sista grejerna någonsin till denna dator nu i veckan både från Caseking och Coolerkit.

Vill återigen tacka Mads Futtrup från Coolerkit som gav mig 25% rabatt denna gång på Bitspower 30 graders fittings som ni kan finna i fronten på chassit. Samt fler gröna skruvar. Dessa skruvar är i mitt tycke de absolut bästa tumskruvarna! De är lagomt stora och fantastiskt läckra, finns inget liknande där ute!! Dessvärre har tillverkaren valt att byta ut den lite klent, svagt ljusgröna nyansen till en ny magisk skogsgrön nyans som faktiskt är lite snyggare. Men jag kommer dock hålla mig kvar vid de ljusgröna, kanske byter i framtiden
Bilder på de gamla o nya skruvarna finnes i botten!

Har ett enda rör kvar att böja, vilket är röret som ser ut som ett J och taget på köksön. Kan påpeka att den lilla biten tog 2 timmar att få klar........

Rören längsides reservoarerna är klara. Samt från radiator upp till reservoar - längst ned i botten på dessa, under Bitspower anslutningarna sitter en T-borrad Monsoon fitting som samtidigt fungera som en liten halvtaskig drainport. Skruvar man av den genomskinliga stoppfittingen i botten tömmar man radiatorerna och förhoppningsvis lite till. Men reservoarer samt vattenblock och vissa delar av looparna går ej att tömma. Så för att tömma ressarna blir jag tvungen att skruva av pumparna, vilket egentligen inte är någon big deal. Men varenda droppe går inte att få ut dessvärre.

Blir att fylla looparna i helgen och läcktesta, hoppas alla håller tummarna och ber till gud att inget går åt helvete nu

Sen är nog det sista lite finputs. Koppla in kablarna i nätagg, och montera på chassiplåtar och löda sista ledslingorna

Dold text
Permalänk
Medlem

Intressant

Försöker inte tänka på hur otroligt mycket tid det måste gått åt.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Gick åt totalt 8L destillerat vatten, varav 2.5-3L ligger totalt i looparna

Nästa gång är den nog klar

Permalänk

Jävlar. Snyggt! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakepravo:

Jävlar. Snyggt! Bra jobbat!

Tack så mycket Kul att du gillar!

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag var väldigt skeptisk till projektet i början men det har växt mer och mer på mig, grymt bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av August L:

Måste säga att jag var väldigt skeptisk till projektet i början men det har växt mer och mer på mig, grymt bra jobbat!

Du är nog inte ensam, tror det är många som var skeptiska

Trodde själv inte det skulle bli så här bra heller

Tack!

Permalänk
Medlem

Satan i gatan va snyggt det är!
Keep up the good work!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Satan i gatan va snyggt det är!
Keep up the good work!

Smickrande hihihi tack

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grattis till ett mycket bra utfört projekt. Förutom att datorn blir våldsamt snygg är jag sjukt imponerad av att du gjort, gjort igen och gjort om och aldrig nöjt dig, tagit åt dig av kritik (som i de allra flesta fallen varit konstruktiv och hjälpsam) och förbättrat projektet under redans gång. Solklart toppbetyg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Grattis till ett mycket bra utfört projekt. Förutom att datorn blir våldsamt snygg är jag sjukt imponerad av att du gjort, gjort igen och gjort om och aldrig nöjt dig, tagit åt dig av kritik (som i de allra flesta fallen varit konstruktiv och hjälpsam) och förbättrat projektet under redans gång. Solklart toppbetyg!

Tack så väldigt mycket ! Vad glad jag blir

Slutbilder/finalbilder med en riktigt kamera kommer.

Anledningen till att det blivit utdraget så länge är att för cirka 2 månader sedan dog moderkortet utav sig själv under natten. Komplett ville ej ta in det/kunde ej - de ansåg att det var söndermoddat. Asrock svarade aldrig. Men kom i kontakt med deras kontor i Nederländerna, så efter lite snack så fixade dem fram ett helt sprillans nytt åt mig så länge jag stod för fraktkostnaderna, som däremot Komplett, Jonathan på kundservice ska ha cred för att steppa in och stå för frakkostnaderna Inte billigt att skicka ifrån Sverige

Var en mycket jobbig period då jag stod med en i princip klar dator utan moderkort.... Sen har det gått till o från, försökt tänka på annat hahah då datorn enbart gett mig problem.

För ett par veckor sedan var den iaf klar. Tog hjälp av farsan och flyttade in den på skrivbordet. Då dök en liten läcka upp som ej funnits förrut. Den droppade sakta sakta. Lysdioderna började dö. Efter 1 vecka kom en ny läcka fram, den började rinna snabbare o snabbare.
Tog nu tag i saken och åtgärdade båda läckorna och det fungerar prima. Konstig känsla, att inte behöva vara orolig för att det ska börja rinna någonstans... Men instinkterna sitter kvar, får ryck hahah

Annat bekymmer som uppstått är värmeproblem... CPU:n är iskall, inga problem, vattnet går upp till cirka 36 grader som högst o cpu:n till 44 grader vid spelande. Ingen OC.

GPU:n däremot! Själva grafikkortet blir som max 48-49 grader, men vattnet blir cirka 45 grader. Detta är vid t.ex GTA V eller Star Wars, allt ultra, extremt, sinnesjukt krävande på 3440x1440P.

Efter lite pillande med Speedfan har jag nu en fungerande setup. Kurvorna styrs utifrån värmen på gpu. Vid 41 graders gränsen går fläktarna upp till MAX, dvs 3000/1600RPM (push/pull). Insåg att jag också kör pull på mina Vardar 3000rpm fläktar Det ska ju dock inte va någon skillnad... Så bortsett från att det låter värre än Skavsta flygplats intill mig så fungerar den ju. Det går att spela, men ja, det är på gränsen. GPU rullar i 1400mhz/7250mhz stock volt. Sen finns givetvis ett par andra bieffekter av värmen, men de är så pinsamma att jag inte ens vågar ta upp dem. Inser dock att denna dator knappt skulle gå för 1/5 av sitt nypris begagnad Så lär få sitta med denna ett par år nu hehe.

Som sagt, slutbilder kommer nån gång senare. Skulle vilja byta ut 3 st pluggar mot akryl, men de kommer om 3 veckor.

Säger bara en sak, Star Wars Battlefront eller valfri film, 3440x1440P, WOW! Det är fan en upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ja, det är inte det minsta konstigt att loopen blir varm.
Du försöker kyla ett topp kort och en 6-core CPU på två 120mm radiatorer. Det blir mycket värme som ska bort!

Har inte sett hur dina radiatorer/fläktar sitter monterade eller vart de får luft från, men det måste vara ganska tight så att se över luftflöde kan vara en idé.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Proffsmoddare

Härligt projekt! Ska bli roligt att se bilder på slutresultatet.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem