Windows 10-uppdateringen "Redstone" får färre nya finesser

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Menar du en ren standard-ej-modifierad-version av Windows 7? 64bit? Pro? Vilken version gör rätt stor skillnad också.

Det här blev nästan lite kul. Jag ska se vad det lägsta är jag kan få en icke modifierad version av Windows 10 ner till.

Modifierad med n-lite där onödigt tagits bort... tex vf ska jag med fax funktion på en surf/spel maskin eller Internet delning mm. Så man kan trimma fettet. Tänk på att grunden har haft en sabla massa skit sedan Windows NT tiden som fortfarande är kvar tom i Win 8 iaf (har inte kollat Win 10, men det är troligen skit kvar där med).

Verktyget är även kanon om du vill lägga till USB3 drivare, alla uppdateringar eller kanske ordna specifika drivare till alla enheterna i din dator (moderna då) direkt i installationsmediat, och sen slänga allt annat som inte är generiskt och behövligt. Du gör mao Windows 7/8 modernt

Han har även fått in en del Windows 10 stöd (till 10586) så där finns säket Tweaks och inställningar att göra. Tänk dig en Windows 10 där du inte behöver leta fram "dator ikonen" det första du gör, där all trackning alternativen är avstängda och du slipper massa onödiga popups mm, allt klart direkt när du installerat och tex 7-Zip eller andra program redan är installerade (Vet inte exakt vad för funktioner som finns, men det är så han har gjort förr med olika funktioner, och en hel del av tracking sakerna har ju funnits sedan Win 8 tiden)

Som sagt, jag säger inte att stock vs stock är Win 7 bättre, utan jag säger att trots att man tagit bort enormt av Windows 7 OS, så är där ändå alla behövliga funktioner, och du får då ner storleken. Därför så är jag inte förvånad att de kan banta Win 10, då tidigare går att modifiera till betydligt mindre storlek också. (Handlar ju bara om vem som modifierar... jag eller MS). Och ang komprimering... enabla NTFS komprimering så får du komprimering i tidigare Windows också, har fungerat sedan Win 2000 tiden iaf

Första versionen som var typ 6-nånting GiB var 32-bit, men 64-bit var 7-nånting. Tekniskt sett spelar det ingen roll vilken version, av Home/Pro osv, då Windowset innehåller alla versioner idag. Det borde du veta tycker man. Men detta var första versionen Ultimate, innan jag reggade om den med en giltigt Pro nyckel. Och det var med SP1 tillagt efter install, men rensat. Sen gjordes kloning eller på senare testning en SysPrep istället, och det fungerade som sagt utmärkt på extremt små SSDer tex, med DX11, SxS, SP1 och allt jag kunde slänga på den (inkl språkbyte som jag testade på Ultimate versionen fungerade också).

Det går att göra den mindre (hela vägen ner till typ 3-nånting GiB faktiskt med komprimering), men då börjar du ta bort vettiga funktioner, vilket ju inte var poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Lustigt hur det kan vara olika, jag har inga problem alls med omstarter för Windows-uppdateringar. Vad gör vi olika?

Har du ställt in den på schemalagd istället för automatiskt?

Det är just windows horeri med sina schemalagda omstarter osv som är så jävla störande, Windows ska bara ge fan i att starta starta om.
Det var bättre i Win7, annars är jag nöjd med win10.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/07/chartz.006-980x720.png

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/07/chartz.001-980x720.png

http://arstechnica.com/gadgets/2015/07/faster-booting-smaller...

.old-mappen tas automatiskt bort efter 31 dagar eller direkt om man gör det manuellt, så den tycker jag inte att man kan räkna med.

http://az648995.vo.msecnd.net/win/2015/03/1a.png

Läs gärna:
https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/03/16/how-wi...

Som du ser i bilden här ovan och kan läsa i blogginlägget använder de just Windows 10 64bit på en 32GB SSD som exempel, där kan man spara cirka 50% hårddiskutrymme med Windows 10. Det vill säga, istället för att använda 14,4GB så använder det 7,8GB.

Skrivet av strejf:

http://i.imgur.com/oirWMWQ.png

Så här blev det på en nyinstallerad Windows 10 Pro x64.

Ähum... Windows tar upp 8GB efter en ren installation säger du? Min Linux Mint 17.3 tar upp 5,4 GB och då är även ett antal uppdateringar och starka program som Libre Office, GIMP, GParted, MP3-spelare, RAW-bildredigerare etc installerade. ytterligare ett antal (läs flera hundra) program, spel etc går att installera redan innan 10GB tas upp.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Med 16 GB ram tog min pagefile samt skit som hyberfil upp mer utrymme än själva windows installationen.

Med pagefile flyttat från C till E disk samt hyberfil fullständigt utrotat från mitt system tjänade jag cirka 30-40 GB i fritt utrymme på min 120 GB SSD.

Att jag var tvungen att rota igenom halva C för att hitta Microsofts skräp filer for installation av windows 10 gjorde mig rent sagt förbannad.

Gillar inte att 3.9 GB helt plötsligt togs upp av installationsfiler för ett windows jag inte bett om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Modifierad med n-lite där onödigt tagits bort... tex vf ska jag med fax funktion på en surf/spel maskin eller Internet delning mm. Så man kan trimma fettet. Tänk på att grunden har haft en sabla massa skit sedan Windows NT tiden som fortfarande är kvar tom i Win 8 iaf (har inte kollat Win 10, men det är troligen skit kvar där med).

Verktyget är även kanon om du vill lägga till USB3 drivare, alla uppdateringar eller kanske ordna specifika drivare till alla enheterna i din dator (moderna då) direkt i installationsmediat, och sen slänga allt annat som inte är generiskt och behövligt. Du gör mao Windows 7/8 modernt

Han har även fått in en del Windows 10 stöd (till 10586) så där finns säket Tweaks och inställningar att göra. Tänk dig en Windows 10 där du inte behöver leta fram "dator ikonen" det första du gör, där all trackning alternativen är avstängda och du slipper massa onödiga popups mm, allt klart direkt när du installerat och tex 7-Zip eller andra program redan är installerade (Vet inte exakt vad för funktioner som finns, men det är så han har gjort förr med olika funktioner, och en hel del av tracking sakerna har ju funnits sedan Win 8 tiden)

Som sagt, jag säger inte att stock vs stock är Win 7 bättre, utan jag säger att trots att man tagit bort enormt av Windows 7 OS, så är där ändå alla behövliga funktioner, och du får då ner storleken. Därför så är jag inte förvånad att de kan banta Win 10, då tidigare går att modifiera till betydligt mindre storlek också. (Handlar ju bara om vem som modifierar... jag eller MS). Och ang komprimering... enabla NTFS komprimering så får du komprimering i tidigare Windows också, har fungerat sedan Win 2000 tiden iaf

Första versionen som var typ 6-nånting GiB var 32-bit, men 64-bit var 7-nånting. Tekniskt sett spelar det ingen roll vilken version, av Home/Pro osv, då Windowset innehåller alla versioner idag. Det borde du veta tycker man. Men detta var första versionen Ultimate, innan jag reggade om den med en giltigt Pro nyckel. Och det var med SP1 tillagt efter install, men rensat. Sen gjordes kloning eller på senare testning en SysPrep istället, och det fungerade som sagt utmärkt på extremt små SSDer tex, med DX11, SxS, SP1 och allt jag kunde slänga på den (inkl språkbyte som jag testade på Ultimate versionen fungerade också).

Det går att göra den mindre (hela vägen ner till typ 3-nånting GiB faktiskt med komprimering), men då börjar du ta bort vettiga funktioner, vilket ju inte var poängen.

Ja det var det jag förstod, 8GB för Windows 7 lät för lite. ntlite har jag använt förut och det är så klart trevligt.

Men då kan vi konstatera att stock Windows 10 använder rejält mycket mindre hårddiskutrymme än Windows 7 då, i alla fall nyinstallerat.

Ja alla installationsmedium innehåller numera både home/pro förstås, men kanske kan det påverka hur mycket hårddiskutrymme som används efter en installation ändå... jag ska testa det ikväll.

Skrivet av OldComputer:

Ähum... Windows tar upp 8GB efter en ren installation säger du? Min Linux Mint 17.3 tar upp 5,4 GB och då är även ett antal uppdateringar och starka program som Libre Office, GIMP, GParted, MP3-spelare, RAW-bildredigerare etc installerade. ytterligare ett antal (läs flera hundra) program, spel etc går att installera redan innan 10GB tas upp.

Spännande! Kan också informera om att workbench 3.0 till Amiga låg på 6st 720KB disketter. Tyvärr är det lika irrelevant som ditt inlägg.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ähum... Windows tar upp 8GB efter en ren installation säger du? Min Linux Mint 17.3 tar upp 5,4 GB och då är även ett antal uppdateringar och starka program som Libre Office, GIMP, GParted, MP3-spelare, RAW-bildredigerare etc installerade. ytterligare ett antal (läs flera hundra) program, spel etc går att installera redan innan 10GB tas upp.

Ja Windows är ganska så utrymmeskrävande jämfört med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://i.imgur.com/oirWMWQ.png

Så här blev det på en nyinstallerad Windows 10 Pro x64.

Vilken konfiguration?

Passade på att köra in Windows 7 Pro x64 (SP1) på en 20GB stor (liten) virtuell disk.

7:an tar upp 2GB mer utrymme... men då är detta inklusive service pack 1.

Men egentligen är ju detta totalt ointressant... det intressanta är ju hur utrymmet skiljer sig efter en tids användning.

Permalänk
Medlem

@strejf: Vad är det som är så irrelevant och varför tar du upp Amiga Workbench 3.0 som dessutom är sämre än MS DOSS-HELL?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Lustigt hur det kan vara olika, jag har inga problem alls med omstarter för Windows-uppdateringar. Vad gör vi olika?

Har du ställt in den på schemalagd istället för automatiskt?

Har också tröttnat på det eviga okända uppdaterandet av windovs.
Lade in en brandväggsregel i routern så numer uppdateras windovs bara på Söndagar. Då vet jag åtminstone vad som kan vara fel när det blir problem någonstans. Å andra sidan hittar jag inte längre hur man kan göra en återställning så man kanske bara ska uppdatera när det kommer servicepack, de är åtminstone testade innan de kommer ut.

Omstarterna har bara blivit dumma. Numer räcker inte en omstart det måste vara en som är avsedd för att ta in uppdateringar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vilken konfiguration?

Passade på att köra in Windows 7 Pro x64 (SP1) på en 20GB stor (liten) virtuell disk.

7:an tar upp 2GB mer utrymme... men då är detta inklusive service pack 1.

http://i.imgur.com/gat3k1g.png

Men egentligen är ju detta totalt ointressant... det intressanta är ju hur utrymmet skiljer sig efter en tids användning.

Denna del-diskussion handlade väl om någon som påstod att en clean install av Windows 10 tar mer plats än en windows 7 dito? Om jag inte missförstått.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@strejf: Vad är det som är så irrelevant och varför tar du upp Amiga Workbench 3.0 som dessutom är sämre än MS DOSS-HELL?

För att det är lika (lite) jämförbart som Linux Mint, misstänker jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Vilken konfiguration?

Passade på att köra in Windows 7 Pro x64 (SP1) på en 20GB stor (liten) virtuell disk.

7:an tar upp 2GB mer utrymme... men då är detta inklusive service pack 1.

http://i.imgur.com/gat3k1g.png

Men egentligen är ju detta totalt ointressant... det intressanta är ju hur utrymmet skiljer sig efter en tids användning.

En omodifierad version av Windows 7 Pro x64 SP1 alltså? Min version var också "inklusive service pack 1" iom att det var version 1511 jag körde.

10GB är ju ändå 25% mer än 8GB. Jag använde en 32GB stor hårddisk så det är möjligt att Windows 10 krymper sig själv ännu mer om jag skulle använda en 20GB hårddisk. Ska testa det så att vi får samma förutsättningar

Det är ju helt sjukt egentligen, Windows 10 har hundratals funktioner som Windows 7 saknar (DirectX 12, filhistorik, Hyper-V m.m.), ändå lyckas man få in det på mindre utrymme.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En omodifierad version av Windows 7 Pro x64 SP1 alltså? Min version var också "inklusive service pack 1" iom att det var version 1511 jag körde.

10GB är ju ändå 25% mer än 8GB. Jag använde en 32GB stor hårddisk så det är möjligt att Windows 10 krymper sig själv ännu mer om jag skulle använda en 20GB hårddisk. Ska testa det så att vi får samma förutsättningar

Det är ju helt sjukt egentligen, Windows 10 har hundratals funktioner som Windows 7 saknar (DirectX 12, filhistorik, Hyper-V m.m.), ändå lyckas man få in det på mindre utrymme.

Nu tror jag inte just dessa du nämner är boven till utrymmet äts upp.

Win 7 lastas av gamalt skräp dessutom. Finns en hel del som borde inte finnas kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Nu tror jag inte just dessa du nämner är boven till utrymmet äts upp.

Win 7 lastas av gamalt skräp dessutom. Finns en hel del som borde inte finnas kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Så här såg det ut i Windows Vista, men det är nog ganska likt i Windows 7.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Spännande! Kan också informera om att workbench 3.0 till Amiga låg på 6st 720KB disketter. Tyvärr är det lika irrelevant som ditt inlägg.

Skrivet av OldComputer:

@strejf: Vad är det som är så irrelevant och varför tar du upp Amiga Workbench 3.0 som dessutom är sämre än MS DOSS-HELL?

Verkar som ingen av er verkligen körde Amiga? Amigan formatterade DD-diskarna (1MB) till 880KB (FFS) som standard. Anser att Amiga OS fortfarande är överlägset Windows på flera punkter. Bara en sån sak som språkhanteringen i Windows ger mig mardrömmar jfm Amigans Local library.

Däremot kan jag hålla med om att Amiga Workbench 3.0 (filhanteraren) i sig var ganska värdelöst (ironiskt nog på multitasking) och många av oss gamla rävar körde DOpus Magellan istället. Delar av Amiga OS låg i ROM (Kickstart), så att räkna disketter för storleken skull blir bara fel.

Äntligen lär det gå att emulera min gamla Amiga 4000 68040@25MHz 604e@180MHz på en PC. Nästan precis ett år sedan som WinUAE fick stöd för CyberStorm PPC. Får bara hoppas att min gamla backup på CD fortfarande funkar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Verkar som ingen av er verkligen körde Amiga? Amigan formatterade DD-diskarna (1MB) till 880KB (FFS) som standard. Anser att Amiga OS fortfarande är överlägset Windows på flera punkter. Bara en sån sak som språkhanteringen i Windows ger mig mardrömmar jfm Amigans Local library.

Däremot kan jag hålla med om att Amiga Workbench 3.0 (filhanteraren) i sig var ganska värdelöst (ironiskt nog på multitasking) och många av oss gamla rävar körde DOpus Magellan istället. Delar av Amiga OS låg i ROM (Kickstart), så att räkna disketter för storleken skull blir bara fel.

Äntligen lär det gå att emulera min gamla Amiga 4000 68040@25MHz 604e@180MHz på en PC. Nästan precis ett år sedan som WinUAE fick stöd för CyberStorm PPC. Får bara hoppas att min gamla backup på CD fortfarande funkar

Så var det ja! Länge sen nu... minnet sviker. Det var väl PC-disketter som kunde formateras till 720KB kanske?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ähum... Windows tar upp 8GB efter en ren installation säger du? Min Linux Mint 17.3 tar upp 5,4 GB...

Eller så kör man NTLite och skalar bort bloat i Windows:
https://www.ntlite.com/

Linux Mint är tyvärr ointressant, då programmen jag använder endast finns till Windows (spel) eller OS X (Lightroom, Capture One, Garageband). LibreOffice fungerar även fint för mig under både Windows och OS X.

Ser man hårddiskutrymme som en mätstock för hur optimerat ett system är, så är man väldigt fel ute enligt mig. För min egna del är det viktigast att mina program kan/får utnyttja alla tillgängliga resurser i datorn (utan att andra services/processor snyltar kraft).

Hårddiskutrymme har inte heller varit några problem sedan millennieskiftet och inte ens i telefonen har jag problem med utrymmet (8GB + 32GB).

Permalänk
Medlem

@Dockland:
@strejf:
@walkir:

Ni verkar ha missat hela poängen jag syftade till om ni just snackar hårddiskutrymme, annars var det just att strejf diskuterade dom där 2GB som sparades som om hen just blivit pånyttfödd.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

@Dockland:
@strejf:
@walkir:

Ni verkar ha missat hela poängen jag syftade till om ni just snackar hårddiskutrymme, annars var det just att strejf diskuterade dom där 2GB som sparades som om hen just blivit pånyttfödd.

Du började prata om andra OS så som Linux m.m. vilket inte hade något med vår diskussion att göra som handlade om hur mycket hårddiskutrymme olika moderna Windowsversioner använder. Därav ansåg jag att ditt inlägg var irrelevant för vår diskussion.

Skrivet av Paddanx:

Jag såg mycket väl källan på din artikel och jag bekräftade också att 14,4GB kan mycket väl stämma, med min egen version. Men de jämförde inte dem i drift, när du har hela Windows update som öser ut GB efter GB av nyare Windows version, utan de jämförde färsk install. Därför ansåg jag också den meningslös då den inte visa vad du faktiskt behöver ledigt för att kunna använda maskinen mer än precis efter en ny-install.

Artikeln och graferna i artikeln på Ars Technica visar Windows 10 + updates.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

En omodifierad version av Windows 7 Pro x64 SP1 alltså? Min version var också "inklusive service pack 1" iom att det var version 1511 jag körde.

10GB är ju ändå 25% mer än 8GB. Jag använde en 32GB stor hårddisk så det är möjligt att Windows 10 krymper sig själv ännu mer om jag skulle använda en 20GB hårddisk. Ska testa det så att vi får samma förutsättningar

Det är ju helt sjukt egentligen, Windows 10 har hundratals funktioner som Windows 7 saknar (DirectX 12, filhistorik, Hyper-V m.m.), ändå lyckas man få in det på mindre utrymme.

Kanske tar det mindre diskutrymme, men Win10 tar definitivt mer RAM än Win8.1. Hade en uppsättning program som låg i autostart på grabbens laptop, i Windows 8.1 kunde man köra Just Cause 3 utan problem med 8 GB RAM medan det laggade som bara den i Win10. Visade sig att problemet var att RAM tog slut, lagget kom från att swap användes och problemet försvann helt när man gick till 16 GB. Var några andra spel där han klagade på mer "lagg" i Win10, men de kanske hade samma underliggande orsak.

Nu är inte 16 GB RAM något man behöver skrika högt över 2016, men det är ändock mer än vad majoriteten av alla system säljs med idag och det är en försämring mot Win8.1.

Personligen fattar jag inte varför man inte fixar det så många klagat på i Win10 än: det fönster som har input-fokus ska vara trivialt att särskilja från alla övriga. Innan de fixat denna punkt är orkar jag inte ens bry mig om att ens fundera på att byta från Win8.1 på min huvuddator. Speldator kör redan Win10 då den bootar in i Steam big-picture mode så där kvittar det hur Windows UI ser ut. Kan jag inte säga annat än att Win10 verkar fungera helt OK numera med avseende på de krav man kan ställa på en spelrigg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Kanske tar det mindre diskutrymme, men Win10 tar definitivt mer RAM än Win8.1. Hade en uppsättning program som låg i autostart på grabbens laptop, i Windows 8.1 kunde man köra Just Cause 3 utan problem med 8 GB RAM medan det laggade som bara den i Win10. Visade sig att problemet var att RAM tog slut, lagget kom från att swap användes och problemet försvann helt när man gick till 16 GB. Var några andra spel där han klagade på mer "lagg" i Win10, men de kanske hade samma underliggande orsak.

Nu är inte 16 GB RAM något man behöver skrika högt över 2016, men det är ändock mer än vad majoriteten av alla system säljs med idag och det är en försämring mot Win8.1.

Personligen fattar jag inte varför man inte fixar det så många klagat på i Win10 än: det fönster som har input-fokus ska vara trivialt att särskilja från alla övriga. Innan de fixat denna punkt är orkar jag inte ens bry mig om att ens fundera på att byta från Win8.1 på min huvuddator. Speldator kör redan Win10 då den bootar in i Steam big-picture mode så där kvittar det hur Windows UI ser ut. Kan jag inte säga annat än att Win10 verkar fungera helt OK numera med avseende på de krav man kan ställa på en spelrigg.

Visst känner du till den nya funktionen som komprimerar RAM i Windows 10? Den kan göra så att det verkar som att du använder mer RAM men i slutändan resulterar det hela i bättre prestanda tack vare färre IO till disk.

Jag rekommenderar starkt att du kollar på den här videon från Channel9 som går igenom funktionen i detalj:
https://channel9.msdn.com/Blogs/Seth-Juarez/Memory-Compressio...

Men även den här biten där en Microsoftanställd förklarar att man inte ska oroa sig om det ser ut som att Windows 10 använder mer RAM.
Spola till 05:44:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du började prata om andra OS så som Linux m.m. vilket inte hade något med vår diskussion att göra som handlade om hur mycket hårddiskutrymme olika moderna Windowsversioner använder. Därav ansåg jag att ditt inlägg var irrelevant för vår diskussion.

Artikeln och graferna i artikeln på Ars Technica visar Windows 10 + updates.

Inte uppgraderings update, typ den från Nov 2015, och just... Redstone. Dvs något man måste räkna med i drift på detta OS då det sker en sådan minst en gång per halvår verkar det som, även om utrymmet är tillfälligt så måste det få plats.
Detta problem hade man inte med tidigare SP1, eller Updates.

Och det är detta jag har sagt sedan första posten, att det är här problemen kommer med Win 10 enheter och små diskar.

Sen det @Yoshman skriver måste du nog läsa igen. Oavsett om det kan komprimera RAMet, oavsett "om det ska leverera" bättre känsla med färre IO till disk, så har ju hans verklighet visat just tvärt om. RAM minnet förbrukades fortare än på tidigare och när pagefil är involverat så spelar det ingen roll hur mycket du har optimerat för mindre IO, då all vinst försvinner när du måste använda HDD/SSD som "RAM".

Sluta nu tro på reklamen och lyssna på verkligheten, är ett stort problem som återkommer med dig ofta tyvärr, och det är löjligt att du inte kan tro på folk säger till dig, utan du litar mer på PR reklam.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Visst känner du till den nya funktionen som komprimerar RAM i Windows 10? Den kan göra så att det verkar som att du använder mer RAM men i slutändan resulterar det hela i bättre prestanda tack vare färre IO till disk.

Jag rekommenderar starkt att du kollar på den här videon från Channel9 som går igenom funktionen i detalj:
https://channel9.msdn.com/Blogs/Seth-Juarez/Memory-Compressio...

Men även den här biten där en Microsoftanställd förklarar att man inte ska oroa sig om det ser ut som att Windows 10 använder mer RAM.
Spola till 05:44:
https://youtu.be/xNn1UDU52MM?t=346

Är du på riktigt? Vad hjälper det att PR säger att det finns någon ny pryl när det är helt uppenbart att 8 GB RAM är en flaskhals i Win10 medan det inte var det i Win8.1, vi talar om samma system körandes exakt samma program undantaget de program/tjänster som OSet själv kör.

Om du har program som aktivt använder RAM så kan är det väl totalt uppenbart att det minnet inte kan komprimeras, i alla fall inte om man vill att programmen inte ska gå ett par hundra gånger långsammare!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Är du på riktigt? Vad hjälper det att PR säger att det finns någon ny pryl när det är helt uppenbart att 8 GB RAM är en flaskhals i Win10 medan det inte var det i Win8.1, vi talar om samma system körandes exakt samma program undantaget de program/tjänster som OSet själv kör.

Om du har program som aktivt använder RAM så kan är det väl totalt uppenbart att det minnet inte kan komprimeras, i alla fall inte om man vill att programmen inte ska gå ett par hundra gånger långsammare!

Kolla den första videon, återkom gärna efter det. Snubbar som programmerar Windows Kerneln är nog så långt ifrån PR-avdelningen du kan komma.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Kolla den första videon, återkom gärna efter det. Snubbar som programmerar Windows Kerneln är nog så långt ifrån PR-avdelningen du kan komma.

Utgår från att du titta på videon, men förstod du vad de sa? Ta exemplet han gjorde med skrivbordet, när du aktivt använder i stort sett allt RAM så kan du inte ha dina bilder hopknycklade utan de måste alla vara utslätade. D.v.s. i lägen där du har program som faktiskt aktivt använder i stort sett allt RAM så ger minneskompression noll, det är precis det som händer precis innan man hamnar i läget att datorn "trashar".

Minneskompression introducerades i Windows 10 av samma anledning som varför det redan finns i OSX, iOS och Android: när man har massa applikationer som inte gör något men ändå är startade så kan man spara ström och eventuellt spara lite på flash genom att komprimera inaktivt minne men i stället för att swappa ut det så komprimerar man minnet. Om/när man verkligen måste "swappa" är ju nu fördelen att minnet är komprimerat så är mindre RAM som ska skrivas ut till RAM.

Det sista är intressant och förvärrar faktiskt fallet när man aktivt använder allt RAM. I det läget finns inget inaktivt minne, så inget är komprimerat. Win10 förväntar sig att allt minne på disk är komprimerat, så när man nu måste swappa minne så belastar det både CPU och disk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Utgår från att du titta på videon, men förstod du vad de sa? Ta exemplet han gjorde med skrivbordet, när du aktivt använder i stort sett allt RAM så kan du inte ha dina bilder hopknycklade utan de måste alla vara utslätade. D.v.s. i lägen där du har program som faktiskt aktivt använder i stort sett allt RAM så ger minneskompression noll, det är precis det som händer precis innan man hamnar i läget att datorn "trashar".

Minneskompression introducerades i Windows 10 av samma anledning som varför det redan finns i OSX, iOS och Android: när man har massa applikationer som inte gör något men ändå är startade så kan man spara ström och eventuellt spara lite på flash genom att komprimera inaktivt minne men i stället för att swappa ut det så komprimerar man minnet. Om/när man verkligen måste "swappa" är ju nu fördelen att minnet är komprimerat så är mindre RAM som ska skrivas ut till RAM.

Det sista är intressant och förvärrar faktiskt fallet när man aktivt använder allt RAM. I det läget finns inget inaktivt minne, så inget är komprimerat. Win10 förväntar sig att allt minne på disk är komprimerat, så när man nu måste swappa minne så belastar det både CPU och disk.

Jag har sett videon förut ja och jag kan väl erkänna att jag inte förstår allt de säger, men principen i stort förstår jag. Den börjar väldigt enkelt men blir mer och mer avancerad ju längre videon håller på. Som sagt, återkom gärna när du sett hela. Jag ser fram emot ytterligare kommentarer från dig på den.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske tar det mindre diskutrymme, men Win10 tar definitivt mer RAM än Win8.1. Hade en uppsättning program som låg i autostart på grabbens laptop, i Windows 8.1 kunde man köra Just Cause 3 utan problem med 8 GB RAM medan det laggade som bara den i Win10. Visade sig att problemet var att RAM tog slut, lagget kom från att swap användes och problemet försvann helt när man gick till 16 GB. Var några andra spel där han klagade på mer "lagg" i Win10, men de kanske hade samma underliggande orsak.

Nu är inte 16 GB RAM något man behöver skrika högt över 2016, men det är ändock mer än vad majoriteten av alla system säljs med idag och det är en försämring mot Win8.1.

Personligen fattar jag inte varför man inte fixar det så många klagat på i Win10 än: det fönster som har input-fokus ska vara trivialt att särskilja från alla övriga. Innan de fixat denna punkt är orkar jag inte ens bry mig om att ens fundera på att byta från Win8.1 på min huvuddator. Speldator kör redan Win10 då den bootar in i Steam big-picture mode så där kvittar det hur Windows UI ser ut. Kan jag inte säga annat än att Win10 verkar fungera helt OK numera med avseende på de krav man kan ställa på en spelrigg.

Jag tycker inte win 10 är lika stabilt som win 8 var vid släpp. Vist bara råkat ut för två buggar, men problemen i win 8 var inte lika oförklarliga utan gick att lista vart det felade. Har nu fått göra två ominstallationer nästan (andra gången löste sig det med en total återställning som installerade om win 10 delvis). Så drastiskt har jag inte behövt göra i tidigare Windows, om jag inte personligen hade förstört os:et på något vis/ varit delaktig i problemet.

Nu är det nästan slumpen som avgör om datorn fungerar när jag startar datorn (känns så i alla fall). Hoppas dom börjar jobba hårdare med att fila till stabiliteten i grunden, min känsla är att grunden är inte lika stabil som tidigare os och har inte vågat mig på att fippla för mycket med inställningar. Känns inte som den gått ur beta än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Jag har sett videon förut ja och jag kan väl erkänna att jag inte förstår allt det säger, men principen i stort förstår jag. Den börjar väldigt enkelt men blir mer och mer avancerad ju längre videon håller på. Som sagt, återkom gärna när du sett hela. Jag ser fram emot ytterligare kommentarer från dig på den.

Har nu sett hela, men hade inte behövt sett mer än inledningen då det är känd teknik som redan används i andra OS.

För att hålla sig till den förenklade fallet de använder initialt, skrivbordet med bilder. I fallet där du faktiskt aktivt jobbar med alla bilder på ditt skrivbord så blir ditt "working-set" lika med storleken på skrivbordet. "working-set" kan inte vara komprimerat för då blir det långsamt. Så i det läget styrs kapacitet av vad du kan jobba med av hur stort skrivbordet är, du kan inte knyckla ihop någon av bilderna som ligger på skrivbordet.

Så i lägen där man faktiskt använder allt RAM som finns i systemet så vinner man ingenting med minneskompression och exakt detta fall som råkade hända på grabbens system. Det faktum att det inte händer i Win8.1 visar att Win10 använder mer RAM.

I normalfallet är det nog en förbättring då de flesta har långt mer RAM än de faktiskt behöver. Eller, för de flesta kvittar det nog då de flesta har mer RAM än vad som behövs för att ens passivt hålla alla program de har igång i RAM. Men för de som startar massor med program och aldrig avslutar program de inte använder (inte helt ovanligt för "powerusers") så är det en vinst med minneskomprimering.

Största vinsten är nog för enklare system med väldigt lite RAM där man typiskt kör en applikation i taget och ingen enskild applikation är speciellt komplicerad: här har du pekplattor, mobiler och majoriteten av hur PC används på kontor.

Men vissa delar av detta känns lika "overengineered" som "super fetch", t.ex. delarna han pratar om på slutet där alla CPU-kärnor används för att göra "in-swap", CPU-kapaciteten är så många tiopotenser högre än den snabbaste PCIe SSD och blanda in fler CPU-kärnor än nödvändigt är både dåligt för effektiviteten och är mycket svårare att göra korrekt. Super-fetch som kom med Vista lät ju så väldigt bra i PR-materialet, med initialt var det en riktigt cluster fuck funktion i praktiken. Att detta är "overengineered" är ett mindre problem, bara skaffa mer RAM så används inte ens de delarna då man aldrig behöver lägga ut saker på disk.

Du kan inte bara svälja PR rakt av, faktum är att de flesta nya saker har en tendens att innehålla barnsjukdomar. Just minneskomprimeringen kommer ändå bli en bra tillskott när man fått jobba med det ett tag. Löser dock inte problemet jag nämnde i min första post i denna tråd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har nu sett hela, men hade inte behövt sett mer än inledningen då det är känd teknik som redan används i andra OS.

För att hålla sig till den förenklade fallet de använder initialt, skrivbordet med bilder. I fallet där du faktiskt aktivt jobbar med alla bilder på ditt skrivbord så blir ditt "working-set" lika med storleken på skrivbordet. "working-set" kan inte vara komprimerat för då blir det långsamt. Så i det läget styrs kapacitet av vad du kan jobba med av hur stort skrivbordet är, du kan inte knyckla ihop någon av bilderna som ligger på skrivbordet.

Så i lägen där man faktiskt använder allt RAM som finns i systemet så vinner man ingenting med minneskompression och exakt detta fall som råkade hända på grabbens system. Det faktum att det inte händer i Win8.1 visar att Win10 använder mer RAM.

I normalfallet är det nog en förbättring då de flesta har långt mer RAM än de faktiskt behöver. Eller, för de flesta kvittar det nog då de flesta har mer RAM än vad som behövs för att ens passivt hålla alla program de har igång i RAM. Men för de som startar massor med program och aldrig avslutar program de inte använder (inte helt ovanligt för "powerusers") så är det en vinst med minneskomprimering.

Största vinsten är nog för enklare system med väldigt lite RAM där man typiskt kör en applikation i taget och ingen enskild applikation är speciellt komplicerad: här har du pekplattor, mobiler och majoriteten av hur PC används på kontor.

Men vissa delar av detta känns lika "overengineered" som "super fetch", t.ex. delarna han pratar om på slutet där alla CPU-kärnor används för att göra "in-swap", CPU-kapaciteten är så många tiopotenser högre än den snabbaste PCIe SSD och blanda in fler CPU-kärnor än nödvändigt är både dåligt för effektiviteten och är mycket svårare att göra korrekt. Super-fetch som kom med Vista lät ju så väldigt bra i PR-materialet, med initialt var det en riktigt cluster fuck funktion i praktiken. Att detta är "overengineered" är ett mindre problem, bara skaffa mer RAM så används inte ens de delarna då man aldrig behöver lägga ut saker på disk.

Du kan inte bara svälja PR rakt av, faktum är att de flesta nya saker har en tendens att innehålla barnsjukdomar. Just minneskomprimeringen kommer ändå bli en bra tillskott när man fått jobba med det ett tag. Löser dock inte problemet jag nämnde i min första post i denna tråd.

PÅ tal om för lite ram, fått uppgradera ram på min Win 7 burk. Vissa nya spel tar upp 4/5GB och 8Gb räckte inte (använder 4,7GB utan spel nu så), fixade 8Gb till och alla problem är lösta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@strejf: Det jag poängterade var just att ni diskuterade lite GB hit eller dit som om det vore det sista vattnet i världen. Tror inte det spelar så stor roll om ditt os tar 5 eller 50GB, oavsett med eller utan program och swap. Det jag pekar på är att installerar jag uppdateringar i windows + office och mest grundläggande program för diskhantering och antivirus så går det lätt 180GB varav Office 2007 tar 20 GB ytterligare och uppdateringarna av Windows tar över 100 GB i anspråk, Vet att man visserligen kan ta bort återställningspunkter som man inte behöver.

Skillnaden i Linux är att alla dom program och uppdateringarna ryms i 10GB och då får man ganska mycket, visserligen är swapfilen inte inräknad, men räknar man bort den på mitt system med 32 GB RAM så skulle 64 GB försvinna (swap+hibernate) och då skulle ändå 32 GB bli ledigt då Linux har swap och hibernate på samma plats. Så totalt sätt så ryms systemet lätt på 40GB varav 32 är swap-partitionen.

Dessutom så tar inte uppdateringarna onödig plats i Linux utan kan lätt återställas utan att man behöver ha återställningspunkter. Det är bland annat därför man kan köra en live-ISO av Linux och redan innan installation ha korrekt upplösning och fungerande ljud och göra allt man behöver från att spela en ljud-cd till att redigera RAW-bilder eller spela ett spel eller rädda en kraschad Windowsinstallation

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon