Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Windows 10-uppdateringen "Redstone" får färre nya finesser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har 250Gb disk i min har ju blivit mer prisvärt med 512 på senare år, 1Tb har varit exotiskt dyr.

Ja, mycket lagring är aldrig av ondo. Läser lite om systemkraven för Windows 10

"Enheter med liten lagringskapacitet, t.ex. enheter med 32 GB hårddiskar eller äldre enheter kan behöva ytterligare lagringsutrymme för att slutföra uppgraderingen. Under uppgraderingen får du instruktioner om vad du behöver göra. Du kan antingen behöva ta bort onödiga filer från din enhet eller sätta in en USB-flashenhet för att slutföra uppgraderingen.
Vissa enheter med lite tillgängligt lagringsutrymme eller med små hårddiskar, t.ex. datorer med 32 GB lagringsutrymme, kan ha lite diskutrymme kvar efter uppgraderingen. Du kan frigöra diskutrymme och enkelt ta bort t.ex. temporära filer eller din tidigare Windows-version med hjälp av lagringssysteminställningarna. Filer i din tidigare version av Windows ger dig möjlighet att ta bort Windows 10 och gå tillbaka till din tidigare version av Windows. Dessa filer tas automatiskt bort en månad efter din uppgradering. Om du vill frigöra utrymme kan du ta bort dem redan nu."

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificat...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ja, mycket lagring är aldrig av ondo. Läser lite om systemkraven för Windows 10

"Enheter med liten lagringskapacitet, t.ex. enheter med 32 GB hårddiskar eller äldre enheter kan behöva ytterligare lagringsutrymme för att slutföra uppgraderingen. Under uppgraderingen får du instruktioner om vad du behöver göra. Du kan antingen behöva ta bort onödiga filer från din enhet eller sätta in en USB-flashenhet för att slutföra uppgraderingen.
Vissa enheter med lite tillgängligt lagringsutrymme eller med små hårddiskar, t.ex. datorer med 32 GB lagringsutrymme, kan ha lite diskutrymme kvar efter uppgraderingen. Du kan frigöra diskutrymme och enkelt ta bort t.ex. temporära filer eller din tidigare Windows-version med hjälp av lagringssysteminställningarna. Filer i din tidigare version av Windows ger dig möjlighet att ta bort Windows 10 och gå tillbaka till din tidigare version av Windows. Dessa filer tas automatiskt bort en månad efter din uppgradering. Om du vill frigöra utrymme kan du ta bort dem redan nu."

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificat...

Så vad de säger är att du behöver en 64+GB disk typ 2-3 gånger om året när du ska uppgradera.... kanon. Och detta är bara till Windows, ska du ha egna saker på din egen dator så pratar vi 128GB+

/me tittar på den Windows 7 "to go" stickan man har, som är uppdaterad och allt och rymmer både spel, flera Windows ISO och mini Windows 7 på 64GB... tänk vad tekniken går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så vad de säger är att du behöver en 64+GB disk typ 2-3 gånger om året när du ska uppgradera.... kanon. Och detta är bara till Windows, ska du ha egna saker på din egen dator så pratar vi 128GB+

/me tittar på den Windows 7 "to go" stickan man har, som är uppdaterad och allt och rymmer både spel, flera Windows ISO och mini Windows 7 på 64GB... tänk vad tekniken går framåt.

Ingen jag känner har mindre än 128GB. Nåväl, det kan finnas någon stackare kvar på 64GB eller till och med 32GB disk. Men med det argumentet antar jag du är kvar på Windows 95.
"Typical hard disk space required to install Windows 95 on a clean system: 50-55 MB"

https://support.microsoft.com/en-us/kb/138349

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/07/chartz.006-980x720.png

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/07/chartz.001-980x720.png

http://arstechnica.com/gadgets/2015/07/faster-booting-smaller...

.old-mappen tas automatiskt bort efter 31 dagar eller direkt om man gör det manuellt, så den tycker jag inte att man kan räkna med.

http://az648995.vo.msecnd.net/win/2015/03/1a.png

Läs gärna:
https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/03/16/how-wi...

Som du ser i bilden här ovan och kan läsa i blogginlägget använder de just Windows 10 64bit på en 32GB SSD som exempel, där kan man spara cirka 50% hårddiskutrymme med Windows 10. Det vill säga, istället för att använda 14,4GB så använder det 7,8GB.

Installerade Windows 10 rent 2016-01-09... utrymmet äts upp rejält fort. Inte installerat något stort program ännu. Bara småprogram som t.ex. MPC-HC, 7-zip och VLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Installerade Windows 10 rent 2016-01-09... utrymmet äts upp rejält fort. Inte installerat något stort program ännu. Bara småprogram som t.ex. MPC-HC, 7-zip och VLC.

Hur mycket RAM sitter du på? För du har ju hib filen och pagefile som tar massa plats om du inte stryper dem. Tanka ner WinDirStat och kör den på C:/, då ser du direkt chunks på hur det är fördelat.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcifer:

Hur mycket RAM sitter du på? För du har ju hib filen och pagefile som tar massa plats om du inte stryper dem. Tanka ner WinDirStat och kör den på C:/, då ser du direkt chunks på hur det är fördelat.

Själv gör jag alltid post install clean up, oavsett OS.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Här är min systemdisk. 1 TB Samsung 850 Pro. Installerat allt möjligt och synk på Dropbox, OneDrive, OneDrive for business, Steam, Battlefield 4, Wow, Office 2016 Pro, Photoshop CC, Gimp och alla möjliga andra program. Knappt 200 GB.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Själv gör jag alltid post install clean up, oavsett OS.

Vet inte om man kan kalla det för post-install cleanup direkt, det tillhör ju hur systemet funkar, men däremot storleken som sätts på filerna beror helt på hur mycket RAM du har, och hur stor hårddisk du har (iom att pagefile brukar vara upp till 2x RAM, och hib upp till typ 10% av disken i vissa fall, eller så var det visa versa). Kolla med programmet jag nämnde https://windirstat.info/ Det är sjukt användbart för att se vart all plats gick åt.

T.ex har jag en SSD windows partition på 93.1GB, 43,4 används just nu.

30,9% = 13,4GB = "C:/Windows"
30,7% = 13,3GB = "C:/*.*" = Filer direkt i C mappen, var av:
--pagefile.sys = 6.9GB
--hiberfil.sys = 6.4GB
25,5% = 11,1GB = "C:/Users"
6,5% = 2,8GB = "C:/Program Files(x86)"
3,2% = 1,4GB = "C:/Program Files"
2,9% = 1,3GB = "C:/ProgramData"

Så du kan ju ändå se rätt tydligt att det inte är så farligt ändå.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Vet att du älskar reklam. Du måste banne bli Microsofts PR nisse.

Dock har jag ingen recovery image, så 0B besparing där, faktum är att Windows 10 har skapat en som jag aldrig haft förr, samt den måste ha 250MB större system partition, så vi pratar inte plus, vi pratar minus 0,5GB där vs Windows 7/Vista och tidigare.

Och verkligheten är att idag, just nu, tar Windows 10 upp 14.4GB bara på Windows mappen på denna datorn (tillägger på ett relativt ny-uppgraderat system från Win10 2015 juli versionen), inte räknat program, användardata eller något annat, utan endast Windows mappen i sig, vilket stämmer med din karta, typ iaf. Men dessa updates måste förr eller senare laddas ner igen... och ny version måste läggas någonstans, även om det är tillfälligt. Så även om du tror på denna bullshit, så är det tyvärr inte så.

Sen kollar vi ett annat system som jag håller på att uppdatera, där ligger 18,9GB bara i Windows mappen, för den har en ny Windows uppgradering. Sen ligger där ytterligare 7+ GB i $Windows.~WS mappen, samt så klart så kommer där snart ligga en Windows.old mapp snart som ironiskt nog kommer innehålla hela gamla Windows igen, hela nya Windows igen (nerladdningsmapparna) och allt detta ska då få plats på en liten SSD, för detta är vad Microsoft påstår ju.

Så tyvärr säger jag, du kan tro på reklamen om du vill...
Intel sa att vi 2011 ska ha 10Ghz CPUer, så antar att vi har det. Microsoft sa att Vista var det bästa OSet... DX10 var också ett enormt framsteg inom grafik. Corsair sa att snabbare RAM minne kunde snabba upp spelen också.
Antar att allt detta också är sant då. Mao, företag säger vad för bullshit de än kan för att hävda sin sak.

Eller så kan du sluta leka deras PR marknad och faktiskt lyssna på verkligheten istället för grafer om perfekta situationen. För den säger att 18,9GB x2 (en Windows och en Windows.old) + 7GB $Windows.~WS, dvs totalt ca 45GB är jääävligt mycket mer än någon Windows OS har tagit förr, oavsett 2000/ME/XP/Vista och 7/8, och då räknar vi inte ens in de inbyggda programmen som medföljer eller användardata, utan bara Windows och Windows install media (som konstigt nog är väldigt likt den där recovery image vi skulle bli av med ju)

Sen att man får bort detta efter 30 dagar hjälper inte om man får en ny uppdatering några månader senare som gör samma sak, eller hur? Om du bara har 32GB eller 64GB plats, så kan du inte magiskt få mer, även om det bara är för en installation under en dag, än mindre 30 dagar.

Det Microsoft visar stämmer troligen i den perfekta världen, men de utelämnar naturligtvis hur det ser ut på och efter uppgraderings dagarna så det är total katastrof i jämförelse. Visst är de positivt att de gjort OSet mindre, ingen tvekan om det, men man önskar de kunde (som jag sa ovan) sluta roffa åt sig utrymme när det är patch dax då, för det tar jävligt mycket utrymme, och du kan inte själv styra över det längre heller om du inte har pro versionen eller fular sig med update systemet.

@Dockland Min ena dator har 128GB som system disk. Min surfplatta har under 128GB. Många släktingar och bekanta har 128GB eller mindre, då det har inte behövts större. Varför måste man ha en 200GB systemdisk för att "bara" ha Windows? För folk som bara surfar och inte lagrar något... varför ska de ha 1TB SSD? En hel del av dem har 120/128GB SSD och 1+TB HDD.

En fattig kvinna har av mig fått en 64GB SSD när hennes gamla 200GB HDD dog. Hon surfar på den, och bryr sig inte bara det fungerar. Dock lyckades hon installera Windows 10 i den när en bekant kom dit och gjorde det (utan min vetskap), och hon miste alla favoriter, allt, för naturligtvis så misslyckades installen och även återställningen. Han lyckades bara att installera det rent efter ha formaterat om. Och nu när senaste Windows 10 uppdateringen kom så tryckte den in allt och hon lämnades med typ 1GB ledigt.

Förr hade hon Windows 7 i den, och ca 20GB+ ledigt utan problem, och kunde tom ha systemskyddet på, i fall hon skulle skada något.

Nu var ju inte allt jag skrev från Microsoft utan också från en artikel på Ars Technica, men det kanske du missade? Men för din skull ska jag skapa en virtuell maskin med 32GB hårddisk och installera Windows 10 så får vi se vad verkligheten säger.

Skrivet av Kaine_Uro:

Installerade Windows 10 rent 2016-01-09... utrymmet äts upp rejält fort. Inte installerat något stort program ännu. Bara småprogram som t.ex. MPC-HC, 7-zip och VLC.

http://i.imgur.com/5gaxG0e.png

Windows 10 har förstås algoritmer som anpassar sig till hur mycket utrymme det har att spela på. Har du en stor hårddisk kommer den inte att komprimera systemfilerna för Windows automatiskt till exempel. Har du däremot en 32GB systemdisk kommer den göra allt för att undvika att växa eller skriva ner till disk.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcifer:

Vet inte om man kan kalla det för post-install cleanup direkt, det tillhör ju hur systemet funkar, men däremot storleken som sätts på filerna beror helt på hur mycket RAM du har, och hur stor hårddisk du har (iom att pagefile brukar vara upp till 2x RAM, och hib upp till typ 10% av disken i vissa fall, eller så var det visa versa). Kolla med programmet jag nämnde https://windirstat.info/ Det är sjukt användbart för att se vart all plats gick åt.

T.ex har jag en SSD windows partition på 93.1GB, 43,4 används just nu.

30,9% = 13,4GB = "C:/Windows"
30,7% = 13,3GB = "C:/*.*" = Filer direkt i C mappen, var av:
--pagefile.sys = 6.9GB
--hiberfil.sys = 6.4GB
25,5% = 11,1GB = "C:/Users"
6,5% = 2,8GB = "C:/Program Files(x86)"
3,2% = 1,4GB = "C:/Program Files"
2,9% = 1,3GB = "C:/ProgramData"

Så du kan ju ändå se rätt tydligt att det inte är så farligt ändå.

Tack för tipset. Kul program.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ingen jag känner har mindre än 128GB. Nåväl, det kan finnas någon stackare kvar på 64GB eller till och med 32GB disk. Men med det argumentet antar jag du är kvar på Windows 95.
"Typical hard disk space required to install Windows 95 on a clean system: 50-55 MB"

https://support.microsoft.com/en-us/kb/138349

Har faktiskt en 70 eller om det är en 80 GB disk, som kör win 10 tror jag har 56Gb ledigt (kör den som HTPC så minimalt med program på den). behövdes bara en billig disk till den (körde 32Gb disk, men V4 disk var dum idé).

Fixade felet med ljudet (inte ens total återställning löste det), utan behövde switcha skärm (har en VGA skärm inkopplad men avstängd, som jag fick starta igång). Så något galet med win 10, ihop med grafikkort gick inte ihop sig helt plötsligt (att dra ur HDMI kabeln var ingen hjälp eller installera om drivers till grafikkortet). Två fel bara ett halvår, win 10 har dom stressat för mycket med. Win 8 har aldrig strulat på detta vis, varit hur stabilt som helst (någon enstaka bugg vist, men alltid lösbart).

Som win 10 hittills beter sig, kommer main datorn köra win 7 ett bra tag till (vill ha en stabil dator, i stabilitet är win 8 mer intressant om jag skulle uppgradera idag, men vill inte ha ui:t).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu var ju inte allt jag skrev från Microsoft utan också från en artikel på Ars Technica, men det kanske du missade? Men för din skull ska jag skapa en virtuell maskin med 32GB hårddisk och installera Windows 10 så får vi se vad verkligheten säger.

Gör gärna det. Men gör det då rätt. Lägg in en gammal Windows 10 (juli version), sen låt den uppdatera till senaste Nov versionen, för det är det problemet jag beskriver.

Jag såg mycket väl källan på din artikel och jag bekräftade också att 14,4GB kan mycket väl stämma, med min egen version. Men de jämförde inte dem i drift, när du har hela Windows update som öser ut GB efter GB av nyare Windows version, utan de jämförde färsk install. Därför ansåg jag också den meningslös då den inte visa vad du faktiskt behöver ledigt för att kunna använda maskinen mer än precis efter en ny-install.

Det var här jag stötte på detta problem, och vill du "visa mig fel" så visa att du kan göra denna uppgradering på 32GB, samt visa vad du har ledigt, efter install/före uppdateringar, när alla uppdateringar är nere och redo/innan uppgradering och sen efter uppgradering/utan att ta bort Windows.old. För det är dessa 3 värden som är intressanta, de andra håller jag ju med dig.

Skrivet av strejf:

Windows 10 har förstås algoritmer som anpassar sig till hur mycket utrymme det har att spela på. Har du en stor hårddisk kommer den inte att komprimera systemfilerna för Windows automatiskt till exempel. Har du däremot en 32GB systemdisk kommer den göra allt för att undvika att växa eller skriva ner till disk.

Så vad du säger är att den kan göra sig mindre, men gör det inte för att om jag har utrymme så ska jag inte få använda den till mina filer om jag har 120GB disk? Kan man tvinga igång denna kompression själv då tack? Vad för prestanda tappas? (Win 10 skulle ju vara så snabb...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Gör gärna det. Men gör det då rätt. Lägg in en gammal Windows 10 (juli version), sen låt den uppdatera till senaste Nov versionen, för det är det problemet jag beskriver.

Jag såg mycket väl källan på din artikel och jag bekräftade också att 14,4GB kan mycket väl stämma, med min egen version. Men de jämförde inte dem i drift, när du har hela Windows update som öser ut GB efter GB av nyare Windows version, utan de jämförde färsk install. Därför ansåg jag också den meningslös då den inte visa vad du faktiskt behöver ledigt för att kunna använda maskinen mer än precis efter en ny-install.

Det var här jag stötte på detta problem, och vill du "visa mig fel" så visa att du kan göra denna uppgradering på 32GB, samt visa vad du har ledigt, efter install/före uppdateringar, när alla uppdateringar är nere och redo/innan uppgradering och sen efter uppgradering/utan att ta bort Windows.old. För det är dessa 3 värden som är intressanta, de andra håller jag ju med dig.

Så vad du säger är att den kan göra sig mindre, men gör det inte för att om jag har utrymme så ska jag inte få använda den till mina filer om jag har 120GB disk? Kan man tvinga igång denna kompression själv då tack? Vad för prestanda tappas? (Win 10 skulle ju vara så snabb...)

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificat...

Windows 10 systemkrav:
32bit OS = Minst 16GB ledigt hårddiskutrymme före installation.
64bit OS = Minst 20GB ledigt hårddiskutrymme före installation.

Rimligen bör detta också inkludera möjligheten att uppgradera/patcha operativsystemet.

Ja om du vill läsa på om hur komprimeringen av systemfiler i Windows 10 fungerar, vilket är en ny funktion som ej existerar i tidigare versioner av Windows så läs blogg-inlägget jag länkade till tidigare. Här är ett utdrag:

Windows uses compression when it is helpful
To ensure compressed system files do not adversely affect system responsiveness, Windows considers a number of factors when assessing whether a device should use compression or not.

One important factor is the amount of memory (RAM) a device has. The amount of RAM a device has determines how often it retrieves system files from storage. Another important factor is how quickly a device’s CPUs can run the decompression algorithm when retrieving system files. By considering these and other important factors, Windows is able to assess if a device can use compression without reducing human-perceivable responsiveness.

Since a diversity of Windows devices exist, Windows 10 performs this suitability assessment in the upgrade path. If compressed system files will give you storage capacity back without compromising your device’s responsiveness, then upgrade will automatically compress Windows 10. For new Windows 10 devices, manufacturers perform the suitability assessment and enable system compression appropriately.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/03/16/how-wi...

Jag har också för mig att det finns kommandon för att slå på och av detta manuellt som användare/image-skapare, men är inte 100% på det. Som du kan läsa i utdraget slår Microsoft endast på komprimeringen om det inte påverkar prestandan nämnvärt beroende på vilken typ av CPU m.m. du har.

Edit: Japp. Hittade det här. http://www.windowscentral.com/how-reduce-windows-10-footprint

Kommandot är:
Run CMD as administrator
Type COMPACT.EXE /CompactOS:always and hit Enter.

Men det rekommenderas att du tar en backup av din datorn innan du kör det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Så här blev det på en nyinstallerad Windows 10 Pro x64.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificat...

Windows 10 systemkrav:
32bit OS = Minst 16GB ledigt hårddiskutrymme före installation.
64bit OS = Minst 20GB ledigt hårddiskutrymme före installation.

Rimligen bör detta också inkludera möjligheten att uppgradera/patcha operativsystemet.

Ja om du vill läsa på om hur komprimeringen av systemfiler i Windows 10 fungerar, vilket är en ny funktion som ej existerar i tidigare versioner av Windows så läs blogg-inlägget jag länkade till tidigare. Här är ett utdrag:

Windows uses compression when it is helpful
To ensure compressed system files do not adversely affect system responsiveness, Windows considers a number of factors when assessing whether a device should use compression or not.

One important factor is the amount of memory (RAM) a device has. The amount of RAM a device has determines how often it retrieves system files from storage. Another important factor is how quickly a device’s CPUs can run the decompression algorithm when retrieving system files. By considering these and other important factors, Windows is able to assess if a device can use compression without reducing human-perceivable responsiveness.

Since a diversity of Windows devices exist, Windows 10 performs this suitability assessment in the upgrade path. If compressed system files will give you storage capacity back without compromising your device’s responsiveness, then upgrade will automatically compress Windows 10. For new Windows 10 devices, manufacturers perform the suitability assessment and enable system compression appropriately.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/03/16/how-wi...

Jag har också för mig att det finns kommandon för att slå på och av detta manuellt som användare/image-skapare, men är inte 100% på det. Som du kan läsa i utdraget slår Microsoft endast på komprimeringen om det inte påverkar prestandan nämnvärt beroende på vilken typ av CPU m.m. du har.

Hmm, okej så då pratar vi 32GB min rek (enligt vad Dockland länkade tidigare), + 20GB för 64-bit uppdatering.
Så redan här ser man ju om OSet då tar ca 15-16GB enligt din länk med ett uppdaterat Windows, så pratar vi ändå 35GB+ bara för Windows att kunna fungera* , utan att komprimering då har kickat in. Detta är ändå rätt högt krav mot ett Windows 7 som jag själv har kört på 32GB SSD förr när jag hade SLC SSD, där man ändå lyckades ta in tex SP1. Nackdelen där var ju att alla updates låg kvar, men det går ju att rensa nu med diskrensningsverktyget, precis som Windows.old i Win 10. Dock måste man inte göra detta om och om igen i äldre OS, vilket är en skillnad.

Tackar dock för upplysningen om komprimeringen. Men det du typ visat är att ingen av oss som enligt @Dockland alla sitter på 128GB+ SSDer får aktiverat, då den vinsten på 2,6GB finns inte, om du inte har extremt liten disk.

Om det går att aktivera så okej, då kan man lösa problemet så, men då får man ev prestanda förlust istället (dock borde en vettig CPU och SSD ändå kompensera rätt bra).

*eftersom dessa uppdateringar trots allt kommer med jämna mellanrum och du måste ha dem förr eller senare.

Skrivet av Dockland:

Ingen jag känner har mindre än 128GB. Nåväl, det kan finnas någon stackare kvar på 64GB eller till och med 32GB disk. Men med det argumentet antar jag du är kvar på Windows 95.
"Typical hard disk space required to install Windows 95 on a clean system: 50-55 MB"

https://support.microsoft.com/en-us/kb/138349

Förstår inte varför du måste dra det så långt? Om en 32-64GB disk räcker för jobbet, varför måste den vara större? Finns många HTPC som kör en gammal 32-64GB SSD, ofta ägarens gamla SSD när de bytte till en större i huvuddatorn. Ska de slänga dem tycker du eller? Tittar man på ditt behov ovan länkade bild så hade en 500GB disk troligen räckt för dig tom.

Sen kan jag köra slax på en media maskin, med både webbläsare, ljud, youtube och allt på en 1GB CF-kort (använder visserligen ett 4GB då det var det jag hade, men den använder inte ens 1GB). Så det du säger är att vi har en jäkla massa utrymme för något som egentligen inte behövs för ett OS, om det är effektivt gjort, och man bara ska surfa lite.

Windows har dock betydligt mer tillbehör och saker, stöd och funktioner i sina system, varpå man kan acceptera att det tar mer utrymme. Dock kan du ändå köra Windows 7 med både SxS, DirectX och allt på en 8GB enhet (vet, för jag har testat), om du strippar en del skit. Konstigt nog fungerade steam-spelen och Webbläsare, antivirus mm ändå, så man undrar vad man tagit bort då allt jag egentligen behöver finns där.

Sen att du har valt att slänga dit en 1TB SSD, grattis. Jag valde att sätta en 250GB SSD för system och 1TB för spel i denna. Tyckte det räckte. De andra 3TB (3x 1TB) ligger och samlar damm, för de behövs inte (än) iaf. Men jag har andra maskiner som har mindre behov och de har också mindre diskar.

Det systemet som har 128GB SSD klarar sig fint på det, och jag ser ingen nytta med att sätta dit större. Allt handlar om ens behov, och det är uppenbarligen något du har missat. För långt från alla behöver stor SSD, eller systemdisk. Många anser det inte värt pengarna helt enkelt, och även om du (och delvis jag i rätt situation) gör det, så innebär det inte att vi borde anta att alla andras åsikt är som våran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

I höstas kom det ut nyheter som hävdade att en kommande uppdatering av Windows 10 skulle låta användare med Windows 7-8 köra en ren installation direkt genom att den gamla licensnyckeln blir giltig för 10 utan att man först uppgraderar. Någon som har koll på om det kommer vara en del av den här uppdateringen?

Det är så sedan någon/några månad(er) tillbaka.

Skrivet av Paddanx:

Ledsen att göra dig besviken, men det är samma grund. De har bara optimerat det uta H och ändrat layouten. Varför tror du allt från skrivare till andra drivrutiner, spel, program mm kan köra utan på problem i 99% av fallen på båda?

Visst är där skillnad mellan dem, ingen tvekan om det, men det är inte ny kärna, utan det är baserat på delar av NT kärnan, men helt nya lager som först började med Longhorn.
Därför kan du tom ibland använda XP drivare i Windows 7...

Gah... XP till Windows server 2012 R2. Kringå OS & certifikationskontrollen så fungerar nästan alla drivrutiner för gammal hårdvara på nya OS. Helt sjukt att Microsoft lyckas sälja på oss påståendet att det är helt nya OS var jävla gång.

Skrivet av Dockland:

Ingen jag känner har mindre än 128GB. Nåväl, det kan finnas någon stackare kvar på 64GB eller till och med 32GB disk. Men med det argumentet antar jag du är kvar på Windows 95.

Hej. Jag bjuder gärna på en kopp te på valfritt fik om du passerar i närheten av Helsingborg någon gång. Te, kaffe / varm choklad, eller kanske en öl i någon bar, kan vara gångbara alternativ. Nu när vi är kompisar och så... Jag har en 120gB Samsung 830 som systemdisk. Det ger 111gB kapacitet, så som Windows räknar. Ovanpå det har jag valt att köra med 15% overprovision, vilket ger mig strax runt 95gB faktiskt utrymme. Jag klarar mig ganska precis i dagsläget, men då har jag inte uppgraderat till Windows 10 än...
(Fast när sanningen ska fram... Jag är nog lite av ett särfall. Jag har nästan 10tB lagring i burken, och nästan totalt 100tB i bostaden. Och det mesta är fullt. Visst, mycket dubbletter, backupper osv. men fullt...)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hmm, okej så då pratar vi 32GB min rek (enligt vad Dockland länkade tidigare), + 20GB för 64-bit uppdatering.
Så redan här ser man ju om OSet då tar ca 15-16GB enligt din länk med ett uppdaterat Windows, så pratar vi ändå 35GB+ bara för Windows att kunna fungera* , utan att komprimering då har kickat in. Detta är ändå rätt högt krav mot ett Windows 7 som jag själv har kört på 32GB SSD förr när jag hade SLC SSD, där man ändå lyckades ta in tex SP1. Nackdelen där var ju att alla updates låg kvar, men det går ju att rensa nu med diskrensningsverktyget, precis som Windows.old i Win 10. Dock måste man inte göra detta om och om igen i äldre OS, vilket är en skillnad.

Tackar dock för upplysningen om komprimeringen. Men det du typ visat är att ingen av oss som enligt @Dockland alla sitter på 128GB+ SSDer får aktiverat, då den vinsten på 2,6GB finns inte, om du inte har extremt liten disk.

Om det går att aktivera så okej, då kan man lösa problemet så, men då får man ev prestanda förlust istället (dock borde en vettig CPU och SSD ändå kompensera rätt bra).

*eftersom dessa uppdateringar trots allt kommer med jämna mellanrum och du måste ha dem förr eller senare.

Förstår inte varför du måste dra det så långt? Om en 32-64GB disk räcker för jobbet, varför måste den vara större? Finns många HTPC som kör en gammal 32-64GB SSD, ofta ägarens gamla SSD när de bytte till en större i huvuddatorn. Ska de slänga dem tycker du eller?

Sen kan jag köra slax på en media maskin, med både webbläsare, ljud, youtube och allt på en 1GB CF-kort (använder visserligen ett 4GB så det var det jag hade, men den använder inte ens 1GB). Så det du säger är att vi har en jäkla massa utrymme för något som egentligen inte behövs för ett OS, om det är effektivt gjort, och man bara ska surfa lite.

Windows har dock betydligt mer tillbehör och saker, stöd och funktioner i sina system, varpå man kan acceptera att det tar mer utrymme. Dock kan du ändå köra Windows 7 med både SxS, DirectX och allt på en 8GB enhet (vet, för jag har testat), om du strippar en del skit. Konstigt nog fungerade steam-spelen och Webbläsare, antivirus mm ändå, så man undrar vad man tagit bort då allt jag egentligen behöver finns där.

Sen att du har valt att slänga dit en 1TB SSD, grattis. Jag valde att sätta en 250GB SSD för system och 1TB för spel i denna. Tyckte det räckte. De andra 3TB (3x 1TB) ligger och samlar damm, för de behövs inte (än) iaf. Men jag har andra maskiner som har mindre behov och de har också mindre diskar.

Det systemet som har 128GB SSD klarar sig fint på det, och jag ser ingen nytta med att sätta dit större. Allt handlar om ens behov, och det är uppenbarligen något du har missat. För långt från alla behöver stor SSD, eller systemdisk. Många anser det inte värt pengarna helt enkelt, och även om du (och delvis jag i rätt situation) gör det, så innebär det inte att vi borde anta att alla andras åsikt är som våran.

Nej systemkravet är 16GB hårddisk för 32-bit system.

Jag har uppdaterat mitt inlägg med kommando för att manuellt starta komprimeringen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej systemkravet är 16GB hårddisk för 32-bit system.

Jag har uppdaterat mitt inlägg med kommando för att manuellt starta komprimeringen.

?

Jag antog 64-bit hela vägen, har inte talat om 32-bit.
Talade om ca 15GB installerat och uppdaterat windows från din bild, där komprimeringen inte har kickat in.
http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/07/chartz.006-980x720.png

Och infon som Dockland hade skrivit.
#15939906
Samt där du säger att det krävs 20GB för 64-bit uppgradering av befintligt OS.

Bra jobbat med kommandot dock. Den ska jag aktivera på hennes maskin i hopp om att den 64GB ska räcka ett tag till.

@Sebbepojken kan bekräfta det som -=Mr_B=- skrivit ovan, då jag gjorde en sådan install för ca 2 veckor sedan. Fungerar bra. Installera OSet, mata in nyckeln och var ansluten till internet för att aktivera, så fixar den allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 har förstås algoritmer som anpassar sig till hur mycket utrymme det har att spela på. Har du en stor hårddisk kommer den inte att komprimera systemfilerna för Windows automatiskt till exempel. Har du däremot en 32GB systemdisk kommer den göra allt för att undvika att växa eller skriva ner till disk.

Skrivet av Arcifer:

Hur mycket RAM sitter du på? För du har ju hib filen och pagefile som tar massa plats om du inte stryper dem. Tanka ner WinDirStat och kör den på C:/, då ser du direkt chunks på hur det är fördelat.

Jag har 16GB.

Eftersom jag har en SSD-disk så avaktiverar jag funktionen "snabb start"... vilket inte gör så stor skillnad på uppstarten, däremot en rejäl skillnad när man stänger av datorn. Strömspar- och viloläge är också inaktiverade vilket gör att "hiberfil.sys" inte finns längre.

"Pagefile.sys" ligger på 16MB kan jag se i WinDirStat.

Det är mappen WinSxS som tar upp mest plats, 15GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Nu tror jag inte Microsoft anpassar sina uppdateringar efter om du använder applikationerna eller inte haha

Frågan är bara om man får tillbaka de fast man har tagit bort de. De har ju ganska lång historia av att pracka på skit på användarna.

Permalänk
Avstängd

@paddanx vad tycker du om att Windows 10 64bit Pro kan använda så lite som 8GB hårddiskutrymme när det är nyinstallerat då? Jag är själv imponerad och det skulle inte vara möjligt på Windows 7 eller 8.1.

Utan komprimerade systemfiler blev det 10GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tycker ni det är konstigt att systemkraven ökar för var ny version av ett operativsystem? Varför installerade folk Windows 7 när Windows 95 i praktiken klarade sig på under 100 MEGABYTE?
Det är en ickefråga. Skaffa en systemdisk på 512GB, eller åtminstone 256GB och ha bara systemet på den, möjligtvis Office och Photoshop och något spel eller två. Sparar man inte *.mkv-filmer och inte jobbar med tung redigering är det näst intill omöjligt för en "normal" användare att fylla en 512GB disk påstår jag. Köp större disk. En 256:a kostar under tusingen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Frågan är bara om man får tillbaka de fast man har tagit bort de. De har ju ganska lång historia av att pracka på skit på användarna.

Själv skulle jag installera om, om jag skulle vilja ha tillbaka något från systemet. Tar en kvart-tjugo minuter på sin höjd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Tycker ni det är konstigt att systemkraven ökar för var ny version av ett operativsystem? Varför installerade folk Windows 7 när Windows 95 i praktiken klarade sig på under 100 MEGABYTE?
Det är en ickefråga. Skaffa en systemdisk på 512GB, eller åtminstone 256GB och ha bara systemet på den, möjligtvis Office och Photoshop och något spel eller två. Sparar man inte *.mkv-filmer och inte jobbar med tung redigering är det näst intill omöjligt för en "normal" användare att fylla en 512GB disk påstår jag. Köp större disk. En 256:a kostar under tusingen.

De officiella systemkraven har varit i praktiken oförändrade sedan Windows Vista lanserades 2006. I praktiken har dock systemkraven minskats, Windows 10 går att installera på mycket klenare hårdvara än vad som är möjligt på Windows Vista mfl.

Windows Vista
1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
1 GB of system memory
A graphics processor that runs Windows Aero (DirectX 9 class graphics processor that supports WDDM Driver, Pixel Shader 2.0 in hardware and 32 bits per pixel with big enough graphics memory)
128 MB of graphics memory
40 GB of hard drive capacity with 15 GB free space

Windows 7
1 gigahertz (GHz) or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor*
1 gigabyte (GB) RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit)
16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit)
DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 or higher driver

Windows 8.1
Processor: 1 gigahertz (GHz)* or faster with support for PAE, NX, and SSE2 (more info)
RAM: 1 gigabyte (GB) (32-bit) or 2 GB (64-bit)
Hard disk space: 16 GB (32-bit) or 20 GB (64-bit)
Graphics card: Microsoft DirectX 9 graphics device with WDDM driver

Windows 10
RAM: 1 gigabyte (GB) for 32-bit or 2 GB for 64-bit
Hard disk space: 16 GB for 32-bit OS 20 GB for 64-bit OS
Graphics card: DirectX 9 or later with WDDM 1.0 driver
Display: 800x600

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

De officiella systemkraven har varit i praktiken oförändrade sedan Windows Vista lanserades 2006. I praktiken har dock systemkraven minskats, Windows 10 går att installera på mycket klenare hårdvara än vad som är möjligt på Windows Vista mfl.

Windows Vista
1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
1 GB of system memory
A graphics processor that runs Windows Aero (DirectX 9 class graphics processor that supports WDDM Driver, Pixel Shader 2.0 in hardware and 32 bits per pixel with big enough graphics memory)
128 MB of graphics memory
40 GB of hard drive capacity with 15 GB free space

Windows 7
1 gigahertz (GHz) or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor*
1 gigabyte (GB) RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit)
16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit)
DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 or higher driver

Windows 8.1
Processor: 1 gigahertz (GHz)* or faster with support for PAE, NX, and SSE2 (more info)
RAM: 1 gigabyte (GB) (32-bit) or 2 GB (64-bit)
Hard disk space: 16 GB (32-bit) or 20 GB (64-bit)
Graphics card: Microsoft DirectX 9 graphics device with WDDM driver

Windows 10
RAM: 1 gigabyte (GB) for 32-bit or 2 GB for 64-bit
Hard disk space: 16 GB for 32-bit OS 20 GB for 64-bit OS
Graphics card: DirectX 9 or later with WDDM 1.0 driver
Display: 800x600

Yes, och Windows 95 ca 55+ Megabyte. Det var lite det jag menade som kontrast.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Själv skulle jag installera om, om jag skulle vilja ha tillbaka något från systemet. Tar en kvart-tjugo minuter på sin höjd.

Det är inte problem att få tillbaka cortana och resten av spionverktygen utan att försäkra sig att skiten inte installeras om vid varje uppdatering.

Permalänk
Medlem

Om Microsoft bara kunde ge mig full kontroll över uppdateringarna igen så vore jag glad.
Inga jävla schemalagda omstarter och annat trams, jag startar om min maskin när jag vill det. Inte när Windows vill det. Förbannade Microsoft.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

@paddanx vad tycker du om att Windows 10 64bit Pro kan använda så lite som 8GB hårddiskutrymme när det är nyinstallerat då? Jag är själv imponerad och det skulle inte vara möjligt på Windows 7 eller 8.1.

Utan komprimerade systemfiler blev det 10GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt okej. Frågan är hur länge det varar bara när du använder systemet. (Syftar nu bara på Windows själv, inte andra program)
Men visst, det är inte fy skam och en bra början då Windows har varigt väldigt stort sedan Vista. Ser absolut det inte som något negativt att de kan minska det, men deras utrymmeskrav vid uppdateringar är något de måste jobba på härnäst.

XP texz var extremt litet när det kom och behövde typ 1,5GB enligt sys req innan alla SP kom, och detta var för det fulla "bloatade" systemet, utan komprimering. Men när alla SP var inne och allt skit från att vara installerat i något år hade satt sina spår så var den större än 10GB i värsta fall och man fick formatera om.

Samt som jag sa tidigare, jag har kört Windows 7 på en 8GB enhet (och då menar jag kört, inte bara tittat vad den tar i utrymme, inkl GB till GiB förlust och allt, så typ 7-nånting GiB i Windows storlek), och denna version kunde köra allt från DX spel till office och andra program. Så att Windows kan göras mindre har jag inget tvivel på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pope:

Om Microsoft bara kunde ge mig full kontroll över uppdateringarna igen så vore jag glad.
Inga jävla schemalagda omstarter och annat trams, jag startar om min maskin när jag vill det. Inte när Windows vill det. Förbannade Microsoft.

Lustigt hur det kan vara olika, jag har inga problem alls med omstarter för Windows-uppdateringar. Vad gör vi olika?

Har du ställt in den på schemalagd istället för automatiskt?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Samt som jag sa tidigare, jag har kört Windows 7 på en 8GB enhet (och då menar jag kört, inte bara tittat vad den tar i utrymme, inkl GB till GiB förlust och allt, så typ 7-nånting GiB i Windows storlek), och denna version kunde köra allt från DX spel till office och andra program. Så att Windows kan göras mindre har jag inget tvivel på.

Menar du en ren standard-ej-modifierad-version av Windows 7? 64bit? Pro? Vilken version gör rätt stor skillnad också.

Det här blev nästan lite kul. Jag ska se vad det lägsta är jag kan få en icke modifierad version av Windows 10 ner till.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...