Projektlogg: Sakura (med massor av noob-frågor)

Permalänk
Medlem

Projektlogg: Sakura (med massor av noob-frågor)

EDIT: Läs inlägg #3 också, jag kom på lite nya saker.

Hejsan! Jag är en kille som börjar närma sig 40 och som har pysslat med datorer sedan nioårsåldern. Något jag däremot aldrig gjort är att bygga en hel dator. Eller jo, det har jag, men inte på en och samma gång. Min nuvarande dator (se signaturen) har inte en komponent kvar från när jag köpte den, förutom chassit. Under de senaste sju åren har delar bytts ut efterhand. Även datorn jag hade innan det byttes det delar på hej vilt.

Men nu vill jag göra ett custombygge modell light. Ingen vattenkylning med custom loops, inte fräsa egna vattenblock i koppar, inte köra quad-SLI med 980Ti.

Nej, jag skall helt enkelt försöka bygga en dator som till största delen är vit, med svarta och röda accenter. Jag kommer under året att löpande köpa delar som inte är plattformsberoende - chassi, nätagg, kablar, fläktar, kylare etc. - och när AMD släpper Zen så kommer jag att bedöma om jag skall fortsätta köra AMD (som jag vill) eller om jag stoppar in en i7:a i burken.

De komponenter jag vet att jag kommer att använda är följande:

Chassi: Phanteks Enthoo Luxe White

Dold text
Dold text

Jag skall försöka få tag på en Enthoo Luxe RGB LED-strip på 2 meter också, som skall lysa upp insidan. Jag har sett filmer på Youtube som visar belysningen i Enthoo Luxe, och eftersom fönstret är rökfärgat så blir ljuset dämpat och inte så "in your face", och det är så jag vill ha det.

Nätagg: EVGA Supernova G2 750 eller 850W.

Dold text

Nätaggskablar: EVGA G2 Red Power Supply Cable Set

Dold text

CPU-kylare: Phanteks PH-TC14PE

Dold text

Grafikkort: Sapphire R9 390 Nitro

Dold text

Grafikkortet är väl den del som jag kommer att modda mest, för det skall jag skruva isär och måla backplaten och fläktkåpan vita. Jag skall också försöka få in några röda LEDs på insidan av fläktkåpan.

I övrigt inväntar jag Zen-släppet för att se om det dyker upp några snygga vita moderkort. Som några personer påpekade så är vitt inne just nu, och med en helt ny plattform kommer säkert AM4-moderkort i alla möjliga färger.

Som sagt, absolut inget revolutionerande bygge, bara en stilren och - enligt mitt tycke och smak - vacker kombination av färger.

Lade till spoilertaggar av hänsyn till mobilanvändare
Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Reserverat.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Okej, nu fick jag helt plötsligt en idé som jag måste fundera lite mer på. Jag funderade över vita saker som man skulle kunna gravera in på plexiglas och ersätta sidofönstret med, och då slog det mig: körbärsblommor. Jag har alltid gillat japansk kultur, så vad skulle passa bättre än att göra ett vitt bygge som refererar till körbärsblommor (och kanske lite annat japanskt)?

Jag funderade ju tidigare på att stoppa in röda LEDs i grafikkortet, men jag kanske skulle ta och leta efter ljusrosa LEDs istället. Det vita kortet med ett svagt rosa ljus skulle ju symbolisera blommornas förvandling från vita när de först slår ut till rosa några dagar senare.

På fönstret skulle jag kunna låta någon duktig människa gravera in en traditionell målning av körsbärsblommor (eller så lär jag mig gravera, kalkerar ett motiv och gör det själv), något liknande denna:

eller denna:

eller denna, som är betydligt lättare:

När LED-stripsen (de som följer med Enthoo Luxe, alltså) är vita så blir blommorna vita, när de är rosa blir blommorna rosa.

Jag känner att det här helt plötsligt blev mycket mer komplicerat. xD

Kom gärna med synpunkter/förslag om vad som helst, för än så länge spånar jag ju mest.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Då var första delen beställd, en Phanteks PH-TC14PE White som jag hade turen att få tag på via Sweclockers marknad. Funderar på att köpa en extra fläkt och köra med tre fläktar på kylaren.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Nice! Phanteks chassin är så satans snygga! Funderar starkt på att byta ut mitt Define R5 till ett Enthoo Evolv ATX, blir intressant att se vad du lyckas göra med detta projekt!

Angående graveringen så skulle jag personligen göra det på andra sidan, alltså på den sidopanel som är solid, så att man fortfarande kan se in och flukta över komponenterna på inne i datorn via fönstret Jag skulle ha skurit ut formen av en av grenarna med blommor som du länkat ovanför, sedan satt nån typ av plast/glas innanför som motivet vars form är utskuren ur plåten sedan målats på och sedan satt några enstaka LEDs innanför glaset. Så att det inte lyser sådär jättestark att hela rummet lyses upp, men så att man ändå ser motivet även i ett mörkt rum liksom. Ganska så engagerad grej att göra förvisso, men det kan nog bli riktigt nice, och då har du också kvar fönstret på sidan och kan visa upp dina komponenter och göra dina nördpolare avundsjuka

Synd att Enermax har slutat tillverka sin White Cluster CPU-kylare, den var riktigt nice och HELT vit! Dock är den rätt knepig att få tag i idag, antar att det enda valet skulle ha varit att köpa den via Amazon eller eBay. Skulle vilja ha en sån i min dator, men men!

Vad heter färgen till chassit btw? Har ju som sagt kollat på Evolv ATX och den "vitaste" färgen det kommer i är Galaxy Silver och jag lyckas inte hitta nån bild på hur vit den färgen är exakt, bara en massa promo-shots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Nice! Phanteks chassin är så satans snygga! Funderar starkt på att byta ut mitt Define R5 till ett Enthoo Evolv ATX, blir intressant att se vad du lyckas göra med detta projekt!

Angående graveringen så skulle jag personligen göra det på andra sidan, alltså på den sidopanel som är solid, så att man fortfarande kan se in och flukta över komponenterna på inne i datorn via fönstret Jag skulle ha skurit ut formen av en av grenarna med blommor som du länkat ovanför, sedan satt nån typ av plast/glas innanför som motivet vars form är utskuren ur plåten sedan målats på och sedan satt några enstaka LEDs innanför glaset. Så att det inte lyser sådär jättestark att hela rummet lyses upp, men så att man ändå ser motivet även i ett mörkt rum liksom. Ganska så engagerad grej att göra förvisso, men det kan nog bli riktigt nice, och då har du också kvar fönstret på sidan och kan visa upp dina komponenter och göra dina nördpolare avundsjuka

Synd att Enermax har slutat tillverka sin White Cluster CPU-kylare, den var riktigt nice och HELT vit! Dock är den rätt knepig att få tag i idag, antar att det enda valet skulle ha varit att köpa den via Amazon eller eBay. Skulle vilja ha en sån i min dator, men men!

Vad heter färgen till chassit btw? Har ju som sagt kollat på Evolv ATX och den "vitaste" färgen det kommer i är Galaxy Silver och jag lyckas inte hitta nån bild på hur vit den färgen är exakt, bara en massa promo-shots.

Har ingen aning om vad färgen heter tyvärr, det står bara vitt.

Angående White Cluster så skulle jag inte ha köpt den ändå. Den här datorn är ju tänkt att användas, den byggs inte bara för att se snygg ut, och White Cluster är inte en tillräckligt bra kylare; dessutom skall den vara ganska högljudd.

Nja, jag ska nog lämna den sidan helt orörd. Komponenterna kommer man att kunna se ändå; jag har tänkt mig att grenen med blommorna skall komma in antingen från höger eller från toppen och böja sig längs med toppen eller högersidan, så att större delen av fönstret lämnas orört.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

@TheYardbird - Däremot finns det en chans att jag gör något med plåten innanför det lilla fönstret, det som visar Phanteks-loggan:

Kanske något inspirerat av Katsushika Hokusais "36 Views of Mount Fuji"? http://www.artelino.com/articles/hokusai-36-views-fuji.asp

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Ett bygge helt i min smak och jag har för tillfället exakt samma belysning i mitt vita R4 som bild nr. 2. Det ska bli mycket intressant att följa detta bygge. Helt i min smak!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Ett bygge helt i min smak och jag har för tillfället exakt samma belysning i mitt vita R4 som bild nr. 2. Det ska bli mycket intressant att följa detta bygge. Helt i min smak!

Tack, kul att du gillar det!

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk

Intressant tanke med blommorna, låter svårt. Men om det lyckas så tror jag att det blir beast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpolino:

Intressant tanke med blommorna, låter svårt. Men om det lyckas så tror jag att det blir beast!

Ja, antagligen kommer jag att gravera in något i den här stilen, det är ju lättast:

Jag kommer antagligen att försöka hitta någon som har erfarenhet av att gravera och betala för att få fönstret graverat, man jag kommer att köpa en bit plexiglas och öva lite först, se hur svårt det är.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga om strömförsörjning till LEDs. Jag har som sagt tänkt att måla grafikkortet vitt och sätta rosa LEDs på insidan av fläktkåpan. Det jag undrar nu är hur jag skall strömförsörja dem? Jag hittar nämligen inga färdiga LED-strips med kontakt med rosa LEDs, utom på ett ställe i USA, men med moms, tullavgifter och frakt så skulle det gå på typ 500 spänn. Därför tänker jag köra på lösa LEDs som jag löder själv.

Med mina mycket begränsade kunskaper inom elektronik tänkte jag köpa en 6-pin till Molex-adapter och sedan löda en Molex på kabeln som går till mina LEDs. Molex är väl 5V, 12V, och två jord, om jag minns rätt? Kommer knappast att räcka med 5V med tanke på spänningsfallet över LEDs-en, men 12V borde gå bra om jag bara löder på en resistor av rätt storlek.

Har för mig att röda/rosa LEDs har ett spänningsfall på ungefär 2V, och normal ström till LEDs är väl runt 20-30mA? Självklart kommer jag att kolla upp alla siffror innan jag börjar bygga något, men jag vill först veta om idén ens har en chans att funka.

Vad säger ni kunniga, går det att löda en kabel till Molexkontaktens 12V och jord, med en resistor av rätt storlek, och sedan använda den för att driva 4-5 LEDs?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

@IshethZenunim: Ja det skulle kunna bli riktigt snyggt! Försöka få Fuji graverat i vitt på det lilla fönstret. Vet inte riktigt hur gravyr funkar, men om man kunde få en stencil av Mt. Fuji på det lilla fönstret så skulle ju det se sinnessjukt snyggt ut om resten av chassit också är vitt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@IshethZenunim: Ja det skulle kunna bli riktigt snyggt! Försöka få Fuji graverat i vitt på det lilla fönstret. Vet inte riktigt hur gravyr funkar, men om man kunde få en stencil av Mt. Fuji på det lilla fönstret så skulle ju det se sinnessjukt snyggt ut om resten av chassit också är vitt!

Ja, det tror jag också skulle bli snyggt. Det går ju att gravera in Fuji och sedan måla med vit färg där man graverat, så att det står ut riktigt och verkligen syns.

Eftersom jag bumpar denna tråd passar jag på att fråga om det är någon som kan hjälpa mig med några frågor om LED och Molex, se detta inlägg: #15955066

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: jag har nu fått CPU-kylaren, en Phanteks PH-TC14PE. Jag har bestämt mig för att även den måste modifieras lite, så jag kommer att plocka ur fläktarna, maskera noggrannt och spraymåla de översta kylflänsarna (de med Phanteks-loggan på) med vit värmebeständig färg.

Antagligen kommer jag att skruva isär fläktarna också och ge själva hållarna samma behandling, då de i mina ögon snarare är ljusgrå än vita.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Liten uppdatering: jag har nu fått CPU-kylaren, en Phanteks PH-TC14PE. Jag har bestämt mig för att även den måste modifieras lite, så jag kommer att plocka ur fläktarna, maskera noggrannt och spraymåla de översta kylflänsarna (de med Phanteks-loggan på) med vit värmebeständig färg.

Antagligen kommer jag att skruva isär fläktarna också och ge själva hållarna samma behandling, då de i mina ögon snarare är ljusgrå än vita.

Glöm inte att lägga upp bilder på resultatet!
"Synd" att du har 140mm versionen av kylaren, EKWB har en version av sina Vardar-fläktar som är helt vita, har 2st på min H100i kylare. Dock kommer dom bara i 120mm version, hade varit smidigt annars då målning av fläktar kan vara sjukligt frustrerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Glöm inte att lägga upp bilder på resultatet!
"Synd" att du har 140mm versionen av kylaren, EKWB har en version av sina Vardar-fläktar som är helt vita, har 2st på min H100i kylare. Dock kommer dom bara i 120mm version, hade varit smidigt annars då målning av fläktar kan vara sjukligt frustrerande

Fläktarna som sitter på skall se ut så här:

men eftersom kylaren är begagnad så antar jag att färgen med tiden går med mot det gråa, så de behöver ett lager vit färg. Eller så köper jag två-tre av de här:

Om det nu går att driva så många fläktar med fläkthubben i Enthoo Luxe, jag tror 30W var max. Måste kolla upp det. Funderar också på att byta ut 200mm-fläkten i fronten mot två av den här sorten, och sätta två i botten, men det blir ju jäkla dyrt, för då vill jag ju byta ut de övriga två fläktarna också, så det blir en enhetlig look. Två + två + två + två gånger 109 kr blir ju nästan 900 kr bara för släktarna.

Måste tänka på saken, har ju 11 månader på mig.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Pytteliten uppdatering: hittade idag rosa LEDs som till och med heter Cherry och har precis den färg jag letar efter: http://www.autemashop.com/category_LED_Loose_p.htm

Blir till att köpa några stycken, lite kabel och ett par Molexkontakter.

Sen har jag en fråga: är det någon som använt sig av en USB-driven lödpenna? Hittade en som var väldigt billig, och det känns som att den skulle duga för mig, ska ju bara göra några få lödningar, sen blir den liggande tills det är dags för nästa projekt.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Pytteliten uppdatering: hittade idag rosa LEDs som till och med heter Cherry och har precis den färg jag letar efter: http://www.autemashop.com/category_LED_Loose_p.htm

Blir till att köpa några stycken, lite kabel och ett par Molexkontakter.

Sen har jag en fråga: är det någon som använt sig av en USB-driven lödpenna? Hittade en som var väldigt billig, och det känns som att den skulle duga för mig, ska ju bara göra några få lödningar, sen blir den liggande tills det är dags för nästa projekt.

Skulle aldrig våga plugga in nåt china lull i mina usb portar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Pytteliten uppdatering: hittade idag rosa LEDs som till och med heter Cherry och har precis den färg jag letar efter: http://www.autemashop.com/category_LED_Loose_p.htm

Blir till att köpa några stycken, lite kabel och ett par Molexkontakter.

Sen har jag en fråga: är det någon som använt sig av en USB-driven lödpenna? Hittade en som var väldigt billig, och det känns som att den skulle duga för mig, ska ju bara göra några få lödningar, sen blir den liggande tills det är dags för nästa projekt.

Köpte löddkolv på kjell och jag tror att det gick på en hundring. Sen angående led strips så kolla www.aliexpress.com de har med molex. Har själv köpt några och de var bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Köpte löddkolv på kjell och jag tror att det gick på en hundring. Sen angående led strips så kolla www.aliexpress.com de har med molex. Har själv köpt några och de var bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det känns lite onödigt att köpa en meter LED-strip när jag behöver typ 30 cm, dessutom hittar jag ingen i rätt rosa färg. Frakt från Kina lär väl inte vara gratis heller?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]