Permalänk
Medlem

Skulle du få för dig att ta det vidare kan du väl försöka få honom att bekräfta vad han sade i ett mejl. Ställ lite ledande frågor och be honom svara på varför han lovade dig jobbet om han inte kunde hålla det. Får du honom att skriftligen bekräfta att han lovade dig jobbet blir det nog lättare att bevisa.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sladhued:

Det är så att denna chefen har lovat mig en anställning muntligt, och lovade mig även att jag skulle börja få jobba direkt. Detta leder till att jag tackar nej till ett annat jobb. Jag försöker nå honom i 2 veckor, men inget svar, lämnar meddelande till hans medarbetare minst 5 gånger om att jag söker kontakt med honom. tillslut så skickar han ett mejl:

"Hej

Tyvärr är tjänsten är tillsatt av annan sökande.

Med vänliga hälsningar"

Tack för snabb respons iallafall, det är skönt att höra att jag inte ligger illa till. Jag vet att de jag skrev var onödigt, men jag blir bara så irriterad, hade liksom haft ett annat jobb nu om han inte hade lurat mig så.

Tror att han gjorde en fuling, han fick in en annan sökande som enligt hen var "bättre" precis efter ni hade det muntliga snacket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [TBOC]Razor:

Är det ett ställe du aldrig jobbat på så är det väl lite mer 50/50, han har varit ett rövhål som inte håller sitt ord och du har varit godtrogen som tackat nej till andra jobb utan att ha ett avtal på papper.

Alltså, hur du nu kan få det där till 50/50 är ju en gåta. TS, förutsatt att informationen stämmer, har ju inte gjort ett enda fel, precis noll och då ett muntligt avtal faktiskt äger laga kraft (om än med något svår bevisbörda) är det väl lite mer 100/0. Eller hur.

Permalänk
Avstängd

Hm, fick tänka på den där appen som spelar in alla samtal till Android... Då borde man ju iaf känna sig säkrare vid jobbsökande om muntliga avtal görs.

Angående muntliga avtal m.m. så har jag funderat på att spela in varje minut jag jobbar, då jag har en kollega som har för vana att säga otrevliga saker och sen när man drar upp detta inför andra medarbetare/chefer så finns det ju inga bevis, samtidigt som det äckliga aset ljuger och säger att jag sagt grejerna han har.

Men det är väl lite offtopic, hehe.

Lycka till med jobbsökandet och som andra sagt, nu vet du att det är bara att tacka ja till allting fram tills du skrivit avtal med någon!

Permalänk
Medlem

Nej du har inte gjort nåt olagligt. Om det kommer in en sån anmälan till polisen så läggs den i princip ned i samma stund som den skrivits ner (polisen är skyldiga att ta emot alla anmälningar hur banala de än är)

Mitt tips är att höra av dig till det andra företaget och förklara din situation.
Maila även chefen som svek dig och förklara att hen inte borde lova saker som hen inte planerar att hålla.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Alltså, hur du nu kan få det där till 50/50 är ju en gåta. TS, förutsatt att informationen stämmer, har ju inte gjort ett enda fel, precis noll och då ett muntligt avtal faktiskt äger laga kraft (om än med något svår bevisbörda) är det väl lite mer 100/0. Eller hur.

Står det någonstans i det jag skrev att 50/50 handlade om vem som bar någon form av skuld i frågan ?

Nope.

Så varför antar du att det är så då ??

Det enda jag har sagt att TS är skyldig till är godtrogenhet och sist jag läste ur lagboken hittade jag inget om att det var olagligt att vara det, ändå får du det att låta som att jag säger att TS förtjänar fängelse för sitt brott. Hur du tänker där är för mig en gåta...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [TBOC]Razor:

Står det någonstans i det jag skrev att 50/50 handlade om vem som bar någon form av skuld i frågan ?

Nope.

Så varför antar du att det är så då ??

För att du skrev 50/50. Vad annars skulle du syfta på? Vad är det TS har gjort för att frågan skulle vara 50/50 överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

För att du skrev 50/50. Vad annars skulle du syfta på? Vad är det TS har gjort för att frågan skulle vara 50/50 överhuvudtaget?

Det finns rätt och fel även utanför svea rikes lag, det han gjorde fel var ju som jag skrev att han litade blint på chefens ord och inte krävde ett skriftligt avtal.

Ja han har lagen på sin sida men hur ska han kunna bevisa det ?

Förstår du nu ??

Det handlar om vems felet är, inte skulden. Lite som att köpa en fullservad bil för hundra papp utan att ens öppna serviceboken utan bara lita blint på säljaren. Det blir lite av "skyll dig själv" även om man egentligen har rätten på sin sida.

Som sagt det finns rätt och fel vid sidan av lagen också...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Hej på er.

Har blivit lurad på mitt jobb, och utan att tänka mig för så skicka jag iväg ett argt mail till chefen där jag kallade honom för idiot, och sa "fan ta dig ditt svin".

Frågan är, har jag gjort något olagligt?

Han skrev att han skulle vidarebefordra detta till Polis & Länsstyrelsen för arkivering för mina kommande arbetssökningar. Kan han göra detta?

Tack, vet inte vart annars jag kan vända mig.

vad mogen du är allså så gör man inte mot sin chef. vore jag din chef fick du sparken direkt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

vad mogen du är allså så gör man inte mot sin chef. vore jag din chef fick du sparken direkt

Det är lugnt, han fick ju inte jobbet som chefen hade lovat honom så han behöver inte oroa sig över att bli sparkad

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [TBOC]Razor:

Det handlar om vems felet är, inte skulden.

I detta sammanhanget spelar det ingen som helst roll då TS varken har gjort fel eller är till skuld; han har blivit blåst på ett jobb. Det har heller ingen som helst koppling till något lagligt argument eftersom igen; TS har inte gjort något fel överhuvudtaget.

Men tyck att det är 50/50 då, det skiter väl jag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Nu var det inte hans chef utan TS hade blivit erbjuden jobb muntligt. Sedan fick han ett mail där det stod att någon annan hade fått jobbet. Hade du tagit dig mödan att läsa hela tråden hade du sett inläggen där det står.

Men visst man kallar inte en chef för idiot eller jävla svin det håller jag med om även om man kan bli riktigt arg.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Hej på er.

Har blivit lurad på mitt jobb, och utan att tänka mig för så skicka jag iväg ett argt mail till chefen där jag kallade honom för idiot, och sa "fan ta dig ditt svin".

Han skrev att han skulle vidarebefordra detta till Polis & Länsstyrelsen för arkivering för mina kommande arbetssökningar. Kan han göra detta?

Neka neka neka, var du på trådlöst hemma så öppna upp för andra.
Det ska bevisas att du satt i andra änden, det är inte lätt för dom.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Det var inte "hans chef" utan "en chef" som lovat honom ett jobb han sedan inte fick. Fullt förståeligt att han blir förbannad och uttrycker detta.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

Du har tydligen inte läst tråden. TS har aldrig varit anställd av denne chef utan bara blivit lovad ett jobb som chefen senare gav till någon annan trots ett muntligt avtal med TS.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Det är möjligt att det skulle falla inom ärekränkningsbrottet "Förolämpning". Chefen kan givetvis polisanmäla dig men ärendet kommer troligen att läggas ner omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du har tydligen inte läst tråden. TS har aldrig varit anställd av denne chef utan bara blivit lovad ett jobb som chefen senare gav till någon annan trots ett muntligt avtal med TS.

omoget endå att kalla chefen så, endå även om han inte fick jobbet så finns det ingen rätt att kalla nån så. tror ingen chef skulle anställa nån som kallar en så. jovisst är det surt att han anställde den andra personen trots avtal skrivet.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

omoget endå att kalla chefen så, endå även om han inte fick jobbet så finns det ingen rätt att kalla nån så. tror ingen chef skulle anställa nån som kallar en så. jovisst är det surt att han anställde den andra personen trots avtal skrivet.

det chefen har gjort är rent av olagligt, även om det i detta fall kommer bli svårt att bevisa det då det är ord mot ord.
tycker inte det är alls omoget att kalla någon för idiot i det här fallet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [TBOC]Razor:

Det finns rätt och fel även utanför svea rikes lag, det han gjorde fel var ju som jag skrev att han litade blint på chefens ord och inte krävde ett skriftligt avtal.

Ja han har lagen på sin sida men hur ska han kunna bevisa det ?

Förstår du nu ??

Det handlar om vems felet är, inte skulden. Lite som att köpa en fullservad bil för hundra papp utan att ens öppna serviceboken utan bara lita blint på säljaren. Det blir lite av "skyll dig själv" även om man egentligen har rätten på sin sida.

Som sagt det finns rätt och fel vid sidan av lagen också...

Huvudregeln är att alla kontrakt gäller, oavsett hur de har ingåtts. Det menas med att i de flesta fall gäller de muntliga avtal och de skriftliga. Konsensualavtal, är den typ av avtal som kan vara både skriftliga och muntliga eller båda samtidigt. Den grundläggande tanken är att när parterna har nått en samstämmighet om avtalets innehåll så har de skapat ett avtal med just det innehållet.

Permalänk
Medlem

Det är att ta lärdom av händelsen. Inget är "stämplat" fören papper finns. Olyckligt nog fick TS lära sig den svåra vägen.
Ta papper på allt när det gäller köp/avtal, jobb eller dylikt.
TS får se frammåt och hoppas att du hittar ett bra jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk

Oroa dig inte det är en klassisk härskar teknik som arbetsgivare kör med

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Om ni har ett muntligt avtal att du ska få jobba kan du ta detta vidare, om du orkar. Du kan få ut skadestånd.

Ett muntligt avtal är som en text skriven med osynlig penna. Har du inget vittnen eller har fått det skrivit på papper betyder det noll.
Det vet jag själv då min fru och jag skulle köpa vårt första hus , vi fick reda på att vi hade vunnit budgivningen " muntligt avtal " bara för att en dag senare få reda på att ett nytt bud lagts.
Tråkigt att höra att din " chef " gör en sån tabbe , sen att man blir förbannad är en mänsklig rättighet. Dock va det dumt att skriva så men jag kan förstå dig.
Lycka till med jobb sökandet.
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Neka neka neka, var du på trådlöst hemma så öppna upp för andra.
Det ska bevisas att du satt i andra änden, det är inte lätt för dom.

Det är ganska långsökt att hävda att någon kopplat upp sig på TS trådlösa nätverk, kommit över mailuppgifter och dessutom skickat ett mail till chefen. Vilken annan person skulle ha motiv att göra det och dessutom skicka det till Chefen i TS namn? Verkligheten är inte Mission Impossible...

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Bevis för vadå?

...att det är så som målsäganden säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ganska långsökt att hävda att någon kopplat upp sig på TS trådlösa nätverk, kommit över mailuppgifter och dessutom skickat ett mail till chefen. Vilken annan person skulle ha motiv att göra det och dessutom skicka det till Chefen i TS namn? Verkligheten är inte Mission Impossible...

Det fungerar inte så, det ska bevisas och kunna styrkas vem som satt i andra änden.
Som jag sa neka neka neka, du är oskyldig till motsatsen är bevisad vilket är mycket svårt för dom.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Du kan verkligen inte vara seriös.
Det är inte något han kan få sparken för även om han arbetade där redan. Opassande? Ja.
Om inte företaget kostsamt vill sparka honom så finns det endast ett giltigt skäl för uppsägning och det är arbetsbrist.
Killen tackade nej till ett annat jobb då ett muntligt avtal ingåtts, något denna chef förbisåg, bara att inte svara i två veckor är jävligt oprofessionellt. Nu står han utan något arbete, allt tack vare denna "chef".

Vi kan väl alla vara glad över att du inte är någons chef, genom att ta chefen i försvar anser ju du att han gjort rätt, en sådan oprofessionell lögnare till chef vill väl ingen ha?

@ Trådstartaren
Gå till Tidningen, dra hela historien rakt av, erkänn ditt arga mail (som i min mening var väldigt mesigt och inte alls speciellt farligt), häng ut chefen rakt av. Har han en chef ovanför sig kommer han få mycket skit över hur han hanterade detta. Ju större företag han representerar, desto bättre och desto mer intresserad kommer tidningen vara över hur dom hanterat din anställning.

Alternativt ring upp chefen, var vänlig, fråga om vad som utspelade sig och be om ursäkt för ditt beteende, få honom att öppna upp sig och berätta om det hela.... allt detta medans du spelar in samtalet. När samtalet är klart, kontakta en jurist (detta kostar pengar) eller facket (om du omfattas).

Permalänk
Avstängd

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga men det krävs vittnen som kan styrka att ni har haft ett muntligt avtal. Bevisbördan kommer således ligga på dig.

Om det är som du säger så är personen ett jävla svin och du kan du vara helt lugn för om allt du har gjort är att förolämpat chefen via mail och verbalt så finns det ingenting du har gjort som är olagligt.

Om chefen sedan hotar med att anmäla dig till polis och länstyrelsen och att det på något sätt skulle försvåra dina chanser att få jobb i framtiden så är chefen inte bara ett svin utan fullkomligt inkompetent och det är ett under att han/hon har fått den tjänsten överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Hej på er.

Jag tror inte att det kan väckas åtal. Saxat från åklagarmyndigheten:

Förolämpning

För att brottet förolämpning ska falla under allmänt åtal, dvs. kan åtalas av åklagare, krävs för vuxna personer att det för det första är fråga om någon av tre specifika situationer:

förolämpning mot en person i samband med hans eller hennes myndighetsutövning,
förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller
förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes sexuella läggning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det fungerar inte så, det ska bevisas och kunna styrkas vem som satt i andra änden.
Som jag sa neka neka neka, du är oskyldig till motsatsen är bevisad vilket är mycket svårt för dom.

Har GM uppsåt att begå brottet och inte utryckligen gett sitt samtycke till att andra ska ha rätt att använda hans internetuppkoppling kan domstolens mycket väl tillämpa olika beviskrav. Naturligtvis underlättar det i form av säkring av bevis så som utrustning men det finns flera fall där GM hävdat att förövare tagit över hans dator, men domstolen har funnit det osannolikt så som i många av fallen där GM begått övergrepp mot barn över nätet. Det du skriver är en mycket förenklad bild av sanningen. Du kan inte neka dig till frihet alltid.

Permalänk
Musikälskare

Dålig chef låter det som men jag vet inte vad som ligger bakom så...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?