Samsung vägrar betala Copyswede – tas upp i Svea hovrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Uppdrag? Tror du att copyswede är på något sätt statligt eller? Det är ett privatägt bolag.

Menar du att det bara är statliga bolag som har "uppdrag"?
Copyswede har fått i uppdrag av sina ägare att avgiftsbelägga de medium som lagen låter dom att belägga med avgift.
Precis som att vilket AB som helst har i uppdrag av sina ägare att tjäna dem så mycket pengar det går.

Jag gillar inte Copyswede. Men de gör bara sitt jobb. Det är lagstiftningen och lagstiftarna som man ska rikta sin åsikt mot om man inte gillar hur avgifterna tas ut, eller att det tas ut avgifter alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Det blir tyvärr mer uppenbart att Copyswede tolkar lagen korrekt. Är det någon som vunnit mot Copyswede?
Personligen tycker jag avgiften hamnar på fel produkter och fungerar inte alls med den teknologin som vi sitter med idag. En omformulering av lagen är sannolikt den enda vägen att bli av med avgiften. Någon som vet om en ändring av lagen är praktiskt möjlig inom en rimlig tid, säg 2-3år?

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Jag gillar inte Copyswede. Men de gör bara sitt jobb. Det är lagstiftningen och lagstiftarna som man ska rikta sin åsikt mot om man inte gillar hur avgifterna tas ut, eller att det tas ut avgifter alls.

"Gör bara sitt jobb". Jobbar man för copyswede så är man en bov i dramat, sen om man är chef eller medarbetare för den fascist rörelsen, det spelar ingen roll.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det är vi folket som har röstat på partier som tycker att utsugare som Copyswede är bra.
Så folket har fått den skit som de vill ha och detta kallas för demokrati.

Säg ett parti som är emot CopySwede (och är någorlunda stort)

Permalänk
Medlem

Om de som arbetar på Copyswede bara säger, "det där är ingen kassett", eller "den där är telefonen speciellt ämnad för privatkopiering utan för att ringa folk med", vem hade klagat?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fluppblubb:

Säg ett parti som är emot CopySwede (och är någorlunda stort)

Jag var lite ironisk.. Och tycker det är lite för ofta politiker gör dumheter, men det hör till en annan tråd.
Jag tycker dock att vettiga politiker borde säga ifrån, det finns ju många partier som vill ha mer folkligt stöd och här har de en fråga som kunna ge lite tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

"Gör bara sitt jobb". Jobbar man för copyswede så är man en bov i dramat, sen om man är chef eller medarbetare för den fascist rörelsen, det spelar ingen roll.

Uppenbarligen är de ju inga bovar (än). De gör det de är tillsagda att göra, inom ramen av vad lagen tillåter dom att göra.
Personligen hoppas jag att Samsung vinner, att DRM förbjuds och att det istället läggs en extra skatt på köp av upphovsrättsskyddat material i fysisk eller digital form. Om nu upphovsmännen måste ha ersättning för privatkopieringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Självklart kan domare vara köpta eller inkompetenta. Men detta har avhandlats flera gånger och med tanke på att det copyswedes väg varje gång än så länge så skulle jag vilja påstå att det är mest troligt att copyswedes tolkning av lagen är den korrekta i den meningen att den stämmer överens med lagstiftarens intentioner.

Det är viktigt att hålla isär egna tyckande och absoluta faktum, att du tycker att det är en felaktig tolkning innebär inte att det automatiskt är så. Har du läst lagen? Satt dig i vad de olika formuleringarna innebär? Läst förarbetena? Om du som lekman inte gjort detta och en hel del därtill så har du väldigt lite grund för att avgöra vad som är rätt eller fel tolkning.

"Mest troligt" ja så ser du det, men detta är ju inte fakta eller hur? Fin dubbelstandard, att du argumenterar för någonting med ynka tyckande för att samtidigt mena att jag inte får göra det?

Jag är ingen expert men man behöver inte vara det för att tolka en sådan enkel text. Vet du vad definitionen på "ämnad" eller "ägnad" är samt definitionen på "särskilt" är så kan du tolka texten rätt. Krävs ingen utbildning inom juridik. Det argumentet funkar nog bättre om det är en svårtolkad text som är skriven på ett knepigt sätt. Dock är "särskilt ägnad/ämnad för" inte en svår text.

Permalänk
Medlem

Ut med iPhone in med Galaxy. Heja Samsung!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen ruttet till kärnan. I grund och botten ser jag faktiskt inte varför det ska avgiftsbeläggas för privatkopiering överhuvudtaget. Vad spelar det för roll om jag lyssnar på musiken jag köpt från originalet (typ cd-skiva) eller rippad på en mp3-spelare/telefon? Det är alltså ok att gå ut på stan i det här fallet med en discman, men om jag lyssnar på samma låt från telefonen så förlorar upprättshovsinnehavaren på det... hur?
Lägg på det här att möjligheten till privatkopiering är aktivt motarbetat och försvårat från samma bransch som ligger bakom indrivningen av privatkopieringsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Menar du att det bara är statliga bolag som har "uppdrag"?
Copyswede har fått i uppdrag av sina ägare att avgiftsbelägga de medium som lagen låter dom att belägga med avgift.
Precis som att vilket AB som helst har i uppdrag av sina ägare att tjäna dem så mycket pengar det går.

Jag gillar inte Copyswede. Men de gör bara sitt jobb. Det är lagstiftningen och lagstiftarna som man ska rikta sin åsikt mot om man inte gillar hur avgifterna tas ut, eller att det tas ut avgifter alls.

Så du menar att man inte kan klaga på dom för det? Bara för att lagen är aningen dålig? Företag som utnyttjar lagen åt sin egen vinning kan inte skuldbeläggas då? Om det var lagligt att mörda (eller snarare, var en svårtolkad lag som gjorde att om man mördade av en specifik anledning så är det "ok") skyller du fortfarande enskilt på lagen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det här är verkligen ruttet till kärnan. I grund och botten ser jag faktiskt inte varför det ska avgiftsbeläggas för privatkopiering överhuvudtaget. Vad spelar det för roll om jag lyssnar på musiken jag köpt från originalet (typ cd-skiva) eller rippad på en mp3-spelare/telefon? Det är alltså ok att gå ut på stan i det här fallet med en discman, men om jag lyssnar på samma låt från telefonen så förlorar upprättshovsinnehavaren på det... hur?
Lägg på det här att privatkopiering är aktivt motarbetat och försvårat från samma bransch som ligger bakom indrivningen av privatkopieringsavgiften.

Det gör dom inte, avgiften existerar för att man kan kopiera och dela till sin familj eller nära vänner. Dock en antik lag som inte har att göra i det moderna samhället.

Permalänk
Medlem

Bra hoppas dom vinner jävla copyswede kan fara åt helvete jävla maffia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det gör dom inte, avgiften existerar för att man kan kopiera och dela till sin familj eller nära vänner. Dock en antik lag som inte har att göra i det moderna samhället.

Att kopiera musiken till andra kan jag tycka motiverar en avgift. Dock bara på dvd-skivor och möjligen usb-minnen, eller vad nu de som fortfarande ägnar sig åt privatkopiering faktiskt använder. Men jag är rätt säker på att kopiering till sig själv även ingår i definitionen av privatkopiering. Det tycker jag är upprörande.

Permalänk
Medlem

Man blir plötsligt lite sugen på att köpa samsungprylar när man läser sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det gör dom inte, avgiften existerar för att man kan kopiera och dela till sin familj eller nära vänner. Dock en antik lag som inte har att göra i det moderna samhället.

Piratkopieringen tog död på privatkopieringen redan på 90talet. Och nu all streaming till på köpet som kom under 2000talet. Helt otroligt att copyswede fortfarande kan finnas kvar och hur ännu mer absurt det blivit med tiden.

Permalänk
Avstängd

Det är då säkert tio år sedan jag privatkopierade någonting senast. Vem fan orkar bränna skivor, spara filmer/serier på hårddiskar etc idag med tanken på alla streamingtjänster som finns idag?

Eller ja, nu ljög jag. Jag privatkopierade faktiskt en säsong av breaking bad till min iPad inför en flygresa till 'merika men förutom det så kan jag inte komma ihåg senast jag privatkopierade någonting.

Jävla copytomtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Att kopiera musiken till andra kan jag tycka motiverar en avgift. Dock bara på dvd-skivor och möjligen usb-minnen, eller vad nu de som fortfarande ägnar sig åt privatkopiering faktiskt använder. Men jag är rätt säker på att kopiering till sig själv även ingår i definitionen av privatkopiering. Det tycker jag är upprörande.

Vi har 2 stora problem: Dom tar betalt flera gånger för samma sak (istället för bara själva musikskivan eller om man köpt en enskild låt på t.ex iTunes). Och skivorna är kopieringsskyddade, alltså kan vi inte göra det som avgiften existerar för.

Permalänk
Medlem

Oavsett tolkningen av lagen, det mest vansinniga och skrämmande är att den inte har haft någon verklighetsförankring under så lång tid men ingen med mandat att göra något åt det verkar bry sig det minsta. Det är helt bisarrt, finns det inte en enda okorrumperad makthavare med en smula sunt förnuft? Jag menar det är ju verkligen det det handlar om, sunt förnuft, inget annat, detta är inte raketforskning! Inte ens Copyswede själva kan vara så dumma att de inte inser hur fel detta är, så de har med största tydlighet visat att de inte är värdiga att förvalta det förtroende de haft. De är enbart är intresserad av att dra vansinnet vidare till sin spets och håva in så mycket pengar det går så länge det går. Men jag kan tänka mig att vara storsint och glömma det som varit och gratulera Copyswede åt alla omotiverade miljoner de håvat in också är det bra med det, om man bara gör om och gör rätt fr.o.m. nu!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast spelar det egentligen någon roll? Jag tror folk skulle bli aningen sura om de var tvungna att betala "misshandelsavgift" på saker som anses lämpliga att misshandla folk med, eftersom de flesta inte gör det, även om det vore lagligt..

Mitt resonemang bottnar i att jag tycker att lagen är problematisk eftersom jag får betala en avgift för något som jag inte gjort på säkert 5 år nu. Om det var så att de flesta privatkopierade så skulle nog de flesta också tycka att det var en OK avgift, men vad man kan tyda av opinionen så ser det ju inte ut så. Jag vet inte vilka undersökningar du syftar på då den enda jag kan hitta är gjord av Copyswede och den går ju inte lita på eftersom de har ett egenintresse i att den har ett visst resultat, och detsamma gäller såklart om Elektronikbranchen gör en undersökning. Det behövs oberoende, neutrala undersökare som formulerar frågan på ett sätt som folk förstår. de flesta verkar ju tro att privatkopiering och piratkopiering är samma sak, och det är nog fler som piratkopierar än som privatkopierar i sådanna fall, och de kan därför ha missförstått frågan.

Copyswede gör knappast några egna undersökningar, de anlitar exempelvis SIFO för att göra en undersökning åt dom. De enda som då går att påverka är vilka frågor man ställer vilket snabbt blir genomskinligt om ska använda det som bevismaterial då domarna kommer att se vilka frågor som ställts. Undersökningarna i sig får nog ses som neutrala oavsett vilken sida som beställer dom.

I skiljedomsförfarandet mellan copyswede och teknikföretagen hade båda sidor undersökningar med som bevismaterial. Båda visade på att många privatkopierade, teknikföretagens poäng var att även om det var många som kopierade så var det endast i liten skala (liten del av total lagring) vilket domarna inte brydde sig om då de tyckte att det räckte med att privatkopiering förekom för att avgiftsbelägga hårddiskar mm. Undersökarna ska även ha informerat om vad som klassades som privatkopiering innan intervjuerna för att undvika missförstånd i den mån det går.

Skrivet av xcluzive:

"Gör bara sitt jobb". Jobbar man för copyswede så är man en bov i dramat, sen om man är chef eller medarbetare för den fascist rörelsen, det spelar ingen roll.

På vilket sätt är det en fascistisk rörelse?

Skrivet av phlopydisk:

Om de som arbetar på Copyswede bara säger, "det där är ingen kassett", eller "den där är telefonen speciellt ämnad för privatkopiering utan för att ringa folk med", vem hade klagat?

Kanske de som äger copyswede (upphovsmännens intresseorganisationer) skulle ha synpunkter på det?

Skrivet av Friterad:

"Mest troligt" ja så ser du det, men detta är ju inte fakta eller hur? Fin dubbelstandard, att du argumenterar för någonting med ynka tyckande för att samtidigt mena att jag inte får göra det?

Jag är ingen expert men man behöver inte vara det för att tolka en sådan enkel text. Vet du vad definitionen på "ämnad" eller "ägnad" är samt definitionen på "särskilt" är så kan du tolka texten rätt. Krävs ingen utbildning inom juridik. Det argumentet funkar nog bättre om det är en svårtolkad text som är skriven på ett knepigt sätt. Dock är "särskilt ägnad/ämnad för" inte en svår text.

Skillnaden mellan oss är att du kommer med ett påstående "de tolkar lagen fel!" medan jag resonerar kring varför de tolkar lagen rätt. Jag har aldrig påstått att de tolkar lagen rätt, jag har skrivit att allt tyder på att de tolkar lagen rätt. Skillnaden kan verkar liten, men du kommer med ett påstående i form av ett absolut faktum och jag uttrycker mig medvetet mer försiktigt då jag inser att det inte finns några absoluta fakta i denna typ av fråga. Du får gärna argumentera med tyckanden, men klä inte upp dom som faktum i så fall utan var tydlig med att det är dina egna åsikter och inte fakta.

Angående formuleringen: Du tycker alltså inte att det är en bra idé att en formulering tolkas lika oavsett i vilken lag den står? Formuleringen (som jag skrivit tidigare) används i andra lagar och har då tolkats på det sätt som beskrivits i denna tråd. Den som skriver lagen vet om detta och formulerar sig medvetet så för att få den effekt som man vill. Är detta något som du tycker är dumt rent generellt, eller är det bara när det gäller privatkopieringsavgift som det är ett problem?

Skrivet av Mikael07:

Att kopiera musiken till andra kan jag tycka motiverar en avgift. Dock bara på dvd-skivor och möjligen usb-minnen, eller vad nu de som fortfarande ägnar sig åt privatkopiering faktiskt använder. Men jag är rätt säker på att kopiering till sig själv även ingår i definitionen av privatkopiering. Det tycker jag är upprörande.

Rent lagligt så är exemplarframställning något som bara upphovsrättsinnehavaren får göra. Man har gjort ett undantag för att man lagligt ska kunna flytta musik mellan olika media och format. Som lagstiftningen ser ut hade du annars varit tvungen att köpa ett nytt exemplar på rätt media i rätt format om du på ett lagligt sätt ska kunna lyssna/titta på flera olika uppspelningsapparater.

Permalänk

Precis, varför ska Samsung betala någon dum hittepå avgift?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Man blir plötsligt lite sugen på att köpa samsungprylar när man läser sånt här.

Ju mer de säljer, ju mer kommer de få betala till Copyswede när asen vinner målet till slut...
Om/när Copyswede vinner kommer det bli prishöjningar, så inte Samsung mfl. förlorar pengar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skillnaden mellan oss är att du kommer med ett påstående "de tolkar lagen fel!" medan jag resonerar kring varför de tolkar lagen rätt. Jag har aldrig påstått att de tolkar lagen rätt, jag har skrivit att allt tyder på att de tolkar lagen rätt. Skillnaden kan verkar liten, men du kommer med ett påstående i form av ett absolut faktum och jag uttrycker mig medvetet mer försiktigt då jag inser att det inte finns några absoluta fakta i denna typ av fråga. Du får gärna argumentera med tyckanden, men klä inte upp dom som faktum i så fall utan var tydlig med att det är dina egna åsikter och inte fakta.

Angående formuleringen: Du tycker alltså inte att det är en bra idé att en formulering tolkas lika oavsett i vilken lag den står? Formuleringen (som jag skrivit tidigare) används i andra lagar och har då tolkats på det sätt som beskrivits i denna tråd. Den som skriver lagen vet om detta och formulerar sig medvetet så för att få den effekt som man vill. Är detta något som du tycker är dumt rent generellt, eller är det bara när det gäller privatkopieringsavgift som det är ett problem?

Det är precis vad du har gjort hela tiden, indirekt menar du att dom tolkar lagen rätt om du säger att "allting tyder på att de tolkar lagen rätt". Men nej, allting tyder inte alls på det, för som sagt, kan man definitionen av orden så vet du precis vad det betyder. Om dom som tolkar lagen är så korkade att dom tolkar det helt annorlunda än vad lagen faktiskt säger så är det fel någonstans uppenbarligen. Denna texten är lika lättolkad som lagen om att man inte får mörda.

Varför skulle det inte vara ett problem om man gör samma idiotiska tolkningar på andra ställen? Knappast förvånande dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är väl bara piratpartiet som var emot det där.
så finns ju inte direkt mycket val till det om man inte vill att mainpoint av svenska politiken ska handla om piratkopiering

Vi i Piratpartiet står inte enbart för fri fildelning utan även en massa annat med , Copyswede's ersättning är en förlängning av kassett avgiften från gamla tider vilket de har höjt varje år o bara fortsatt på 5 år har den ökat med 25 - 40 % i bara avgifter. Den stora frågan vilka musiker får betalt o hur mycket men dessa siffror hålls bakom lås o boom. Vilket tyder på en sak mycket av det de får in går till egna fickor.

Kontakt ansvarig Piratpartist i Nora kommun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så du menar att man inte kan klaga på dom för det? Bara för att lagen är aningen dålig? Företag som utnyttjar lagen åt sin egen vinning kan inte skuldbeläggas då? Om det var lagligt att mörda (eller snarare, var en svårtolkad lag som gjorde att om man mördade av en specifik anledning så är det "ok") skyller du fortfarande enskilt på lagen då?

Nämn någon person eller något företag som inte utnyttjar lagen för egen vinning, eller arbetar inom ramen av Sveriges lagar för att skapa någon form av värde. Alternativet vore väl att bryta mot lagen för egen vinning?
Självklart får man klaga så mycket man vill. Jag tror dock att det är bättre att klaga på de som skriver reglerna än att klaga på de som följer reglerna.
Att göra liknelser med andra typer av handlingar är svårt, speciellt då mord och att ta ut en avgift är så vitt skilda saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Det är knepigt att göra business med Sverige är slagord som teknikjättar kommer leva med i framtiden.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Copyswede gör knappast några egna undersökningar, de anlitar exempelvis SIFO för att göra en undersökning åt dom. De enda som då går att påverka är vilka frågor man ställer vilket snabbt blir genomskinligt om ska använda det som bevismaterial då domarna kommer att se vilka frågor som ställts. Undersökningarna i sig får nog ses som neutrala oavsett vilken sida som beställer dom.

I skiljedomsförfarandet mellan copyswede och teknikföretagen hade båda sidor undersökningar med som bevismaterial. Båda visade på att många privatkopierade, teknikföretagens poäng var att även om det var många som kopierade så var det endast i liten skala (liten del av total lagring) vilket domarna inte brydde sig om då de tyckte att det räckte med att privatkopiering förekom för att avgiftsbelägga hårddiskar mm. Undersökarna ska även ha informerat om vad som klassades som privatkopiering innan intervjuerna för att undvika missförstånd i den mån det går.

Slutsatsen blir alltså att avgiften inte står i proportion till i vilken skala det utnyttjas, och jag ställer mig fortfarande frågan om folk i allmänhet vet skillnad på privatkopiering och piratkopiering.. När diskussionen kommer upp här då och då är det ganska många som inte gör det.

Men som sagt.. Oavsett hur det nu ligger till tycker jag (och nu menar jag tycker som i att det är min åsikt, inte att jag blandar ihop fakta och åsikter) att avgiften, om den nu skall tas ut, tas ut på fel sätt. Avgiften borde påföras verket direkt, istället för media som möjligen används till det. Så drabbas inte de som lagrar annat än privatkopierad musik på media de köpt. Visst, träffytan är fortfarande inte hundra, eftersom de flesta som köper musik förmoligen inte piratkopierar denna heller, men den blir ju större.

Varför vill då inte Copyswede ha det så? Jo förmodligen för att hela organisationen funktion blir onödig. Om kalles platta kostar 1Kr extra, och den kronan påförs musiken direkt, kan ju Kalle och hans skivbolag (om han har något) själva bestämma hur privatkopieringskompensationen skall fördelas, och då får ju inte Åkerlind sin (i mitt tycke ganska stora) del av kakan, och så kan vi ju inte ha det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra gjort av Samsung. Kämpa vidare!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är precis vad du har gjort hela tiden, indirekt menar du att dom tolkar lagen rätt om du säger att "allting tyder på att de tolkar lagen rätt". Men nej, allting tyder inte alls på det, för som sagt, kan man definitionen av orden så vet du precis vad det betyder. Om dom som tolkar lagen är så korkade att dom tolkar det helt annorlunda än vad lagen faktiskt säger så är det fel någonstans uppenbarligen. Denna texten är lika lättolkad som lagen om att man inte får mörda.

Varför skulle det inte vara ett problem om man gör samma idiotiska tolkningar på andra ställen? Knappast förvånande dock.

Nu är det fortfarande så att den som skriver lagen vet ungefär hur de olika formuleringarna kommer att tolkas. Att du inte håller med spelar i praktiken igen roll då det väl ändå bör vara så att lagen ska tolkas så som den som skrev den tänkt sig? Eller?

Så länge domarna går på copyswedes linje innebär det att det troligen är så som lagstiftaren tänkte sig att den skulle tolkas. Har svårt att se något annat sätt att definiera en tolkning som rätt eller fel i dessa sammanhang. Som sagt, att du tycker att det är fel innebär inte per automatik att det faktiskt är fel.

Edit: Förresten, har du läst lagtexten som handlar om mord? Gör det och återkom om du tycker att det är lättolkat...och då menar jag att rättsväsendet tolkar det på samma sätt som du

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fire_Ice:

Tvistas det verkligen om huruvida mobiler och surfplattor är särskilt avsedda (!) för privatkopiering? Ord kan inte beskriva den dumhet som måste ligga bakom om så är fallet.

Ja och vanligt papper ska kanske få avgiften med då det går att skriva ner och spara text som är copyright.