Hur avinstallera Windows 10 från gamla HDD efter köp av SSD

Permalänk
Medlem

Hur avinstallera Windows 10 från gamla HDD efter köp av SSD

Hej!
Jag har precis köpt en ny SSD-disk och clonat över Windows till den från min gamla HDD-disk. Jag undrar då hur man avinstallerar Windows 10 från HDD? Behöver jag formatera hela skiten eller kan man bara ta bort Windows?

Jag får även en väldigt långsam Boot när jag har båda diskarna inkopplade till skillnad från bara SSDn, brukar det vara så? Vad är problemet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gurkman:

Hej!
Jag har precis köpt en ny SSD-disk och clonat över Windows till den från min gamla HDD-disk. Jag undrar då hur man avinstallerar Windows 10 från HDD? Behöver jag formatera hela skiten eller kan man bara ta bort Windows?

Jag får även en väldigt långsam Boot när jag har båda diskarna inkopplade till skillnad från bara SSDn, brukar det vara så? Vad är problemet?

Du avinstallerar inget, bara att radera mapparna om du bootar från en annan disk men det kan vara smidigt att boota från disken du vill radera win på och ta bort page och hibernationsfilerna innan du raderar win på den.

Du har kanske gjort så att bootloadern känner av 2 os och måste välja mellan dem på nått sätt och då tar det längre tid att boota.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@gurkman
Du kan prova koppla ur din HDD och boota med bara ssd diskenin kopplad, för att se om det bootar som de ska, då borde de bara vara ta bort/ formatera din HDD.

Glöm inte ta bort HDD boot alternativ från "msconfig". Där man får välja från vilken disk de ska boota ifrån.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc