Köpt begagnat grafikkort "med garanti kvar"...

Permalänk
Avstängd

Köpt begagnat grafikkort "med garanti kvar"...

... men säljaren har "tappat bort" kvittot. Han vägrar att säga var kortet är köpt och hänvisar till registrering på tillverkarens websida.

Vad är det som gäller och hur göra?

Permalänk
Medlem

Har du köpt kortet redan och det är defekt nu?

Annars hör efter med tillverkaren om det gäller kanske? Tror evga tillåter överlåtelse av garanti ägare emellan.

Att inte vilja säga var kortet är köpt låter suspekt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har företaget fysisk butik, tex. Inet, Webhallen eller NetOnNet brukar detta gå att lösa.
Men rent juridiskt är garantin endast på första ägaren.

Att sälja saker "med garanti kvar!" - är alltså lite att sälja en lögn.
Även om som det som sagt brukar gå att få igenom det ändå, som tredje parts-ägare.

Beg. köp och garanti-ärenden förenklas alltså med andra ord om man känner den man köper utav, då man kan be denne utföra reklamationen om något oförutsett inträffar under innevarande garanti-tid

Lycka till, och shoppa beg. med vett!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronwalled:

Har du köpt kortet redan och det är defekt nu?

Kortet är nu i min ägo och fullt fungerande, men är sålt med "2 års garanti kvar" vilket reflekterade försäljningskostnaden för kortet.

Skrivet av kronwalled:

Annars hör efter med tillverkaren om det gäller kanske? Tror evga tillåter överlåtelse av garanti ägare emellan.

Det är Gigabyte, och vadå, har dom ett svenskt kontor dit man kan vända sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Har företaget fysisk butik, tex. Inet, Webhallen eller NetOnNet brukar detta gå att lösa.

Ja, det vet jag ju alltså inte. Jag kan häva köpet genom mellanhand men kortet sitter redan i datorn och jag vill ogärna krångla för mycket. Jag vill egentligen bara veta om jag verkligen har någon garanti utan kvittot eller om jag kan på något annat sätt utnyttja garantin. Annars får säljaren tillbaka kortet.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har du hamnat i dispyt med säljaren eller varför denna tråd ?

Tänker på;
"men är sålt med "2 års garanti kvar" vilket reflekterade försäljningskostnaden"

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av VresiBerba:

Ja, det vet jag ju alltså inte. Jag kan häva köpet genom mellanhand men kortet sitter redan i datorn och jag vill ogärna krångla för mycket. Jag vill egentligen bara veta om jag verkligen har någon garanti utan kvittot eller om jag kan på något annat sätt utnyttja garantin. Annars får säljaren tillbaka kortet.

Har du inte kvitto så har du inte garanti.

Kvitto är också kallat "garantibevis" och är en värdehandling.

Visst, det KAN gå genom goodwill från tillverkare, leverantörer etc. - men räkna ABSOLUT INTE med det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Har du hamnat i dispyt med säljaren eller varför denna tråd ?

Tänker på;
"men är sålt med "2 års garanti kvar" vilket reflekterade försäljningskostnaden"

Ja alltså, dispyten gäller garantin, kortet är sålt med 2 års garanti och kan jag inte utnyttja garantin så är ju kortet naturligtvis inte värt det jag betalade för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Har du inte kvitto så har du inte garanti.

Tack, det var lite det jag ville veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ja alltså, dispyten gäller garantin, kortet är sålt med 2 års garanti och kan jag inte utnyttja garantin så är ju kortet naturligtvis inte värt det jag betalade för det.

Häv köpet, då du säger att du har den möjligheten. Garanti/reklamationsrätt gäller, som sagt, i regel endast den ursprungliga köparen mot uppvisande av kvitto. Om du inte vet var eller när kortet är inköpt, samt att kvitto saknas, så kan du nog glömma garanti.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av VresiBerba:

Ja alltså, dispyten gäller garantin, kortet är sålt med 2 års garanti och kan jag inte utnyttja garantin så är ju kortet naturligtvis inte värt det jag betalade för det.

Som sagt... har du inte kvitto - har du inget garantibevis.

Så det är det rakt av fel att ens hävda att "garnati finns"
Med kvittot har du rent tekniskt en garanti-sedel du kan nyttja om du fysiskt besöker en butik med en defekt vara, även om det som sagt rent juridiskt är ogiltigt då det står ett annat namn på kvittot än vad det gör på ditt leg.
Men sällan är butiker så hårda, har du ett kvitto som är giltigt är det lugnt.

Men har du inget kvitto alls, skall du antingen;

1. Begära från säljaren att få det nu i efterhand
2. Få pengar tillbaka för att kvitto saknas, och att garanti saknas (summan får ni komma överens om)
3. Returnera kortet om detta är en möjlighet

Jag hade gått i den prio-ordningen ovan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Suveräna svar, tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

Man kan betala mer för beggade saker för att dom är nästan nya. Att det är garanti kvar är i sig inte nå värdehöjjande då garantin egentligen inte följer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Brukar finnas tillverkargaranti, och då behövs bara serialnummer, men bäst att du hör med tillverkaren själv, för det gäller olika regler beroende på tillverkare av kortet. Vissa tillverkare kräver kvitto.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233