The Division låter dig välja mellan grafik och högre bildfrekvens på konsolerna

Permalänk
Melding Plague

The Division låter dig välja mellan grafik och högre bildfrekvens på konsolerna

I spelkonsolernas värld brukar utvecklarna göra valet mellan högre bildfrekvenser eller grafisk kvalitet, någonting studion bakom The Division vill ändra på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Enligt Ubisoft Massives representant har de behandlat PC-versionen som ett separat projekt, och inte en portning av konsolversionerna vilket oftast är fallet."

Har någon från ett spelbolag någonsin erkänt att PC-versionen hämmats av konsolversionen?

Permalänk
Medlem

Ett steg närmre PC Master Race

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

"Enligt Ubisoft Massives representant har de behandlat PC-versionen som ett separat projekt, och inte en portning av konsolversionerna vilket oftast är fallet."

Kommer ju sätta stor press på Ubifail att lyckas med PC-versionen. Jag är i princip helt inställd på att skaffa spelet, men kommer vänta en vecka efter lansering, så mina favoriter på youtube hinner få ut en recension först då jag får en bitter smak i munnen när jag säger Ubisoft.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

jag gillar detta, själv nöjer jag mig med 30fps och mer detaljer om jag måste välja

Visa signatur

// Använder just nu: Sensei RAW Rubberized, Siberia 350, QcK Mass, APEX 300

Permalänk
Medlem

"Han nämner dock att versionerna för konsol och PC ändå håller sig relativt nära varandra för att de inte ska skilja sig åt allt för mycket."

PC-versionen har inte hämmats alls förutom att vi har hämmat den för att de olika versionerna inte ska skilja sig åt för mycket. Logiskt. Genialt. Antingen skiljer det sig mycket eller har de hämmat PC-versionen, så blir det när PC har 3-5 ggr bättre hårdvara tillgängligt.

Permalänk
Avstängd

"Enligt Ubisoft Massives representant har de behandlat PC-versionen som ett separat projekt, och inte en portning av konsolversionerna vilket oftast är fallet."

Så varför är menyerna konsolifierade? Ingen FoV-slider heller. LJUGISOFT!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

"Enligt Ubisoft Massives representant har de behandlat PC-versionen som ett separat projekt, och inte en portning av konsolversionerna vilket oftast är fallet."

Har någon från ett spelbolag någonsin erkänt att PC-versionen hämmats av konsolversionen?

Ingen har väl sagt det rakt ut men med att låsa fps:en för att PC versionen inte ska vara bättre är ett sätt att erkänna det.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är början till slutet för portningar med sönderkonsolad grafik till PC. Det måste vara rent bedrövligt idag att jobba med det konstnärliga i ett spel när det ska göras till konsol för det mesta ser rent förjävligt ut jämflrt med PC. Hade hellre sätt att konsolerna kostade lite mer och kunde leverera bättre så att PC-versionerna slapp bli lidande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

"Enligt Ubisoft Massives representant har de behandlat PC-versionen som ett separat projekt, och inte en portning av konsolversionerna vilket oftast är fallet."

Har någon från ett spelbolag någonsin erkänt att PC-versionen hämmats av konsolversionen?

Hur kan dom ens säga något sånt här?

Allting är direktportat från konsol, det märks direkt när man startar spelet.. Vad jag vet har dom har inte ens orkar göra om menyerna för att passa PC.

Permalänk
99:e percentilen

Bra initiativ! Bara det inte innebär att man även får nöja sig med 720p så är det klart att man väljer 60 fps med sämre grafik! Fast jag kommer såklart välja PC och 1440p @ 144 Hz ändå.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Kommer ju sätta stor press på Ubifail att lyckas med PC-versionen. Jag är i princip helt inställd på att skaffa spelet, men kommer vänta en vecka efter lansering, så mina favoriter på youtube hinner få ut en recension först då jag får en bitter smak i munnen när jag säger Ubisoft.

Helt rätt. Skulle rekommendera varenda människa att göra detta. Ubisofts PR-team är i världsklass och manipulerar material och videos som inget annat lag. Tänk efter på Assassin's Creed och många andra exempel. Ubisoft är verkligen fula med det där. Jag väntar också utan tvekan, blev lurad en gång med AC och tänker aldrig bli det igen.

Sedan gällande att de behandlar PC-versionen separat är visserligen sant, men de pushar den inte till max heller. En i utvecklingsteamet sa att de får inte pusha den allt för långt från konsolerna, så konsolerna begränsar PC-utgåvan ändå, fast på ett annat sätt bara.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=P0ufksZxTWQ&feature=youtu.be&...

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Låst fps i PC versionen?

Skrivet av jehuty:

Ingen har väl sagt det rakt ut men med att låsa fps:en för att PC versionen inte ska vara bättre är ett sätt att erkänna det.

Men har du uppfattningen at det gjorts? Jag spelade betan, och där kunde jag låsa fps til värden jag själv ville ha, även utan vsync. Det var faktiskt inget jag saknade i framerates utan jag kunde köra på så mycket min burk orkade.. Visserligen stöddes inte sli och crossfire, så därför är det ju begränsat hur högt man kunde dra nytta av det.. Men jag undrar om du kunde linka til något som indikerar at man låst fps i PC versionen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

"Enligt Ubisoft Massives representant har de behandlat PC-versionen som ett separat projekt, och inte en portning av konsolversionerna vilket oftast är fallet."

Så varför är menyerna konsolifierade? Ingen FoV-slider heller. LJUGISOFT!

FOV slider i ett 3e persons spel? Är du go eller? Nu bara letar du ju fel tycker jag. Klart det går att ha med men det är långt ifrån det måste i ett 3e person spel... Menyerna kan jag dock inte uttala mig om då jag ej testat det. Fungerar inte musen i den eller vad är problemet? Konsol-ifierade menyer brukar ju tyda på sånt. Annars är det bara obefogat gnäll skulle jag säga.

Angående nyheten. Tycker detta är en bra utveckling. Hoppas fler spel får denna möjlighet i framtiden faktiskt.

Hoppas PC versionen fungerar bra, är extremt sugen på detta! Kommer invänta lite recensioner och tester förstås men sen köper jag det nog om det verkar leva upp till mina förväntningar. Utifrån beta-gameplay jag sett är det lungt. Men jag litar inte på någon utgivare nog för att köpa något dag ett. De får pengarna från mig när jag vet att produkten fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hoppas detta är början till slutet för portningar med sönderkonsolad grafik till PC. Det måste vara rent bedrövligt idag att jobba med det konstnärliga i ett spel när det ska göras till konsol för det mesta ser rent förjävligt ut jämflrt med PC. Hade hellre sätt att konsolerna kostade lite mer och kunde leverera bättre så att PC-versionerna slapp bli lidande.

jag tror det går åt båda hållen, pc och konsol idag börjar falla från varandra. börjar du på konsol eller pc så behöver de mesta göras om 2 gånger. vi får la se hur länge denna generation lever men om 2 år så kommer pc vara så pass vass att inte mycket kan bara överföras utan att det ser 6-7 år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

"Enligt Ubisoft Massives representant har de behandlat PC-versionen som ett separat projekt, och inte en portning av konsolversionerna vilket oftast är fallet."

Så varför är menyerna konsolifierade? Ingen FoV-slider heller. LJUGISOFT!

för att fov verkligen behövs i ett thirdperson spel. plus vad spelar de för roll om menyerna är konsolifierade? spenderar du all din speltid i menyerna? så länge man kan ändra saker som fullscreen, shadows, resolution etc får dom gärna se precis ut som de skulle på konsollerna.

du behöver inte leta problem bara för att ordet "konsoll" nämns i en tråd om ett pc spel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Direktlänk till videon här.
Annars ställs frågan vid 13:10 här.

Jag väljer nog att inte tro för mycket innan spelet släpps och folk testar det.

Permalänk
Medlem

Eller så sparkar man ut gameworks och får båda, Nvidias fula sätt att fasa ut gamla kort och straffa AMD och användare är bara tagisk

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Christley:

för att fov verkligen behövs i ett thirdperson spel. plus vad spelar de för roll om menyerna är konsolifierade? spenderar du all din speltid i menyerna? så länge man kan ändra saker som fullscreen, shadows, resolution etc får dom gärna se precis ut som de skulle på konsollerna.

du behöver inte leta problem bara för att ordet "konsoll" nämns i en tråd om ett pc spel

Antar att det svider att inte vara prioriterad målgrupp längre.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Eller så sparkar man ut gameworks och får båda, Nvidias fula sätt att fasa ut gamla kort och straffa AMD och användare är bara tagisk

Gamenotworks är fanimej skrot, använder det aldrig. Jag använder inte AMDs snällare/bättre motsvarighet heller.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

FOV slider i ett 3e persons spel? Är du go eller? Nu bara letar du ju fel tycker jag. Klart det går att ha med men det är långt ifrån det måste i ett 3e person spel... Menyerna kan jag dock inte uttala mig om då jag ej testat det. Fungerar inte musen i den eller vad är problemet? Konsol-ifierade menyer brukar ju tyda på sånt. Annars är det bara obefogat gnäll skulle jag säga.

Skrivet av Christley:

för att fov verkligen behövs i ett thirdperson spel. plus vad spelar de för roll om menyerna är konsolifierade? spenderar du all din speltid i menyerna? så länge man kan ändra saker som fullscreen, shadows, resolution etc får dom gärna se precis ut som de skulle på konsollerna.

du behöver inte leta problem bara för att ordet "konsoll" nämns i en tråd om ett pc spel

Ja, FoV-inställning behövs när default är för låg. Det är en sjukt lätt sak att ha med i ett spel, finns ingen ursäkt till att inte ha det.

I spelet använder man menyerna en hel del, då det är där man hanterar sin inventory, sina skills och sina "talents", etc. Och de är helt och hållet gjorda för gamepad och är inte överhuvudtaget anpassade för mus+tangentbord.

Ett PC-spel ska ha stöd för musen i alla menyer.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

De första konsolspelen jag vet där man fick välja mellan bättre grafik eller högre framerate var vissa av de spel till Nintendo 64 som utnyttjade Expansion Pak (4 MB extra ramminne).
Särskilt International Superstar Soccer 2000 minns jag där det fanns ett "HiRes"-läge där grafiken var klart skarpare, men där frameraten droppade till mellan kanske 15 fps och diabildsvisning vilket gjorde det lite svårt att spela. Men man kunde välja!

Även Perfect Dark hade ett liknande läge, med samma effekt. Det spelen krävde dock Expansion Pak för att öht kunna spelas.

Permalänk
Medlem

Ser faktist att dom helst fixar alla "hål" så att fuskare inte får det enkelt och att vi har möjlighet att spela med 100+ hz och en välfungerande gsync/freesync. Att det sen är en och annan grafisk bugg lite varstans rör mig inte i ryggen. Det kan dom alltid fixa eftervart.
Ser verkligen fram emot detta. Frisk pust i spelvärlden.

Menyen för granater var tragisk i betan för oss med pc. Den måste de fixa.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vafalls? Valmöjligheter i ett Ubisoft spel?

Permalänk
Skrivet av Marticus:

"Enligt Ubisoft Massives representant har de behandlat PC-versionen som ett separat projekt, och inte en portning av konsolversionerna vilket oftast är fallet."

Kommer ju sätta stor press på Ubifail att lyckas med PC-versionen. Jag är i princip helt inställd på att skaffa spelet, men kommer vänta en vecka efter lansering, så mina favoriter på youtube hinner få ut en recension först då jag får en bitter smak i munnen när jag säger Ubisoft.

Körde betan, prestandamässigt så var spelet ganska bra faktiskt, texturerna kan kan dock förbättras en del innan release. Personligen gillar jag inte allmänt coverbased shooters men detta var ganska najs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Helt rätt. Skulle rekommendera varenda människa att göra detta. Ubisofts PR-team är i världsklass och manipulerar material och videos som inget annat lag. Tänk efter på Assassin's Creed och många andra exempel. Ubisoft är verkligen fula med det där. Jag väntar också utan tvekan, blev lurad en gång med AC och tänker aldrig bli det igen.

Sedan gällande att de behandlar PC-versionen separat är visserligen sant, men de pushar den inte till max heller. En i utvecklingsteamet sa att de får inte pusha den allt för långt från konsolerna, så konsolerna begränsar PC-utgåvan ändå, fast på ett annat sätt bara.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=P0ufksZxTWQ&feature=youtu.be&...

kollade videon du länkade. Utvecklaren säger ju mer eller mindre att konsollerna begränsar PC-versionen ändå. Helt sjukt, fattar inte varför det ska va så.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Verkar som att PC versionen är portad från Konsol från grunden trots allt :/

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160208/ubisoft-anstalld-o...

Cirka 13 minuter in i klippen svara Ubisoft-mannen följande, på frågan om de någonsin begränsats på grund av olikheterna mellan plattformarna:
"Det har helt klart spelat roll. Men en bra sak med The Division är att vi alltid sett pc som en separat plattform. Jag har arbetat med projekt där pc-versionen portades från konsol, så att begränsningarna följde med, men vi har alltid haft inställningen att vi har en dedikerad pc-version, så det har inte hållit oss tillbaka så mycket."

Och sen det här...
Men sen säger utvecklaren något mer konstrolversiellt: "Vi måste typ hålla tillbaka den [pc-versionen] för det skulle vara orättvist om vi pushade den för långt."

WTF! usch vad irriterad man blir..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av osca_r_00:

Körde betan, prestandamässigt så var spelet ganska bra faktiskt, texturerna kan kan dock förbättras en del innan release. Personligen gillar jag inte allmänt coverbased shooters men detta var ganska najs!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har sett en helt del streams på spelet, och stabilitetsmässigt osv var det nästan inga problem alls så so far so good.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ja, FoV-inställning behövs när default är för låg. Det är en sjukt lätt sak att ha med i ett spel, finns ingen ursäkt till att inte ha det.

I spelet använder man menyerna en hel del, då det är där man hanterar sin inventory, sina skills och sina "talents", etc. Och de är helt och hållet gjorda för gamepad och är inte överhuvudtaget anpassade för mus+tangentbord.

Ett PC-spel ska ha stöd för musen i alla menyer.

jag hade inget problem överhuvudtaget med betan att använda musen och tangentbordet.

Skrivet av in a bodybag:

Antar att det svider att inte vara prioriterad målgrupp längre.

eller så är det för att jag inte tycker det gör något.
har inte spelat på konsoll sen 2007.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

jag hade inget problem överhuvudtaget med betan att använda musen och tangentbordet.

Man kan endast använda tangentbordet i menyn inne i spelet (inventoryn o det), vilket är problemet.

Visa signatur

///M4