Köpes! IBM/Lenovo ThinkPad T42

Permalänk
Medlem

Köpes! IBM/Lenovo ThinkPad T42

Hej!
Min gamla IBM Thinkpad T42 (2373-L6G) har för andra gången blivit svart.
Behöver en likadan, dvs varianten med mobility Radeon 9600 och en upplösning på 1400x1050 pixlar istället för bara 1024x768.

Jag bor i Kalmar och pluggar på Linnéuniversitetet i Växjö, så bor du någonstans i de trakterna så kan vi mötas "IRL".

2,5" IDE-diskar på minst 80 GB är av förklarliga skäl också eftertraktade.

Mvh / Erik W

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Inte riktigt relaterat, men är det verkligen inte dags att byta ut den gamla härken? Har själv en dator med Pentium M-processor liggandes och den är verkligen plågsamt långsam jämfört med vad som helst idag trots 2GB minne och en hyfsat ny och snabb hårddisk.

Permalänk
Medlem

Har en T430 om du är intresserad? Ssd,mycket ram i5a

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Utbudet på tyska och engelska ebay brukar vara bättre än här hemma, det är därifrån jag köpt mina fem senaste thinkpads. W500 med 1920x1200 är en solid kandidat om du är ute efter nåt lite modernare, borde ligga under 2000kr med frakt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Inte riktigt relaterat, men är det verkligen inte dags att byta ut den gamla härken?

Äsch, har en T41(2373-2FG) med 2GB minne själv. Bra som surfdator till ungarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Generellt så vore det väl klokare att skaffa nyare, men jag har inte råd med uppgraderingar. Var helt utan CSN förra terminen.
Det jag är ute efter är en maskin som är helt kompatibel så att jag bara kan flytta över disken och köra till minsta möjliga kostnad och tidsåtgång. Flytta över data till en större hårddisk får jag göra senare.
T42 må vara en väldigt gammal maskin, men den funkar till det jag har den till och pekplattan är, till skillnad mot så många andra, jätteskön. En något nyare begagnad skulle med allra högsta sannolikhet dessutom inte ha 4:3-format och därmed ha lägre upplösning i höjdled, vilket vore en stor försämring när man hanterar text.
Hittar jag en likadan dator så är inte alla reservdelar bortkastade heller. Jag har t.ex. tre batterier, fläkten som sitter i datorn är nästan helt ny, och alla CD-RW/DVD-enheter, RAM och tangentbord mm går att flytta vid behov.

Spel, CAD och tunga beräkningar kör jag på stationära datorer.

..så T42 med mobility Radeon 9600 och SXGA+ (1400x1050) behövs för att det ska funka att flytta över grejerna och få fläkt att vara kompatibel8det är ju bara att inse att med en så gammal dator så är risken att fläkten lägger av när som helst överhänganed och den befintliga jag har är nästan ny.
De andra T42:orna har väl mobility Radeon 7500, och den GPU:n stödjer inte mer än DirectX 7 (!) Då skulle en del av programmen sluta funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

kan du ge mera exakta spec?
Skriv PM

Mvh / hoppfull Erik