Permalänk

Skicka grafikkort

Hej.
Önskar få lite råd.
Hur skickar man bäst ett grafikkort om man saknar antistatpåse?
Min tanke var att linda in det i papper först och sedan bubbelplast för att sedan lägga in det i en kartonglåda. Är det en dum idé? Kan man få tag på antistatpåsar billigt någonstans annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Hej.
Önskar få lite råd.
Hur skickar man bäst ett grafikkort om man saknar antistatpåse?
Min tanke var att linda in det i papper först och sedan bubbelplast för att sedan lägga in det i en kartonglåda. Är det en dum idé? Kan man få tag på antistatpåsar billigt någonstans annars?

Hej,

Om du frågar snällt kan nog Inet eller Komplett skicka dem gratis till dig.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Går att köpa ESD-påsar löst också. Finns affärer som säljer.
Bing'a eller Googla.

Permalänk
Medlem

Finns på 24.se i 3 olika storlekar.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Finns på 24.se i 3 olika storlekar.

Tack. Drygt att betala 39 kr i frakt för nåt som kostar 19 kr. Är det farligt att skicka utan påse?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Beautiful_Barca:

Tack. Drygt att betala 39 kr i frakt för nåt som kostar 19 kr. Är det farligt att skicka utan påse?

Ja det är farligt, kortet kan gå sönder med lite otur.
Jag skulle själv inte acceptera ett köp utan antistatpåse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Då får man beställa lite antistatpåsar. Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Tack. Drygt att betala 39 kr i frakt för nåt som kostar 19 kr. Är det farligt att skicka utan påse?

Minns inte vad jag köpte, men grejen kostade 8:-
Deras standardfrakt kostade 100:-

>_>

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem

Gå till närmsta elektronikaffär typ Elgiganten/Kjell & Co/Clas Ohlson/NetonNet lagershop och fråga om de inte har något. Jag kan ju tänka mig att antingen säljer de eller så har de massor av använda påsar som de skulle vilja bli av med.

Permalänk
Inaktiv

Vira in kortet i vanlig aluminiumfolie. Precis samma funktion som en antistatpåse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vira in kortet i vanlig aluminiumfolie. Precis samma funktion som en antistatpåse.

Helt uppåt väggarna fel, ge aldrig det rådet igen. Till skillnad från en ESD-påse så leder aluminiumfolie elektricitet och det kan därmed kortsluta komponenter på kortet, exempelvis en kondensator som fortfarande håller viss laddning med en känslig krets och orsaka skador.
En vanlig papperspåse är ett acceptabelt alternativ om en ESD-påse inte går att få tag i.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Helt uppåt väggarna fel, ge aldrig det rådet igen. Till skillnad från en ESD-påse så leder aluminiumfolie elektricitet och det kan därmed kortsluta komponenter på kortet, exempelvis en kondensator som fortfarande håller viss laddning med en känslig krets och orsaka skador.
En vanlig papperspåse är ett acceptabelt alternativ om en ESD-påse inte går att få tag i.

Dagens första noob har anmält sig. Jag visste att det inte skulle dröja många minuter. En antistatpåse är alltså ledande, det är det som är vitsen med den och det är det som skiljer den från en vanlig plastpåse. Av olika anledningar gör man antistatpåsen bara svagt ledande men du kan ta en multimeter och mät ytresistansen på den, jämför sedan med vanlig plastpåse.

Aluminiumfolie leder mycket bättre och ger alltså ett utmärkt ESD-skydd. Det är mest en overkill. Däremot har du rätt just med risken med kortslutning, i och med att den leder så mycket bättre, men den risken kan man bortse ifrån i alla normal användningsfall.

En vanlig papperspåse är inte ledande och är helt värdelöst som ESD-skydd.

Permalänk
Hjälpsam

Iden med en antistatpåse är just att den skall vara svagt ledande, på så sätt leds statisk elektricitet bort långsamt och skonsamt.
Aluminiumfolie leder för bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Iden med en antistatpåse är just att den skall vara svagt ledande, på så sätt leds statisk elektricitet bort långsamt och skonsamt.
Aluminiumfolie leder för bra.

Kan du utveckla begreppet "skonsamt" i det här sammanhanget? Ska den stackars elektriciteten inte få huvudvärk och bli ledsen ... ?

Det spelar ingen roll om den statiska elektriciteten leds bort fort eller långsamt, bara det leds bort. Aluminiumfolie kan i skumma fall ge problem med elsäkerhet men det är ett helt annat problem.

En antistatpåse är alltså metalliserad plast. Antagligen billigare med mindre metallisering.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon214822:

Kan du utveckla begreppet "skonsamt" i det här sammanhanget? Ska den stackars elektriciteten inte få huvudvärk och bli ledsen ... ?

Det är inte elektriciteten som får huvudvärk och blir ledsen det är elektroniken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En vanlig papperspåse är inte ledande och är helt värdelöst som ESD-skydd.

Papperspåsen skyddar kortet mot den kortslutning som folien mycket väl kan orsaka. Vill man packa kortet i folie måste man se till att alla kondensatorer är urladdade för att elminera risken, men tar man kortet direkt ur burken och virar in det i folie är risken högst relevant. Denna information är därmed avgörande för ditt råd men du utelämnade den helt.
Vill man vira folie gör man det när a) kondensatorerna är urladdade (2-3 timmar på sin höjd, alternativt kortsluta dem manuellt) eller b) utanpå den papperspåse som skyddar mot kortslutning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@Beautiful_Barca: Om du vill ha en antistatpåse så kan jag skicka en till dig, helt free of charge. Skicka i så fall ett PM med namn och adress.

/Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

@Beautiful_Barca: Om du vill ha en antistatpåse så kan jag skicka en till dig, helt free of charge. Skicka i så fall ett PM med namn och adress.

/Erik

Beställde ett 10-pack från 24.se. De var lite väl små med sina 22 cm, med ska väl funka med två påsar. En från varje håll tänker jag.
Tack ändå!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214822:

En antistatpåse är alltså ledande, det är det som är vitsen med den och det är det som skiljer den från en vanlig plastpåse.

Den är ledande på utsidan ja, vilket är hela poängen eftersom den då leder bort den statiska elektriciteten genom ytan som påsen ligger på. Lycka till att få till det genom att vira kortet i folie, det var det dummaste jag någonsin har hört.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Det är inte elektriciteten som får huvudvärk och blir ledsen det är elektroniken.

Elektroniken är inte inblandad. Enda aktörerna i förloppet är elektriciteten och det som leder bort elektriciteten. Ok?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214822:

Elektroniken är inte inblandad. Enda aktörerna i förloppet är elektriciteten och det som leder bort elektriciteten. Ok?

Och det som elektriciteten går genom på väg bort vilket är det som spelar roll. Hur har du någon aning om ifall du råkar kortsluta två punkter på kortet? Det har du inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Papperspåsen skyddar kortet mot den kortslutning som folien mycket väl kan orsaka. Vill man packa kortet i folie måste man se till att alla kondensatorer är urladdade för att elminera risken, men tar man kortet direkt ur burken och virar in det i folie är risken högst relevant. Denna information är därmed avgörande för ditt råd men du utelämnade den helt.
Vill man vira folie gör man det när a) kondensatorerna är urladdade (2-3 timmar på sin höjd, alternativt kortsluta dem manuellt) eller b) utanpå den papperspåse som skyddar mot kortslutning.

En variant skulle vara då att först lägga den i en papperspåse för att skydda mot kortslutna kondingar och sedan en vända med aluminiumfolie för att skydda mot ESD. Inte helt fel.

Min erfarenhet är att kondingar självurladdar snabbt, i regel är det glättningskondingar för kraften vi talar om och de självurladdar normalt i samma takt som matningspänningen sjunker när man slagit av kraften.

Att vänta en stund så att all kraft 'dunstat' kan jag stå ut med, jag skulle själv inte bry mig, papperspåsen verkar på mig bara vara onödig. Har aldrig hört talas om det i ESD-sammanhang.

Ett batteri för ett CMOS-minne (typ knappcellsbatteri) behöver definitivt skyddas om man kör med aluminiumfolie. Finns på moderkort och det skall man se upp med (alternativt plocka ur eller koppla bort batteriet)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Och det som elektriciteten går genom på väg bort vilket är det som spelar roll. Hur har du någon aning om ifall du råkar kortsluta två punkter på kortet? Det har du inte.

Man omger kortet med en ekvipotentiell yta, en Faradays bur om man så vill. Det innebär en kortslutning som är det som skyddar elektroniken. Tanken med "kortslutning mellan två punkter på kortet" är bara fel (sett ur ESD-synpunkt).