Permalänk

Dags att uppgradera lite delar

Tja, börjar bli dags att köpa ny CPU då min gamla inte längre går att köra överklockad stabilt och eftersom jag sitter på en 2500K i dagsläget så måste jag även ha nytt moderkort. Och om jag ändå är i farten tänkte jag att det va lika bra att uppgradera RAM minnen och nätagg.

Köpte för ett år sedan ett GeForce GTX 970 4GB och dator används mest till att spela spel som Dota 2 och CS GO. Vill dock även kunna köra nya spel på höga inställningar.

De delar som behövs är alltså moderkort, cpu, ram och nätagg. Har kollat runt lite några dagar men är lite osäker på ett par punkter.

CPU: Har främst kollat på intels i5 6600K 3.5GZ, då jag inte tror att i7 är något jag behöver.

Moderkort: Väldigt osäker här. Vill helst inte lägga allt för mycket på moderkortet om det inte finns en bra anledning till det och har hittat det här som verkar ganska vettigt: https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

RAM: Inte det viktigaste valet direkt i en dator men funderar på om jag ska nöja mig med 8GB eller om jag ska slå på stort och slänga in 16GB då det ändå är ganska billigt. Sen funderar jag också på hur stor prestandaskillnad det blir mellan 2133MHz och 2400MHz

Nätagg: Har 600W i mitt nuvarande, men kabeldragningen med det är ett helvete så därför vill jag ha ett nytt, modulärt. Osäker på hur mycket ström som kommer gå åt och om jag ska köra på 600W igen eller gå upp till 750W. Sen undrar jag också om man bör köra på 80+ gold eller om brons räcker gott nog.

Skulle jag ha gå helt på egen hand skulle det förmodligen landa på något liknande (samt ovan länkat moderkort):

Tar gärna emot input på de frågor jag redan ställt samt om förslag på andra delar i samma prisklass eller dyrare delar som skulle ge en klar uppgradering.

Permalänk
Medlem

beror på hur högt du ska klocka. välj bara ett vanligt moderkort med SLI stöd om du ska hålla dig lågt. du behöver inget beast mobo. dom som köper high-end brädor är dom som vet varför dom gör det (och folk med överdrivet mycket pengar kanske).
börja med 8gb och köp 8 till om det behövs.. varför ska du "slå på stort med 16" ifall du inte behöver 16?
nu har jag inte provat ddr4 men ingenting verkar långsamt på mina 1600 DDR3 även om jag ska tabba upp tunga spel.. men jag kan inte säga att det inte är värt det, för jag vet inte.. jag hade nog inte känt behovet i alla fall.

Permalänk
Skrivet av qaaka:

beror på hur högt du ska klocka. välj bara ett vanligt moderkort med SLI stöd om du ska hålla dig lågt. du behöver inget beast mobo. dom som köper high-end brädor är dom som vet varför dom gör det (och folk med överdrivet mycket pengar kanske).
börja med 8gb och köp 8 till om det behövs.. varför ska du "slå på stort med 16" ifall du inte behöver 16?
nu har jag inte provat ddr4 men ingenting verkar långsamt på mina 1600 DDR3 även om jag ska tabba upp tunga spel.. men jag kan inte säga att det inte är värt det, för jag vet inte.. jag hade nog inte känt behovet i alla fall.

Har inte tänkt överklocka några överdrivna mängder. Någonstans mellan 4.0 och 4.5 GHz skulle jag gissa på. Men sammanfattningsvis så ser delarna jag kollat på vettiga ut eller? (Skilde knappt något i pris mellan DDR3 och DDR4 minnen heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

Har inte tänkt överklocka några överdrivna mängder. Någonstans mellan 4.0 och 4.5 GHz skulle jag gissa på. Men sammanfattningsvis så ser delarna jag kollat på vettiga ut eller? (Skilde knappt något i pris mellan DDR3 och DDR4 minnen heller)

jorå det är väl bara o köpa. ja men det beror på voltage.. jag har inte kollat vad folk får på sina skylakes och i vilken volt dom uppnår sina OC. antar att så länge du går under typ 1.3v så klarar nästan alla z170 brädor det.

Permalänk
Medlem

Varför ska du köpa nytt? En 2500k med en liten klock funkar fint.

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Varför ska du köpa nytt? En 2500k med en liten klock funkar fint.

För att min dator hänger sig konstant om jag kör med OC sedan några dagar tillbaka. Och jag tänkte att detta kanske va en indikation på att processorn börjar bli dålig och det är dags att byta. Men det kanske är smartare att köra på med samma ett tag till. Blir så jäkla köpsugen när man sitter och kollar runt på olika komponenter bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

För att min dator hänger sig konstant om jag kör med OC sedan några dagar tillbaka. Och jag tänkte att detta kanske va en indikation på att processorn börjar bli dålig och det är dags att byta. Men det kanske är smartare att köra på med samma ett tag till. Blir så jäkla köpsugen när man sitter och kollar runt på olika komponenter bara

det händer knappt något på cpu fronten ändå du kan ha kvar din cpu tills den lägger av helt. klocka ner den 1 eller 200 mhz ifall den inte är stabil.

diagram på olika CPU prestanda:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10350?key=0a416d7e...