Köpråd: nytt grafikkort till äldre socket 775 rigg? Eller ny rigg?

Permalänk
Medlem

Köpråd: nytt grafikkort till äldre socket 775 rigg? Eller ny rigg?

Hej!

Skulle behöva lite köpråd. Jag har en äldre rigg vars grafikkort (GTX 275) har börja bete sig konstigt. Spec. på min rigg:

- Socket 775 - ATX nForce 750i SLI (P5N-D) - 2xPCI-E / SATA / HD Audio / LAN - [HV]
- Corsair Power supply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI
- Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB
- Cooler Master CM 690 Black Midi Tower Without PSU, nVIDIA SLI, ATX, mATX. 2x 120 mm Fans, 21 dBA
- INTEL 520 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM
RAM (totalt 8GB):
- Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2 Kit w/2x 2GB XMS2-8500 dimm's, CL5-5-5-15, 1066MHz, E.P.P, DHX
- HYPERX DIMM DDR2 4GB 1066MHZ PC8500 CL5 (2X2GB)
Skärm:
- BenQ 24" 3D LED XL2411Z
OS:
Win 10

Mitt tidigare grafikkort (det som börjar bete sig konstigt, misstänker fel på hårdvara):
Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, HDMI, CUDA, Graphics Plus, 3D Stereo

Jag tänker att jag ska byta ut det och min fråga är kort och gott: vad ska jag ersätta det med? Tänker då riggen är rätt gammal så bör det väl vara något som är rimligt prissatt. Är det värt att investera i denna rigg? Den har ju några år på nacken. Eller ska man kanske titta på att bygga något helt nytt?

Riggen används inte så mycket till spel nuförtiden, den är mest till för allmänt surfande, bild/video redigering.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av the_neck:

Hej!

Skulle behöva lite köpråd. Jag har en äldre rigg vars grafikkort (GTX 275) har börja bete sig konstigt. Spec. på min rigg:

- Socket 775 - ATX nForce 750i SLI (P5N-D) - 2xPCI-E / SATA / HD Audio / LAN - [HV]
- Corsair Power supply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI
- Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB
- Cooler Master CM 690 Black Midi Tower Without PSU, nVIDIA SLI, ATX, mATX. 2x 120 mm Fans, 21 dBA
- INTEL 520 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM
RAM (totalt 8GB):
- Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2 Kit w/2x 2GB XMS2-8500 dimm's, CL5-5-5-15, 1066MHz, E.P.P, DHX
- HYPERX DIMM DDR2 4GB 1066MHZ PC8500 CL5 (2X2GB)
Skärm:
- BenQ 24" 3D LED XL2411Z
OS:
Win 10

Mitt tidigare grafikkort (det som börjar bete sig konstigt, misstänker fel på hårdvara):
Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, HDMI, CUDA, Graphics Plus, 3D Stereo

Jag tänker att jag ska byta ut det och min fråga är kort och gott: vad ska jag ersätta det med? Tänker då riggen är rätt gammal så bör det väl vara något som är rimligt prissatt. Är det värt att investera i denna rigg? Den har ju några år på nacken. Eller ska man kanske titta på att bygga något helt nytt?

Riggen används inte så mycket till spel nuförtiden, den är mest till för allmänt surfande, bild/video redigering.

Tacksam för all hjälp!

Jag hade letat efter ett begagnat grafikkort, borde finnas en hel del 560ti:s för runt 300kr. Finns dock många som tror att sina gamla grafikkort är guldklimpar så förhandla hårt :P.

Ny dator är inget dumt alternativ det heller, men det verkar inte som att du har något större behov av det.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Hejsan the_neck,

Vadfalls? Gammal?
Skämt o sido, fyrkärningar på 775 är inte fy skam.
De är absolut inte det bästa men de duger fortfarande till väldigt mycket.
Vad använder du datorn till?
Om spel, vad för spel?

Min son har ett Asus P5Q-E, en Q9650 (stock) ett 7970 och kör Win7 64bit. Han kör PvZ GW, CSGO, LoL, SC2 utan problem. ARK ligger lite i underkant, men han låter inte mig få undersöka om det är CPU eller GPU som flaskar.

Min första reaktion var att du har mindre än 1GB minne i ditt grafikkort.
Jag tror att det är den största orsaken till varför du kan tycka att din dator är långsam.

Två tips:
1) Börja kolla runt efter ett modernare grafikkort. Det bör ha minst 3GB VRAM. Jag gillar AMD, mycket på grund av att de underhåller drivrutinerna till sina grafikkort mycket länge. Samt, det verkar som att AMDs kort kommer att få en markant boost när man går över till Dx12 (http://www.sweclockers.com/test/21779-directx-12-med-ashes-of...)
Konkret förslag: 7970Ghz/280X, de ligger på 1200-2000 på Tradera. Fokusera på de du kan åka till och ta en titt på kortet innan du börjar buda

2) Undersök möjligheten för dig att överklocka. Om du har en bra kylare bör du kunna klocka upp din CPU en hel del och på så sätt få bättre prestanda helt gratis!
Konkret förslag: Cooler Master Hyper 212 Evo och studera SweClockers http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

3) Rörande byta ut moderkort, CPU, RAM: AMD kommer att släppa en helt ny generation CPUer till hösten. Detta kommer att vara positivt för oss konsumenter då AMD återigen (antagligen) kommer att börja konkurera med Intel. Så om det inte är absolut nödvändigt att köpa nytt nu, är det bättre att vänta till ett par månader efter det att AMD släppt Zen.

Permalänk
Medlem

@Albinfiskare:

Tja!

Tack för input. Någon specifik 560 ti jag ska leta efter? Är mer inne på att köpa ett nytt, mest pga tidsbrist. Men också för att jag gärna vill ha garanti.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan the_neck,

Vadfalls? Gammal?
Skämt o sido, fyrkärningar på 775 är inte fy skam.
De är absolut inte det bästa men de duger fortfarande till väldigt mycket.
Vad använder du datorn till?
Om spel, vad för spel?

Min son har ett Asus P5Q-E, en Q9650 (stock) ett 7970 och kör Win7 64bit. Han kör PvZ GW, CSGO, LoL, SC2 utan problem. ARK ligger lite i underkant, men han låter inte mig få undersöka om det är CPU eller GPU som flaskar.

Min första reaktion var att du har mindre än 1GB minne i ditt grafikkort.
Jag tror att det är den största orsaken till varför du kan tycka att din dator är långsam.

Två tips:
1) Börja kolla runt efter ett modernare grafikkort. Det bör ha minst 3GB VRAM. Jag gillar AMD, mycket på grund av att de underhåller drivrutinerna till sina grafikkort mycket länge. Samt, det verkar som att AMDs kort kommer att få en markant boost när man går över till Dx12 (http://www.sweclockers.com/test/21779-directx-12-med-ashes-of...)
Konkret förslag: 7970Ghz/280X, de ligger på 1200-2000 på Tradera. Fokusera på de du kan åka till och ta en titt på kortet innan du börjar buda

2) Undersök möjligheten för dig att överklocka. Om du har en bra kylare bör du kunna klocka upp din CPU en hel del och på så sätt få bättre prestanda helt gratis!
Konkret förslag: Cooler Master Hyper 212 Evo och studera SweClockers http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

3) Rörande byta ut moderkort, CPU, RAM: AMD kommer att släppa en helt ny generation CPUer till hösten. Detta kommer att vara positivt för oss konsumenter då AMD återigen (antagligen) kommer att börja konkurera med Intel. Så om det inte är absolut nödvändigt att köpa nytt nu, är det bättre att vänta till ett par månader efter det att AMD släppt Zen.

Tja Thomas!

Nej då! Inte så gammal! Kanska förtjust i den burken, har varit med mig länge, så jag kan tänka mig att investera mer i den givet att det finns förutsättningar och det låter som det finns det.

Den har blivit lite av en allmän familjedator. Den används till surfande, bild/video redigering och tidigare använde jag den till mitt CS spelande. Men tyvärr blir det rätt lite spelande nuförtiden överhuvudtaget och hinner jag spela så blir det på PS4:an.

Kan väl säga att det började strula när jag gick från Win 7 till Win 10. Men jag tror likväl att det är något fel på HW. För den var lite konstig på Win 7 också.

Tack för alla tips!

- Jag är lite mer inne på att köpa ett nytt kort, mest pga tidsbrist men också för att jag gärna vill ha garanti. Är det något specifikt 280X kort du rekommenderar?
- Har faktiskt den kylaren (http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/hyper-212-...) men jag ska definitivt klocka upp den.
- Ok, men jag tror jag kör på att uppgradera så länge. Men det kanske är dags att överväga att köpa nytt i år ändå.

Mvh

Permalänk
Medlem

@the_neck:

Ny rigg är att rekommendera, kommer bli ett riktigt bra lyft för dig vad du än köper om du köper nytt.
Köper du en ny kraftig GPU så kommer din CPU att flaska istället, I ditt fall så hade jag sparat pengar och köpt allt nytt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hej igen the_neck,

Skrivet av the_neck:

Tja Thomas!

Nej då! Inte så gammal! Kanska förtjust i den burken, har varit med mig länge, så jag kan tänka mig att investera mer i den givet att det finns förutsättningar och det låter som det finns det.

Den har blivit lite av en allmän familjedator. Den används till surfande, bild/video redigering och tidigare använde jag den till mitt CS spelande. Men tyvärr blir det rätt lite spelande nuförtiden överhuvudtaget och hinner jag spela så blir det på PS4:an.

Kan väl säga att det började strula när jag gick från Win 7 till Win 10. Men jag tror likväl att det är något fel på HW. För den var lite konstig på Win 7 också.

Tack för alla tips!

- Jag är lite mer inne på att köpa ett nytt kort, mest pga tidsbrist men också för att jag gärna vill ha garanti. Är det något specifikt 280X kort du rekommenderar?
- Har faktiskt den kylaren (http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/hyper-212-...) men jag ska definitivt klocka upp den.
- Ok, men jag tror jag kör på att uppgradera så länge. Men det kanske är dags att överväga att köpa nytt i år ändå.

Mvh

Om du vill köpa nytt tycker jag att du skall köpa ett kort enligt din budget.
Sedan när du byter resten (MB/CPU/RAM) flyttar du med grafikkortet.

När det gäller grafikkortstillverkare är det mycket personliga preferenser som gäller.
Jag köper till exempel nästan bara moderkort från Asus. Men litar inte på deras grafikkort för AMD GPUer då ett sådant köp bara har krånglat. För Nvidia GPU kan jag inte uttala mig men vet att Asus DCII-kylare är framtagen för Nvidia GPUer, eller åtminstonde var tidigare. Min nuvarande kort 390X är från Sapphire och det är min uppfattning att Sapphire kyler AMD GPUer effektivt.

Permalänk
Skrivet av the_neck:

@Albinfiskare:

Tja!

Tack för input. Någon specifik 560 ti jag ska leta efter? Är mer inne på att köpa ett nytt, mest pga tidsbrist. Men också för att jag gärna vill ha garanti.

Kvittar nog. Ej referenskylning är att föredra. Typ asus dc2. Om du vill köpa nytt grafikkort hade jag köpt ett helt nytt system och sålt det gamla.

Om du köper nytt grafikkort i 1000-2000klassen så lägger du typ 50% mer pengar per prestanda jmf med beg.kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@the_neck:

Ny rigg är att rekommendera, kommer bli ett riktigt bra lyft för dig vad du än köper om du köper nytt.
Köper du en ny kraftig GPU så kommer din CPU att flaska istället, I ditt fall så hade jag sparat pengar och köpt allt nytt.

Humm...Jag ser din poäng, som man säger på svengelska

Men då står jag inför ännu svårare beslut...plocka ihop en ny rigg. Har du några bra förslag? Måste hålla mig inom 7000 tsek.

Btw: det går i mot mina principer att köpa Off-the-shelf. Men det kanske känns som en självklarhet om man är på detta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_neck:

Humm...Jag ser din poäng, som man säger på svengelska

Men då står jag inför ännu svårare beslut...plocka ihop en ny rigg. Har du några bra förslag? Måste hålla mig inom 7000 tsek.

Btw: det går i mot mina principer att köpa Off-the-shelf. Men det kanske känns som en självklarhet om man är på detta forum.

4 090kr
Intel Core i5-4690K
GIGABYTE GA-Z97X-GAMING 3
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz
ESD-armband

https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...
Är ruskigt prisvärt nu, väljer du sen en GPU som inte drar för mycket ström så kan du behålla ditt gamla nätaggregat

Sen kan du nog få en slant för dina gamla delar om du säljer det på marknaden, alltid folk som vill ha äldre delar till HTPC och kontorsdatorer mm.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd:

Ja det där var intressant! Har du några förslag på GPU?

Frågan är om man behåller gamla chassit...Kanske bättre att satsa på ett nytt där med.

Permalänk
Medlem

Hur var det med den där förbaskade Windows licensen är bunden till MOBO eller hur var det där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_neck:

Hur var det med den där förbaskade Windows licensen är bunden till MOBO eller hur var det där?

OEM licenser är det ja, tryck windows tangeten och Pause/break så står det.
Funkar inte det så hittar du det @ Kontrollpanelen\System och säkerhet\System

Om du inte måste byta chassi så kan du ju alltid lägga dom extra pengarna mot en fetare GPU istället om det är en sträng budget.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Lite tveksam till den då den dock då den är moddad...inte helt lätt att titta på den IRL med tanke på det geografiska avståndet så jag får nog avstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

OEM licenser är det ja, tryck windows tangeten och Pause/break så står det.
Funkar inte det så hittar du det @ Kontrollpanelen\System och säkerhet\System

Om du inte måste byta chassi så kan du ju alltid lägga dom extra pengarna mot en fetare GPU istället om det är en sträng budget.

Vad tror du om GPU?
Om man skulle byta chassi, skulle gärna ha något mindre och tystare, några tips där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen the_neck,

Jag misstänker att du kanske inte kan flytta Win-licensen.
Ert användande av datorn verkar inte vara så krävande.
Alltså finns det inget direkt behov att göra större (och dyrare) ingrepp.

Leta reda på ett grafikkort som passar din budget.
Det bör inte vara för gammal arkitektur.
Jag föreslår ett begagnat 280X/7970Ghz, helst från Sapphire. Dessa har 3GB VRAM och GCN-arkitektur vilket innebär att de får en bra boost i Dx12. Ditt nätagg skall klara av deras effektförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hej igen the_neck,

Jag misstänker att du kanske inte kan flytta Win-licensen.
Ert användande av datorn verkar inte vara så krävande.
Alltså finns det inget direkt behov att göra större (och dyrare) ingrepp.

Leta reda på ett grafikkort som passar din budget.
Det bör inte vara för gammal arkitektur.
Jag föreslår ett begagnat 280X/7970Ghz, helst från Sapphire. Dessa har 3GB VRAM och GCN-arkitektur vilket innebär att de får en bra boost i Dx12. Ditt nätagg skall klara av deras effektförbrukning.

Tja, vad tror du om denna:

http://www.blocket.se/stockholm/Begagnad_Sapphire_Vapor_X_R9_...

Det borde väl funka med MOBO + nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_neck:

Vad tror du om GPU?
Om man skulle byta chassi, skulle gärna ha något mindre och tystare, några tips där?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt går efter vilket budget du kan tänka dig.
Fractal design r4 / r5 / S är ljud isolerade och extremt populära för vanliga ATX moderkort.

Sen tror jag ett 960 eller begagnat 970 skulle passa dig så kan du behålla ditt nätaggregat med.
GPU är det dyraste att inhandla man ofta en deal-breaker om man snålar in

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Jag faller tillbaka till grundfrågan om nytt grafikkort till 775-riggen.

Jag köpte själv ett nytt graffa till sonen nyligen med bra resultat.
Det blev ett nytt gtx960 för 2000sek.

Han har en Q6600 som kör 2.4GHz default, 6GB ram och Windows 10.

Med Star Wars Battlefront och 2.4GHz så låg GPU-lasten på typ 50%.
Överklockat till 3.2GHz så ökade lasten till runt 80% med vissa peakar nära 90%.

Slutstats, med en överklockad Q9550 bör du kunna maxa ett gtx960 i din gamla rigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrPfeifer:

Jag faller tillbaka till grundfrågan om nytt grafikkort till 775-riggen.

Jag köpte själv ett nytt graffa till sonen nyligen med bra resultat.
Det blev ett nytt gtx960 för 2000sek.

Han har en Q6600 som kör 2.4GHz default, 6GB ram och Windows 10.

Med Star Wars Battlefront och 2.4GHz så låg GPU-lasten på typ 50%.
Överklockat till 3.2GHz så ökade lasten till runt 80% med vissa peakar nära 90%.

Slutstats, med en överklockad Q9550 bör du kunna maxa ett gtx960 i din gamla rigg.

Varför köpa ett nytt GTX960 när du kan få ett betydligt snabbare 7970/280X för halva pengen?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrPfeifer:

Jag faller tillbaka till grundfrågan om nytt grafikkort till 775-riggen.

Jag köpte själv ett nytt graffa till sonen nyligen med bra resultat.
Det blev ett nytt gtx960 för 2000sek.

Han har en Q6600 som kör 2.4GHz default, 6GB ram och Windows 10.

Med Star Wars Battlefront och 2.4GHz så låg GPU-lasten på typ 50%.
Överklockat till 3.2GHz så ökade lasten till runt 80% med vissa peakar nära 90%.

Slutstats, med en överklockad Q9550 bör du kunna maxa ett gtx960 i din gamla rigg.

Jag överväger fortfarande hur jag ska gör. Men i så fall vilket 960 köpte du?

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Varför köpa ett nytt GTX960 när du kan få ett betydligt snabbare 7970/280X för halva pengen?

Jag upplevde begg-marknaden som alldeles för överprissatt.
Men man kanske skall kolla på fler ställen än bara blocket.

Skrivet av the_neck:

Jag överväger fortfarande hur jag ska gör. Men i så fall vilket 960 köpte du?

EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Kylningen är verkligen så tyst som det påstås, om inte tystare!
Den funkar perfekt och fläkten är aldrig igång i Windows.

Edit: 4GB kanske är lite overkill så det går kanske att hitta gtx960 2GB för någon hundring billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrPfeifer:

Jag upplevde begg-marknaden som alldeles för överprissatt.
Men man kanske skall kolla på fler ställen än bara blocket.

EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Kylningen är verkligen så tyst som det påstås, om inte tystare!
Den funkar perfekt och fläkten är aldrig igång i Windows.

Brukar komma ut kort rätt ofta, men varje dag finns det inte såklart

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_neck:

Tja, vad tror du om denna:

http://www.blocket.se/stockholm/Begagnad_Sapphire_Vapor_X_R9_...

Det borde väl funka med MOBO + nätagg?

Priset är bra.
Ett mycket bra kort till ett mycket bra pris!
Gillar inte riktigt:
- Att kortet ligger på golvet?
- Exakt vad menar säljaren med "rätt bra"?
Om möjligt, försök hälsa på säljaren så du kan se hur han sköter sin dator etc, samt att du kan få se att kortet funkar.

800:- för ett begagnat 280X från Sapphire är ett kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Priset är bra.
Ett mycket bra kort till ett mycket bra pris!
Gillar inte riktigt:
- Att kortet ligger på golvet?
- Exakt vad menar säljaren med "rätt bra"?
Om möjligt, försök hälsa på säljaren så du kan se hur han sköter sin dator etc, samt att du kan få se att kortet funkar.

800:- för ett begagnat 280X från Sapphire är ett kap.

Tror faktiskt det ligger på ett bord, ser ut så om man tittar på bakgrunden. Men det klart det är lite risk med att köpa beg. Men jag tänker att man nästa får ta med sig riggen och plugga in det om man ska vara säker på att det funkar.

Se om han hör av sig. Annars får det bli ett 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_neck:

Tror faktiskt det ligger på ett bord, ser ut så om man tittar på bakgrunden. Men det klart det är lite risk med att köpa beg. Men jag tänker att man nästa får ta med sig riggen och plugga in det om man ska vara säker på att det funkar.

Se om han hör av sig. Annars får det bli ett 960.

Låter som en bra plan!
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vilket kort ska jag köpa?

Så nissen från blocket svara inte och jag måste fixa ett nytt grafikkort nu i helgen. Jag har två alternativ som jag överväger. Så frågan är vilket av dessa två ska jag satsa på:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Eller

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Mitt nätaggregat är på 650w. Och jag prioriterar att det ska vara tyst.

Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_neck:

Så nissen från blocket svara inte och jag måste fixa ett nytt grafikkort nu i helgen. Jag har två alternativ som jag överväger. Så frågan är vilket av dessa två ska jag satsa på:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Eller

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Mitt nätaggregat är på 650w. Och jag prioriterar att det ska vara tyst.

Tankar?

Om valet ligger på de två hade jag valt 380:t

Ännu hellre skulle jag valt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266044
MSIs 280X har testats av SweClockers:
http://www.sweclockers.com/test/17729-radeon-r9-280x-fran-asu...
Fick "Bra Produkt"

Permalänk
Hjälpsam

@ThomasLidstrom:

Håller med dig i mycket men själv skulle jag valt 380 före 280x.

+ 4 GB mer minne gentemot 3GB.
+ Nyare GCN (GPU arkitektur).
+ Stöd för Freesync.
+ Minneskompression.
+ Strömsnålare.
- 256 bitas buss gentemot 384 bitar.
- Ofta något långsammare.

obs Gäller 380 med 4GB minne, varianten med 2GB skall man som bekant undvika.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |