Raspberry Pi 3 lanseras den 29 februari

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 3 lanseras den 29 februari

Med dryga ett år på nacken är det dags för Raspberry Pi 2 Model B att göra väg för en uppföljare, som SweClockers nu kan avslöja släpps den 29 februari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas på minst 2 GB RAM!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Roligt!

Blir en sån här till 3D Skrivaren tror jag.

Vad tror ni livstiden är på en sån här? Klarar den ett par tusen timmar?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

Gigabit Ethernet?!

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Hade verkligen gillat om dom hade alla anslutningar på samma sida av kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Vad tror ni livstiden är på en sån här? Klarar den ett par tusen timmar?

Ledigt. 24/7 ett år är nästan 9000 timmar (8760), och jag har nog haft min igång längre än så sammanlagt.

Permalänk
Medlem

Min önskelista:

1. Gigabit ethernet.
2. USB 3
3. x265 decoding.
4. Lite mera oomph rent allmänt.

That's it!

Permalänk
Medlem

Intressant, skumt dock att bara Sweclockers vet om det här ryktet än.

Antar 29:e februari blir passande på deras 4årsdag och innan födelsedagsfesten.

https://www.raspberrypi.org/blog/come-to-our-fourth-birthday-...

Permalänk

Blir ett köp helt klart!

Permalänk
Medlem

Det blir ganska saftigt pris i slutändan när man köpt allt som behövs (nätdel, chassi, minneskort o.s.v.) så det där med 25$ computer som det var sagt från början blev väl lite sisådär. Men visst blev det en stor succe'!

Hur har det gått med den där mini-varianten som skulle kosta 5$? finns den att köpa för en femtilapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Roligt!

Blir en sån här till 3D Skrivaren tror jag.

Vad tror ni livstiden är på en sån här? Klarar den ett par tusen timmar?

Jag har haft min raspberry pi I model B körande 24/7 i 3 år, aldrig haft något problem. Jag har start om den kanske 10 gånger under den tiden pga flytt av raspberryn men inte mycket mer än så.

Permalänk
Medlem

Specs?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aene:

Intressant, skumt dock att bara Sweclockers vet om det här ryktet än.

Antar 29:e februari blir passande på deras 4årsdag och innan födelsedagsfesten.

https://www.raspberrypi.org/blog/come-to-our-fourth-birthday-...

Första gången de skrev om det var ju källan en återförsäljare så jag gissar på att det är Webhallen som skvallrat. Men det är bara en vild gissning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det blir ganska saftigt pris i slutändan när man köpt allt som behövs (nätdel, chassi, minneskort o.s.v.) så det där med 25$ computer som det var sagt från början blev väl lite sisådär. Men visst blev det en stor succe'!

Hur har det gått med den där mini-varianten som skulle kosta 5$? finns den att köpa för en femtilapp?

Pi Zero kostar £4,25 på thepihut.com, men är inte längre i lager. De fick in en skapligt stor batch igår, och när jag kikade imorse så fanns de fortfarande i stock, men nu är de slutsålda igen. Säljer som smör...Själv lyckades jag plocka hem en vid lanseringen och den kör nu Pi-Hole

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Står i artikeln

Citat:

Några specifikationer är däremot ännu inte kända...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Fasen, jag som tänkte: 2 Raspberrys den här månaden får räcka.
Det lär ju skita sig.

Hoppas på wifi, ett jäkla meck att få till ett kort som inte stöds.
Kanske SATA-anslutning och stöd för live-USB?
USB-3?

Blir den vassare än 2:an kommer jag att uppgradera min Kodi/OpenElec.

Permalänk
Medlem

dubbla intel nics hade varit kul

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Intressant, skumt dock att bara Sweclockers vet om det här ryktet än.

Antar 29:e februari blir passande på deras 4årsdag och innan födelsedagsfesten.

https://www.raspberrypi.org/blog/come-to-our-fourth-birthday-...

Det är inte ett rykte och det är inte bara swec som känner till det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas att NIC:en inte hänger på USB-bussen som tidigare och att GPUn är uppdaterad, fast egentligen bryr jag mig inte så mycket. Raspberry Pi må vara mest känd, men ärligt talat så finns det flera alternativ som är väldigt mycket bättre och intressantare och inte så värst mycket dyrare heller.

Permalänk
Medlem

hoppas på minst 1080p/30fps med x265

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Raspberry Pi må vara mest känd, men ärligt talat så finns det flera alternativ som är väldigt mycket bättre och intressantare och inte så värst mycket dyrare heller.

Jag har varit intresserad av en sån dator men inte vetat vad som är bra. Några rekommendationer eller pointers?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Står i artikeln

Var väl mer kanske menat att jag vill veta specs till denna produkt. Såg ju i artikeln att det ännu inte är känt.
If you know what i mean?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Första gången de skrev om det var ju källan en återförsäljare så jag gissar på att det är Webhallen som skvallrat. Men det är bara en vild gissning.

Skrivet av Ninjaflipp:

Det är inte ett rykte och det är inte bara swec som känner till det

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt, men det verkar väldigt tyst från andra som inte hänvisar hit som källa... Men man får väl se om 4 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det blir ganska saftigt pris i slutändan när man köpt allt som behövs (nätdel, chassi, minneskort o.s.v.) så det där med 25$ computer som det var sagt från början blev väl lite sisådär. Men visst blev det en stor succe'!

Fast det beror ju faktiskt på hur man räknar. De flesta har både gamla mobilladdare och minneskort liggande som kan användas till RP, och beroende på vad man använder den till så kanske man inte ens behöver ett chassi.

Men visst, tänker du använda den som en fullfjädrad dator och köper nytt minneskort, strömsladd, tangentbord, mus och skärm så blir det ju några tusen.

Permalänk
Medlem

Skulle nog mer kalla det för nu på måndag! Nästa måndag låter som man pratar om 7:e mars.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är inte ett rykte och det är inte bara swec som känner till det

Skickades från m.sweclockers.com

Det gav det ju inte direkt mer substans. Jag hittar inga andra siter som nämner något om RPi 3 utan att hänvisa till Sweclockers. Därmed inte sagt att den inte kommer, men det finns väldigt få belägg för det. Ett "tro mig, det stämmer" är inte direkt ett övertygande argument heller.

Vi får väl se om det stämmer när vi kommer till den 29:e.

Permalänk
Datavetare

Skulle inte vara fel om man bytte ut SD-kort läsaren till en variant som faktiskt fungerar med majoriteten av alla SD-kort där ut. Och innan någon säger "det har aldrig strulat för mig!", googla "SD-card corruption rpi" alt. läs lite i de mängder med trådar likt denna. Att rootfs på SD-kort ofta går sönder är ett problem för väldigt många.

Själv har jag kommit på en workaround, bootar endast från SD-kortet men lägger rootfs på en USB-sticka. Min RPi som används som enkel hemmaserver har just nu en uptime på 145 dagar, så rent generellt är RPi ett väldigt stabilt system.

Måste också vara RPi som felet ligger i, har skaffat ett Intel Galileo gen 2 kort och använder där ett SD-kort (16 GB Sandisk) där rootfs blivit korrupt både i RPi och även i Banana Pi. I Galileo har detta SD-kort nu snurrat problemfritt som rootfs längre än vad det någonsin överlevt i vare sig BPi/RPi.

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Konsolgrävare

https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/comments/47imlu/raspber...

Haha reddit har svårt att tro på detta

Ska garanterat köpa denna vid release!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Jag har varit intresserad av en sån dator men inte vetat vad som är bra. Några rekommendationer eller pointers?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte mins fel så var den ursprungliga tanken med Raspberry Pi att få folk intresserade av programmering och Pi:n skulle vara så billig att alla skulle har råd. Problemet är bara att det i princip krävs en PC/Mac för att programmera och kompilera koden för att sedan ladda ner det på sin Raspberry. Dessutom är inte ARM arkitekturen och Linux det lättaste att börja med om man vill lära sig programmera. Då är Arduino eller AVR mycket lättare att komma igång med.

Raspberry Pi kan däremot vara bra om man vill slänga ihop ett lite mer komplext hemmabygge som t.ex. en webbserver, övervakning av sensorer och liknande. Den går även att använda som mediaspelare med Kodie/XBMC/Plex, men det fungerar sådär skulle jag påstå. Då finns det som sagt andra kort som är bättre lämpade och som har bättre grafikprestanda, H265 support, snabbare nätverk och SATA-kontroller. Finns även kort med FPGA och DSP om vill göra riktigt avancerade saker. Problemet är som alltid att porta koden till en annan plattform, vilket sällan är helt enkelt. Skulle gissa att mer än 99% av alla som köper en Pi kommer ladda ner färdig kod, boota upp sin Pi för att testa en stund, sedan kommer den hamna i en låda och aldrig mer användas.

Här finns en länkt med några intressanta alternativ till Raspberry Pi.
http://beebom.com/2015/09/raspberry-pi-and-pi-2-alternatives

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Undain:

Jag har varit intresserad av en sån dator men inte vetat vad som är bra. Några rekommendationer eller pointers?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väldigt mycket på vad du vill göra. Som enkel hemmaserver har Banana Pi en fördel i Gigabit Ethernet samt SATA-stöd, vill man bygga lite saker som ska hängas på I/O-pinnarna skulle jag säga att Arduino är enklare, billigare och generellt set mer lämpad till sådana uppgifter (Arduino + Wifi går att få för ~250 kr, prefekt för hemmaautomation). Sedan har Arduino analoga ingångar, finns också modeller där I/O-pinnarna kör/tål 5V vilket öppnar upp för långt fler enheter utan extra komponenter (har själv fixat 3.3/5V brygga till RPi/BPi men det kostar ju lite och är en extra sak som kan gå sönder/strula).

Har aldrig själv använt den här typen av system som HTPC (tycker det finns bättre alternativ även om de är klart dyrare), men är man ute efter den här typen av system som HTPC verkar RPi vara den enhet med enklast/bäst stöd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer