Permalänk
Medlem

Vattenkyld PSU

Jag vill veta lite om vattenkylda nätagg tex. Silentmaxx Watercooled 500W det måste finnas någon som testat detta eller något liknande, tips om dessa eller liknande önskas och även var jag kan köpa ett beg eller nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prett:

Jag vill veta lite om vattenkylda nätagg tex. Silentmaxx Watercooled 500W det måste finnas någon som testat detta eller något liknande, tips om dessa eller liknande önskas och även var jag kan köpa ett beg eller nytt

Varför vill du ha ett vattenkylt nätagg?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Varför vill du ha ett vattenkylt nätagg?

samma anledning folk köper vattenblock till RAM, it looks cewl.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Nätaggregat och vatten låter inte som en bra kombination om du frågar mig, särskilt då nätagg hanterar starkström (230 V in) och strömförsörjer hela systemet, så vore inge kul om det skulle börja läcka och kortslutas. Jag hade hållit mig till ett luftkyld agg.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Pamudas:

Tja varför inte när man vill höra tystnaden så är det bara PSUn kvar som låter lite varför inte utnyttja systemet till max? Men jag vet inte om det finns så många olika och vill inte köpa grisen i säcken heller.

Permalänk
Medlem

@Xeraton:

Ja nu är det nog inte så troligt att det skulle börja läcka samtidigt så kan det ju lika gärna börja läcka på något annat vattenblock eller slang inne i datorn så det är jag inte oroad över, man kan ju hoppas att inte det läcker vatten i diskmaskinen eller tvättmaskinen med mm mm då de är gjorda för just detta så är jag inte orolig för det jag vill veta hur de presterar och om det är bra nätdelar av någon som faktiskt har använt ett sådant eller liknande IRL.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prett:

@Pamudas:

Tja varför inte när man vill höra tystnaden så är det bara PSUn kvar som låter lite varför inte utnyttja systemet till max? Men jag vet inte om det finns så många olika och vill inte köpa grisen i säcken heller.

Köp ett luftkylt agg med bra kvalitet som har Eco-mode på fläkten istället? Det är ju inget som är gjort för att gå sönder men det är ett välkänt faktum att det gör saker ändå förr eller senare. Jag hade varit konstant orolig om mitt nätagg var vattenkylt, det är verkligen inte värt det.

Permalänk
Medlem

Så ni är inte oroliga för vattenkylda cpuer osv... som alla förespråkar...

Vad är det som skulle vara så fel att kyla allt med vatten? har man ändå vattenkylt med x antal block till brygga gpu cpu minne diskar etc varför är det då så korkat att kyla den sista surrande delen i datorn med vatten med???

Då jag vill ha mina system tysta svala och effektiva så fattar jag inte oron över att kyla psu med vatten, om man tänker på att vilket vattenblock som helst skulle kunna ge sig eller en slang som spricker och sprutar in vatten i psu då spelar det nog ingen roll om psun också är vattenkyld men det är klart man ska kanske inte använda diskmaskin eller tvättmaskin heller och speciellt inte en trefas maskin med vatten...

Jag tycker bara att ni inte tänkte innan ni svarade förutom Commander som uppenbarligen fattade frågan...

Som är fortfarande om någon har erfarenheten av dessa PSUer som är vattenkylda...

Vänligt men bestämt Prett

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prett:

Vad är det som skulle vara så fel att kyla allt med vatten? har man ändå vattenkylt med x antal block till brygga gpu cpu minne diskar etc varför är det då så korkat att kyla den sista surrande delen i datorn med vatten med???

Då jag vill ha mina system tysta svala och effektiva så fattar jag inte oron över att kyla psu med vatten, om man tänker på att vilket vattenblock som helst skulle kunna ge sig eller en slang som spricker och sprutar in vatten i psu då spelar det nog ingen roll om psun också är vattenkyld men det är klart man ska kanske inte använda diskmaskin eller tvättmaskin heller och speciellt inte en trefas maskin med vatten...

Jag tycker bara att ni inte tänkte innan ni svarade förutom Commander som uppenbarligen fattade frågan...

Som är fortfarande om någon har erfarenheten av dessa PSUer som är vattenkylda...

Med andra ord så fick du fel svar, dvs svar du inte gillade. Varför skulle man behöva vattenkyla en PSU? Du hade inte behövt vattenkyla en CPU om du inte överklockade eller vill ha mer prestanda ur den. En PSU kan du inte pressa på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Jadu, blir ju riktigt roligt om den läcker...

Skrivet av Prett:

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prett:

Skulle tro att det är vettigare och köpa ett så kraftigt nätagg som stänger av fläkten under typ 20% belastning.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av Prett:

Problemet ligger i närhet och extrema mängder med lagrad energi. Dagens nätagg använder sig av gigantiska kondensatorer som på primärsidan inte sällan ligger på ett par hundra mF, vilket gör att en sån kondensator lagrar lika mycket energi som ett mellanstort litiumbatteri, men med möjlighet till nästan momentan urladdning och en potential på flera hundra volt. Får du det genom kroppen är du kokt och stekt, bokstavligt talat.

Varför detta blir så livsfarligt är för att dina säkringar och din jordfelsbrytare kommer inte känna av kortslutningen alls i och med att energin är lagrad. Därför har vi skydd i nätagg och moderkort som bryter strömmen såfort det blir kortis. Sedan varför detta skulle vara farligare än moderkort och grafikkort är just för att spänningen är på 230v istället för 12/5/3,3v. Kroppen har såpass hög resistans att allt upp till omkring 30v går knappt att känna av, men mycket mer än så så blir strömmen så massiv att du inte har en chans.

Visst, om tillverkaren gör ett nätagg med vattenblock och väljer att stå för garanti så är väl det en sak. Minns bara att du inte har så stor nytta av en garanti när du är död.

Framförallt är det helt oacceptabelt att gå omkring och hävda att nätagg inte skulle vara farligare att hantera än sekundärkomponenter.

edit: Kollade precis på ett gammalt agg jag har(Corsair HX750). Min stora kondensator ligger på 330mFarads vid 400v. Det ger en lagrad energi på runt 8500J. Låt oss låtsas att den bara kommer upp i halva kapaciteten när den laddas till 230v. Då har du 4250J vilket motsvarar 4250W om du laddar ut den under en sekund. En kortis av denna kondensator skulle dock gå bra mycket snabbare än så. Vid en total kortis kommer det initialt flöda 4250W/230V=18,5A, och om du kortsluter en vanlig torr person mellan höger och vänster hand ligger på 1-100kOhm. I=U/R ger oss 230v / 1000Ohm = 0,23A.

0,23 Ampere låter inte så mycket, men det är verkligen katastrofalt mycket. För att störa och få hjärtat att stanna krävs det inte mer än 10-20mA(0,01-0,02A), och allt över 100mA är rakt av dödligt. Föreställ dig då om du har svettiga/blöta händer och din resistans sjunker till 1/100 mot vad du hade torrt...

Snälla var försiktiga med nätdelar

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

@Deathdancer:

Långt svar med expertis.... men vad tror du händer om en slang går sönder inuti datorn och sprutar in vatten i en vanlig psu?

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett:

Hejsan om du läser hela storyn eller frågan från början så fattar du detta !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prett:

@Deathdancer:

Långt svar med expertis.... men vad tror du händer om en slang går sönder inuti datorn och sprutar in vatten i en vanlig psu?

Jag skulle vilja veta hur du har sönder en slang i ett vattenkylningsystem. Det är o-ringar som går sönder i tex 90/45 graders vinklar (EK jag tittar på dig!) som läcker alt lösa anslutningar som ger dålig o-rings kontakt. Personligen har jag vattenkylt sedan Athlon 64 tiden och jag har aldrig haft problem med läckage.

OT Vattenkyla en nätdel är totalt meninglöst, samma gäller även ram minnen. CPU/GPU/Mosfets på moderkortet är det som skall kylas!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prett:

@Deathdancer:

Ingenting för moderna PSU's är vända neråt så vattnet kommer inte in i nätagget uppifrån och i de flesta dyrare chassin finns det speciella nivåer/lådor/avgränsningar för PSU för att undvika läckage vid vattenkylning

Förövrigt.. försöker du bara vara dryg eller är du verkligen seriös? känns som en trolltråd på hög nivå.. om du nu tvunget vill ha ett LJUDLÖST nätagg köp ett passivt kylt eller ett nätagg på låt oss säga 1000w med en fläkt som aktiveras vid 50-60% belastning som "eco-mode"

i min dator t.ex. har jag aldrig hört mitt nätagg vid vanligt användande och senast fläkten snurrade på nätagget var när jag körde SLI så jag kom över den passiva smärtgränsen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roaster:

Jadu, blir ju riktigt roligt om den läcker...

Blocket lär ju inte spricka och spruta vatten på insidan av agget. Läcker det, så läcker det utanför agget och det blir lika tråkigt som någon annan läcka i en loop.

Deepcool har kanske något spännande på gång. Men inget som går att köpa idag vad jag vet. Skulle vara skitfränt att få på ett sånt block på agget
https://youtu.be/DBadGM3AGSY?t=19

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Öppna psu, ta bort fläkten, jäkligt tyst!
Hoppas sen på att allt håller...

Permalänk
Medlem

Jag kan också tillägga att det kunde varit intressant med ett vattenkylt nätagg, men av andra orsaker.
Jag går och försöker bygga ett så litet chassi som möjligt för att kunna ha en prestandadator, men något som sätter stopp är storlekarna på nätagg. hade de gått att vattenkyla skulle de varit möjligt att göra dem betydligt mindre.

Och nej en powerbrick är helt uteslutet
det minsta chassit jag sett någon göra med vattenkylning och högprestandakomponenter är på 3 liter och en stor powerbrick utanför.
Om vi ska köra med ett nätagg, typ sfx agg är det svårt att komma under 6-7 liter.

Så alla orsaker till vattenkylda nätagg är inte att man tycker det är coolt, utan kan vara utrymmesbrist också

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

@Storage Jar:

ÄNTLIGEN en som fattat galoppen tack för länken... Kan bli kul detta

Permalänk
Medlem

@Xiqt:

Kan meddela att det funkade inte! men jag skulle ju kunna lägga den i badkaret eller? då blir den ju kyld.....

Ps vill du pröva badkaret?