Permalänk
Medlem

Iänkar från Inet

obs moderator får flytta/radera tråden om den inte passar under köpråd

De flesta personer som söker köpråd har en oftast en budget som bör följas av alla som vill ge råd. Jag antar att den som vill ha råd vill ha så bra komponenter som möjligt för sina pengar. Inet/Dustin/Cdon/Proshop/Webhallen/Netonnet/Komplett mfl. är alla mycket bra återförsäljer tycker jag. 90% av alla länkade tips jag ser är ifrån inet, faktum är att inet är inte billigast, alltså inte bästa rådet enligt mig. På prisjakt har man möjligheten att länka listor ifrån och där får man oftast bästa priset (undantag för kuponger) och garanterat största utbudet samt att det är enkelt att använda.

Nu förstår jag också att vissa personer kanske villiga att betala 10-20% mer för att få handla allt ifrån samma butik och detta borde nämnas av personen som söker råd. Inet/Webhallen/Netonnet/Dustin/Komplett har alla möjlighet att göra samlade varukorgar/listor för köpråd. Måste TS köpa från samma butik kan man snabbt jämföra om det blir billigare att skapa en lista ifrån t.ex. Netonnet istället för Inet eller åtminstånde påpeka om man är för lat att det kan bli billigare på annan butik.

Jag har förstått att folk har på Sweclockers älskar Inet och deras kundvagnar för det är en snygg och användarvänlig sida. Tolka mig inte fel gillar också Inet skarpt fast jag och säkert många fler konsumenter har pris som avgörande faktor när det kommer till inköp.

Permalänk
Medlem

Inet används mestadels för att det är riktigt smidigt att skapa en kundvagn åt den som behöver det. Inte för att det är billigt eller något liknande, utan bara för att det går snabbt att slänga ihop komponenterna.
Vill den som frågar nu få det billigare så är det väl bara för denne att använda prisjakt själv och köpa från olika butiker och utgå från den befintliga kundvagnen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Inet används mestadels för att det är riktigt smidigt att skapa en kundvagn åt den som behöver det. Inte för att det är billigt eller något liknande, utan bara för att det går snabbt att slänga ihop komponenterna.
Vill den som frågar nu få det billigare så är det väl bara för denne att använda prisjakt själv och köpa från olika butiker och utgå från den befintliga kundvagnen.

Jo sant men gör alla det eller går de på råden som ges ? som sagt nämn då att det kan bli billigare, dessutom kompromissar du på utbudet om du länkar enbart från Inet. Få med ett gtx 970 eller ett gtx 960 i budget är ganska stor skillnad enligt mig, blir ju inte de korrekta råden under budget om du inte har rätta priserna.

Permalänk
Medlem

Jag länkar till inet p.g.a att jag själv inte hade handlat datorkomponenter någon annanstans. Möjligtvis Webhallen då de verkar ha bra RMA rutiner. Bra kundservice är värt mer än de där hundralapparna du tjänar på att handla hos de som har erbjudande.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Tycker själv att det är lite irriterade hur folk här avgudar INET. När man ser hur fanatiska vissa individer är så skulle det inte förvåna mig om det har en bild av INET loggan på sitt nattduksbord som de kysser varje kväll. I ärlighetens namn skulle det inte ens förvåna mig om vissa har byggt ett litet tempel för INET av kartonger och pingvinstänger inne i klädkammaren...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

tycker att inet har konkurrenskraftiga priser på det mesta som jag finner intressant i alla fall. de har även bra utbud i mina ögon, de har saker som coollaboratory liquid ultra, delid-verktyg, någorlunda mängd vattenkylning, cablemod-kablar osv. inte kan jag köpa det på webhallen eller netonnet. lite mer entusiastinriktat alltså.

men visst, ska man köpa en 6600k, en 212 evo, 8gb ram och ett r9 390 och allt ska sitta i ett miditower så kan man köpa lite var som helst. en större del av de byggen som sätts ihop på den här forumdelen är just sådana och då kan man lika gärna handla i en annan butik, beror mycket på vad det finns för erbjudanden just då. tror att det handlar om att det är smidigt att kasta ihop och lägga in i ett inlägg på inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Tycker själv att det är lite irriterade hur folk här avgudar INET. När man ser hur fanatiska vissa individer är så skulle det inte förvåna mig om det har en bild av INET loggan på sitt nattduksbord som de kysser varje kväll. I ärlighetens namn skulle det inte ens förvåna mig om vissa har byggt ett litet tempel för INET av kartonger och pingvinstänger inne i klädkammaren...

Hahaha!

Inet är en bra butik absolut men jag håller med dig om att det är lite väl många Inet fanboys här på forumet! Jag anser att Komplett, Netonnet, Webhallen och Dustin är minst lika bra om inte bättre än Inet många gånger.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av agitax:

Jo sant men gör alla det eller går de på råden som ges ? som sagt nämn då att det kan bli billigare, dessutom kompromissar du på utbudet om du länkar enbart från Inet. Få med ett gtx 970 eller ett gtx 960 i budget är ganska stor skillnad enligt mig, blir ju inte de korrekta råden under budget om du inte har rätta priserna.

Duh, man länkar till Inet för det är lätt att sätta ihop kundvagnar där och de har ett relativt bra utbud på komponenter. Om man sedan köper allt därifrån eller inte är upp till var och en?

Permalänk
Medlem

Inet har bra utbud med bra priser. Detta med fri frakt gör att de är populära helt klart. Netonnet har också bra priser (och fri frakt)men inte sällan hör man att det är krångel med felleveranser och dåligt packade sådana.
Komplett ligger enligt mig som oftast lite högre med priser än de andra butikerna och med frakt på detta blir det då nästan alltid någon annan butik.
Misco handlar jag ofta ifrån då de också har fri frakt för sweclockersmedlemmar och erbjuder också lite rabatt på det mesta.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Jag länkar till inet p.g.a att jag själv inte hade handlat datorkomponenter någon annanstans. Möjligtvis Webhallen då de verkar ha bra RMA rutiner. Bra kundservice är värt mer än de där hundralapparna du tjänar på att handla hos de som har erbjudande.

lista följande butiker du har haft reklamationer hos och beskriv dina problem med dessa, skulle vara mycket uppskattat. Sen roligt att du nämner att webhallen "verkar" ha bra RMA. Har du alltid bara köpt på Inet ? Garanti utnyttjar man kanske på 10% av sina inköp maximalt. Har haft krångelfri support hos webhallen, netonnet, komplett, inet, och cdon vilka är 5 butiker jag har utnyttjat garanti/reklamation hos. Vad är det som gör att inet har bättre support? brukar sköta alla mina ärenden via mail. av mina erfarenheter stavar alla lika bra varesig om de säljer för komplett eller inet. Är det för att du skulle få en extra pingvin stång på din utbytesvara ? Kan även tipsa dig om maxgaming fick en bananaslide där på mitt senaste inköp

Skrivet av hoffa78:

Misco handlar jag ofta ifrån då de också har fri frakt för sweclockersmedlemmar och erbjuder också lite rabatt på det mesta.

glömde nämna misco också mycket bra :/

Permalänk
Medlem

Kanske har haft otur eller nått. Men jag flertalet ggr haft problem med inet, vid returer osv.
Som sagt, kanske jag som haft otur, för merparten verkar vara nöjda med inet.

Personligen tycker jag NetonNet är oslagbara när de gäller service och hjälpsamhet. Att de ofta har riktigt bra priser gör inte de hela sämre.

Permalänk
Medlem

Har väl att göra med att inet var tidiga med att skapa funktion för att länka till kundvagn.
Dem har en ganska nedskalad och lättnavigerad sida. Har sett ett par kundvagnar från prisjakt, vilket kanske känns mest logiskt om man nu vill handla så billigt som möjligt.
Men vid eventuella garantiärende så är det rätt mycket skönare att ha handlat allt från en och samma butik och då veta om att det är ett ställe som sköter det bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag använder inet för de är så otroligt lätt att göra listor där, plus att när jag väl gjorde listor på prisjakt så fattade inte 9/10 vad jag hade länkat eller hur man använder det. och då försvinner mitt tips i mängden även om det är bäst.
på prisjakt så sparas även listorna på mitt konto, på inet så sparas dom på deras server så jag slipper se dom i efterhand

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Vad är det som gör att inet har bättre support? brukar sköta alla mina ärenden via mail. av mina erfarenheter stavar alla lika bra varesig om de säljer för komplett eller inet. Är det för att du skulle få en extra pingvin stång på din utbytesvara ? Kan även tipsa dig om maxgaming fick en bananaslide där på mitt senaste inköp

Haha skönt att jag inte är den enda som tröttnat på alla inet fanboys, inte ens i denna tråd kan de ha lite självdistans utan sitter och beskriver Inets priser som "konkurrenskraftiga", om man med konkurrenskraftiga menar i snitt bara 10% över de billigaste så sure. Men tycker det är YTTERST sällan man ser Inet vara billigast på nåt om det inte råkar vara kampanj just då.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Haha skönt att jag inte är den enda som tröttnat på alla inet fanboys, inte ens i denna tråd kan de ha lite självdistans utan sitter och beskriver Inets priser som "konkurrenskraftiga", om man med konkurrenskraftiga menar i snitt bara 10% över de billigaste så sure. Men tycker det är YTTERST sällan man ser Inet vara billigast på nåt om det inte råkar vara kampanj just då.

Prisfight mellan Inet och CDON (som många prisar för att de är billigast alltid) på Datorer och delar:

Inet billigast på 586 produkter (37% av de jämförda produkterna)
CDON billigast på 362 produkter (23% av de jämförda produkterna)
Samma pris på 619 produkter (40% av de jämförda produkterna)
http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgid2=429&cat=32...

Säger inte att Inet är ofelbara eller så men att de har så usla priser som många gör gällande håller jag inte med om.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag handlar enbart från Inet när det gäller datordelar och kringutrustning. Det finns en anledning till det också.

Inet är inte billigast, absolut inte.
Så varför förespråka att handla där?
Ett ord räcker för detta: SERVICE!

Jag har varit trogen kund hos Inet i 6 år, aldrig stött på ett enda problem. Har fått skicka in flertal produkter på garanti och de är sjukligt snabba på att skicka ut retursedlar samt att godkänna returerna. För att inte tala om välpackade leveranser också, vilket betyder väldigt mycket så ens produkter kommer fram hela och fina.

Jag betalar gärna några kronor extra för att få just den där servicen.
Personligen har jag aldrig upplevt att man får samma höga service hos andra återförsäljare, typ Netonnet eller Webhallen.

Sedan så tycker jag att de har den mest överskådliga kundvagnslistan som går att länka, vilket jag tror är anledningen till att folk länkar kundvagnar just därifrån.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Prisfight mellan Inet och CDON (som många prisar för att de är billigast alltid) på Datorer och delar:

Inet billigast på 586 produkter (37% av de jämförda produkterna)
CDON billigast på 362 produkter (23% av de jämförda produkterna)
Samma pris på 619 produkter (40% av de jämförda produkterna)
http://www.prisjakt.nu/fight.php

Säger inte att Inet är ofelbara eller så men att de har så usla priser som många gör gällande håller jag inte med om.

Om man ska köpa grafikkort från AMD är de Väldigt dyra och har varit det ett bra tag. ( i alla fall i prestanda segmentet)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man ska köpa grafikkort från AMD är de Väldigt dyra och har varit det ett bra tag. ( i alla fall i prestanda segmentet)

Har inte koll på priserna på AMD:s kort någonstans så där kan jag inte säga något. Försökte bara peka på att det där med att de inte är billigast på något kanske är lite överdrivet.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Prisfight mellan Inet och CDON (som många prisar för att de är billigast alltid) på Datorer och delar:

Inet billigast på 586 produkter (37% av de jämförda produkterna)
CDON billigast på 362 produkter (23% av de jämförda produkterna)
Samma pris på 619 produkter (40% av de jämförda produkterna)
http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgid2=429&cat=32...

Säger inte att Inet är ofelbara eller så men att de har så usla priser som många gör gällande håller jag inte med om.

Prisfight mellan Inet och Webhallen (som inte många prisar för att de är billigast alltid) på Datorer och delar:

Inet billigast på 539 produkter (22% av de jämförda produkterna)
Webhallen billigast på 637 produkter (26% av de jämförda produkterna)
Samma pris på 1288 produkter (52% av de jämförda produkterna)
http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgid2=113&cat=32...

Vad är din poäng? Om du klickar på några av sakerna där Inet "vinner fighten" så ser du att det alltid finns andra aktörer på samma samt lägre pris än Inet, d.v.s. precis som jag sa så är Inet väldigt sällan billigast på något.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Har inte koll på priserna på AMD:s kort någonstans så där kan jag inte säga något. Försökte bara peka på att det där med att de inte är billigast på något kanske är lite överdrivet.

Okej. Men här har du ett exempel Inets billigaste R9 nano http://www.inet.se/produkt/5411485/xfx-radeon-r9-nano-4gb#/sp... 5490kr och inte ens en lagerhållen vara sen har de nano kort upp till 5990kr. Netonnet har exakt samma kort för 4490kr https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra... när det skiljer 1000kr för samma grafikkort kan man ju undra varför ser ju inte ut att vara någon rea på netonnet.

Men visst Inet är billiga på lite saker andra butiker på annat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag vill påpeka till alla här att röda tråden gäller att ge korrekta köpråd med rätt prisättning under budget dvs kunna tex. ge råd för ett gtx 970 över ett gtx 960 i ett komplett bygge och komma på samma total kostnad, som det kan handla om i vissa fall.

Och inte vilka era peronliga favoriter ni har. lägg stoltheten åt sida och var neutrala när det kommer att råda andra.
Skickades från m.sweclockers.com

Fanboy-trams /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej. Men här har du ett exempel Inets billigaste R9 nano http://www.inet.se/produkt/5411485/xfx-radeon-r9-nano-4gb#/sp... 5490kr och inte ens en lagerhållen vara sen har de nano kort upp till 5990kr. Netonnet har exakt samma kort för 4490kr https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra... när det skiljer 1000kr för samma grafikkort kan man ju undra varför ser ju inte ut att vara någon rea på netonnet.

Men visst Inet är billiga på lite saker andra butiker på annat.

netonnet har aldrig "rea" så även om priset är sänkt kommer det inte stå att det är rea. (obs inte för att blanda mig in i diskussionen utan bara för att berätta att den kan vara en "rea" hos netonnet även om dom inte erkänner det.)

Permalänk
Medlem

Jag handlar mest på Webhallen och Inet av den enkla anledningen att det finns fysiska butiker nära mig. Det blir mer personligt, plus att de har bra returpolicy.

Däremot använder jag prisjakt för att söka komponenter, mest för utbudet, inte för "prisjakten".

Service är värt pengar.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

netonnet har aldrig "rea" så även om priset är sänkt kommer det inte stå att det är rea. (obs inte för att blanda mig in i diskussionen utan bara för att berätta att den kan vara en "rea" hos netonnet även om dom inte erkänner det.)

Ordet "REA" får inte användas om rabatten inte överstiger 30%. Och ofta så har elektronik väldigt dåliga marginaler, vilket leder till att priser oftast inte sänks så mycket.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Har alla grattis frakt? Jag föredrar inet pga att jag slipper frakten.
Sen handlar jag även på komplett men inet är lättate från telefonen.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av agitax:

Jag vill påpeka till alla här att röda tråden gäller att ge korrekta köpråd med rätt prisättning under budget dvs kunna tex. ge råd för ett gtx 970 över ett gtx 960 i ett komplett bygge och komma på samma total kostnad, som det kan handla om i vissa fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Där får du gärna ge ett konkret exempel. Har svårt att tänka mig det skiljer så mycket att du får plats med ett 970 istället för 960. Diverse kampanjer eller rabatter gäller inte, de brukar folk som ger råd i min erfarenhet vara ganska bra på att fånga upp.

Vi använder Inet där det helt enkelt är enklast och snabbast att skapa listan och dela den. Jag själv till exempel har aldrig handlat därifrån.

Svar på §1
Permalänk
Medlem

Jag tycker det framför allt handlar om att vi på forumet borde vara mera opartiska. Länkar man alla korgar till inet så kommer inet så klart få fler kunder. Jag håller helt med TS. Vi borde gå över till att enbart länka till listor på Prisjakt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Har alla grattis frakt? Jag föredrar inet pga att jag slipper frakten.
Sen handlar jag även på komplett men inet är lättate från telefonen.

Många butiker har det dock har de ibland som krav att köpet ska vara över 500kr eller liknande summor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Där får du gärna ge ett konkret exempel. Har svårt att tänka mig det skiljer så mycket att du får plats med ett 970 istället för 960. Diverse kampanjer eller rabatter gäller inte, de brukar folk som ger råd i min erfarenhet vara ganska bra på att fånga upp.

Sen tycker jag att det är ganska förolämpande att folk slänger runt ordet "fanboys" för att vi använder Inet där det helt enkelt är enklast och snabbast att skapa listan och dela den. Jag själv till exempel har aldrig handlat därifrån.

Ett välding enkelt exempel på detta är som jag sett folk länka
960 kort inet 2400kr
970 kort prisjakt 2890 kr

På moderkort kan du ofta hitta 100-150 billigare än inet
På minne 50-100kr
På cpu 200-500kr
På psu 100-200kr

Kolla bara på vad andra tipsar här om på sweclockers i trådarna om du har lite prisuppfattning så förstår du säkert

Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tycker det framför allt handlar om att vi på forumet borde vara mera opartiska. Länkar man alla korgar till inet så kommer inet så klart få fler kunder. Jag håller helt med TS. Vi borde gå över till att enbart länka till listor på Prisjakt.

Du sammanfattar en del av min tankställning mycket bra
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör med inet för att det går snabbt och hitta komponenterna oftast.
Det är ju inte så svårt efteråt att bara leta på gtx 970 från butik x och moderkort + cpu från butik y senare för att få det billigare eller eventuellt om nu den butiken ligger nära och trådstartaren kan åka dit istället för att vänta på frakt som kan ta ett par dagar. så är det väl bara för honom/hon att göra det...

Om nu personen som startade tråden inte har problem med att bygga datorn själv men ville ha en lista på komponenter för ett antal spel användaren ville köra på budget av 10k t ex så är det ju inte något fel i sig att länka det via inet till en början eller ?.

Det är mera ett förslag än något annat dem listorna när det är utan montering, det är ju inte direkt så att vi kräver att de ska handla från inet för att vi länkar därifrån.

När det gäller typ grafikkort,ssd eller liknande enstaka komponenter så kör jag alltid prisjakt för att hitta den butiken som är ibland de billigaste, jag handlar så själv dessutom när det gäller enstaka komponenter.

Håller ärligt talat webhallen framför inet pga en leverans de fixade 3 dagar snabbare än inet gjort en vanlig vecka på våren när jag beställde min corsair force gs därifrån.

Två dagar innan julafton beställde man halv 3 på eftermiddagen sin cpu kylare från webhallen. En arctic cooling freezer 13 pro, den kunde man plocka upp dagen efter.
Skickades från en av butikerna utanför deras postlager i väsby också ^^.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb