internet krashar några minuter efter jag startar datorn

Permalänk
Medlem

internet krashar några minuter efter jag startar datorn

Hej jag har problem med min skrothög till dator, det är en färdigbyggd dator som jag köpte för 2 år sedan (vilket jag ångrar otroligt mycket, man lär sig av sina misstag antar jag..) varje gång jag startar datorn får jag ett meddelande om att någon uppdatering inte gick att installera det är windows 10 jag använder också, sen funkar internet som det ska kanske 3-5min sen slutar internet att ladda helt o hållet den laddar i en evighet och säger att sidan slutat svara. när jag kör felsökaren så hittar den 99% av ggerna inga problem även fast jag inte kommer ut på internet.. det har hänt 2 ggr att den sa först att "DNS servern svarar inte" och nästa gång "kunde inte hitta en giltig IP-adress" vad beror det här på och vad kan jag göra? vi har 3 datorer i huset och min är den enda med det här problemet jag har installerat senaste drivrutinerna jag hittade och de löste inte några problem heller.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Har du installerat eller ändrat något innan detta började hända?
vad är det för dator?
Prova avinstallera antivirus/brandvägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du installerat eller ändrat något innan detta började hända?
vad är det för dator?
Prova avinstallera antivirus/brandvägg

har inte ändrat någonting sen de började hända jag kör bara mina spel o är ute på internet så inget ovanligt som jag har installerat eller något sådant. datorn heter "asus desktop pc cm1855 series"exakt vad som finns i dumburken vet jag inte då den var färdigbyggd som sagt. vad hjälper de om jag avinstallerar antivirus eller brandväggen? vet inte ens hur jag får tillbaka det efter ärligt talat använder f-secure antivirus

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Kan du pinga sidor fast du inte kan ansluta till dom via webbläsare?

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Kan du pinga sidor fast du inte kan ansluta till dom via webbläsare?

vad menar du med "pinga sidor"? när det väl lägger ner så kan jag inte gå till någon sida överhuvudtaget den laddar i all oändlighet tills den säger att sidan inte svarar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

öppna kommandotolken och skriv "ping 8.8.8.8". Får du svar så kommer du åt internet men kan ha problem med DNS och har därmed svårt att surfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

har inte ändrat någonting sen de började hända jag kör bara mina spel o är ute på internet så inget ovanligt som jag har installerat eller något sådant. datorn heter "asus desktop pc cm1855 series"exakt vad som finns i dumburken vet jag inte då den var färdigbyggd som sagt. vad hjälper de om jag avinstallerar antivirus eller brandväggen? vet inte ens hur jag får tillbaka det efter ärligt talat använder f-secure antivirus

Verkar som om Asus hemsida strular så kan inte kolla vad det är för dator och om där finns andra drivrutiner just nu. Antivirus, samt om det är internet security så ingår även brandvägg vilket påverkar nätverket. Det kan störa och även som Windows 10 är nytt inte helt kompatibelt/eller kommit upp en bugg.

Dålig koll på f-secure men installationsfilen kan man ladda ner från deras hemsida. Men licensen vet jag inte. Du kanske har den på mejl, eller skapat ett konto hos dem som hanterar prenumerationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Verkar som om Asus hemsida strular så kan inte kolla vad det är för dator och om där finns andra drivrutiner just nu. Antivirus, samt om det är internet security så ingår även brandvägg vilket påverkar nätverket. Det kan störa och även som Windows 10 är nytt inte helt kompatibelt/eller kommit upp en bugg.

Dålig koll på f-secure men installationsfilen kan man ladda ner från deras hemsida. Men licensen vet jag inte. Du kanske har den på mejl, eller skapat ett konto hos dem som hanterar prenumerationen

ja kollade upp min dator för någon månad sen då verkade de som att dom tagit bort den från hemsidan och tillverkar den antagligen inte längre.
men även om det skulle funka att avinstallera antivirus osv kommer inte problemet komma tillbaka så fort jag installerar det igen?

EDIT: kom på att det var nog runt tiden jag bytte till windows 10 som problemen startade..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tryck windowsknappen + r då kommer en ruta up där skriver du cmd och tryck enter.

Då kommer det upp en svart ruta, skriv "ping 8.8.8.8" utan "" och se om du får svar eller inte. gör detta när du inte kan surfa och återkom med resultatet för vidare hjälp.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

ja kollade upp min dator för någon månad sen då verkade de som att dom tagit bort den från hemsidan och tillverkar den antagligen inte längre.
men även om det skulle funka att avinstallera antivirus osv kommer inte problemet komma tillbaka så fort jag installerar det igen?

Ja om felet försvinner när man tar bort antivirusprogrammet så återkommer det med stor risk när du installerar igen. Det kan vara så att du har en gammal version också

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

tryck windowsknappen + r då kommer en ruta up där skriver du cmd och tryck enter.

Då kommer det upp en svart ruta, skriv "ping 8.8.8.8" utan "" och se om du får svar eller inte. gör detta när du inte kan surfa och återkom med resultatet för vidare hjälp.

Skrivet av jocke92:

Ja om felet försvinner när man tar bort antivirusprogrammet så återkommer det med stor risk när du installerar igen. Det kan vara så att du har en gammal version också

skrev in de efter att ha startat om datorn och de funkade + som jocke sa så var det nog antiviruset jag hittade en uppdatering till den installerade och so far so good internet överlevde de va lite laggigt några minuter men den funkar som de ska nu i alla fall hoppas inte problemet återvänder bara va säkert någon bugg med windows 10 + f-secure så tack så mycket för hjälpen om problemet återkommer så får jag väl posta igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Skrivet av jocke92:

hejsan jag är tillbaka med samma problem igen.. tyvärr men jag testade att skriva in ping och den svarar som den ska men ändå kan jag inte spela online eller kolla på streams på twitch.tv inget av de laddar men andra sidor går bra att ladda även om det är segare än vanligt så vad kan vara problemet nu då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan prova med att ändra DNS till 8.8.8.8 i Windows. Eller avinstallera antiviruset
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...