Wooting visar mekaniskt tangentbord med analog inmatning

Permalänk
Medlem

Eftersom alla här skriver om numpads, är det någon som känner till om det finns ett bra mekaniskt tangentbord med numpad på vänster sida? Då skulle man ju få det bästa av två världar.

Angående det här tangentbordet så kan det bli nice. Har länge drömt om just analog WSAD. Fast frågan är bara hur motståndet i knapparna ter sig. Om det är fysiskt jobbigt att få till och hålla knappen stabil på ca 50% tryck osv så kommer det inte vara särskilt bekvämt eller användbart. Skulle behövas längre färdsträcka för knapparna för att kunna få till den precision och stabilitet man vill ha. Såg faktiskt lite ryckigt ut när han körde The Witcher i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nej. Jag är HELT övertygad om att jag skriver snabbare på nummerraden än 99.9% av alla numpad-användare. Skriver med vänster hand på 1234 och höger på 7890, d.v.s. precis som vanlig touch-typing på ASDF och ÖLKJ fast man flyttar upp två steg.

Numpad handlar om att göra det snabbt med bara en hand. Jag vill inte behöva släppa musen för att skriva lite nuffror.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forest Imp:

Det är väl ingenting speciellt med det här egentligen?
QPad har ju haft sin MK50 med analogt alternativ ett bra tag nu.

Det står inget om det på deras sida: http://qpad.com/products/keyboards/MK50/
Dom skryter om att man inte behöver trycka ner hela knappen innan det registreras men det är fullkomligt orelevant.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Numpad handlar om att göra det snabbt med bara en hand. Jag vill inte behöva släppa musen för att skriva lite nuffror.

Du släpper inte musen för att skriva lite bokstäver heller då, antar jag?

Många av oss andra skriver siffror samtidigt som vi skriver bokstäver och har därmed inga problem med att använda två händer för att skriva siffror utan att flytta bort högerhanden till bortre änden av tangentbordet.

Permalänk

Oh yes, detta kunde gärna fått komma tidigare

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Du släpper inte musen för att skriva lite bokstäver heller då, antar jag?

Många av oss andra skriver siffror samtidigt som vi skriver bokstäver och har därmed inga problem med att använda två händer för att skriva siffror utan att flytta bort högerhanden till bortre änden av tangentbordet.

Jo, men bara för att jag måste. Med numpad har jag tillgång till alla siffror, vanligaste matematiska operationerna och decimaltecken med bara en hand. Sen är jag vänsterhänt också, så det är närmre för höger hand. Många använder numpad för att det är lättare och snabbare än alternativen. Det finns ett skäl till att numpad var standard under en längre tid, men för högerhänta gejmers förstår jag att den mest tar skrivbordsplats.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk

@TheSlicker: Den bör väl vara analog ifall det är PS2?

Visa signatur

i5 3570k - Cryorig H7 Universal - Corsair 1600 MHz 8GB
ATI r9 290 - Chieftech (GPS) 500 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

Det var väl bara nyheter man subscribe till?

Korrekt.

Mitt lilla bidrag till att visa tillverkaren att efterfrågan finns i Sveariket

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem

Grym idé! Synd att det är ungefär lika högt som 2 laptops eller 5 tangentbord jag är van vid staplade på varandra. Jag har otroligt svårt att använda något annat än lågprofil a-la Apple keyboards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nej. Jag är HELT övertygad om att jag skriver snabbare på nummerraden än 99.9% av alla numpad-användare. Skriver med vänster hand på 1234 och höger på 7890, d.v.s. precis som vanlig touch-typing på ASDF och ÖLKJ fast man flyttar upp två steg.

Tror jag inte du gör faktiskt, då har du aldrig lärt dig skriva riktigt snabbt med numpaden. Och det verkar bli jobbigt för dig att använda näsan till 5 och 6

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@Fade: Ja för det är ju helt omöjligt att använda pekfingrarna till 5 och 6, precis som man gör för G och H.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Fade: Ja för det är ju helt omöjligt att använda pekfingrarna till 5 och 6, precis som man gör för G och H.

Men du skrev ju att du använde fingrarna till 1,2,3,4,7,8,9,0 ...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Kan du förklara varför det skulle vara bättre för en vänsterhänt? Skriver du sämre med en av dina händer?

Jag är vänsterhänt, och skriver siffror på numpad betydligt snabbare och bekvämare med vänster hand.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är vänsterhänt, och skriver siffror på numpad betydligt snabbare och bekvämare med vänster hand.

Intressant. Med andra ord så skriver du slöare på högre sida med det alfabetiska tangentbordet än vad du gör på den vänstra sidan.

Själv är jag högerhänt men skriver dock minst lika snabbt med vänster hand på vänstra delen av tangentbordet som jag gör på högra med höger hand.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Det står inget om det på deras sida: http://qpad.com/products/keyboards/MK50/
Dom skryter om att man inte behöver trycka ner hela knappen innan det registreras men det är fullkomligt orelevant.

Nej, de jämför med "vanliga" icke-mekaniska tangentbord.
Qpad jämför sig inte med andra "mekaniska" alternativ.

Visa signatur

i5 3570k - Cryorig H7 Universal - Corsair 1600 MHz 8GB
ATI r9 290 - Chieftech (GPS) 500 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forest Imp:

@TheSlicker: Den bör väl vara analog ifall det är PS2?

Analog signal är inte samma sak som analog inmatning. Analog signal har väl ingen direkt fördel i dagsläget med de processorer som sitter i tangentbord numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forest Imp:

@TheSlicker: Den bör väl vara analog ifall det är PS2?

Skrivet av Nixzore:

Analog signal är inte samma sak som analog inmatning. Analog signal har väl ingen direkt fördel i dagsläget med de processorer som sitter i tangentbord numera.

PS/2 är i allra högsta grad en digital anslutning; det är ett väldigt enkelt seriellt protokoll på 16 kHz. Egentligen används bara fyra av de sex pinnarna - Vcc, GND, DATA och CLK.

Anledningen till att PS/2 av vissa anses vara snabbare är att tangenttryckningar på PS/2-tangentbord genererar systeminterrupt, medan USB-tangentbord måste pollas av systemet. Dvs. "push" vs. "pull".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Inte var det väl analoga knappar på Amigan???

Skrivet av backfeed:

Amigan hade inte analoga knappar. Jag gissar på placebo?

Nä hade den inte men den kände av hur hårt eller hur fort man slog på tangenterna.
Har inte hittat några andra tangentbord som är som dom

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nä hade den inte men den kände av hur hårt eller hur fort man slog på tangenterna.
Har inte hittat några andra tangentbord som är som dom

Det du beskriver är ju analoga knappar. Amigan har inte det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det du beskriver är ju analoga knappar. Amigan har inte det.

Så vad hade Amiga som gjorde att den kände av skillnaden på hur hårt eller fort man slog på tangenten?
Om du vet någon som har en så testa spela pinball någon av Digital illusions spel så kommer du märka skillnaden på hur man flipprar på bollen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Så vad hade Amiga som gjorde att den kände av skillnaden på hur hårt eller fort man slog på tangenten?
Om du vet någon som har en så testa spela pinball någon av Digital illusions spel så kommer du märka skillnaden på hur man flipprar på bollen.

Som jag redan nämnt tidigare i tråden så kände den antagligen av hur länge knappen trycktes ner och det fick avgöra hur hårt den slog med sin lilla flipper.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Så vad hade Amiga som gjorde att den kände av skillnaden på hur hårt eller fort man slog på tangenten?
Om du vet någon som har en så testa spela pinball någon av Digital illusions spel så kommer du märka skillnaden på hur man flipprar på bollen.

Fast ett riktigt flipper har också bara digitala brytare. Om det spelar roll hur hårt man trycker är det en dålig flipper-emulering För det gör inte ett riktigt flipperspel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB