Hitman får DirectX 12-stöd vid lansering

Permalänk
Melding Plague

Hitman får DirectX 12-stöd vid lansering

En strid ström av DirectX 12-spel är att vänta under 2016, däribland Hitman som nu bekräftas få stöd för grafikgränssnittet till lanseringen den 11 mars.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer async compute till folket! Fan vad fint att nästa generation grafikapi kommer mer och mer!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hoppas framför allt på mindre och mindre CPU-overhead framöver. Ska bli kul att se tester på detta sen. Hoppas Swec kan fokusera mer på CPU-prestanda i nästa DX12 benchmark, inte minst med CPUer i de lägre segmenet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mer async compute till folket! Fan vad fint att nästa generation grafikapi kommer mer och mer!

Juste... det som hävdas friskt "aldrig" kommer användas i andra spel än Ashes of the Singularity

Ska bli skoj att se AMD korten komma upp i effektivitet, och visa vad deras underligande hårdvara faktiskt kan klara av med bättre trådoptimering och just "Asynchronous Compute".
Om nu de flesta spel börjar använda detta så kan de flesta av dagens Nvidia kort glömma allt vad heter prestanda-boost, och typ köra DX11 istället där de redan är lika bra optimerade, medans AMD korten springer cirklar runt dem...
Undrar vad ett gammalt 290 eller tom 7970 kommer tävla mot.. 980?

Permalänk
Hjälpsam

Trevliga nyheter, vi kanske får se ett litet snabbtest på Fredag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Trenden verkar hålla sig, AMD Presterar Galant på DX12:

Det bundlas flera spel till varje Nvidia kort just nu, Tror Nvidia rensar för pascal och inser att Maxwell får dunk i DX12 av Hawaii kretsarna om dom själva inte varit med i tillverkningen (gameworks).

Men det är ju bara min spekulering såklart, Doom, AOS och Hitmen (Samtliga DX12) än så länge har ju gynnat AMD enormt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Juste... det som hävdas friskt "aldrig" kommer användas i andra spel än Ashes of the Singularity

Ska bli skoj att se AMD korten komma upp i effektivitet, och visa vad deras underligande hårdvara faktiskt kan klara av med bättre trådoptimering och just "Asynchronous Compute".
Om nu de flesta spel börjar använda detta så kan de flesta av dagens Nvidia kort glömma allt vad heter prestanda-boost, och typ köra DX11 istället där de redan är lika bra optimerade, medans AMD korten springer cirklar runt dem...
Undrar vad ett gammalt 290 eller tom 7970 kommer tävla mot.. 980?

Springa cirklar är nog att ta i, även om jag tror att AMD kommer att få stora fördelar i spel som kan dra nytta av det. Async compute kan väl inte användas för allt? Det är väl framför allt shaders där man kan få mycket nytta av det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

fan va fett! AMD kötter på

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ett till AMD spel, tråkig utveckling. Hade sett fram emot detta spel men det blir att avvakta nu.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Trenden verkar hålla sig, AMD Presterar Galant på DX12:
https://www.youtube.com/watch?v=fq6GyUzyuJQ

Det bundlas flera spel till varje Nvidia kort just nu, Tror Nvidia rensar för pascal och inser att Maxwell får dunk i DX12 av Hawaii kretsarna om dom själva inte varit med i tillverkningen (gameworks).

Men det är ju bara min spekulering såklart, Doom, AOS och Hitmen (Samtliga DX12) än så länge har ju gynnat AMD enormt.

DOOM är väll openGL och inte DX12 ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ett till AMD spel, tråkigt utveckling. Hade sett fram emot detta spel men det blir att avvakta nu.

Jag rättar dig så du inte ser ut som en fanboy: Ett till företag som tillhandahåller grafikkort för konsumenter spel, tråkigt utveckling. Hade sett fram emot detta spel men det blir att avvakta nu.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Gears of war bör inte räknas som en dx12 titel då dom kör på source code från 2006.
"Nvidia GameWorks HBAO+ Behind Visual Corruption In Gears Of War Ultimate Edition"

[UPDATED 03/05/2016 03:35 PM] We’ve just learned that no one at AMD was informed by Microsoft that review codes were being handed out to journalists for performance testing earlier this week and only found out after the fact.

http://wccftech.com/nvidia-gameworks-visual-corruption-gears-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Springa cirklar är nog att ta i, även om jag tror att AMD kommer att få stora fördelar i spel som kan dra nytta av det. Async compute kan väl inte användas för allt? Det är väl framför allt shaders där man kan få mycket nytta av det.

Självklart var det överdrivet

Men som test videon ovan din egen post visar... det är rätt stor skillnad mellan 390 och 970 även i FPS spel, något som inte folk trodde var möjligt med Async Compute tex.

Man måste ändå sätta i perspektiv vad det är... 390 är inget mer än ett trasigt 290X med lite högre frekvens på Core och mer och snabbare VRAM. Ett kort som ursprungligen sattes mot 780 (ej Ti) som nu ser ut att hänga med 2 gen av Nvidia kort (780/Ti och nu 970+), utan problem. Är rätt fantastiskt egentligen hur framtidssäkra dessa 290X kort verkar vara, när det trots allt är ett kort som är typ 2 år gammalt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

DOOM är väll openGL och inte DX12 ?

Ja det har du rätt i, Dock verkar OpenGL favoriserar hawaii med

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ja det har du rätt i, Dock verkar OpenGL favoriserar hawaii med

kollade precis GPU testerna ifrån DOOM och det såg ju inte kul ut alls för nvidia, om det stämmer kommer mitt 780 knappt få spelet spelbart =P vilket inte är så kul alls...Får vi se hur det fungerar med SLI också sen vid release.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

kollade precis GPU testerna ifrån DOOM och det såg ju inte kul ut alls för nvidia, om det stämmer kommer mitt 780 knappt få spelet spelbart =P vilket inte är så kul alls...Får vi se hur det fungerar med SLI också sen vid release.

Man får ta dom med en nypa salt, Det är trots allt en alpha.
Dock cappat på 60fps och inget stöd för flera kort ännu.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppas framför allt på mindre och mindre CPU-overhead framöver. Ska bli kul att se tester på detta sen. Hoppas Swec kan fokusera mer på CPU-prestanda i nästa DX12 benchmark, inte minst med CPUer i de lägre segmenet.

+1
Skulle vara kul och se hur C2Q, Phenom II X4 och X6 CPUer påverkas.
Jag gissar att de får en bra boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ett till AMD spel, tråkigt utveckling. Hade sett fram emot detta spel men det blir att avvakta nu.

Mer Batman Arkham Knight menar du kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathanknet:

Gears of war bör inte räknas som en dx12 titel då dom kör på source code från 2006.
"Nvidia GameWorks HBAO+ Behind Visual Corruption In Gears Of War Ultimate Edition"

[UPDATED 03/05/2016 03:35 PM] We’ve just learned that no one at AMD was informed by Microsoft that review codes were being handed out to journalists for performance testing earlier this week and only found out after the fact.

http://wccftech.com/nvidia-gameworks-visual-corruption-gears-...

Något man kan glädjas åt med Hitman är ju att det är ett spel som saknar game"works" vilket bör ge en god chans för problemfri lansering. Något bra för oss konsumenter för ovanlighetens skull.

De flesta större spelen till PC kidnappas på vägen och får Nvidias anti-konsument bullshit intryckt vilket förstör spelen så är det bra att det kommer en del spel där utvecklarna bryr sig om att inte alienera sina kunder och straffa dessa pga den hårdvara de sitter på.

Hitills bra jobbat av Square Enix och utvecklaren Io Interactive.
Då jag gillat de flesta tidigare titlar (Contracts och Blood Money mest) så blir det att plocka upp även detta spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@hakd: det där är på dx 11:)dx12 hade inte kommit där ens:)men det är ju utan game not work å på ett amd spel så kmr nog tjäna ännu fler fps jämfört med nvidia korten

Permalänk

@ThomasLidstrom: hade en amd phentium 2 1100t i datan fram tills för 2 veckor sen å fick dubbelt så mkt fps i AoS i dx12 med den jämfört med dx11 iaf å hade ett r9 390 till det:)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är aldeles för tidigt att tillskriva de 10 FPS som AMD presterar bättre i testet till Async Compute.
Mer troligt är ju att detta är ett spel utvecklat för konsol som portats till PC. I konsolerna sitter AMD kort vilken inte helt otroligt ger fördel för AMD.

Trots allt som gått tokigt för AMD så har dem ju gjorde några saker rätt rent strategiskt.

1) Leverera grafikkort till konsolerna var säkert ingen bra affär men det resulterar i bättre titlar för AMD på PC sidan
2) Async Compute, long story...
3) Bidra med Mantle kod till 'nya' OpenGL vilket resulterar i att dena egna familjen får ett försprång i GL titlar.

Kanske kan AMD komma tillbaka ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag tycker det är aldeles för tidigt att tillskriva de 10 FPS som AMD presterar bättre i testet till Async Compute.
Mer troligt är ju att detta är ett spel utvecklat för konsol som portats till PC. I konsolerna sitter AMD kort vilken inte helt otroligt ger fördel för AMD.

Trots allt som gått tokigt för AMD så har dem ju gjorde några saker rätt rent strategiskt.

1) Leverera grafikkort till konsolerna var säkert ingen bra affär men det resulterar i bättre titlar för AMD på PC sidan
2) Async Compute, long story...
3) Bidra med Mantle kod till 'nya' OpenGL vilket resulterar i att dena egna familjen får ett försprång i GL titlar.

Kanske kan AMD komma tillbaka ändå?

Tycker det är ironiskt att man ser det som strategi när:

1) Vi tittar på ett DX12 spel, något som "tydligen" ska ha utvecklats tidigare än Mantle *host* hmm... har inget med AMD att göra och sen är ändå deras kort optimerade för det?
2) Async Compute har varit en sak som AMD slagit på sedan länge, men först nu används. Nvidia har ju löst "dessa problemen själva" i drivarna till DX11 istället. Något som är synd att AMD inte också gjorde, då deras kort hade verkligen behövt det från början.
3) Deras bidrag till Vulkan är mer eller mindre exakt det de hävdade att de skulle göra från början (när de sa att Mantle skulle släppas fritt när det var redo).
4) En av deras största inkomster idag är just licenser för x86-64 och dessa konsoler, något jag tvivlar på var deras initiala mål

AMD har sedan länge tillbaka jobbat på fria och öppna alternativ, på det mesta, utom tyvärr sina Linux drivare

Att dessa 10 fps (som nu hävdas tydligen) kan vara pga As-Co är inte orimligt alls, men jag antar att de som vill hitta bortförklaringar kan fortsätta att göra det. AMD styrka ligger nu i en hårdvara som är mer kraftfull än motsvarande Nvidia kort... något som endast kan "fixas" genom att förstöra för AMD korten, annars kommer de springa om.

Notera dock en sak. Nvidia kan inte rädda sina kort i DX12 med drivare... de kan endast göra det i motorn/spelet till DX11 nivån mer eller mindre. Så all "super optimering" som kan ske i DX11 är nära omöjlig att göra i DX12 då den måste göras på lägre nivå då.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vrf alla spelutevcklare är så kåta på directX och inte opengl/vulkan ? De nya spelmotorerna har väl stöd för det också så borde inte vara så mkt jobb med att byta. Dock kanske den största marknaden är på windows så de kanske skiter i om de kanske kan nå ut till lite fler kunder på linux/mac. Dock tråkigt oavsett att de kör på en stängd standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Jag rättar dig så du inte ser ut som en fanboy: Ett till företag som tillhandahåller grafikkort för konsumenter spel, tråkigt utveckling. Hade sett fram emot detta spel men det blir att avvakta nu.

Orici är ju känd för att vara NV fan. Svårt att tänka mig att Orici ser det som kritik.

OT:
Ska bli intressant att se hur det presterar då det släpps. Gillade förra spelet och de första spelan då de kom.
Får se om det blir ett köp vid start eller inte. Vill testa fler DX 12 tittlar men med tanka på att det kommit och kommer så många spel man vill ha och vissa redan införskaffat för nog plånboken styra lite.
Ska även bli intressant då de spel som stöder Asynchronous Compute i större skala släpps så man kan ändra olika grafiska inställningar för att se hur mycket prestandaskillnad gentemot upplevelse det gör om man sänker de inställningar som använder det mest. Samma sak mellan DX11/12 för övrigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ett till AMD spel, tråkig utveckling. Hade sett fram emot detta spel men det blir att avvakta nu.

Nu är det ju inte AMD's fel att Nvidia saknar stöd för asynchronous compute. Hade Nvidia kunnat fixa detta så hade AMD inte haft ett lika stort övertag, men så vitt jag vet så går det inte pga begränsningar i arkitekturen. Fullt DX12-stöd lär vi inte så från Nvidias sida förrän Pascal släpps.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OrlMrt:

Jag tycker det är aldeles för tidigt att tillskriva de 10 FPS som AMD presterar bättre i testet till Async Compute.
Mer troligt är ju att detta är ett spel utvecklat för konsol som portats till PC. I konsolerna sitter AMD kort vilken inte helt otroligt ger fördel för AMD.

Skrivet av Paddanx:

Att dessa 10 fps (som nu hävdas tydligen) kan vara pga As-Co är inte orimligt alls, men jag antar att de som vill hitta bortförklaringar kan fortsätta att göra det. AMD styrka ligger nu i en hårdvara som är mer kraftfull än motsvarande Nvidia kort... något som endast kan "fixas" genom att förstöra för AMD korten, annars kommer de springa om.

Notera dock en sak. Nvidia kan inte rädda sina kort i DX12 med drivare... de kan endast göra det i motorn/spelet till DX11 nivån mer eller mindre. Så all "super optimering" som kan ske i DX11 är nära omöjlig att göra i DX12 då den måste göras på lägre nivå då.

Vid det här laget tycker jag det verkar rätt uppenbart att Game"works" är Nvidias medel att hantera att AMD plockade samtliga spelkonsoller denna gången. Både PS4 och Xbox One använder GCN-baserad grafik (HD7850 respektive HD7750 om om jag nu inte minns helt fel) vilket helt klart bör ge fördelar för AMD. Speciellt med nya APIer som arbetar närmare hårdvaran, DirectX 12 och Vulkan.

Att så många (nästan alla) större titlar får just gameworks där spel som ofta är multiplattformstitlar och även utvecklats för just PS4 och Xbox One nästan alltid presterar extremt dåligt vid lanseringen på PC. Konsollerna kör GCN. AMDs grafikkort kör GCN. De borde fungera riktigt bra men här stoppas Nvidias låsta skit in på väg till PC vilket gör att AMD får svårt att optimera spelet (och i regel omöjligt att få ut drivare i tid då AMD inte får tillgång till spelet i tid) vilket drabbar de kunder som har ett system som egentligen borde vara rätt optimalt sett till konsollerna.

En helt klart uppenbar taktik, speciellt när fler och fler sådanna spel väller ut på marknaden och samma problematik syns i så gott som alla spel. Det enda spel jag själv sett och spelat vid lanseringen som faktiskt fungerat bra nog vid lansering var Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Resten? Rent jävla skräp och riktigt trist att betala dessa utvecklare som verkligen visar hur lite de bryr sig om sina kunder.

Sedan måste Sweclockers börja skriva med om spel ingår i något av de två tillverkarnas program då det är viktig information. Mindre problem med AMD Gaming Evolved då användare med Geforce-kort inte straffas med dessa titlar men med Gameworks är det ett verkligt problem och det finns tillräckligt med läsning om hur och varför som dyker upp i princip varenda tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nu är det ju inte AMD's fel att Nvidia saknar stöd för asynchronous compute. Hade Nvidia kunnat fixa detta så hade AMD inte haft ett lika stort övertag, men så vitt jag vet så går det inte pga begränsningar i arkitekturen. Fullt DX12-stöd lär vi inte så från Nvidias sida förrän Pascal släpps.

Skrev inte att det är AMD's fel att spelet favoriserar. Fullt DX12-stöd är det ingen av AMD eller nVIDIA som har vad jag vet.

Citat:

Now contrary to popular belief, Nvidia’s Maxwell 2.0 does support “Asynchronous Shaders”.

Since there is no clear documentation, and since Nvidia has yet to release an official statement on the matter, it is alleged (read: not confirmed in any way), that Nvidia’s mixed mode requires the use of a software scheduler which is why it is actually expensive to deploy even on Maxwell 2.0.

http://wccftech.com/nvidia-amd-directx-12-graphic-card-list-f...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Var bombsäker på vad det var som brorsan skulle få till sin datorn men när det ser ut som att #framtiden är DirectX12 med lovande resultat hittills för AMD men allt för liten sample pool så blir jag tveksam. Hejar dock på röda laget, go!

Permalänk
Medlem

Hejsan SWEbear021,

Skrivet av SWEbear021:

@ThomasLidstrom: hade en amd phentium 2 1100t i datan fram tills för 2 veckor sen å fick dubbelt så mkt fps i AoS i dx12 med den jämfört med dx11 iaf å hade ett r9 390 till det:)

Gratulerar!
Vad har du för MB?
Jag har en dator där hemma med ett Gigabyte MA770T-UD3P rev 1, kör Win 7 x64 på det men funderar på att gå upp till Win10.