Coax till Ethernet för att slippa nyttja comhem router och bryggad router?

Permalänk

Coax till Ethernet för att slippa nyttja comhem router och bryggad router?

Jag har länge kört en brygga mot min ASUS router (RT-N56U) med den värdelösa router som ComHem själva tilländahåller.
Jag är less på att den här routern (ComHems) hela tiden går ner och bråkar och skulle helst enbart köra en nyare ASUS router.

Har tänkt köpa en ASUS RT-AC66U och har förhoppningar om att man ska kunna köra en Coax till Ethernet adapter och således bara köra från "3-hål i väggen" till den nya Routerns WAn port utan att behöva ha deras skit emellan.

Jag har kollat runt lite och testat att söka här med men känner inte att jag riktigt får bukt på det.
Det finns ju en del olika adaptrar tillgängliga (t.ex. denna som ofta förekommer: Actiontech Ethernet Adapter ) men jag vet inte om dess throughput på 260 mbit kommer skapa flaskhalsar någonstans (sitter visserligen inte på en lina som överskrider 50 ner eller 25 upp).

Jag kör INTE TV eller liknande på linan utan kör enbart bredband över den här coaxial linan.

Tips, idéer och input mottages gärna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Kan du inte få ett modem av Comhem istället för en modem-router som du verkar ha nu? Alt. så köper du ett modem för comhem på blocket.

Har du annars pratat med comhem ang. att sätta deras modem-router i bryggläge, och således enbart agera modem?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ingen adapter du behöver utan du måste ha ett modem, vad är det för fel på Comhems nyare enhet eller har du nått Gammalt härke och inte en Compal ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu tittade jag inte så jättenoga. Men det där ser inte ut som ett "coaxmodem" nej. Det ditt modem gör är att omvandla en signal av DOCSIS-standard som överförs via coax som medium.

Om du har ditt modem/router i bryggat läge så kommer routerdelen inte användas, utan bara modemet som översätter åt dig. Så jag förstår inte riktigt vad du skulle vinna på att gå över till en egen adapter?

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk

Jag kör Com hem Bredband 500 med Compal CH7486E som modem i bryggat läge mot Asus RT-N66U router.
Tidigare hade jag Netgear CG3100 och CG3700 som modem på liknande sätt och det fungerade också.
Jag har aldrig använt routerfunktionen i något modem från Com hem utan alltid haft separat router. Det sägs att Compal kan fungera ok även som router men jag har ingen egen erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Kan du inte få ett modem av Comhem istället för en modem-router som du verkar ha nu? Alt. så köper du ett modem för comhem på blocket.

Har du annars pratat med comhem ang. att sätta deras modem-router i bryggläge, och således enbart agera modem?

Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen adapter du behöver utan du måste ha ett modem, vad är det för fel på Comhems nyare enhet eller har du nått Gammalt härke och inte en Compal ?

Skrivet av Da MusH:

Nu tittade jag inte så jättenoga. Men det där ser inte ut som ett "coaxmodem" nej. Det ditt modem gör är att omvandla en signal av DOCSIS-standard som överförs via coax som medium.

Om du har ditt modem/router i bryggat läge så kommer routerdelen inte användas, utan bara modemet som översätter åt dig. Så jag förstår inte riktigt vad du skulle vinna på att gå över till en egen adapter?

Mitt modem/router från comhem går idag i bryggat läge, men den går ner konstant och kräver omstarter (2 andra likadana från dom har betett sig exakt likadant (har testat att brygga mot annan asus router med och fick fortsatt samma problem) så jag vill helt enkelt lyfta bort deras skräp och enbart nytta en vettig router om möjligt.

Skrivet av Andylindy:

Jag kör Com hem Bredband 500 med Compal CH7486E som modem i bryggat läge mot Asus RT-N66U router.
Tidigare hade jag Netgear CG3100 och CG3700 som modem på liknande sätt och det fungerade också.
Jag har aldrig använt routerfunktionen i något modem från Com hem utan alltid haft separat router. Det sägs att Compal kan fungera ok även som router men jag har ingen egen erfarenhet.

Som sagt så nyttjar jag i dagsläget enbart modemfunktionen, router är det min ASUS som får agera, är inte sugen på att nyttja dom routermodem även för router-biten hemma då jag, som sagt enbart har haft problem med deras utrustning.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Hej.

Har själv comhem och kör deras compal i bryggat läge.
Hade samma problem som du tidigare (med comhem's netgear).
Har fungerat mycket bättre sen byte till compal.
Orsaken till att netgear gick ner sig var att den blev för varm.
Compal måste stå upp och ha fritt luftflöde kring sig.
Sedan jag ställde compal på detta sätt har det inte gått ner en enda gång.

Alltså, prata med comhem och få ditt modem/router utbytt till compal. Se sedan till att du fritt luftflöde kring den så borde det fungera för dig.

Permalänk
Skrivet av loffis:

Hej.

Har själv comhem och kör deras compal i bryggat läge.
Hade samma problem som du tidigare (med comhem's netgear).
Har fungerat mycket bättre sen byte till compal.
Orsaken till att netgear gick ner sig var att den blev för varm.
Compal måste stå upp och ha fritt luftflöde kring sig.
Sedan jag ställde compal på detta sätt har det inte gått ner en enda gång.

Alltså, prata med comhem och få ditt modem/router utbytt till compal. Se sedan till att du fritt luftflöde kring den så borde det fungera för dig.

Tack för infon, jag fick dock compal förut (säkert deras första revision när dom började använda den), den står upp fritt med gooooott om utrymme runtomkring sig men har ändå dom här problemen, och har haft det med 3st nu.

Blir bara så less när det är år 2016, man måste ha comhem för att HSB inte vill ansluta till stockholmsstadsnät (trots att grannhusen har det och allt är förberett för fiber i huset) och får leva med att all internetåtkomst går ner 2-8 gånger i veckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Kom på en sak till.
När jag hade problemen med netgearen så var det inte alltid att den överhettade.
Då började jag logga tidpunkter när det försvann samt när det kom tillbaka. Gick in i min router vid dessa tillfällen och forcerade fram nytt försök att få en IP-adress. Gjorde detta varannan minut tills routern fick IP-adressen.
När jag hade gjort det tillräckligt många gånger kontaktade jag supporten på Comhem och förklarade allting. Supporten begärde naturligtvis in vad jag hade gjort och då kunde jag maila över listan med alla gånger som det hade gått ner samt ungefärlig tid som det hade varit borta.
Med hjälp av detta gjorde dom tydligen någon slags felsökning samt åtgärd för efter detta så gick det enbart ner dom gånger som modemet överhettade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A_Müller:

Tack för infon, jag fick dock compal förut (säkert deras första revision när dom började använda den), den står upp fritt med gooooott om utrymme runtomkring sig men har ändå dom här problemen, och har haft det med 3st nu.

Blir bara så less när det är år 2016, man måste ha comhem för att HSB inte vill ansluta till stockholmsstadsnät (trots att grannhusen har det och allt är förberett för fiber i huset) och får leva med att all internetåtkomst går ner 2-8 gånger i veckan.

De nya har 802.11ac, och är du säker på att det inte är nätet som strular ? hur har du testat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Om det är så att du testat flera olika modeller och märken och fortfarande får samma fel så är det förmodligen inte modemen det är fel på utan något annat.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Om det är så att du testat flera olika modeller och märken och fortfarande får samma fel så är det förmodligen inte modemen det är fel på utan något annat.

Flera olika modeller på router som står bryggad, men just det router/modem som comhem tilländahåller går alltid ner.
Dessa routrar funkar felfritt i andra miljöer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Flera olika modeller på router som står bryggad, men just det router/modem som comhem tilländahåller går alltid ner.

Jag blir alltid fundersam när någon råkar ut för samma problem gång på gång. Jag skulle börja leta efter andra orsaker. Det är ju fullständigt osannolikt att en person får alla måndagsexemplar.
Jag förstår inte vad du menar med att dessa routrar fungerar felfritt i andra miljöer. Vilka andra miljöer?

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jag blir alltid fundersam när någon råkar ut för samma problem gång på gång. Jag skulle börja leta efter andra orsaker. Det är ju fullständigt osannolikt att en person får alla måndagsexemplar.
Jag förstår inte vad du menar med att dessa routrar fungerar felfritt i andra miljöer. Vilka andra miljöer?

Ja, på andra nätverk.

Jag tror inte att felet ligger i ett specifikt exemplar av comhems modem, utan i just den modellen.
Har hört om flera personer som har just sånna här problem med deras utrustning ochd et är just därför som jag vill helt plocka bort den delen av ekvationen och hoppades på att det fanns en coax till rj-45 adapter som fungerade för ändamålet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Ja, på andra nätverk.

Jag tror inte att felet ligger i ett specifikt exemplar av comhems modem, utan i just den modellen.
Har hört om flera personer som har just sånna här problem med deras utrustning ochd et är just därför som jag vill helt plocka bort den delen av ekvationen och hoppades på att det fanns en coax till rj-45 adapter som fungerade för ändamålet.

Du behöver ett DOCSIS modem.
En coax-rj45 adapter är inte ett DOCSIS modem. Din Asus är inte ett DOCSIS modem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Om dom fungerar i andra miljöer så tyder ju det på att du har ett annat fel.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Om dom fungerar i andra miljöer så tyder ju det på att du har ett annat fel.

Jag syftar på dom olika routrar som har fått agear router i nätverket då comhems modem/router står bryggad.
Kör jag i vanligt läge utan att dom (comhems router/modem) agerar brygga så går skiten också ner av och till.

Problemet ligger inte i mitt uppsatta nätverk utan antingen något skräp i just den modell (har fått samma 3ggr av comhem) eller problem i byggnades central.

Skrivet av madtop:

En coax-rj45 adapter är inte ett DOCSIS modem. Din Asus är inte ett DOCSIS modem.

Ja, det var det jag antod men ändå ville kolla om det fanns en adapter som sköter jobbet. Tydligen inte.
Synd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Med det sagt kan TS inte gå ut och köpa ett godtyckligt modem, då tjänsten fortfarande är låst till det modem CH tillhandagivit.
Det nya kommer därför inte att kunna registrera sig hos tillhörande CMTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Jag syftar på dom olika routrar som har fått agear router i nätverket då comhems modem/router står bryggad.
Kör jag i vanligt läge utan att dom (comhems router/modem) agerar brygga så går skiten också ner av och till.

Problemet ligger inte i mitt uppsatta nätverk utan antingen något skräp i just den modell (har fått samma 3ggr av comhem) eller problem i byggnades central.

Ja, det var det jag antod men ändå ville kolla om det fanns en adapter som sköter jobbet. Tydligen inte.
Synd.

Det är väldigt svårt att få grepp om ditt problem. En sak som man borde undersöka är ledningens kvalitet fram till modemet. Är signalnivåerna tillräckligt bra för att modemet ska ha en chans?

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det är väldigt svårt att få grepp om ditt problem. En sak som man borde undersöka är ledningens kvalitet fram till modemet. Är signalnivåerna tillräckligt bra för att modemet ska ha en chans?

Ja det håller jag med om att man borde göra, men man sitter ju såklart i ett "comhem"-hus så möjligheterna att få vettig hjälp med sånt här är tyvärr inte sjukt bra. Det är lite därför jag ville se om det gick att utesluta deras modem/router för att se om problemet kvarstår (efter omstart av deras modem/router så går det alltid igång igen efter att det har gått ner).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Ja det håller jag med om att man borde göra, men man sitter ju såklart i ett "comhem"-hus så möjligheterna att få vettig hjälp med sånt här är tyvärr inte sjukt bra. Det är lite därför jag ville se om det gick att utesluta deras modem/router för att se om problemet kvarstår (efter omstart av deras modem/router så går det alltid igång igen efter att det har gått ner).

Comhems support kan göra en fjärrmätning för att se kvaliteten på förbindelsen. Ser dom problem görs en felanmälan och en tekniker får reda ut var på förbindelsen problemet ligger. Jag provade det för ett par veckor sedan och då kom teknikern hem till mig och mätte. Det var kabeln mellan uttaget och modemet som var dålig. Han hämtade en ny i bilen och satte dit den. Nu rullar det igen.

Nu påstår jag inte att du har samma fel men det kan vara värt att testa. Är förbindelsen dålig kan inget modem klara situationen.

Tekniker var för övrigt väldigt trevlig.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Comhems support kan göra en fjärrmätning för att se kvaliteten på förbindelsen. Ser dom problem görs en felanmälan och en tekniker får reda ut var på förbindelsen problemet ligger. Jag provade det för ett par veckor sedan och då kom teknikern hem till mig och mätte. Det var kabeln mellan uttaget och modemet som var dålig. Han hämtade en ny i bilen och satte dit den. Nu rullar det igen.

Nu påstår jag inte att du har samma fel men det kan vara värt att testa. Är förbindelsen dålig kan inget modem klara situationen.

Tekniker var för övrigt väldigt trevlig.

Ja det känns onekligen som att det blir mitt enda alternativ, jag har riktigt dålig erfarenhet av comhems support sedan tidigare och hoppades därför kunna felsöka ner mer på djupet med hjälp av det jag efterfrågade, men det verkar ju inte funka.

Cue the....."Tack för att du väntar, ditt samtal betyder mycket för oss. Du har nu plats nummer... 168 i kön".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du val fel approach, om man ser tydligt att det strular med modemet eller nånstans med vägguttaget och bortåt så ska man ringa operatören direkt. Då är det trasigt modem eller ledning och det sköter operatören. Ofta ser man det genom att en lampa slocknar/blinkar på modemet (kan heta WAN ibland).
Modemen som operatörerna skickar med för kabel eller ADSL är normalt sett utmärkta, det är bara wifi och routerdelen i dom som är lönt att ersätta med egen utrustning. Dvs brygga operatörens modem som du redan har gjort är tillräckligt för kunna utnyttja sitt bredband fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Ja det känns onekligen som att det blir mitt enda alternativ, jag har riktigt dålig erfarenhet av comhems support sedan tidigare och hoppades därför kunna felsöka ner mer på djupet med hjälp av det jag efterfrågade, men det verkar ju inte funka.

Cue the....."Tack för att du väntar, ditt samtal betyder mycket för oss. Du har nu plats nummer... 168 i kön".

Jag gjorde så att jag felanmälde via Comhems hemsida så ringde dom upp. Den som ringde upp kunde fjärrmäta och se om det var dålig kvalitet på förbindelsen. Det enda är att man måste vara anträffbar på telefon.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det verkar som att du val fel approach, om man ser tydligt att det strular med modemet eller nånstans med vägguttaget och bortåt så ska man ringa operatören direkt. Då är det trasigt modem eller ledning och det sköter operatören. Ofta ser man det genom att en lampa slocknar/blinkar på modemet (kan heta WAN ibland).
Modemen som operatörerna skickar med för kabel eller ADSL är normalt sett utmärkta, det är bara wifi och routerdelen i dom som är lönt att ersätta med egen utrustning. Dvs brygga operatörens modem som du redan har gjort är tillräckligt för kunna utnyttja sitt bredband fullt ut.

Ja, jag tror att de flesta som använder enbart modemdelen i Netgear och Compal är nöjda.
Jag brukar följa Com hem på Facebook och är det problem med bredbandet som avhandlas rör det WiFi dvs routerdelen eller dålig nedladdningshastighet/ping.
Själv har jag nu i fyra års tid använt både Netgear och Compal med Asus RT-N66U till mitt Bredband 500 från Com hem (FiberKoax)
och är nöjd med hur det fungerar. Men jag spelar inte on-line så jag har ingen uppfattning om hur det skulle fungera för mig. Dessutom använder jag för det mesta dator med kabelanslutning till routern eftersom allt står nära. Jag förstår inte den som sitter två meter från en router och inte använder kabel utan tycker WiFi är långsamt. Kabelanslutning är alltid bäst även om det upplevs som "osexigt" av en del.
Övrig utrustning jag har med WiFi fungerar ok för mig. iPhone t ex mäter 120 Mbit/s ned och 52 Mbit/s upp över WiFi som är helt ok för mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andylindy:

WiFi dvs routerdelen

Nja, wifi sköts av accesspunktsdelen och en router ska routa.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nja, wifi sköts av accesspunktsdelen och en router ska routa.

Tack för påpekandet. Jag är bara en glad amatör.
Man måste alltså sätta (bägge banden) WiFi till "Disabled" plus
Bridging (NAT Off)? Så har jag alltid gjort.
Jag inbillade mig att när man bryggar och använder separat router
så "följer WiFi med" till denna.
Skulle det gå att brygga och samtidigt använda WiFi i Com hems
modem? Jag har lite svårt att visualisera hur det skulle bli.
Vill inte testa heller för SÅ nyfiken är jag inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andylindy:

Tack för påpekandet. Jag är bara en glad amatör.
Man måste alltså sätta (bägge banden) WiFi till "Disabled" plus
Bridging (NAT Off)? Så har jag alltid gjort.
Jag inbillade mig att när man bryggar och använder separat router
så "följer WiFi med" till denna.
Skulle det gå att brygga och samtidigt använda WiFi i Com hems
modem? Jag har lite svårt att visualisera hur det skulle bli.
Vill inte testa heller för SÅ nyfiken är jag inte.

Bryggar man så stänger man av routing, nat/pat och dhcpservern och oftast så stängs även wif iav men det skulle man egentligen inte behöva göra men det blir ju en rätt udda och troligen svåranvänd konf om man skulle ansluta med wifi, operatörernas suportavdelningar skulle nog få mycket att göra.

Visa signatur

Permalänk

Bara som en uppdatering för eventuellt andra med samma problem;

Jag felanmälde till ComHem (igen), jag fick ett likadant modem (igen) och det strulade likadant, därefter så ringde jag tillbaka och fick deras nyare modell (variant större, minns inte betäckningen nu och sitter på jobbet), och den har fungerat felfritt.

Visa signatur