Microsoft tydliggör uttalande om Xbox som kan uppgraderas

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tydliggör uttalande om Xbox som kan uppgraderas

Framtida Xbox kommer inte bli modulära och uppgraderingsbara likt en PC, däremot kan det komma att bli aktuellt med en uppdaterad variant av Xbox One.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Milk dat $$$ from consumers or die tryin', am i rite Gates?

Genast blir det inte så billigt att äga konsoler längre, om man nu ska byta ut hela konsolen inom ett par års tid.

PC Masterrace.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cider123:

Milk dat $$$ from consumers or die tryin' am i rite Gates?

Jag förstår inte riktigt hur den här strategin skulle vara penga-mjölkning med tanke på att det redan har fungerat såhär så länge som konsoler har existerat med den enda skillnaden att nya system ibland inte har varit bakåtkompatibla?

Det här är ju dessutom trevligt för att hålla spelarbasen stor hela tiden genom att spelare på konsoler från olika generationer kan spela med varandra utan problem med den enda skillnaden att grafiken/frameraten är annorlunda mellan systemen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Ännu en anledning till för att inte vilja vidröra en (e)Xbox ens med tång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag förstår inte riktigt hur den här strategin skulle vara penga-mjölkning med tanke på att det redan har fungerat såhär i 30 år med den enda skillnaden att nya system ibland inte har varit bakåtkompatibla?

Det här är ju dessutom trevligt för att hålla spelarbasen stor hela tiden genom att spelare på konsoler från olika generationer kan spela med varandra utan problem med den enda skillnaden att grafiken/frameraten är annorlunda mellan systemen.

Wii U är iaf bakåtkompatibel med Wii
PS3 var bakåtkompatibel med PS2 om jag kommer ihåg rätt, men krävdes hårdvara som togs bort i senare versioner.
Så Microsoft är väl knappast först med bakåtkompabilitet.. men möjligt att dom planerar lite längre med flertalet generationer.

Permalänk
Medlem

Deras mål är ju att skapa en hierarki där alla plattformar kör windows med identisk hårdvara...Och Xbox One är ju x86, men telefoner är ARM, så fattar inte hur det ska funka precis. Men om alla kör samma OS så behöver inte programmerarna porta spel längre, eller utveckla det specifikt för andra plattformar.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Wii U är iaf bakåtkompatibel med Wii
PS3 var bakåtkompatibel med PS2 om jag kommer ihåg rätt, men krävdes hårdvara som togs bort i senare versioner.
Så Microsoft är väl knappast först med bakåtkompabilitet.. men möjligt att dom planerar lite längre med flertalet generationer.

Tycker väl att det är framåtkombatibiliteten som är nyheten här dock.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Ännu en anledning till för att inte vilja vidröra en (e)Xbox ens med tång.

Hur tänker du då?

I mina öron är detta en positiv utveckling...

Permalänk
Medlem

Där försvann fördelen då med konsoler där man programmerar specifikt mot hårdvaran......

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Så nu kommer konsoler få BSOD's istället för tre röda ringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Genast blir det inte så billigt att äga konsoler längre, om man nu ska byta ut hela konsolen inom ett par års tid.

PC Masterrace.

Så en PC behöver aldrig få sina delar utbytta för att klara de senaste spelen :)?

Tycker det är en positiv uppdatering att även konsollerna blir "modulära". Detta kanske leder till att konsoller blir kraftfullare, men även dyrare - precis som en dator (även fast konsollen fortfarande är dyrare / prestanda).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Xbox Två.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Så en PC behöver aldrig få sina delar utbytta för att klara de senaste spelen :)?

Tycker det är en positiv uppdatering att även konsollerna blir "modulära". Detta kanske leder till att konsoller blir kraftfullare, men även dyrare - precis som en dator (även fast konsollen fortfarande är dyrare / prestanda).

Kommer antagligen leda till oftare uppdateringar och inte var 6-10år eller vad det nu brukar vara.
Vilket ifs är bra, ska bli intressant att se om Nintendo och Sony svarar med något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Så en PC behöver aldrig få sina delar utbytta för att klara de senaste spelen :)?

Tycker det är en positiv uppdatering att även konsollerna blir "modulära". Detta kanske leder till att konsoller blir kraftfullare, men även dyrare - precis som en dator (även fast konsollen fortfarande är dyrare / prestanda).

Oftast är det g-kortet som behöver bytas. Men man behöver ju inte köpa topp-modellen varje gång man uppgraderar.

Ska man behöva byta ut hela konsolen istället nu så blir det ju dyrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Så en PC behöver aldrig få sina delar utbytta för att klara de senaste spelen :)?

Tycker det är en positiv uppdatering att även konsollerna blir "modulära". Detta kanske leder till att konsoller blir kraftfullare, men även dyrare - precis som en dator (även fast konsollen fortfarande är dyrare / prestanda).

Fast nu är det ju så att de inte blir modulära, om du läser artikeln.

Du blir tvingad att köpa en helt ny konsol för att uppgradera överhuvudtaget.

Det är absolut inte som en dator där man kan välja att enbart uppgradera grafikkortet, därmed kommer det bli billigare att köpa en PC och enbart byta ut delarna som behövs allt eftersom. Inte minst blir det mer miljövänligt (mindre slöseri med våra resurser på planeten) att gå på PC-vägen istället då man inte blir tvingad att köpa nytt allt bara för att få lite bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Milk dat $$$ from consumers or die tryin', am i rite Gates?

Genast blir det inte så billigt att äga konsoler längre, om man nu ska byta ut hela konsolen inom ett par års tid.

PC Masterrace.

va e det här för kommentar egentligen? Vad vet du om vad som kommer kosta hur mycket? PC masterrace för att det är dyrt att byta konsol varannat-vartredje år... ja för att äga en PC e ju så otroligt billigt i jämförelse?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

va e det här för kommentar egentligen? Vad vet du om vad som kommer kosta hur mycket? PC masterrace för att det är dyrt att byta konsol varannat-vartredje år... ja för att äga en PC e ju så otroligt billigt i jämförelse?

Det lär onekligen bli billigare att uppgradera grafikkort 2-3 ggr under en 6-7 års period än att köpa 2-3 helt nya konsoller under samma period, och då nämner vi inte ens det faktum att man kan göra mycket mer med en riktig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Xbox Två.

Nope.. den nya kommer heta XBoxOne... exakt som Windows 10 tydligen i framtiden ska heta samma sak... i 100år

(allt för att förvirra alla så bra det går)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det lär onekligen bli billigare att uppgradera grafikkort 2-3 ggr under en 6-7 års period än att köpa 2-3 helt nya konsoller under samma period, och då nämner vi inte ens det faktum att man kan göra mycket mer med en riktig dator.

Det har jag väldigt svårt att tro. På 7 år så har du inte bara uppgraderat grafikkort minst 2 ggr utan du har också uppgraderat samtliga komponenter iallafall en gång.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cider123:

Det lär onekligen bli billigare att uppgradera grafikkort 2-3 ggr under en 6-7 års period än att köpa 2-3 helt nya konsoller under samma period, och då nämner vi inte ens det faktum att man kan göra mycket mer med en riktig dator.

Det beror dock på hur billiga/dyra konsolerna blir.

Xbox One är/har ju varit ovanligt billig och det kan man inte ta ifrån den oavsett vad man tycker om prestandan.
Om en ny konsol säg vart 4:e eller 5:e år kostar 4000kr så är det inte alls så mycket om du frågar mig.

Ska man dessutom vara rättvis och jämföra Xbox One med en speldator som kostade 4-4.5K år 2013 så kan man ganska snabbt anta att processorn också behöver bytas på den när nästa Xbox släpps, inte bara grafikkortet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Det har jag väldigt svårt att tro. På 7 år så har du inte bara uppgraderat grafikkort minst 2 ggr utan du har också uppgraderat samtliga komponenter iallafall en gång.

Hmm. E8600 maskin med 4870kort, blev Q9550 (beg) med 7970 kort, som blev 2600k (beg) med 7970 kort, som nu är en 2600k med 290 (beg).

Där har du en av mina PC sedan 2008 som fortfarande spelas friskt på. Kan säga med tanke på att prestandan i den fortfarande springer cirklar runt en konsol, och över alla åren med spel och allt definitivt inte lär kosta som 2-3 konsoler på samma tid, speciellt inte räknat på priserna för spelen på PC vs konsol. Men jag tycker ändå inte man kan jämföra det... E8600 med 4870 kunde spela 1080p@ 60fps... kan dagens Xbox det?

Men du har rätt... jag har fått uppgradera samtliga komponenter iallafall en gång. Eller nästan iaf, ursprungliga Corsair TX 550 agget fungerar faktiskt än...

Vi får se hur länge den håller, men det skulle inte förvåna mig om den "nya" Xbox inte ens slår denna gamla PC i prestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det lär onekligen bli billigare att uppgradera grafikkort 2-3 ggr under en 6-7 års period än att köpa 2-3 helt nya konsoller under samma period, och då nämner vi inte ens det faktum att man kan göra mycket mer med en riktig dator.

Har du inte köpt något annat än nya grafikkort till din PC sen 2009? Och grafikkort är ju inte direkt billiga heller, det populäraste på webhallen just nu kostar nästan 4000kr vilket är bra mycket mer än vad en Xbox One kostar.

Permalänk
Medlem

Det var då själva fan.. Aldrig får man vara glad.

Ja ja.. Hoppas i alla fall då att den nya XB1 blir ett rejält lyft, i klass med dagens PC-maskiner så den håller ett tag. Jag är så trött på att konsoler förstör pc-spelen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Har du inte köpt något annat än nya grafikkort till din PC sen 2009? Och grafikkort är ju inte direkt billiga heller, det populäraste på webhallen just nu kostar nästan 4000kr vilket är bra mycket mer än vad en Xbox One kostar.

Och detta kort för 4000kr har samma prestanda som en konsol då eller vad jämför du?

Om han ska uppgradera en PC från 2009 till att ha samma prestanda som en konsol idag så pratar vi begagnade kort eller högst mid end saker. Där sitter ett 7750 i den Xboxen...
Ett 750Ti för strax över 1000kr spöar detta, ett AMD R7 260 gör det också.
Ett begagnat 7970 för 1000kr fullständigt krossar den... (och notera, detta är stock 925Mhz 7970 version vi tittar på)

Så det är inte direkt enorma uppgraderingar man behöver göra när en 4 kärnig Core2Quad från 2009 och ett 1000kr GPU slår dessa konsoler i rå prestanda.

Att en konsol är en bra budget spel plattform, det håller jag med om. Att det är en relativt prisvärt sätt att spela spel är väl inte långt från sanning heller. Men en PCs prestanda är så enormt förbi dessa enheter att det är skrämmande. Det krävs mao inte mycket från en begagnad 5+ år gammal vettig PC för att fullständigt krossa dem. Det kommer du inte från.

Edit: @Zerkhan din åsikt nedan kan jag både respektera och hålla med dock. Inget fel att ha båda, inget fel att köra casual eller andra mindre grafiktunga spel på en konsol. Man kan bara inte jämföra dem rakt av i prestanda och tycka att man gjort "årets köp".

Permalänk
Medlem

"Uäääh, uäääh, PC masterrace! Man kan inte spela på en konsol för då är man n00b och fattar ingenting!"

Allvarligt, varför kan man inte spela på både en PC och en konsol? Det är skitsmidigt att kunna koppla ut två kablar, ta med sig konsolen och tillbehör, koppla in, trycka start och direkt börja spela.
Vill jag ha grafik och prestanda sätter jag mig vid min PC där jag spenderar majoriteten av min gaming-tid, vill jag bara koppla av med lite casual-lir lägger jag mig i soffan med min Xbox. Det måste inte alltid vara det ena eller det andra. Gillar ni inte konsoler utan vill bara spela på PC så kör hårt, men varför ska ni trycka på andra att de är idioter för att de inte tycker som ni? Anslut er till "Gamingrace" istället där man är fri att spela vad man vill på vad man vill.

Min 360 höll förresten i åtta år, alltså var det en kostnad på 3000 för åtta års portabelt spelande. Väldigt värt pengarna för min del. Återigen skiter jag fullständigt i grafiken i en konsol så länge den inte är katastrofal, och nej det är den inte, för när det gäller grafiken har jag min PC.

Lyssna på Linus https://www.youtube.com/watch?v=8FYyeas1Thw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och detta kort för 4000kr har samma prestanda som en konsol då eller vad jämför du?

Om han ska uppgradera en PC från 2009 till att ha samma prestanda som en konsol idag så pratar vi begagnade kort eller högst mid end saker. Där sitter ett 7750 i den Xboxen...
Ett 750Ti för strax över 1000kr spöar detta, ett AMD R7 260 gör det också.
Ett begagnat 7970 för 1000kr fullständigt krossar den...

Så det är inte direkt enorma uppgraderingar man behöver göra när en 4 kärnig Core2Quad från 2009 och ett 1000kr GPU slår dessa konsoler i rå prestanda.

Att en konsol är en bra budget spel plattform, det håller jag med om. Att det är en relativt prisvärt sätt att spela spel är väl inte långt från sanning heller. Men en PCs prestanda är så enormt förbi dessa enheter att det är skrämmande. Det krävs mao inte mycket från en begagnad 5+ år gammal vettig PC för att fullständigt krossa dem. Det kommer du inte från.

Stackars console kidz förstår sig inte riktigt på att de senaste generationer av konsoler aldrig har varit prisvärt för den hårdvara som suttit i de, med PS3 som enda undantag och då endast pga hur mycket bluray spelare kostade just då.
Endaste anledningen som konsolerna klarar sig är precis som beskriven ovan - programmering för specifik hårdvara. Vilket åker ned i papperskorgen med xbone up. Men sedan har folk redan vetat sedan länge sedan att hela xbox familijen (xbox, 360, one) har alla varit gimpade datorer som säljs som konsol.

Permalänk
Medlem

Då är hoppet inte ute för en Zen-baserad XBox.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag är kluven inför den här idén. Om man kan ha skalbart ny och gammal HW och PC är ju inte så dumt. Hur mycket kommer det kosta att byta HW i Xboxen senare? Om jag får gissa ungefär vad en ny skulle kosta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Stackars console kidz förstår sig inte riktigt på att de senaste generationer av konsoler aldrig har varit prisvärt för den hårdvara som suttit i de, med PS3 som enda undantag och då endast pga hur mycket bluray spelare kostade just då.
Endaste anledningen som konsolerna klarar sig är precis som beskriven ovan - programmering för specifik hårdvara. Vilket åker ned i papperskorgen med xbone up. Men sedan har folk redan vetat sedan länge sedan att hela xbox familijen (xbox, 360, one) har alla varit gimpade datorer som säljs som konsol.

Japp, jättesynd om oss "kidz" som slapp bluescreens för några dagar sen när nvidia fuckade upp drivrutinerna, vi satt och spelade Batman medans alla master race pc's knappt kunde driva det, vi får oftast "mastern" av spelet medans PC får portar, och vi slipper uppgradera år efter år för att fortsätta kunna spela spelen i 60hz/4k osv, jag fokuserar på spelglädje istället för refreshrate och settings-konfigar

Sist men inte minst så kostade ju min ps4:a som motsvarande ett masterrejs-grafikkort...

Fattar inte varför PC folket alltid måste gnälla om detta, men dom känner väl ett behov av att hävda sig samt att rättfärdiga sin investering för sig själva

Permalänk
Medlem

Tycker att detta verkar vettigt man behöver ju inte uppgradera om man inte vill och vill man uppgradera så finns det säkert alltid någon som kan tänka sig spela enklare spel eller spela med sämre inställningar. Även om man inte har fördelen med att göra spelen specifikt till en hårdvara så tror jag säkert att man kan hantera en hårdvara till.