AMD Radeon Software 16.3 är drivrutin för Hitman, Vulkan-stöd och externa grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Temporär fix för att en del kort klockade ner. De "sparade energi" när de inte borde gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Så man bör alltså ha detta ibockat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Antar att 3 skärmar inte fungerar utan eyefinity än?

Orkar verkligen inte testa efter att de två senaste inte gjort det.

Vad kör du med för kort?
Använder 3 skärmar med mitt 290X utan eyefinity.

Permalänk
Inaktiv

Lite störande att språket är svenska i Crimson fortfarande. Hade varit fint att kunna välja språk. Svenska i tekniska sammanhanget gillar jag verkligen inte personligen.

Skrivet av Mimematis:

Vad kör du med för kort?
Använder 3 skärmar med mitt 290X utan eyefinity.

Det fungerar fint även här och har gjort med alla kort sedan HD5850. Inte haft något problem med Eyefinity-läget dessutom.

Kör totalt fem skärmar varav tre på mitt 290. Ont om bildutgångar så får tyvärr använda Intel-grafiken för två av mina skärmar. Nästa kort ska ha tillräckligt med utgångar, samtliga skärmar klarar DisplayPort.

Permalänk
Medlem

"Language Menu"

JA TACK!

Störigt att ha det på svenska när resten av Windows är på engelska XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag som inte spelar nåt av spelen behöver inte ladda ner drivrutinen? eller finns det mer att vänta sig av den?
Har väl inte köpt nåt nytt spel på evigheter. Senaste som var nytt var väl Skyrim (2011), resten som jag köpt har ganska gamla titlar

Bäst att gå till källan och läsa ändringarna själv. Det kan ju hända att du vill testa The Talos Principle, det enda spelet med Vulkanstöd just nu. Då kan det vara bra ha att både Vulkan och DirectX i samma drivrutin. Steam uppdaterades också för Vulkan och DX12 häromdagen.

Skrivet av anon5930:

Lite störande att språket är svenska i Crimson fortfarande. Hade varit fint att kunna välja språk. Svenska i tekniska sammanhanget gillar jag verkligen inte personligen.

Eller så vill du byta språk i menyn. Nu går det också.
Alla förändringar handlar ju inte om % och fps.
16.3 Release Notes

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackeagle:

"Language Menu"

JA TACK!

Störigt att ha det på svenska när resten av Windows är på engelska XD

Skrivet av bopp:

Bäst att gå till källan och läsa ändringarna själv. Det kan ju hända att du vill testa The Talos Principle, det enda spelet med Vulkanstöd just nu. Då kan det vara bra ha att både Vulkan och DirectX i samma drivrutin. Steam uppdaterades också för Vulkan och DX12 häromdagen.
Eller så vill du byta språk i menyn. Nu går det också.
Alla förändringar handlar ju inte om % och fps.
16.3 Release Notes

Haha, oj. Var nog lite för snabb när jag läste changeloggen. Skönt att ha engelska igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vad kör du med för kort?
Använder 3 skärmar med mitt 290X utan eyefinity.

Skrivet av anon5930:

Lite störande att språket är svenska i Crimson fortfarande. Hade varit fint att kunna välja språk. Svenska i tekniska sammanhanget gillar jag verkligen inte personligen.

Det fungerar fint även här och har gjort med alla kort sedan HD5850. Inte haft något problem med Eyefinity-läget dessutom.

Kör totalt fem skärmar varav tre på mitt 290. Ont om bildutgångar så får tyvärr använda Intel-grafiken för två av mina skärmar. Nästa kort ska ha tillräckligt med utgångar, samtliga skärmar klarar DisplayPort.

Sapphire 280X Dual-OC

Main skärmen via DP, gamla 120 Hz via DVI och TV:n via HDMI.

Alla crimsondrivrutiner bråkar med mig och vägrar låta mig köra en vanlig extend till TV:n hur jag än gör. Försöker jag göra en eyefinitysetup blir det åt helvete också tyvärr så sitter kvar på 15.11.1

Permalänk
Medlem

Typ inga spelprofiler syns
VSR vill inte kicka in
Power efficiency försvinner när man klickar på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

AMD måste slå rekord för långsamma drivrutinsatsningar.

Vulkan 1.05 är redan ute. Fortfarande inga Linux drivrutiner som funkar med senare Kernel eller Xorg som släpptes flera månader sen. Även Ubuntu har insett hur sorliga de är genom att droppa support och stöd för Catalyst helt för nya versionen.....

Ubuntu dropar ju support för catalyst för att AMDGPU kommer att ta över där istället. Catalyst kommer endast att finnas kvar för workstation/enterprice. Alltså inte radeon-korten.

När det kommer till Vulkan drivrutinerna:
"The Vulkan driver is working fine on Linux. As we've said before, we have internal validation cycles related to releases and the Linux one did not line up with the Vulkan announcement. As to why it's closed source initially, the Vulkan driver is shared across OSes. With the catalyst transition to amdgpu, finalizing of the Vulkan API, and various other projects, we have not been focusing on the review of the code for public release in the short term. Some of the code for supporting other OSes cannot be open sourced for example and needs to be reviewed such that we can easily release the Linux code publicly and still keep things in sync with our internal trees relatively easily."

Det roliga är att jag lyckades se drm-next-4.6-vulkan på amds repository bara några timmar efter vulkan hade släpts. Den försvann senare från listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite störande att språket är svenska i Crimson fortfarande. Hade varit fint att kunna välja språk. Svenska i tekniska sammanhanget gillar jag verkligen inte personligen.

Det fungerar fint även här och har gjort med alla kort sedan HD5850. Inte haft något problem med Eyefinity-läget dessutom.

Kör totalt fem skärmar varav tre på mitt 290. Ont om bildutgångar så får tyvärr använda Intel-grafiken för två av mina skärmar. Nästa kort ska ha tillräckligt med utgångar, samtliga skärmar klarar DisplayPort.

Ursäkta min nyfikenhet! År du trader?

Permalänk
Medlem

Har vi några FÖRE och EFTER benchmarks någonstans?

Permalänk
Medlem

@Ertiyed:

Har du kollat AMA på Reddit. De hade en tekniker för gcn korten i Torsdags, som gav svar och hintar. Där nämndes Linux, OpenGL och Vulkan.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/48e8rl/radeon_technolog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

@Ertiyed:

Har du kollat AMA på Reddit. De hade en tekniker för gcn korten i Torsdags, som gav svar och hintar. Där nämndes Linux, OpenGL och Vulkan.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/48e8rl/radeon_technolog...

Det har jag inte sett. Tack för länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Ubuntu dropar ju support för catalyst för att AMDGPU kommer att ta över där istället. Catalyst kommer endast att finnas kvar för workstation/enterprice. Alltså inte radeon-korten.

När det kommer till Vulkan drivrutinerna:
"The Vulkan driver is working fine on Linux. As we've said before, we have internal validation cycles related to releases and the Linux one did not line up with the Vulkan announcement. As to why it's closed source initially, the Vulkan driver is shared across OSes. With the catalyst transition to amdgpu, finalizing of the Vulkan API, and various other projects, we have not been focusing on the review of the code for public release in the short term. Some of the code for supporting other OSes cannot be open sourced for example and needs to be reviewed such that we can easily release the Linux code publicly and still keep things in sync with our internal trees relatively easily."

Det roliga är att jag lyckades se drm-next-4.6-vulkan på amds repository bara några timmar efter vulkan hade släpts. Den försvann senare från listan.

Problemet med detta är att AMDGPU bara stödjer absolut senaste korten ur GCN serien dvs alla tidigare kommer inte få stöd. Likaså för Vulkan som kommer släppas för AMDGPU först som stängd kod och sedan opensourca det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Det har jag inte sett. Tack för länken.

Nemas problemas !
Trodde faktiskt SWEC skulle ha en artikel om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Problemet med detta är att AMDGPU bara stödjer absolut senaste korten ur GCN serien dvs alla tidigare kommer inte få stöd. Likaså för Vulkan som kommer släppas för AMDGPU först som stängd kod och sedan opensourca det.

AMDGPU stödjer GCN1.1 nu och kommer ha stöd från GCN1.0 och framåt.
Vulkan kommer nog inte att släppas för AMDGPU först som stängd kod då AMDGPU är den öppna drivrutinen. Isf är det för fglrx den kommer släppas till först.

Skrivet av dahippo:

Nemas problemas !
Trodde faktiskt SWEC skulle ha en artikel om det.

Synd att inte linux programmerarna va med och svarade. Hade varit kul med lite svar från Bridgman på en AMA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker dom ska skriva ut något medel av vad man faktiskt kan förvänta sig. De som gör/testar drivutinerna sitter väl knappast bara på ett lågprestanda och ett högprestanda system?

Ett medel är antagligen än mer missvisande för de flesta. Bättre med "ett upp till". Kan man inte förstå innebörden av det så borde man nog inte installera drivrutiner oövervakat heller.

Skrivet av Mikael07:

Precis, det är ju uppenbarligen omöjligt att säga ett nummer som stämmer för alla.
Vad som skulle kunna vara intressant däremot är ett histogram av prestandaökningen, för ett par vanliga grafikkort. Typ, 20% av tiden i demoslingan hade vi intervallet 30% till 40% fps ökning, i 10% av slingan så var det intervallet 40% till 50%, etc. Eller bara en simpel graf av fps mot tid genom demoslingan, innan och efter ny drivrutin. I båda fallen kan man ju avgöra om den där "upp till X%" bara var en liten peak, eller om det är mer genomgående.

Ett histogram för några vanliga grafikkort? Alla representerade med några vaniga kombinationer av processorer. Allt från hög-IPC med olika antal trådar till låg-IPC med olika antal trådar?
Och sedan då med alla spel berörda av förändingar?
Ingen risk att folk tar detta väldigt omständiga dokument som ett större löfte än ett "upp till"?

För du vet att drivrutiner ofta fixar sånt som trådningen över processorkärnor. Och i andra fall så är det rena grafikkortsoptimeringar som antagligen syns bäst på starka system. Och hur är det när drivrutinen fixar texturhantering så att det påverkar olika minneskonfigs olika? Skyfflandet av data från RAM? Hur påverkar det 8x PCIe 2.0 mot 16x PCIe 3.0?

Finns för många faktorer och ju mer man specificerar ju mer tolkas det som löfte.

I verkligheten så är det där inte hållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ett medel är antagligen än mer missvisande för de flesta. Bättre med "ett upp till". Kan man inte förstå innebörden av det så borde man nog inte installera drivrutiner oövervakat heller.

Jag har egentligen inga problem med själva upp till, utan det är när ordet "utlovar" är med, vilket lätt kan tas väldigt fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har egentligen inga problem med själva upp till, utan det är när ordet "utlovar" är med, vilket lätt kan tas väldigt fel.

Va?
Utlova upp till? Betyder fortfarande inte att de lovar max. Det handlar fortfarande om "upp till".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

AMDGPU stödjer GCN1.1 nu och kommer ha stöd från GCN1.0 och framåt.
Vulkan kommer nog inte att släppas för AMDGPU först som stängd kod då AMDGPU är den öppna drivrutinen. Isf är det för fglrx den kommer släppas till först.

Synd att inte linux programmerarna va med och svarade. Hade varit kul med lite svar från Bridgman på en AMA.

Kommer flera AMA isynnerhet i dessa tider med mycket produktsläpp både för HW och SW. Rekommenderar att bokmärka sidan även om Reddit är luddig att följa.

Gillade svaret om att ta bort drivrutin: "som icke anställd använd DDU som anställd har vi bra verktyg"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har egentligen inga problem med själva upp till, utan det är när ordet "utlovar" är med, vilket lätt kan tas väldigt fel.

Vad Sweclockers skriver borde väl inte tas ut över amd? Det är inte amd som skriver nyheterna här.

Skrivet av dahippo:

Kommer flera iAMA synnerhet i dessa tider med mycket produktsläpp både för HW och SW. Rekommenderar att bokmärka sidan även om Reddit är luddig att följa.

Ja det är nog ingen dum idé det där. Har ett konto på reddit men har inte loggat in där på hur länge som helst. Kanske skulle in och snoka runt lite igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

AMDGPU stödjer GCN1.1 nu och kommer ha stöd från GCN1.0 och framåt.
Vulkan kommer nog inte att släppas för AMDGPU först som stängd kod då AMDGPU är den öppna drivrutinen. Isf är det för fglrx den kommer släppas till först.

Synd att inte linux programmerarna va med och svarade. Hade varit kul med lite svar från Bridgman på en AMA.

Vad man vill kalla det är mer eller mindre petitess. Crimson/Catalyst/Fglrx.... Men för att vara tydlig menade jag att det kommer vara som stängd kod till deras userspace driver/modul som kommer vara stängd blob.

Men är det confirmed att det kommer till GCN 1.0? Fortfarande är det experimental och vad jag sätt är det tvetydliga svar speciellt när de svaras av personer som inte ens är med i Linux divisionen (som jag verkligen börjar tro drivs av en person i en källare). Speciellt när man hörde att tidigare kort också skulle ha det innan men nu är det upp till OpenSource folket att implementera vulkan.

Är sugen hela tiden att välja AMD som nästa kort för att slippa Nvidias bs till bortförklaringar varje gång de tar bort en funktion från Linux drivrutinen för det inte passar dom eller för att få det i "feature parity mot Windows ursäkter" men minns fortfarande när ett 6970 blir piskat av ett GTX 260 med över 100% i prestanda eller alla andra drivrutinproblem som uppstår och deras usla support så man blir bara helt förbannad

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad man vill kalla det är mer eller mindre petitess. Crimson/Catalyst/Fglrx.... Men för att vara tydlig menade jag att det kommer vara som stängd kod till deras userspace driver/modul som kommer vara stängd blob.

Men är det confirmed att det kommer till GCN 1.0? Fortfarande är det experimental och vad jag sätt är det tvetydliga svar speciellt när de svaras av personer som inte ens är med i Linux divisionen (som jag verkligen börjar tro drivs av en person i en källare). Speciellt när man hörde att tidigare kort också skulle ha det innan men nu är det upp till OpenSource folket att implementera vulkan.

Är sugen hela tiden att välja AMD som nästa kort för att slippa Nvidias bs till bortförklaringar varje gång de tar bort en funktion från Linux drivrutinen för det inte passar dom eller för att få det i "feature parity mot Windows ursäkter" men minns fortfarande när ett 6970 blir piskat av ett GTX 260 med över 100% i prestanda eller alla andra drivrutinproblem som uppstår och deras usla support så man blir bara helt förbannad

Hmm jag tvivlar på att det. När skulle isf AMDGPU drivrutinen (utan userspace) släppas med vulkan stöd? Userspace kommer ju vara optional när övergången sker.

Ja jag var lite hastig där. GCN 1.1 är experimental och GCN 1.0 har väl ingen vågat uttala sig om än då det inte är spikat. Men enligt bridgman så skulle GCN 1.0 gå in som experimental om GCN 1.1 blir stable. Jag ser däremot inte logiken i att inte ha stöd från GCN 1.0.
Det handlar nog bara om att tiden inte räcker till och därför prioriteras den senaste GCN först.

Vilka svar är det du syftar på? Alla svar jag läst har varit från Alex Deucher som leder linux utvecklingen eller från bridgman som är den före detta chefen för linuxavdelningen på AMD. Det har däremot bara varit på typ slashdot eller phoronix. :/
Vad jag hört är de omkring 10 personer som jobbar på drivrutinerna. Bara att räkna namnen på repositoryn annars.

Jo jag vet hur det känns. Hade en 5850 tidigare men passade på att skaffa ett R9 380X när jag läste att stödet är bättre.
Än så länge har jag spelat Borderlands 2 på högsta inställningar på en, mellan tummen och pekfinget, avg fps på kanske 50? Skulle jag dock stänga FXAA och lite annat rullar det på fint i 60fps.
Radeon drivrutinen har nog varit så rörig att det nog va därför de valde att skriva en ny från grunden istället. Till och med libdrm har skrivits om för amdgpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

AMDGPU stödjer GCN1.1 nu och kommer ha stöd från GCN1.0 och framåt.
Vulkan kommer nog inte att släppas för AMDGPU först som stängd kod då AMDGPU är den öppna drivrutinen. Isf är det för fglrx den kommer släppas till först.

Synd att inte linux programmerarna va med och svarade. Hade varit kul med lite svar från Bridgman på en AMA.

Detta stämmer inte riktigt, AMDGPU är en hybrid med både stängd och öppen drivrutin i samma modul.
AMDGPU är kernel drivrutinen i Linux för nya AMD grafikkort och kommer ha stöd både för den öppna drivrutinen samt den stängda.
AMDGPU kommer alltså ersätta både radeon modulen samt fglrx för nyare hårdvara det äldre kommer fungera som idag.
Vi kommer eventuellt se en tidig AMDGPU drivrutin för att vulkan stöd tidigare men planen är egentligen kring Polaris lansering.
AMDGPU är det bästa från AMD på senare år då den lär lösa problemen med osynkade releaser med windows samt ny kernel och xorg vilket tidigare varit ett problem och släpat efter, det finns även en chans att den stängda kommer stödjas längre tid än tidigare då den delar mycket userspace med den öppna drivrutinen.
Det som skiljer den stängda och den öppna är lite UMD (User Mode Driver) som OpenGL och Multimedia samt FirePro tillägg för de med FirePro kort, i övrigt så kommer det mesta delas mellan den öppna och den stängda drivrutinen.
I denna pdf från september 2015 så förklaras mycket och vi ser att allt börjar komma till skott nu. http://www.x.org/wiki/Events/XDC2015/Program/deucher_zhou_amd...

Angående Vulkan så blir den stängd från början men den kommer öppnas upp efterhand precis som OpenCL 2 som även den kommer gå samma väg som Vulkan, anledningen till att de är stängda först är väldigt enkel och beror på att den delas mellan plattformar och utvecklarna endast har tillåtelse att öppna upp den kod som rör Linux så de andra bitarna måste rensas ut och godkännas i en teknisk revision av koden innan den kan öppnas upp.
Att koden även kommer formateras om så att den passar öppen kod bättre är en småsak i sammanhanget.

AMD har sagt att Vulkan kommer till GCN 1.0 men det är inte helt bestämt hur de kommer gå tillväga utan det troligaste är att de portar stöd för GNC 1.0 till AMDGPU från radeon men det finns fler alternativ som t.ex att porta libdrm-amdgpu till att använda radeons IOCTL.
Problemet med GCN 1.0 är att det är en udda fågel och i stort sett en NI (Northern Islands) uncore med en GCN core (shader core) och därför är det mer besvärligt.
Fördelen med att lägga till stöd för GCN 1.0 i AMDGPU är att då kan AMD helt döda fglrx så bli inte förvånade om ni läser att fglrx är död snart.
Anledningen att ubuntu droppar stödet är just detta och det sker på inrådan av AMD som väljer att inte stödja fglrx i Ubuntu 16.04 LTS utan vi kommer se det stängda stödet i AMDGPU istället lite senare i år och rådet till dom som är beroende av den stängda drivrutinen är att inte uppgradera från Ubuntu 14.04 förrän den hybrida stacken är klar.

För en Linuxanvändare så blir namnen på den stängda lite udda då den numer heter Radeon software och för tillfället crimson edition, radeon software är dåligt i linux då den äldre öppna kernel modulen heter radeon så jag räknar med att namnet catalyst lär användas ett tag till även om den bytt namn för att minska risken för missförstånd.
Kanske kommer Crimson eller AMDGPU blob eller RSCE användas framöver?

Ber om ursäkt för det långa inlägget som är tveksam till ämnet men ville reda ut lite missförstånd som tydligen fanns här.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic nu sent på natten.
Ang. kommande GDC så är det inte mycket Nvidia
http://gpuopen.com/gdc-2016-presentations/?utm_source=silverp...

Permalänk
Medlem

Externa grafikkort är intressant, menar de ePCIE eller nån skitlösning som thunderbolt? (för få connectors.)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Externa grafikkort är intressant, menar de ePCIE eller nån skitlösning som thunderbolt? (för få connectors.)

Detta skrev WCCFtech:
AMD’s XConnect Technology Now Adds Initial Support For External GPU Enclosures:
AMD’s aim to standardize external GPUs for notebooks doesn’t seem that long off. We heard about it last week and it seems like AMD has given it a name. Known as XConnect, the technology is similar to current generation of external GPU enclosures which are closed and proprietary in nature but AMD believes that with a little effort they could change that.
This driver provides initial support for external GPU enclosures configured with Radeon R9 300 Series GPUs are now supported over Thunderbolt 3 (USB-C) connections. AMD XConnect technology additionally provides plug’n’play support and an integrated management interface. Base system must have BIOS support for external GPUs (e.g. Razer Blade Stealth). Additional new features in the 16.3 release include:

Så mao så vill de öppna upp det och använda enklaste, snabbaste och standardiserad teknik som gäller för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Externa grafikkort är intressant, menar de ePCIE eller nån skitlösning som thunderbolt? (för få connectors.)

https://www.youtube.com/watch?v=uraNu-H9S6I

Permalänk
Medlem

Mina spel försvann i profilhanteraren, och "skanna"-knappen fungerar inte utan får lägga till spel manuellt. Är det samma för andra här?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ett histogram för några vanliga grafikkort? Alla representerade med några vaniga kombinationer av processorer. Allt från hög-IPC med olika antal trådar till låg-IPC med olika antal trådar?
Och sedan då med alla spel berörda av förändingar?
Ingen risk att folk tar detta väldigt omständiga dokument som ett större löfte än ett "upp till"?

För du vet att drivrutiner ofta fixar sånt som trådningen över processorkärnor. Och i andra fall så är det rena grafikkortsoptimeringar som antagligen syns bäst på starka system. Och hur är det när drivrutinen fixar texturhantering så att det påverkar olika minneskonfigs olika? Skyfflandet av data från RAM? Hur påverkar det 8x PCIe 2.0 mot 16x PCIe 3.0?

Finns för många faktorer och ju mer man specificerar ju mer tolkas det som löfte.

I verkligheten så är det där inte hållbart.

Well, det är klart att det inte finns något sätt att ge en absolut sanning för alla användare på hela planeten. Men om man gör dessa tester för ett fåtal välrepresenterade datorsystem så kommer det ge en tydligare bild av situationen än ett enda värde "upp till".