AMD Radeon Software 16.3 är drivrutin för Hitman, Vulkan-stöd och externa grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon Software 16.3 är drivrutin för Hitman, Vulkan-stöd och externa grafikkort

Inför lanseringen av Hitman släpper AMD en ny drivrutin, som dessutom ger rejäla prestandalyft i Gears of War, stöd för Vulkan 1.0 och inte minst externa grafikkort över Thunderbolt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

utlovas.....

....upp till.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

utlovas.....

....upp till.

Så är det ju alltid med drivrutiner. De kan ju inte veta vad folk sätter grafikkorten i för datorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så är det ju alltid med drivrutiner.

Jo, lite det jag menar. Klart dom skriver ut best case scenario men skulle ändå vilja se vad man faktiskt kan förvänta sig för ökning. Det där utlovas upp till känns rätt fult, men det är ju bara min åsikt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Men nu återstår ju bara frågan om man skall slåtill på förköp...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo, lite det jag menar. Klart dom skriver ut best case scenario men skulle ändå vilja se vad man faktiskt kan förvänta sig för ökning. Det där utlovas upp till känns rätt fult, men det är ju bara min åsikt.

Håller med dig, men det enda sättet att veta det är att testa

Tycker ändå det är en rätt saftig ökning om det visar sig stämma ens till 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

utlovas.....

....upp till.

Så är det med allt, då är man ju säkrad då de 99% som bara får 1% ökning inte kan gnälla. Vi har rea så tjäna upp till 80%..... vilket är på en sak resten på 3%.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Bitter på att det fortfarande inte finns ordentlig profil för The Division. Dessutom är det här fortfarande en beta - när ska nästa stable komma? Senaste är ju 15.12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo, lite det jag menar. Klart dom skriver ut best case scenario men skulle ändå vilja se vad man faktiskt kan förvänta sig för ökning. Det där utlovas upp till känns rätt fult, men det är ju bara min åsikt.

Men vad vill du de ska skriva? Prestandaökningen man får kombinerat med en Celeron 300A med 128MB SDR?
Klart de skriver ut prestandaförbättringarna man kan få under goda förutsättningar. Det är ju trots allt det som mäter prestandan i själva drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Bitter på att det fortfarande inte finns ordentlig profil för The Division. Dessutom är det här fortfarande en beta - när ska nästa stable komma? Senaste är ju 15.12.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på Nvidias senaste "stable WHWL certifierade" så säger jag... skit i beta taggen, viktiga är om den fungerar som den ska eller inte.
Tar hellre en bra beta, än en halvfungerande "stable".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men vad vill du de ska skriva? Prestandaökningen man får kombinerat med en Celeron 300A med 128MB SDR?
Klart de skriver ut prestandaförbättringarna man kan få under goda förutsättningar. Det är ju trots allt det som mäter prestandan i själva drivrutinen.

Jag tycker dom ska skriva ut något medel av vad man faktiskt kan förvänta sig. De som gör/testar drivutinerna sitter väl knappast bara på ett lågprestanda och ett högprestanda system?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men vad vill du de ska skriva? Prestandaökningen man får kombinerat med en Celeron 300A med 128MB SDR?
Klart de skriver ut prestandaförbättringarna man kan få under goda förutsättningar. Det är ju trots allt det som mäter prestandan i själva drivrutinen.

Precis, det är ju uppenbarligen omöjligt att säga ett nummer som stämmer för alla.
Vad som skulle kunna vara intressant däremot är ett histogram av prestandaökningen, för ett par vanliga grafikkort. Typ, 20% av tiden i demoslingan hade vi intervallet 30% till 40% fps ökning, i 10% av slingan så var det intervallet 40% till 50%, etc. Eller bara en simpel graf av fps mot tid genom demoslingan, innan och efter ny drivrutin. I båda fallen kan man ju avgöra om den där "upp till X%" bara var en liten peak, eller om det är mer genomgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Precis, det är ju uppenbarligen omöjligt att säga ett nummer som stämmer för alla.
Vad som skulle kunna vara intressant däremot är ett histogram av prestandaökningen, för ett par vanliga grafikkort. Typ, 20% av tiden i demoslingan hade vi intervallet 30% till 40% fps ökning, i 10% av slingan så var det intervallet 40% till 50%, etc. Eller bara en simpel graf av fps mot tid genom demoslingan, innan och efter ny drivrutin. I båda fallen kan man ju avgöra om den där "upp till X%" bara var en liten peak, eller om det är mer genomgående.

Det är lite det jag ville ha fram men du fick ord på det. Tack!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag som inte spelar nåt av spelen behöver inte ladda ner drivrutinen? eller finns det mer att vänta sig av den?
Har väl inte köpt nåt nytt spel på evigheter. Senaste som var nytt var väl Skyrim (2011), resten som jag köpt har ganska gamla titlar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Precis, det är ju uppenbarligen omöjligt att säga ett nummer som stämmer för alla.
Vad som skulle kunna vara intressant däremot är ett histogram av prestandaökningen, för ett par vanliga grafikkort. Typ, 20% av tiden i demoslingan hade vi intervallet 30% till 40% fps ökning, i 10% av slingan så var det intervallet 40% till 50%, etc. Eller bara en simpel graf av fps mot tid genom demoslingan, innan och efter ny drivrutin. I båda fallen kan man ju avgöra om den där "upp till X%" bara var en liten peak, eller om det är mer genomgående.

Problemet är väl att optimeringarna kan vara diffusa och får du samma förbättring för ditt R9 390X med en i3 som en i7 överklockad? Vissa drivrutiner förbättrar med mindre CPU-belastning = bättre för dålig processor och andra med mindre GPU-belastning = bättre för de där CPU inte är en begränsning.

Det är ju lite av detta som SweC gör i sina snabbtester, de tar ett standardsystem och ser vad det ger, men Vinter/sommar/höst/påsk-datorn är inte heller alla scenarion då den är relativt kraftfull.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Antar att 3 skärmar inte fungerar utan eyefinity än?

Orkar verkligen inte testa efter att de två senaste inte gjort det.

Permalänk
Medlem

Meh

AMD måste slå rekord för långsamma drivrutinsatsningar.

Vulkan 1.05 är redan ute. Fortfarande inga Linux drivrutiner som funkar med senare Kernel eller Xorg som släpptes flera månader sen. Även Ubuntu har insett hur sorliga de är genom att droppa support och stöd för Catalyst helt för nya versionen.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

AMD måste slå rekord för långsamma drivrutinsatsningar.

Vulkan 1.05 är redan ute. Fortfarande inga Linux drivrutiner som funkar med senare Kernel eller Xorg som släpptes flera månader sen. Även Ubuntu har insett hur sorliga de är genom att droppa support och stöd för Catalyst helt för nya versionen.....

Ja det är riktigt riktigt illa.
Jag antar att de jobbar med att få upp de nya drivarna, annars vettefan.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut!

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Inaktiv

Blir att installera när jag kommer hem. Lite nyfiken på om det märks några prestandafärbättringar i Rise of the Tomb Raider.

... eller försvinner kvällen med Stardew Valley även idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

"I nya Radeon Software Crimson Edition 16.3 utlovar AMD upp till hela 60 procent högre prestanda i Gears of War: Ultimate Edition med Radeon R9 Nano, R9 Fury och R9 Fury X jämfört mot version 16.2.1."

Det där är bara rent skitsnack, alla eventuella prestanda- och rendering-problem i GoW är Gameworks fel!

Ska man vara seriös så är det inte förvånade att man, i vissa lägen, kan få rejäla prestandaförbättringar i DX12 med ny programvara. Jämfört med tidigare lanseringar av nya DX-versioner så har DX12 hittat ut extremt fort i riktiga spel, inte så konstigt då att det fortfarande är lite beta-nivå både på drivers, spelmotorer och även DX12 självt. GoW kräver en uppdatering av Windows som gissningsvis är relaterad till DX12.

Sedan är lär 60 procents förbättring vara något man möjligen ser på Fury X ihop med t.ex. Celeron 300A som nämndes ovan, ju starkare CPU ju mindre spelar optimeringar i drivarna normal någon roll då flaskhalsen redan ligger i GPUn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Får se om denna gör någon skillnad, på alla konstiga grafikbuggar som dök upp i Runescape med den senaste updaten. Återkommer senare med besked:)

EDIT: Tyvärr inte...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Bitter på att det fortfarande inte finns ordentlig profil för The Division. Dessutom är det här fortfarande en beta - när ska nästa stable komma? Senaste är ju 15.12.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelet kom igår och är du säker på att AMD fått tillgång till spelet att optimera för profiler i tid när spelet är en GW titel. Se GoW, inte förrän nu har de fått möjlighet att optimera.

Permalänk
Medlem

Power Efficiency on/off? Vad gör det här? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Power Efficiency on/off? Vad gör det här? :s

Temporär fix för att en del kort klockade ner. De "sparade energi" när de inte borde gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

AMD måste slå rekord för långsamma drivrutinsatsningar.

Vulkan 1.05 är redan ute. Fortfarande inga Linux drivrutiner som funkar med senare Kernel eller Xorg som släpptes flera månader sen. Även Ubuntu har insett hur sorliga de är genom att droppa support och stöd för Catalyst helt för nya versionen.....

Att de släppte API-specifikationerna för mindre än en vecka sedan tycker jag nog det är lite väl att förvänta sig drivrutiner redan.
För Linux hade jag gärna sett bättre stöd. Men Catalyst är det ok att Ubuntu tu slutar bry sig om... Är ju Crimson nu

Men de har nog haft fullt upp. De har tagit fram många nya tekniker osv som nog tagit av manskap. Tyvärr har ju konsumenter svikit dem rätt länge så de saknar nog medel att gå all-in på allt. Men om de får tillbaka lite marknadsandelar så kan vi hoppas på en förbättring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Att de släppte API-specifikationerna för mindre än en vecka sedan tycker jag nog det är lite väl att förvänta sig drivrutiner redan.
För Linux hade jag gärna sett bättre stöd. Men Catalyst är det ok att Ubuntu tu slutar bry sig om... Är ju Crimson nu

Men de har nog haft fullt upp. De har tagit fram många nya tekniker osv som nog tagit av manskap. Tyvärr har ju konsumenter svikit dem rätt länge så de saknar nog medel att gå all-in på allt. Men om de får tillbaka lite marknadsandelar så kan vi hoppas på en förbättring.

Skickades från m.sweclockers.com

För att inte tala om hur liten Linux-marknaden lär vara för AMD. Samtidigt borde ju de öppna drivarna fungera bra så länge, blir Linux mer aktuellt framöver eller ännu bättre, AMD börjar gå med vinst och återta sin position så blir det nog mer kärlek för Linux-nischen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att de släppte API-specifikationerna för mindre än en vecka sedan tycker jag nog det är lite väl att förvänta sig drivrutiner redan.
För Linux hade jag gärna sett bättre stöd. Men Catalyst är det ok att Ubuntu tu slutar bry sig om... Är ju Crimson nu

Finns inget Crimson till Linux än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Bitter på att det fortfarande inte finns ordentlig profil för The Division. Dessutom är det här fortfarande en beta - när ska nästa stable komma? Senaste är ju 15.12.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du menar WHQL-certifierad? Senaste isf är WHQL-Radeon-Software-Crimson-Edition-16.1-64Bit-Win10-Win8.1-Win7-Jan7, dvs 16.1. Finns att hämta här:
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Radeon-Sof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på Nvidias senaste "stable WHWL certifierade" så säger jag... skit i beta taggen, viktiga är om den fungerar som den ska eller inte.
Tar hellre en bra beta, än en halvfungerande "stable".

Bytte dom inte ut en tidigare Beta drivrutin mot den WHQL som det blev ett sådant rabbalder över?