AMD Radeon Software 16.3 är drivrutin för Hitman, Vulkan-stöd och externa grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Well, det är klart att det inte finns något sätt att ge en absolut sanning för alla användare på hela planeten. Men om man gör dessa tester för ett fåtal välrepresenterade datorsystem så kommer det ge en tydligare bild av situationen än ett enda värde "upp till".

Om man gör det på välpresterande system så har du fortfaranda lika missvisande siffror för del flesta. Risken är bara att folk tar det mer som absoluta löften.

Permalänk
Skrivet av Commander:

AMD måste slå rekord för långsamma drivrutinsatsningar.

Vulkan 1.05 är redan ute. Fortfarande inga Linux drivrutiner som funkar med senare Kernel eller Xorg som släpptes flera månader sen. Även Ubuntu har insett hur sorliga de är genom att droppa support och stöd för Catalyst helt för nya versionen.....

Om man ska vara petig så är det 1.0.6. Jag kollade just på github. När jag kollade i changelog:en så fann jag inga deprecieringar eller några tillägg till API:et. Det är uteslutande omformuleringar och förtydliganden. Bl.a. ett förtydligande om att patchnumret (den 3:e siffran i versionsnumret) enbart är till för versionshantering av själva standarddoumentet. Så Vulkan är fortfarande version 1.0, lär dessutom förbli där länge än. Det är en gedigen o förutseende standard som har robusta möjligheter för utökningar (layers och extensions) inom nuvarande regelverk.

Men jag kan hålla med om att det är svagt att AMD inte fixat vulkandrivisar från första dagen. De har juh tveklöst BÄST förutsättningar då det i grunden bygger på deras eget mantle. Men nvidia, qualcomm och imgtec levererade från dag 1.

F.ö lär ingen lägga ngt krut på nya xdrivisar, Det är wayland som kommer gälla framöver, alternativt mir om man är own:ad av canonical. I vilket fall så är integrationen med Vulkan redan klar. Dvs X kommer inte ha någon kontakt med hårdvaran i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelCase:

Om man ska vara petig så är det 1.0.6. Jag kollade just på github. När jag kollade i changelog:en så fann jag inga deprecieringar eller några tillägg till API:et. Det är uteslutande omformuleringar och förtydliganden. Bl.a. ett förtydligande om att patchnumret (den 3:e siffran i versionsnumret) enbart är till för versionshantering av själva standarddoumentet. Så Vulkan är fortfarande version 1.0, lär dessutom förbli där länge än. Det är en gedigen o förutseende standard som har robusta möjligheter för utökningar (layers och extensions) inom nuvarande regelverk.

Men jag kan hålla med om att det är svagt att AMD inte fixat vulkandrivisar från första dagen. De har juh tveklöst BÄST förutsättningar då det i grunden bygger på deras eget mantle. Men nvidia, qualcomm och imgtec levererade från dag 1.

F.ö lär ingen lägga ngt krut på nya xdrivisar, Det är wayland som kommer gälla framöver, alternativt mir om man är own:ad av canonical. I vilket fall så är integrationen med Vulkan redan klar. Dvs X kommer inte ha någon kontakt med hårdvaran i framtiden.

1.0.6 släpptes efter mitt inlägg
Fast FGLRX / Nvidia spelar ingen större roll om det är X eller inte, X använder sig av GLX. Nvidia har lite egna tankar om hur de skall stödja Wayland och dylikt men wayland var inte allt förtjusta i deras sätt. AMD har jag faktiskt ingen aning om hur de tänkt fixa det eller om de kommer köra likt opensource varianterna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Så man bör alltså ha detta ibockat?

Om du upplevt problem att kortet klockar ner så ja. Detta kan du se om spel känns slöa och du kollar via exempelvis MSI Afterburner och ser att klockat klockat ner. Om du inte upplever något sådant så behöver du nog inte pilla på det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Commander:

1.0.6 släpptes efter mitt inlägg
Fast FGLRX / Nvidia spelar ingen större roll om det är X eller inte, X använder sig av GLX. Nvidia har lite egna tankar om hur de skall stödja Wayland och dylikt men wayland var inte allt förtjusta i deras sätt. AMD har jag faktiskt ingen aning om hur de tänkt fixa det eller om de kommer köra likt opensource varianterna.

Om jag inte missminner mig är det tvätrom, GLX används väl för att "koppla" GLs 3D-grafik till fönsterhanteringen i X? De får/ kan väl gå vidare som de vill. Blir jobbigt sen när alla andra standardiserar på ngt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelCase:

Om jag inte missminner mig är det tvätrom, GLX används väl för att "koppla" GLs 3D-grafik till fönsterhanteringen i X? De får/ kan väl gå vidare som de vill. Blir jobbigt sen när alla andra standardiserar på ngt annat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Sapphire 280X Dual-OC

Main skärmen via DP, gamla 120 Hz via DVI och TV:n via HDMI.

Alla crimsondrivrutiner bråkar med mig och vägrar låta mig köra en vanlig extend till TV:n hur jag än gör. Försöker jag göra en eyefinitysetup blir det åt helvete också tyvärr så sitter kvar på 15.11.1

Oj, det verkar vara riktigt krångligt där, borde bara fungera. Rapporterat problemet till AMD?
http://support.amd.com/en-us/search/faq/40

Skrivet av dahippo:

Ursäkta min nyfikenhet! År du trader?

Haha nä men jag har utrustningen för det antar jag.
Mest blivit en "samling" av skärmar. Tre av dom är min gamla Eyefinity-setup som nu agerar sidofönster. Sedan en 27" 2560x1440 skaffades för snart två år sedan, används primärt samt en 144Hz FreeSync-spelskärm på Black Friday.

Jag har ett inlägg i visa skrivbordet-tråden med: #15875323

Permalänk
Medlem

@anon5930: Jag har det, fick inget svar alls. Har både tweetat och skrivit på forumet så gav bara upp och sitter kvar på gamla drivers. Kommer ändå inte så mycket nytt till ett 280X och spelar bara H1Z1 och CS:GO just nu ändå.

Ska byta grafikkort efter sommaren däremot då Pascal/Polaris är ute och om jag inte kan få det här att fungera med AMD så kanske jag byter till nVidia igen efter väldigt många år i röda laget.

Permalänk
Medlem

En liten tröst är att det kommit en beta AMDgpu-pro till Ubu​ntu 14.04.4, det är inte riktigt lösningen till de problem som diskuterats i denna tråden men det visar att drivrutinen är på väg.
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMDGPU-PRO-Bet...
Använder ni Ubu​ntu 14.04.4 så kan den vara värd att testa och ja, den har ett vulkan stöd men som sagt det är en tidig beta av nya amdgpu-pro så förvänta er inte en smärtfri upplevelse.