Permalänk

Grafikkort eller ny skärm?

Hej igen sweclockers.
Lite köpråd tack...

Nästa grej som byts ut i datorn kommer vara grafikkortet samt min skärm. Men jag velar mellan vilket jag ska köpa först. Funderar på ny skärm och kanske invänta vad som händer i grafikkortsvärlden under 2016. Då min nuvarande skärm inte är någon höjdare tänker jag att en 144hz skärm hade gjort stor skillnad för mig i nuläget. Jag använder datorn till spel. Främst nya grafikkrävande titlar.

Så, till min fråga. Vad köpa först? GPU eller ny skärm?

Riggen ser ut som följer:
i5 4670K med 8G i RAM.
GPU : ASUS GTX 660ti
nätagg. Corsair VX 550W
skärm : nuvarande skärm

Permalänk
Medlem

Ska du ha 144Hz så behöver du bättre GPU om du tänkt spela krävande spel, ställ dig själv frågan också om du hellre har 144Hz eller IPS skärm med 1440p eller t.o.m 4K? Ofta är det ju inga "krav" på så hög framerate förutom i spel som CS:GO och andra väldigt snabba och tävlingsinriktade spel. Kolla på IPS skärmar med högre upplösning i butik om du kan. Visserligen behöver du även här en bättre GPU, 660Ti kommer varken klara 1440p/4K eller 144Hz särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrost:

Hej igen sweclockers.
Lite köpråd tack...

Nästa grej som byts ut i datorn kommer vara grafikkortet samt min skärm. Men jag velar mellan vilket jag ska köpa först. Funderar på ny skärm och kanske invänta vad som händer i grafikkortsvärlden under 2016. Då min nuvarande skärm inte är någon höjdare tänker jag att en 144hz skärm hade gjort stor skillnad för mig i nuläget. Jag använder datorn till spel. Främst nya grafikkrävande titlar.

Så, till min fråga. Vad köpa först? GPU eller ny skärm?

Riggen ser ut som följer:
i5 4670K med 8G i RAM.
GPU : ASUS GTX 660ti
nätagg. Corsair VX 550W
skärm : nuvarande skärm

Viktigt ör igentligen vilka spel du ska spela?cs kräver ju inte mycket för att nyttja en 144hz!
Även bf4 kan du ha användning för 144hz skärm med din dator,men på lägsta inställningar,grabben kör med 4690k gpu 6950 och får ut runt 80-90 fps i bf4 men allt på low utom mech på High!Så kommer du lira mest fps spel eller andra?
Bättre/snyggare färger med ips!Ska du ha både ips/144hz så kostar det en del!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

om du vill köpa en ny skärm du måste ha hästkrafter för att driva det

Permalänk
Medlem

Gör som jag gjord. Köp ny skärm (144Hz) och reta dig på att du inte kan utnyttja dess fulla potential och åk o köp ett nytt grafikkort dagen efter. Jag var jättenöjd efter det

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz 32GB | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Ducky Aura MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk

Tackar för all info, speciellt gällande skärm. Känns som att ny GPU känns vettigare att införskaffa först kanske.
Men en sista fråga bara till er som har koll gällande nya grafikkort.
*När väntas nya kortmodeller komma? Sökt lite på sweclockers men hittar inte mycket mer än någon enstaka artikel (Länka gärna)
*Värt och vänta, eller behöver man byta ut hela burken i samband med nästa generation?
*Kommer priserna på dagens grafikkort sjunka?

Skrivet av kawkstege:

Gör som jag gjord. Köp ny skärm (144Hz) och reta dig på att du inte kan utnyttja dess fulla potential och åk o köp ett nytt grafikkort dagen efter. Jag var jättenöjd efter det

Detta låter precis som jag. Har hänt flera ggr förr om jag säger så...

Permalänk
Medlem

@stormfrost: I sommar lär de första nya korten lanseras. Mer att komma under hösten. Både Nvidia och AMD rustar just nu: http://www.sweclockers.com/nyhet/21860-amd-och-nvidia-rustar-...

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB