Var har din utbildning lett dig?

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Gick natur/natur på Nacka gymnasium i Stockholm, tog studenten 2014. Nivån var ganska hög men jag satsade inte särskilt hårt då såg gick ut med halvdana betyg (19,8/22,5).

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Efter att ha insett att jag aldrig kan bli pilot pga färgblindhet blev det nya målet civilingenjör. Första tanken var data men då jag alltid haft ett intresse för ekonomi var drömmen att läsa civilingenjör i industriell ekonomi. Efter att ha satt 1,75 på högskoleprovet så blev det att jag började läsa i Linköping direkt efter sommaren. Har nu läst 1,5 år och stormtrivs.

- Var har dina studier tagit dig?
Flyttat hemifrån och träffat en massa nya människor. Att flytta från stockholm är det bästa jag gjort då det öppnat en helt ny värld som jag känner att man missar en del av om man bor kvar hemma.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Att jag inte satsade hårdare i gymnasiet, särskilt i matten. Har fått jobba enormt mycket med matten då mina kunskaper från gymnasiet inte var bra nog. Har blivit många sena kvällar och många fler kommer det bli men det är helt klart värt det.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Tog studenten med undermåliga betyg från Natur 2002, kom inte in på någon utbildning jag sökte det året, hoppade runt på diverse jobb efter det fram tills jag gjorde högskoleprovet och sökte på reell kompetens i samhällskunskap till lärarprogrammet 2009. Tre år där tog mig till att veta att jag inte ville bli lärare på heltid resten av livet. Hoppade av, jobbade (bland annat som vikarierade lärare ironiskt nog) ett år, läste tekniskt basår, och nu är jag halvvägs genom min högskoleingenjörsutbildning inom datateknik - vilket känns betydligt mer rätt, även om jag är sugen på att vad det lider komplettera min halvfärdiga lärarutbildning för att bli behörig lärare inom aktuellt område. Men det lär nog aldrig hända, så trött som jag är på att studera i allmänhet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Gick Naturvetenskaplig Teknik-IT på Universitetsholmen i Malmö. Det var en ny linje och de hade inte riktigt bestämt sig för hur de skulle lösa allting som de lovat. De vanliga naturvetenskapliga ämnena var bra, resten var inte det. Detta var år 2000.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Jag sökte, kom in och flyttade till Tokyo och studerade Japanska, och sen till översättare Engelska-Japanska. Bodde där i några år.

- Var har dina studier tagit dig?
CSN-lån i miljonklassen och dåliga hba1c-värden. Arbetar som Konsultchef på ett ganska teknikintesivt bolag idag, i Sverige. Bor med min Japanska fru och stormtrivs med livet.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Nej egentligen inte, dock hade jag tagit mer hand om kroppen under tiden i Japan, även om jag är mycket väl medveten om omständigheterna finns det alltid nått man kan göra bättre.

Det blir sällan som man hade tänkt sig, och det behöver inte vara något dåligt

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk
Medlem

- gick på västermalms gymnasium först med inriktning Energi, Intaget låg på 185 p (dvs ca 2-4 VG och resten ska vara godkänt), började om efter 2 år på Hedbergska gymnasiet, inriktning på hotell och restaurang. Intaget låg på 40 p (4 ämnen som var godkända).

- Nej, har inte pluggat något mer

- Jag vart säljare i brist på jobb istället.

- Jag ångrar att jag lade 5 år på gymnasiet.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Ett gymnasium i finländska Österbotten. Gick ut 2013. Gymnasium i Finland är enbart teoretiska (yrkesskolor är praktiska, men mycket svårare att komma in till universitet då). Satsade på matte, fysik och kemi. Fick höga betyg i studenten.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Studerar just nu andra året kemiteknik med inriktning process- och systemteknik vid det enda svenska universitetet i Finland. På diplomingenjörsnivån kommer jag att välja antingen energiteknik med maskin- och produktionsteknik som biämne eller reglerteknik med industriell datateknik som biämne. De är på olika platser och har därför inte samma möjligheter till biämnen.

- Var har dina studier tagit dig?
Studerar ännu, men mitt mål är att börja jobba på ett stort företag i Finland som tillverkar motorer för fartyg och kraftverk.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Om det hade funnits maskinteknik på svenska i Finland hade jag valt det. Datateknik sneglar jag ofta på, kanske jag läser det (endast DI-nivå + de kurser som krävs för behörighet) efter att jag jobbat en tid.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

Gick naturvetenskaplig linje på Nacka Gymnasium utanför Stockholm. Ett ganska självklart val för alla med läshuvud som ville studera vidare inom naturvetenskap/teknik/matematik. De flesta gymnasium är tämligen likvärdiga vad gäller nivån. Man får lite grundläggande kunskaper för att kunna påbörja mer seriösa studier senare.
Lärarna var i allmänhet bra, med vissa undantag som brukligt. Tog studenten 1995.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Har läst på Stockholms universitet och KTH. Disputerade i matematik 2005.
Har runt 600 högskolepoäng. Det mesta i matematik, men också en del datalogi, matematisk statistik och numerisk analys.
Efter detta forskade några år som post doc nere i Grekland och sedan i Wien.

- Var har dina studier tagit dig?

Har inga studielån. Jobbar som matematiker/programmerare i finansbranschen, vilket ger en möjlighet för ständig fortbildning även efter avslutad utbildning.
Bor själv strax söder om stan och trivs väldigt bra.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Inte så fasligt mycket faktiskt. Jag hade läst in mer matte tidigare dock, eftersom jag ändå tyckte att den var så löjligt lätt i grundskolan och gymnasiet.
Skulle också gärna ha gått fler mattekurser med finansinriktning om jag vetat att jag skulle jobba med det. Dock är jag ändå nöjd att jag valde att läsa en bred matematisk utbildning, eftersom kunskaperna är användbara i så många olika områden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Den första universitetsutbildningen jag började på passade inte alls mig. Sedan blev det så att jag fortsatte hoppa mellan olika program en tid utan att avsluta nåt. Borde ha hoppat av tidigare, och funderat över vad jag egentligen ville, sedan satsat på det 100%. Till slut kom jag rätt, en yrkesutbildning som System- och nätverkstekniker och till slut jobb inom IT-drift, men jag "förlorade" flera år innan dess.

Gymnasievalet spelar nog mindre roll för senare livet. Huvudsaken du läser något studieförberedande om du vill läsa vidare sen. Det är viktigare att du väljer rätt om du pluggar vidare. Blir det problem med högskole/universitetsstudier leder till "hål" i CV:t där arbetsgivare förväntar sig att man borde gjort nåt, du kommer efter på arbetsmarknaden (alla andra i din ålder har mer erfarenhet), får dålig ekonomi och du drar på dig en massa studielån.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av RoflCopter:

Jag har alltid haft ett stort intresse för datorer och pillat med sånt sen jag var 11/12 år. Jag fick även jobb som typ it-assistent på ett företag tack vare ett väl utfört arbete på praoen. Jag har även rätt bra betyg i skolan och vet inte riktigt om jag vill välja tex teknik eller nåt sånt som gymnasieval. Är lite mer intresserad av att kanske gå en ekonomi linje medans o andra sidan så måste man veta rätt exakt vart man ska ta vägen i livet om man ska läsa tex ekonomi juridik. Därför pendlar jag lite mot att läsa natur natur men är inte riktigt intresserad av sakerna man lär sig på den linjen utan är mer intresserad av den breda utbildningen man får av det.

1. Det är viktigt att läsa/plugga något man tycker är intressant!
2. OM du ska välja något som inte är ditt största intresse så bör du tänka på vad/om du vill läsa vidare sedan och vad som krävs då. Natur natur ger tillgång till i princip alla vidarestudier som finns.

Jag läste ett program som hette DaVinci-linjen på Mimers Hus i Kungälv. Den startades det år jag skulle börja gymnasiet så vi var första kullen (lades ner igen här om året då de som startade linjen inte riktigt uppnått det som de ville). Utbildningen var i princip som Natur natur, men mer involverade lärare (de ville egentligen starta egen skola, men fick en gymnasielinje istället) och mycket mix med humaniora (historia, religion mm). Efter det sökte jag direkt till Kemiteknik med fysik på Chalmers i Göteborg, vilket var ett misstag. Var så sjukt skoltrött och var inte så intressant som jag trodde, hoppade av efter 2 år. Jobbade här och där i ca 3 år och har nu precis tagit upp studierna igen. Denna gången blev det Datavetenskapligt program på Göteborgs Universitet och jag trivs kanon, mycket större studieglädje.

Skulle jag göra om det så skulle jag läsa teknik på gymnasiet, ta ett sabbatsår, resa eller liknanade och sedan läsa IT på Chalmers.

Mina råd:

Tänk noga på vad du faktiskt tycker om och vad du gör på din fritid, läs något som har med det att göra. Ta en paus efter gymnasiet om du är trött på skolan, sedan läs vidare. Samma sak här, välj något som du tycker är kul och intressant. Blir så mycket enklare att plugga då, framförallt på högskolenivå.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

Gick Fordonsprogrammet inriktning Transport vilket jag har blandade känslor inför. Under de första månaderna funderade jag starkt på att hoppa av då jag egentligen har väldigt väldigt lite intresse för fordon och visste redan då att detta inte var något jag vill jobba med i resten av mitt liv. Jag övervägde och bestämde tillslut att jag skulle fortsätta studierna, ungefär vid denna tidpunkt insåg jag också att även om jag saknade genuint intresse ändå var bland de bästa i klassen i de praktiska ämnena. De teoretiska höll en väldigt låg nivå och jag försökte även gå så många extrakurser jag kunde, slutade med att det bara blev Engelska B och Matte B då de andra inte hade tillräckligt med ansökningar, utan ansträngning så gick jag tillslut ut med väldigt höga betyg, år 2009.

Som jag skrev visste jag redan när jag sökte att detta inte var något jag ville jobba med en längre tid i mitt liv men jag visste att det var en snabb väg i arbetsmarknaden och en helt ok inkomst med tanke på utbildningsnivån.
Hade jag istället för hjärnan valt med hjärtat hade Media & Journalistik eller Friluftsliv och ledarskap varit det jag för tillfället valt.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

Direkt efter studenten blev det ett år i Lumpen som Transportgruppchef. Sökte här som Militärpolis för jag tänkte att jag kunde ha nytta av juridiken de läser men kom inte med där, gissar att mitt redan befintliga CE-körkort placerade mig på min position. Lumpen var på många sätt väldigt lärorik tid men jag ångrar att jag inte fick en mer tanke/teoretisk utmanande position.

Annars har det mest varit lite kurser för skojs skull. 4 veckor bartenderkurs i Miami samt 1 vecka ledarskapsutbildning i Österrike.

- Var har dina studier tagit dig?

Skrev på anställningskontrakt innan "muck" och började jobba som distributionschaufför på Schenker Åkeri några dagar efter. Sa till mig själv att stanna i tre år vilket jag också gjorde. Under denna tid gick jag de ovannämnda kurserna, började jobba extra som bartender, reste en del och köpte lägenhet som jag också hann betala av lånet på.

När dessa tre år närmande sitt slut var jag otroligt less på mitt jobb. Sa upp mig, packade en väska, hyrde ut min lägenhet och åkte till Australien på obestämd tid. Jag stannade exakt ett år och träffade flickvän (från Berlin), reste runt lite mer i Asien innan det var dags för Europa och jobb igen.

Vi flyttade hem till min hemstad, var behov av pengar och ett jobb vilket inte dröjde längre än några dagar, även denna gång som lastbilschaufför dock lägre körningar och annat företag. Det tog inte så länge innan vi båda insåg att livet vi börjat leva inte passade oss.

Nu har ett år gått sedan dess, vi har sparat ihop pengar och vi håller på att packa våra väskor för ännu en resa med Nya Zeeland i ett år i sikte, ett grej som vi känner att vi måste hinna med innan vårat mer seriösa liv startar, jag fyller snart 26 och hon är 28 år.

När vi kommer tillbaka till Europa igen kommer vi mest troligt bosätta oss i Berlin. Min flickvän har bra chanser att få ett bra jobb då hon studerade motsvarade företagsekonomi med inriktning marknadsföring och har jobbat för b.l.a Lufthansa både i Berlin och New York.
Det är också här jag kommer måste ha bestämt vad jag vill tillbringa mitt yrkesliv med, kommer nog hoppa på någon utbildning om det inte står en dörr öppen till ett drömyrke, men med min utbildningsnivå är dock chanserna små om inte mina livserfarenheter väger tyngre.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Jag ångrar inte på något sätt hur mitt liv ser ut idag förutom att jag skulle vilja ha en utbildning eller iaf en arbetserfarenhet av något jag faktiskt är intresserad av att jobba med. Hade jag haft det hade jag dock missat mycket annat som hänt.

Avslutningsvis: Om du redan har en vision om ditt liv. En yrke, en livsstil, ett mål så sätt dig och tänk igenom hur du ska ta dig dit. Det som är bra med vårat skolsystem är att man i princip alltid kan läsa upp betyg och få behörighet till vilken utbildning man vill, även om detta kan vara en lång väg att gå.
Lyssna på både hjärta och hjärna så ska du se att det blir bra tillslut!

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Frölunda gymnasiet (Tror de är nedlagt nu) IT-programmet, 3år

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Ingen högskola, enbart företagsutbildningar och mer Google än vad som är möjligt att lista.

- Var har dina studier tagit dig?
Jag trodde jag skulle bli elektriker. Jag gillade löda och koppla kablar var kul. Men jag gled in på datorer. De slutade med att jag jobbade ett år på Lagans datorservice i Göteborg. Sedan gick de i konkurs. Efter de så trillade jag in på ett annat spår om reklam i butik och teknik som rör detta. Jag fick behov av en special mjukvara som inte fanns på marknaden. Så jag satte mig och lärde mig programmering på egen hand. Så idag jobbar jag som systemutvecklare/programmerare/it-chef för ett reklamföretag inom dagligvaruhandeln.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Jag är nöjd. Kan försörja mig mer än väl och de är utmanande och roligt att gå till jobbet. Jag tror att om man är ämnad att göra något så dras man till det och valen man gör i livet tror jag ska styra en lite på autopilot åt de hållet man dras emot istället för att fundera så jätte mycket. Mitt råd är att göra de som man tycker är roligt. Du blir aldrig bra på nåt om du inte är genuint intresserad och även om du skulle lyckas på något sätt så lär du inte trivas. Vem vill inte ha kul på jobbet liksom?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Bilmekaniker/fordon på Sandagymnasiet i Huskvarna, jobbade sedan som montör i ett år och pulverlackerare i 6 månader. Tog sedan en kurs i svetsning, jobbade som konsult och svetsade. Fick lära mig robotprogrammering samt gjorde prototyper åt välkända företag, bråkade med chefen å nu är jag robot tekniker på ett av dom kändaste företagen i den branschen.
Har således aldrig jobbat som bilmek men kunnandet om mekanik tillsammans med diverse mindre utbildningar har gett mig ett jobb som det kostar mängder med tid och studier(som inte är gratis)
Får se vad livet har på gång nästa gång man får för sig att röra om i yrkeslivet:D

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@JesperT: Spännande karriär. Själv arbetar jag som teoretisk fysiker och går i tankar om att byta till finans. Håller på att läsa in finans och programmering nu.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Pluggade IT supporttekniker på ett IT gymnasium i Liljeholmen till att börja med.

Hade några softare år efter det, pluggade Nätverksteknik därefter på heltid, samtidigt som jag jobbade deltid.

Senare i tiden så har det lett mig till ett IT jobb på ett välrennomerat börsföretag, National Association of Securities Dealers Automated Quotations. Med lite räkmacke-tur på det

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Hej jag ska precis börja sista terminen i nian och har nu börjat fundera på vart jag ska vägen i livet, av ren nyfikenhet.

Mitt råd är att du tänker över vad du är intresserad av. Om du inte vet ta lite olika personlighets tester, finns t.ex på Arbetsförmedlingen. Annars så spelar inte gymnasie så stor roll egentligen utan snarare vad du studerar och går mot efter, där du alltid kan läsa upp ämnen för behörighet mot högskolan. Annars så brukar natur programmet på gymnasie vara bra för de som inte riktigt vet vad de vill göra.

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Elprogrammet, inriktning Automation på Teknikum i Växjö.
Mycket gammal utrustning, men nivån på lärarna efter inriktningsvalet var toppen.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
YH-Utbildning, Automationsingenjör

- Var har dina studier tagit dig?
Blev direkt efter utbildningen tillsatt ett projekt i Rumänien, bygger en helautomatisk packlinje med robotar. Är delaktig i allt från konstruktion till funktion av linjen. Gör allt från Elkonstruktion, Säkerhets PLC programmering, Vanlig PLC Programmering, Robot programmering och HMI programmering.
Har ca 200 resdagar om året.

Kanske inte riktigt dit jag siktade, gillar inte all ansvar och press. Är ensam som programmerare på plats så måste lösa mina egna bekymmer själv. (Bästa skolan är den hårda skolan säger alltid min chef) Även om det ibland känns som man uppfinner hjulet igen.

Men känner samtidigt att jag alltid har glidit igenom livet med minsta möjliga insats. Så förhoppningsvis kan jag jobba mig igenom detta projekt och kliva ut som en bättre människa.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Pluggat mer matte. Gled igenom gymnasiet med bara G i Matte A. Gjorde aldrig mer än nödvändigt. Skrev bara A-delen på proven innan jag lämnade in dom osv.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

@JesperT: Spännande karriär. Själv arbetar jag som teoretisk fysiker och går i tankar om att byta till finans. Håller på att läsa in finans och programmering nu.

Ah, kul.
Steget från matematik eller teoretisk fysik till finans är faktiskt inte så stort som man kanske kan tro.
Det verkar rätt vanligt med just matematiker och teoretiska fysiker inom finans.

Själv har jag aldrig varit direkt intresserad av ekonomi och liknande, men just inom matematisk finans så krävs kompetens inom flera intressanta områden. Matematiken ligger på en relativ hög teoretisk nivå och man behöver även en del numerisk analys, matematisk statistik samt programmering med fokus på att skapa stabila och snabba algoritmer för finansiella beräkningar.
Det känns som att det alltid finns hur mycket som helst mer att lära sig. Att det finns så många delområden att fördjupa sig i gör också att det blir omväxlande. Det är också roligt att se att lite mer abstrakt matematik som man kanske trodde mest hade akademiskt intresse faktiskt ganska direkt kan tillämpas och skapa sådant som efterfrågas och kan säljas.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag gick natur och skogsbruk på Östboskolan i Värnamo.
Förmodligen en av Sveriges bästa skogsskolor.
Nu jobbar jag som alltiallo på ett snickeri som ligger 20 minuter promenadväg från min lägenhet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Om TS nu vill ha lite insyn i vart en gymnasieutb. kan leda bör ni även säga vilket år ni tog studenten.

En som tog studenten 1985 har inga problem att hitta jobb utan vidare utbildning.
2016 är en gymnasieexamen inte ett piss värt om man vill ha ett bra och säkert jobb med stor potential för utveckling.

Stämmer nog bara om det handlar om jobb som faktiskt kräver utbildning utöver gymnasiet eller också är det en marknad med väldigt mycket utbildade, alltså mättad. Smartare att välja en utbildning där det behövs folk helt enkelt, går själv El och flera kamrater har redan försäkrat jobb och jag själv har en väldigt stor chans att få ett också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Stämmer nog bara om det handlar om jobb som faktiskt kräver utbildning utöver gymnasiet eller också är det en marknad med väldigt mycket utbildade, alltså mättad. Smartare att välja en utbildning där det behövs folk helt enkelt, går själv El och flera kamrater har redan försäkrat jobb och jag själv har en väldigt stor chans att få ett också.

Du läser El gren installation och inte el gren elektronik eller?
Just el installation, fordonsprogrammet med lastbilskörkort, undersköterska är de gymnasieprogram som direkt kan leda till arbete. Även byggprogrammet skulle kunna vara en av dessa, men jag har för dålig koll på denna utbildning.
Tidigare var industriprogrammet något som typ direkt ledde till arbete.

När det folk pratar om dåliga gymnasieprogram är framförallt alla program som berör området IT, nu kan man läsa teknik med lite iT, vilket inte är fel även om mer språk och matematik hade varit bättre.

Skrivet av Abbs:

Om TS nu vill ha lite insyn i vart en gymnasieutb. kan leda bör ni även säga vilket år ni tog studenten.

En som tog studenten 1985 har inga problem att hitta jobb utan vidare utbildning.
2016 är en gymnasieexamen inte ett piss värt om man vill ha ett bra och säkert jobb med stor potential för utveckling.

När jag gick tog studenten så skaffade typ alla jobb samma dag som de slutade gymnasiet, det var främst på industrin och lönerna räckte både till egen lägenhet, en risig Volvo med en bilstereo för dagens penningvärde 25 000kr, till detta en massa sprit, bensin och mängder med cdskivor etc..

Idag inte så många år efter är tiderna helt förändrade och det är som du säger helt fel att inte ta detta i beaktning kring hur arbetsmarknaden ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Stämmer nog bara om det handlar om jobb som faktiskt kräver utbildning utöver gymnasiet eller också är det en marknad med väldigt mycket utbildade, alltså mättad. Smartare att välja en utbildning där det behövs folk helt enkelt, går själv El och flera kamrater har redan försäkrat jobb och jag själv har en väldigt stor chans att få ett också.

En civilingenjör inom Industriell Ekonomi har avsevärt spänstigare språngbräda ut i världen än någon som studerat El på gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Tog studenten 2004, från fordonsprogrammet - personbilsteknik. Har sedan gått x antal utbildningar efter detta och resultatet av detta är inget annat än en stor CSN-skuld som man inte kan betala tillbaka eftersom man måste leva på försörjningsstöd.

Permalänk
Medlem

@JesperT: Sitter du på storbank eller mindre företag? Jag har egentligen ingen bakgrund som programmerare, även om jag kan grunderna i c++, Matlab osv. Skulle gärna hitta något som är väldigt specialiserat. Fast egentligen är det inte så viktigt, i första hand vill jag bara få in en fot i branschen.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ah, kul.
Steget från matematik eller teoretisk fysik till finans är faktiskt inte så stort som man kanske kan tro.
Det verkar rätt vanligt med just matematiker och teoretiska fysiker inom finans.

Själv har jag aldrig varit direkt intresserad av ekonomi och liknande, men just inom matematisk finans så krävs kompetens inom flera intressanta områden. Matematiken ligger på en relativ hög teoretisk nivå och man behöver även en del numerisk analys, matematisk statistik samt programmering med fokus på att skapa stabila och snabba algoritmer för finansiella beräkningar.
Det känns som att det alltid finns hur mycket som helst mer att lära sig. Att det finns så många delområden att fördjupa sig i gör också att det blir omväxlande. Det är också roligt att se att lite mer abstrakt matematik som man kanske trodde mest hade akademiskt intresse faktiskt ganska direkt kan tillämpas och skapa sådant som efterfrågas och kan säljas.

Flickvännen min läser just nu teknisk fysik på lth och är sugen på att läsa finansiell modellering som specialisering. Hon är mer intresserad av matematik än fysik därför lutar det mycket åt finansmodden, allt annat är i princip bara fysik. Hon har inget brinnande "finansintresse" så som jag själv har (älskar aktiehandel, spekulera i marknader, driver företag och sköter ekonomin osv). Men om jag förstått det rätt är det viktigare med den matematiska kompetensen och att finanskurser man läser på t.ex indek eller som civ ekonom bara är ett stort plus? Hon är rädd att det inte kommer passa henne just för att hon inte är så insatt inom finans som många andra av oss runt om henne(dock på en helt annan teoretisk nivå än det man lär sig på finansmod).

Hur ser arbetsmarknaden ut om man går sina 5 år på F och tar mastern i finansmod? Behöver man doktorera? Har läst att man gärna ser PhD titel på Wall street, London etc. Dock är hennes önskan att få ett jobb i närheten (Malmö-Lund-Köpenhamn regionen) så det kanske inte behövs?

Vad kan man konkret förvänta sig för jobbmöjligheter efter den utbildningen, om du vet dvs.
//Daniel

Permalänk
Medlem

Jag gick industriprogrammet på gymnasiet med inriktning på CNC och CAD men har aldrig jobbat med det efter skolan.

Idag är jag lager/butikschef på ett företag som säljer plåt och ventilation material.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

Handel 1 år, var inget för mig. El 3 år.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

Aspergerlinjen 1 år, Sundsgården folkhögskola.

- Var har dina studier tagit dig?

Ingenstans egentligen, lite svart arbete som teknisk support för enmansföretagare.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Läst Teknik och mer matte, men på grund av mina tolkningssvårigheter jag har med förklaringar och exempel i matteböckerna (Upplever dem såhär, 1 > 2 > 3 > 7> 8 > 9) så hade det inte heller gått.

Är intresserad av fysik och spelutveckling, försökte med Ma2b 3 gånger men gav upp på det 3e försöket. Det är ändå starkt att åtminstone ta på sig en 3e gång när man redan tuggar 2 typer av antidepressiva. Kursen jag sökte kräver Ma2b minst.

Just nu har jag ersättning genom arbetsförmedlingen medans jag jobbsöker....yay

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du läser El gren installation och inte el gren elektronik eller?
Just el installation, fordonsprogrammet med lastbilskörkort, undersköterska är de gymnasieprogram som direkt kan leda till arbete. Även byggprogrammet skulle kunna vara en av dessa, men jag har för dålig koll på denna utbildning.
Tidigare var industriprogrammet något som typ direkt ledde till arbete.

När det folk pratar om dåliga gymnasieprogram är framförallt alla program som berör området IT, nu kan man läsa teknik med lite iT, vilket inte är fel även om mer språk och matematik hade varit bättre.

När jag gick tog studenten så skaffade typ alla jobb samma dag som de slutade gymnasiet, det var främst på industrin och lönerna räckte både till egen lägenhet, en risig Volvo med en bilstereo för dagens penningvärde 25 000kr, till detta en massa sprit, bensin och mängder med cdskivor etc..

Idag inte så många år efter är tiderna helt förändrade och det är som du säger helt fel att inte ta detta i beaktning kring hur arbetsmarknaden ser ut.

El & Energi heter programmet, tänkte faktiskt välja inriktningen IT som finns inom programmet men väckte intresse för El- och Energiteknik samt Automation, sedan är man ju väldigt skoltrött och vill mycket hellre jobba. Var ju visserligen så att jag även insåg hur mycket svårare det skulle vara att få jobb inom IT, så tänkte att det här med elektronik får stanna som hobby.

Skrivet av Abbs:

En civilingenjör inom Industriell Ekonomi har avsevärt spänstigare språngbräda ut i världen än någon som studerat El på gymnasiet.

Möjligt, men det jag menar är att det spelar väldigt mycket roll vad det är för utbildning du har och då är det smart att välja dom utbildningar som leder till yrken som faktiskt behöver arbetare, oavsett om det bara krävs en gymnasieutbildning eller om det även behövs en högskoleutbildning osv osv. Ska jättemånga utbilda sig inom IT så blir det svårare att få jobb där, bara som exempel. Inom El så är det för det första inte så många som valt det och för det andra är det inte alla som faktiskt jobbar inom det dom har utbildat sig till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

El & Energi heter programmet, tänkte faktiskt välja inriktningen IT som finns inom programmet men väckte intresse för El- och Energiteknik samt Automation, sedan är man ju väldigt skoltrött och vill mycket hellre jobba. Var ju visserligen så att jag även insåg hur mycket svårare det skulle vara att få jobb inom IT, så tänkte att det här med elektronik får stanna som hobby.

Kollade lite på den här och den verkade ej fel som grundutbildning: http://gymnasieinfo.se/program/EE001
Nackdelen är att det tillkommer ett extra år med teknisk basår om man vill läsa vidare för högskola.

Så mitt råd är. Plugghästar, läs natur eller liknande, gärna på engelska och varför inte utomlands? Medans vanliga ungdomar så kan det program som du läser inte vara helt fel, därefter komplettera den med med teknisk basår och läs vidare, eventuellt KY. Och resten av ungdomarna, så rekommenderar jag enbart gymnasieutbildning.

Jag själv jobbar i lite av samma område som du läser inom, jag sitter dock på en kontorsstol hela dagarna och typ aldrig gör något fysiskt. Väldigt många är i min situation och ha läst ett sådant gymnasieprogram som du har läst skulle ha gett en mycket bättre förståelse.

-Varför vi lite högre upp inom automation & energi inte gör fysiska saker är att det finns gott om billiga personer som kan göra sånt arbete. -Vi fakturerar runt 1000-1500kr/h, en installatör ligger på runt 600kr/h och är dessutom bättre på just installationer.
Detta leder till att vi utvecklare aldrig ens får jobba med installationer.
Så om du i framtiden kommer bli en kontorsråtta som mig så kommer du ha nytta av din utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kollade lite på den här och den verkade ej fel som grundutbildning: http://gymnasieinfo.se/program/EE001
Nackdelen är att det tillkommer ett extra år med teknisk basår om man vill läsa vidare för högskola.

Så mitt råd är. Plugghästar, läs natur eller liknande, gärna på engelska och varför inte utomlands? Medans vanliga ungdomar så kan det program som du läser inte vara helt fel, därefter komplettera den med med teknisk basår och läs vidare, eventuellt KY. Och resten av ungdomarna, så rekommenderar jag enbart gymnasieutbildning.

Jag själv jobbar i lite av samma område som du läser inom, jag sitter dock på en kontorsstol hela dagarna och typ aldrig gör något fysiskt. Väldigt många är i min situation och ha läst ett sådant gymnasieprogram som du har läst skulle ha gett en mycket bättre förståelse.

-Varför vi lite högre upp inom automation & energi inte gör fysiska saker är att det finns gott om billiga personer som kan göra sånt arbete. -Vi fakturerar runt 1000-1500kr/h, en installatör ligger på runt 600kr/h och är dessutom bättre på just installationer.
Detta leder till att vi utvecklare aldrig ens får jobba med installationer.
Så om du i framtiden kommer bli en kontorsråtta som mig så kommer du ha nytta av din utbildning.

Föredrar verkligen fysiskt arbete, sitter för mycket på arslet hemma.

Lön är inte prio 1 för mig, klart vill jag dock ligga på en standard lön för yrket, minst. Viktigt är ju arbetsmiljön osv. Men det är ju bra med mycket möjligheter för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Möjligt, men det jag menar är att det spelar väldigt mycket roll vad det är för utbildning du har och då är det smart att välja dom utbildningar som leder till yrken som faktiskt behöver arbetare, oavsett om det bara krävs en gymnasieutbildning eller om det även behövs en högskoleutbildning osv osv. Ska jättemånga utbilda sig inom IT så blir det svårare att få jobb där, bara som exempel. Inom El så är det för det första inte så många som valt det och för det andra är det inte alla som faktiskt jobbar inom det dom har utbildat sig till.

Självklart är det. Om man studerar statsvetenskap eller Historia för att det är lätt och kul får man bita i det sura äpplet sedan när det är extrem tuff konkurrens om jobben.

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Teknik med golf. Läste all matte, programmering och fysik som gick. Bra betyg i det med skolkade på det mesta annat ointressant som religion osv.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Byggnadsingenjör på kTH samt kandidat företagsekonomi på SU på 5 år tot

- Var har dina studier tagit dig?
Dubbel examen har gett bra ingångslön och ett arbete jag trivs mycket bra med.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Valde endast bygg för att marknaden såg bra ut. Hade gärna läst mer programmering annars. Ibland saknar man att man sket i lumpen också men vafan, tjänade ju pengar det året jag gick miste om istället.