Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ser outlook loggan sen går den tillbaka till applistan, men läser att många har detta problem så det lär lösa sig snarast.

Citerar mig själv

Outlook fick en update igår och nu fungerar det 👍🏼

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@downup: Fasiken va gött. Men annars om man är på insider får man nog tyvärr vänja sig vid en hard reset ett par gånger om år iaf hur jobbigt det än är.

Permalänk
Medlem

Vad kostar Windows Continuum här i Sverige? Och vart köper jag den?
Fick min gratis via erbjudandet, men den ligger bara och dammar. Tänkte att jag istället kunde slänga upp den på Tradera men vet ej vilket pris jag kan förvänta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vad kostar Windows Continuum här i Sverige? Och vart köper jag den?
Fick min gratis via erbjudandet, men den ligger bara och dammar. Tänkte att jag istället kunde slänga upp den på Tradera men vet ej vilket pris jag kan förvänta mig.

Microsoft Display Dock, som den egentligen heter, tror jag har ett riktpris på 990 kr. Har sett dom på Blocket för runt 700.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

Nu ska Spotify inte fortsätta att utveckla sin app till Windows Phone. Riktigt tråkigt med tanke på hur dåligt det fungerar på min mobil.

http://m.windowscentral.com/spotify-confirms-it-has-ended-sup...

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Entusiast

@Swedish Berserk: WP börjar snart lika Titanic, kanske börjar bli dags att byta båt?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu ska Spotify inte fortsätta att utveckla sin app till Windows Phone. Riktigt tråkigt med tanke på hur dåligt det fungerar på min mobil.

Låter naturligt då Microsoft själva överger WP8.1 till förmån för W10M. Det finns ingen vits i att utveckla en gammal WP-app när UWP (annan version av ramverket) finns. Att fortsätta med en WP8.X-app utesluter exempelvis Xbox One (eller mindre sk hybrider). Ni får vänta och se hur de löser det i framtiden. iOS-bryggan kommer fortsätta utvecklas där i alla fall, för de som inte orkar göra en helt egen version för WinRT/UWP. Man kan också tänka att många lade ner sin WP-utveckling för att de satt och väntade på Project Astoria/Windows Bridge for Android, även om det projektet försvann.

Permalänk

Hur går det för WP i dagsläget? Hade själv en Lumia 800 när den var ny och älskade den, övergav dock den då jag efter ett tag blev för irriterad på avsaknaden av appar, samt diverse andra saker i systemet. På appsidan verkar det ha förbättrats, även om det fortfarande verkar ligga långt efter Android och iOS, men hur ser det ut annars? Är ni som använder WP nöjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Hur går det för WP i dagsläget? Hade själv en Lumia 800 när den var ny och älskade den, övergav dock den då jag efter ett tag blev för irriterad på avsaknaden av appar, samt diverse andra saker i systemet. På appsidan verkar det ha förbättrats, även om det fortfarande verkar ligga långt efter Android och iOS, men hur ser det ut annars? Är ni som använder WP nöjda?

Jag är nöjd med min 950 men använder å andra sidan inte så mkt appar ☺

Permalänk
Avstängd

Byt till Deezer. Minst lika bra om inte bättre utbud av musik sedan finns det som universell app som uppdateras frekvent.

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

@Swedish Berserk: WP börjar snart lika Titanic, kanske börjar bli dags att byta båt?

Ja det känns lite så. Får hoppas att där kommer ny Spotify app till W10M.

Skrivet av Petterk:

Låter naturligt då Microsoft själva överger WP8.1 till förmån för W10M. Det finns ingen vits i att utveckla en gammal WP-app när UWP (annan version av ramverket) finns. Att fortsätta med en WP8.X-app utesluter exempelvis Xbox One (eller mindre sk hybrider). Ni får vänta och se hur de löser det i framtiden. iOS-bryggan kommer fortsätta utvecklas där i alla fall, för de som inte orkar göra en helt egen version för WinRT/UWP. Man kan också tänka att många lade ner sin WP-utveckling för att de satt och väntade på Project Astoria/Windows Bridge for Android, även om det projektet försvann.

Då får vi se hur länge man ska behöva vänta på en UWP app för W10M. Har en känsla av att det kan dröja ett tag.

Skrivet av Jfqvist:

Byt till Deezer. Minst lika bra om inte bättre utbud av musik sedan finns det som universell app som uppdateras frekvent.

Beror helt på utbudet där och man kan inte på något sätt se vad de har för artister i deras tjänst på förhand. Sen blir det dessutom dyrare än Spotify Unlimited som jag kör på. Får se hur man får göra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Swedish Berserk:

Du får en gratis månad när du registrerar dig.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad jag hatar Spotify som företag just nu. Även om jag älskar operativet så ångrar jag att jag inte gick Android den här gången.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

@Swedish Berserk:

Du får en gratis månad när du registrerar dig.

Men då måste man komma ihåg att avbryta i tid om man inte är nöjd för annars debiterar dom en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det känns lite så. Får hoppas att där kommer ny Spotify app till W10M.

Då får vi se hur länge man ska behöva vänta på en UWP app för W10M. Har en känsla av att det kan dröja ett tag.

Beror helt på utbudet där och man kan inte på något sätt se vad de har för artister i deras tjänst på förhand. Sen blir det dessutom dyrare än Spotify Unlimited som jag kör på. Får se hur man får göra.

Där får man ändå tänka på att Microsoft själva varken uppdaterar operativsystemet eller apparna de har för WP8.1. Det är nackdelen med hur Microsoft gör de olika uppdateringarna till körverken inkompatibla där utvecklarna hela tiden delvis måste byta utvecklingssättet och byta till projekt som inte för den delen längre rullar på de gamla enheterna om de inte vill köra en legacyversion där de inte får alla nya funktioner och möjligheter.

Du kan ju ändå utveckla Windows Phone Silverlight med mindre förändringar för 7.X, 8.0 och 8.1, du kan utveckla för 8.0 med en egen version av XAML, du kan utveckla för 8.1 med i princip samma XAML som på skrivbordet samt där man kunde dela själva projektet med desktop-versionen, och nya Universalappar skriver du nu precis som Store-appar på skrivbordet med så när att telefonen får några unika APIer. Utöver det så drabbades spelutvecklare genom att de lade ner XNA redan på WP7.X-tiden. *XAML är ett av sätten att skriva UI, och det är givetvis mycket mer som ändrats, att de nu kör samma som "en plattform" är varför de kan köra appar i Continuum-läge eller varför många appar på skrivbordet kan skala ner till väldigt liten ruta. W10M är bakåtkompatibelt med WP, men de gamla körverk/apierna/ramverken har ingen framtid och kan inte dra nytta av plattformen fullt ut. Vill du också köra apparna i W10 och X1 måste du byta till nya UWP-modellen eller skriva olika appar.

Permalänk

Verkar som att Spotify har släppt en ny uppdatering med buggfixar för jag fick en uppdatering till min mobil. Kanske det sista de gör innan de slutar lägga till mer funktioner till den.

De kommer att fortsätta med Spotify på W10M.

http://www.windowscentral.com/spotify-isnt-going-anywhere-and...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Microsoft Display Dock, som den egentligen heter, tror jag har ett riktpris på 990 kr. Har sett dom på Blocket för runt 700.

Ok, hoppas på en femhundring, ser absolut ingen nytta med denna docka.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Spotify har släppt en ny uppdatering med buggfixar för jag fick en uppdatering till min mobil. Kanske det sista de gör innan de slutar lägga till mer funktioner till den.

De kommer att fortsätta med Spotify på W10M.

http://www.windowscentral.com/spotify-isnt-going-anywhere-and...

Det är ju ingen UWP-app än däremot. Ni får hoppas på att de får till det med en ny app någon gång.

Permalänk

Nu har W10M börjat rulla ut till de äldre mobilerna. Givetvis är inte Lumia 630 med på listan.

http://www.windowscentral.com/here-are-all-windows-phones-are...

Börjar få svårt att tro att 512mb mobilerna får W10M officiell väg från Microsoft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@stelex: Jag måste inflika att med senaste uppdateringen så har det blivit mycket bättre. Framförallt batterikonsumtionen, när jag går å lägger mig så har jag runt 30-20% kvar jämfört med att man redan va tvungen att ladda den vid den tiden innan =P

"Tyvärr" så har jag dock bestämt mig att gå över till Andriod inom kort så skit samma...

Permalänk
Medlem

Nu har W10M börjat rulla ut till de äldre mobilerna. Givetvis är inte Lumia 630 med på listan.

http://www.windowscentral.com/here-are-all-windows-phones-are...

Börjar få svårt att tro att 512mb mobilerna får W10M officiell väg från Microsoft.

Jag testade appen på min Lumia 920: "Din telefon stöds inte för uppgradering till Windows 10".

Permalänk
Medlem

Testade appen på min Lumia 925, ingen uppgradering på den heller, så blir prova IP build på den nu ist.

Edit: Kan man köra uppgradering bara, eller ska man köra en "ny installation"?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Skrivet av stelex:

Jag testade appen på min Lumia 920: "Din telefon stöds inte för uppgradering till Windows 10".

Skrivet av LINJEinc:

Testade appen på min Lumia 925, ingen uppgradering på den heller, så blir prova IP build på den nu ist.

Edit: Kan man köra uppgradering bara, eller ska man köra en "ny installation"?

Samma för mig. Jag orkar inte krångla med att få in W10M så får stanna kvar på 8.1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte vågat prova själv då jag gärna vill förvissa mig om att de appar jag använder fortfarande kommer att fungera eller att det finns likvärdiga alternativ.
Apparna från Here stängs för Windows 10 den 30 juni så hur ser det ut med alternativ till Here Maps, Here Drive+ och Here Transit?

Förresten finns det mera info via Upgrade Advisor som anger att följande lumiatelefoner kan uppgraderas till Windows 10:

1520,
930,
830,
730, 735,
640, 640XL, 635 1GB, 636 1GB, 638 1GB,
532, 535, 540,
430, 435.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt uppgradera min 830, men om inte Here kommer fungera (i juli) så blir det tveksamt. Jag har sparat massor med platser på mitt Here-konto som jag inte vill bli av med.. Går det att importera till den inbyggda appen tror ni?

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min Lumia 532 till Win10 genom att köra updateAdvisor.. Gick helt utan problem, funkar bra med win10 trots att det är en budget telefon.

Permalänk
Medlem

Kör nu wm10 på min 640. Väldigt smidig installation må jag säga med en uppgradering snarar än installation ny programvara med efterföljande inläsning av backup. Nu återstår att se hir stabilt det är, edge käns snabbare men det kan ju vara inbillning.

Permalänk
Medlem

Appen MixRadio stänger snart ner
Någon som vet en likvärdig app som man kan ladda ner sina listor offline med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag hade tänkt uppgradera min 830, men om inte Here kommer fungera (i juli) så blir det tveksamt. Jag har sparat massor med platser på mitt Here-konto som jag inte vill bli av med.. Går det att importera till den inbyggda appen tror ni?

Jag ser inget alternativ för import i appen.

Microsofts kartapp är helt ok men inte riktigt lika bra som Here. Det känns dock som om de har polerat den en hel del sedan i höstas.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Har inte vågat prova själv då jag gärna vill förvissa mig om att de appar jag använder fortfarande kommer att fungera eller att det finns likvärdiga alternativ.
Apparna från Here stängs för Windows 10 den 30 juni så hur ser det ut med alternativ till Here Maps, Here Drive+ och Here Transit?

Förresten finns det mera info via Upgrade Advisor som anger att följande lumiatelefoner kan uppgraderas till Windows 10:

1520,
930,
830,
730, 735,
640, 640XL, 635 1GB, 636 1GB, 638 1GB,
532, 535, 540,
430, 435.

Windows kartor kommer att få en stor uppdatering snart.
https://www.thurrott.com/windows/windows-10/65428/windows-map...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11