Permalänk
Medlem

Factorio

Har inte sett nånting om Factorio på forumet och vill verkligen slå ett slag för detta UNDERBARA spel, det handlar om att du som karaktär har hamnat på en främmande planet och skall till en början bygga upp en bas samt vidare automatisera denna MER och MER. För att tillslut kunna bygga ett rocketdefense.

Det är nått fruktansvärt roligt, jag och en kompis har spelat detta en hel del, och jag kan ju säga att ljudet som kommer när man har Research'at klart nånting är som kokain, man vill bara ha mer och mer!

Här är en av våra baser.

Factorio finns på steam är har jag för mig det absolut högst rateade spelet på steam just nu!

https://www.factorio.com/
http://store.steampowered.com/app/427520/

Det är HELT MAGISKT bra spel!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Ser otroligt kul ut på trailern. Jag skall testa demot först, sen blir det kanske ett inköp längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Ser otroligt kul ut på trailern. Jag skall testa demot först, sen blir det kanske ett inköp längre fram.

Tycker jag definitivt att du skall göra! Det är så värt pengarna!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag vill slå ett slag för factorio.

Jag brukar försöka jämför det med mincraft (med diverse moddar som jag inte kan alla namn på) och typ transport tycoon (för dom som lirat det).
Handlar om mycket automatisering och logistik, där man verkligen får tänka och prova en hel drös med lösningar.
Varje spel blir verkligen helt annorlunda från det förra, för man hittar elle kommer på nya designer hela tiden som man vill prova.

Guld spel.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Såg väldigt intressant ut, köpte det precis xD

Permalänk
Medlem

Snubblade över detta på steam häromveckan. Blev inte ett köp just då men det hamnade på önskelistan. Får se när man har tid att sätta sig med det, verkar absolut som något i min smak iaf.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Riktigt kul, har kört tillsammans med två kompisar och spenderat alldeles för många timmar redan.
Vi har precis tagit oss till slutmålet men man kan ju hålla på hur länge som helst istället för att "vinna".
Det kan bli ganska förvirrat efter ett tag eftersom man får tilgång till ny teknik och ska försöka uppgradera och utöka det ursprungliga man byggde så nu har vi spridit ut oss från basen vi byggde tillsammans för att istället bygga på ett eget litet område och försöka optimera/byggga vackert.

Ett kul tips är en serie av youtube videos där 5-6 personer har bestämt sig för att spela "co-op" men bara en i taget, exakt 20 minuter och man får inte prata med de andra eller titta på deras videos eller läsa om vad de andra gjort.
Det är inte helt sällan de är lätt förvirrad när de ska försöka sätta sig in vad som hänt sedan deras senaste omgång och dessutom bidra till att driva det framåt allt inom 20 minuter.
Sök på the Hydra Dilemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Ett kul tips är en serie av youtube videos där 5-6 personer har bestämt sig för att spela "co-op" men bara en i taget, exakt 20 minuter och man får inte prata med de andra eller titta på deras videos eller läsa om vad de andra gjort.
Det är inte helt sällan de är lätt förvirrad när de ska försöka sätta sig in vad som hänt sedan deras senaste omgång och dessutom bidra till att driva det framåt allt inom 20 minuter.
Sök på the Hydra Dilemma

Wow, det där var svårt att se på, kändes som att ett par personer som är med där inte hade en aning om vad de sysslade med, och inte blir det lättare av att de inte vet vad de tidigare gjort
Och så var det ju en riktigt gammal version av Factorio, men underbart spel hur som helst!

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Usch, det är ett hemskt spel..

Man bygger upp en par byggnader med ett uttänkt transportband mellan. Känner sig jättenöjd.
En stund senare inser man att det bildas en flaskhals, samtidigt som man behöver pussla in en ny komponent i produktionskedjan. Klurar lite och får till det.
Ytterligare en stund senare blir det fler grejer som skall pusslas in och den en gång så funktionella layouten är i behov av en ombyggnad. Smått frusterad river man allt och bygger om.
Sen börjar hela processen om igen.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Snubblade över detta på steam häromveckan. Blev inte ett köp just då men det hamnade på önskelistan. Får se när man har tid att sätta sig med det, verkar absolut som något i min smak iaf.

Tog hem demot och efter det kunde jag ju inte låta bli...

Har bara hunnit sitta några timmar/kväll nu ett par dar så har ju inte hunnit så långt men tror jag försöker bygga alldeles för kompakt, skadad av Anno kanske, så det blir stora problem när jag behöver ändra på något... Men har lite funderingar att pröva ikväll, så det blir väl lite som Mieriola skrev innan: Riv skiten och bygg om.
Hur som, helt klart ett spel i min smak!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Usch, det är ett hemskt spel..

Man bygger upp en par byggnader med ett uttänkt transportband mellan. Känner sig jättenöjd.
En stund senare inser man att det bildas en flaskhals, samtidigt som man behöver pussla in en ny komponent i produktionskedjan. Klurar lite och får till det.
Ytterligare en stund senare blir det fler grejer som skall pusslas in och den en gång så funktionella layouten är i behov av en ombyggnad. Smått frusterad river man allt och bygger om.
Sen börjar hela processen om igen.....

Haha Jag känner igen mig så väl, man kan lixom inte tänka 2 steg fram man måste tänka typ 10 steg fram

Skrivet av Zicsoen:

Tog hem demot och efter det kunde jag ju inte låta bli...

Har bara hunnit sitta några timmar/kväll nu ett par dar så har ju inte hunnit så långt men tror jag försöker bygga alldeles för kompakt, skadad av Anno kanske, så det blir stora problem när jag behöver ändra på något... Men har lite funderingar att pröva ikväll, så det blir väl lite som Mieriola skrev innan: Riv skiten och bygg om.
Hur som, helt klart ett spel i min smak!

ja dock så har ju kompaktheten sina fördelar och nackdelar, kan även föreslå att gå in på /r/factorio om man vill ha lite tips på hur man kan lägga upp saker

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

ja dock så har ju kompaktheten sina fördelar och nackdelar, kan även föreslå att gå in på /r/factorio om man vill ha lite tips på hur man kan lägga upp saker

Nja, att kolla layouts på nätet blir ju lite som att kolla på en walkthrough för "The Witness" tycker jag, då det tar bort en del av utmaningen i ett spel.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Nja, att kolla layouts på nätet blir ju lite som att kolla på en walkthrough för "The Witness" tycker jag, då det tar bort en del av utmaningen i ett spel.

Alltså ja, jag håller med dig till viss del, men det är mer jag tycker det är spännande och se kreativa lösningar som jag kan implementera på nått sätt i min bas. Men ja jag förstår helt hur du tänker.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

Alltså ja, jag håller med dig till viss del, men det är mer jag tycker det är spännande och se kreativa lösningar som jag kan implementera på nått sätt i min bas. Men ja jag förstår helt hur du tänker.

Händer ju dock vid senare skeden att jag kanske kollar lite sådant, typ när man börjar på helt ny kula. Gjorde det efter ett tag i Anno 2070 exempelvis då man trots allt behöver bygga rätt kompakt för att få ut så mycket resurser som möjligt på en yta.
Men så här till en början är det roligare att experimentera själv.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Linkus: Det luriga med att planera ett par steg framöver är att det samtidigt skapar problem på kort sikt. Speciellt om man spelar igenom spelet för första gången och försöker lära sig hur en del prylar funkar.

Jag hade en plan och allt var i ordning och reda med bra flyt, både gröna och röda flaskor rullande fint in mot labben.
Passade då på att förbereda för kedjan som slutar i blåa flaskor och bygger ett järnvägsnät till en yta en bit bort. Där bygger jag upp en väl fungerande oljeindustri, som sedan utökas med lite fler komponenter. Ungefär såhär långt så tror jag att läget var under kontroll, men oj så fel jag hade...
I skrivande stund så har de bägge ytorna kopplas ihop av transportband, något som inte all ingick i planen men som blev bästa lösningen på kort sikt. Resultatet blev iaf att jag fick mina blå flaskor och kunde få sista pusselbiten i det blivande nya produktionsnätet som skall byggas upp och ersätta det gamla som skall bort. Nu har jag järnvägsbyggande och robotkonstruktion högst på priolistan så jag kan inleda min renovering av "fabriken".
En hel del moddar är såklart en ovärderlig del av nya layouten, inte minst tåget som bygger räls.

Väldigt kul men samtidigt väldigt tidsslukande spel..

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Hahha åh gud va jag känner igen mig! Det är alltid så, ja men så ska jag bara lägga till lite av denna tilverkningen... Jahapp där sög jag åt mig all koppar...

Det är som en ond cirkel som måste underhållas hela tiden

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Eller tankekullerbyttorna när man börjar blanda in rör i produktionen...
Eller när en råvara tar slut och närmsta vettiga fyndighet ligger flera mil (typ) bort...

Men skam den som ger sig.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Linkus:

@Mieriola: Hahha åh gud va jag känner igen mig! Det är alltid så, ja men så ska jag bara lägga till lite av denna tilverkningen... Jahapp där sög jag åt mig all koppar...

Det är som en ond cirkel som måste underhållas hela tiden

Skrivet av Zicsoen:

Eller tankekullerbyttorna när man börjar blanda in rör i produktionen...
Eller när en råvara tar slut och närmsta vettiga fyndighet ligger flera mil (typ) bort...

Men skam den som ger sig.

Det roligaste är när man börjar frakta Olja i Oljefat via tåg

Tycker nästan det är roligast. Minska fiender och frekvens, (de blir svåra som de är senare i spelet när allt tar tio år att skjuta ihjäl).
Minska frekvens för alla fyndigheter (råvaror) men öka storlek och mängd.

Då blir det Tågsimulator! =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Haha, ja ibland får man klia sig i huvudet för att få till ett bra sätt att få saker att komma från punkt A till punkt B på bästa sätt utan att förstöra för något annat.

Jag kör däremot på peaceful mode, har tillräckligt med arbete för att få i allt att funka. Att blanda in försvar skulle bara bli för jobbigt, men det kanske ändras senare när man lärt sig optimera produktionen bra.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: har oxå gjort de på min senaste map, då jag vill försöka experimentera fram nån vettig lineup på hur man ska få allt att snurra bra! Då är de lite drygt att ha biters som kommer stup i kvarten

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Tack TS för detta fantastiska tips, spelade Factorio igår kväll för första gången då tillsammans i co-op. Drömde om spelet efter en natt! =D
Hamnar typ i Zen när jag designar med denna kreativa automationsbyggande spelmekanik.

Vi upplevde inga buggar och spelet har bra spelmekanik, bra funktioner och smarta byggverktyg.
Spelet rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Det här spelet är knark. Vill varna folk att börja spela det. Jag har sällan blivit så uppslukad av ett spel. Samtidigt blir man förbannad över hur komplexa grejer man kan göra med beslutskombinationer och lägga in logik.

Har också försökt hålla mig undan lösningar jag hittat på nätet utan tycker det är roligast att försöka klura ut saker själv och lösa mina problem på mitt egna vis. Men allt som har med gröna och röda trådar att göra har jag försökt kolla någon tutorial för att fatta, men tycker fortfarande det är jättesvåra att greppa logiken. (kanske lättare för programmerare?) Min nuvarande nivå är att en kran kan kolla en låda och fungera om den har färre än X av en bestämd sak.

Permalänk

Har också fastnat total för detta spel!
Letar dock efter någon att spela med då ingen av mina polare verkade tycka om det..
Så om någon här letar efter någon att spela med så släng iväg ett PM så löser vi det!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Asus STRIX X470-F Gaming | MSI Geforce RTX 2070 Super Gaming X Trio | 2x Corsair Vengeance LPX 8GB 3200Mhz | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Fractal Design Define R6C | Cryorig R1 Ultimate | Samsung Evo 970 500GB + WD Black 1TB

Permalänk
Medlem

Tänkte aktiverade denna tråd lite. Har just börjat lira lita så undrar om det finns fler som lirar som har lust att lira med en nybörjare via TS?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag har trillat dit, borde börjat för länge sen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Nu är det helt kört. Har riktigt svårt att slita mig ifrån spelet, tiden rinner otroligt iväg. Påminner mig lite om ett annat spel, Infinifactory, vilket är i 3D. Det var riktigt givande när man väl lyckats bygga de objekt man fått i uppdrag.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Detta spel alltså. Kul att många delar uppfattning haha! Jag snubblade över det förra sommaren. Började lite lätt på torsdagen (9h) och insåg att det här måste man ju bara köra co-op! Ringde och övertalade en kompis att jag hade ett spel han bara inte får missa. Han kommer över dagen efter och vips 54h gameplay senare, raketen skickad, så var det söndag.

Jag har aldrig i mitt liv stött på något så beroendeframkallande spel som detta. Och jag gjorde även misstaget att presentera det för min bror, som har en del tendenser att fastna i "missbruk"... Han är nu 500h+ i detta spel.

Jag hade gärna spelat om det med flera spelare. För det är så otroligt tillfredsställande och roligt. Men fasiken det är så tidskrävande.

Jag gillar ju hela konceptet med att behöva försvara sig ifrån aliens. Det är en stor del av charmen. Men kör man med fridfulla aliens så kan man ju köra med en öppen(whitelist/password) 24/7 server. Bara en idé ;).

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q

Permalänk
Medlem

Peaceful eller inte spelar ingen större roll när man väl lärt sig motverka aliens, speciellt om man är några stycken.
Angående server så är det i default-läget av headless server så att det pausar när ingen är där, så risken för att uppstår problem som ingen ser pga ingen online är minimal.

Permalänk
Medlem

Spelat ca 50 timmar sen i söndags.... Jävla spel!

Permalänk
Medlem

Fick ett återfall för ett par-tre veckor sedan, när det sedan var på väg att lägga sig så hojtar en polare till att han nu också skaffat det. Jahopp! Några minuter senare var man helt insnöad igen och halva natten gick åt

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |