"Sweclockers vinterdator-ish" M-ITX

Permalänk

"Sweclockers vinterdator-ish" M-ITX

Har komponerat och ska bygga en dator själv för första gången, så skulle uppskatta lite feedback på komponenterna jag valt.
Jag har utgått från sweclockers vinterdator fast i ett m-itx format.
Det är främst för spel den ska användas till.

Delarna jag valt är iaf följande:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3065142&view=m

Jag är lite osäker på mobo och psu:n, vet inte om dom kanske är lite overkill? Är nämligen osäker på om jag ska överklocka eller inte då jag aldrig gjort det tidigare. Men det är inte så jättemycket man kan spara in där, så känner väl ändå att det kanske är värt det ifall att jag vill testa på.
Vet faktiskt inte alls vad man bör kika på när det gäller kontakterna på PSU:n, räcker dom på Integra M?

Några av delarna finns att köpa i bundles, därav spelen, bara för att visa innehållet.
Processor+kylare+esd = 2 549:-
ssd+gpu+spel = 3.989:-

Var inne på att köpa ett GTX 960 först, men iom bundlen tycker jag det är värt priset, då det kanske skiljer en tusenlapp då jag ändå måste köpa ssd:n för sig.

Totalt slutar bygget på 10 300:- från dom butikerna jag vill handla från.

Jag tycker det här känns prisvärt, är inte alls så jätte insatt, men känns som man får mycket kräm för priset i den här uppsättningen och även att man safear upp inför framtiden i viss mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenvisst:

Har komponerat och ska bygga en dator själv för första gången, så skulle uppskatta lite feedback på komponenterna jag valt.
Jag har utgått från sweclockers vinterdator fast i ett m-itx format.
Det är främst för spel den ska användas till.

Delarna jag valt är iaf följande:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3065142&view=m

Jag är lite osäker på mobo och psu:n, vet inte om dom kanske är lite overkill? Är nämligen osäker på om jag ska överklocka eller inte då jag aldrig gjort det tidigare. Men det är inte så jättemycket man kan spara in där, så känner väl ändå att det kanske är värt det ifall att jag vill testa på.
Vet faktiskt inte alls vad man bör kika på när det gäller kontakterna på PSU:n, räcker dom på Integra M?

Några av delarna finns att köpa i bundles, därav spelen, bara för att visa innehållet.
Processor+kylare+esd = 2 549:-
ssd+gpu+spel = 3.989:-

Var inne på att köpa ett GTX 960 först, men iom bundlen tycker jag det är värt priset, då det kanske skiljer en tusenlapp då jag ändå måste köpa ssd:n för sig.

Totalt slutar bygget på 10 300:- från dom butikerna jag vill handla från.

Jag tycker det här känns prisvärt, är inte alls så jätte insatt, men känns som man får mycket kräm för priset i den här uppsättningen och även att man safear upp inför framtiden i viss mån.

Jag tycker nätagget är lite overkill. Är du säker på att du får in kylaren i det chassit?

Permalänk
Skrivet av kex:

Jag tycker nätagget är lite overkill. Är du säker på att du får in kylaren i det chassit?

Kylaren är 159 mm hög och chassit har stöd för upp till 165 mm, så det är nog inga problem.

Permalänk
Skrivet av kex:

Jag tycker nätagget är lite overkill. Är du säker på att du får in kylaren i det chassit?

Vilken W räcker för bygget och om man eventuellt vill överklocka?
Räcker kontakterna på agget?
Hittade någonstans att chassit sväljer kylare på max 165mm, den här är 159mm, så det bör fungera.

Är det ett solitt och prisvärt bygge i övrigt?

Permalänk

Håll dig borta från Fractal Design rent generellt vad gäller elektronik..

Permalänk
Medlem

Byt SSD till Samsung 850 eller Crucial BX 200

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2963341

Detta är mitt bidra efter lite ändring i din lista..

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Håll dig borta från Fractal Design rent generellt vad gäller elektronik..

Varför?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk

Då detta är ditt första datorbygge vill jag bara lämna mina egna erfarenheter från ett liknande m-itx bygge.

Jag bygger inte datorer regelbundet, men har byggt 5-10st genom åren. Jag byggde min senaste dator i ett Fractal Design Node 304.

Efter att ha lagt en hel dag på att få datorn startklar ställde jag mig frågan efteråt om det verkligen var värt besväret att bygga i chassit jag valde. Det ska tilläggas att jag inte installerade grafikkortet förrän vid ett senare tillfälle då jag helt enkelt var less på att bråka med bygget mer första byggdagen. Ytterligare en anledning till att det kanske tog onödigt lång tid för mig var att jag valde en kylare som är lite knepigare att installera jämfört med många andra.

Som sagt, jag vill bara göra dig beredd på att ett Node 304 är ett trångt chassi att bygga i och det kommer att kräva en del planering när det gäller monteringsordning av komponenter för att det ska gå någorlunda smidigt.

Med lite distans måste jag ändå säga att jag är nöjd med resultatet även om jag fortfarande inte är pigg på att rota i chassit igen på ett tag.

Jag har ett likadant nätaggregat vilket jag valde dels på grund av placering av kabelkontakter för de löstagbara kablarna och dels för att just effekten 750W bör minska ljudnivån vid belastning jämfört med de klenare nätdelarna i samma modellserie.

Mitt grafikkort skiljer sig något i storlek då jag använde ett EVGA GTX 980 Ti Kingpin.

Som kylare använde jag en Be Quiet! Dark Rock 3.

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Håll dig borta från Fractal Design rent generellt vad gäller elektronik..

Varför bör jag det? Modellen fick bra omdöme i sweclockers recension. Något som man bör känna till med deras agg?

Skrivet av YamahaDGX630:

Byt SSD till Samsung 850 eller Crucial BX 200

Vad är fel med Hyper Fury X? Tänker att även om den kanske presterar sämre så är det ändå väldigt prisvärt, iom bundlen gpu+ssd+spel.

Skrivet av Crazness:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2963341

Detta är mitt bidra efter lite ändring i din lista..

Vet inte om det blev fel, eller om enda ändringen du gjort är att byta grafikkortet?

Skrivet av Jens-Ragnar:

Då detta är ditt första datorbygge vill jag bara lämna mina egna erfarenheter från ett liknande m-itx bygge.

Jag bygger inte datorer regelbundet, men har byggt 5-10st genom åren. Jag byggde min senaste dator i ett Fractal Design Node 304.

Efter att ha lagt en hel dag på att få datorn startklar ställde jag mig frågan efteråt om det verkligen var värt besväret att bygga i chassit jag valde. Det ska tilläggas att jag inte installerade grafikkortet förrän vid ett senare tillfälle då jag helt enkelt var less på att bråka med bygget mer första byggdagen. Ytterligare en anledning till att det kanske tog onödigt lång tid för mig var att jag valde en kylare som är lite knepigare att installera jämfört med många andra.

Som sagt, jag vill bara göra dig beredd på att ett Node 304 är ett trångt chassi att bygga i och det kommer att kräva en del planering när det gäller monteringsordning av komponenter för att det ska gå någorlunda smidigt.

Med lite distans måste jag ändå säga att jag är nöjd med resultatet även om jag fortfarande inte är pigg på att rota i chassit igen på ett tag.

Jag har ett likadant nätaggregat vilket jag valde dels på grund av placering av kabelkontakter för de löstagbara kablarna och dels för att just effekten 750W bör minska ljudnivån vid belastning jämfört med de klenare nätdelarna i samma modellserie.

Mitt grafikkort skiljer sig något i storlek då jag använde ett EVGA GTX 980 Ti Kingpin.

Som kylare använde jag en Be Quiet! Dark Rock 3.

Jo, jag har läst att det är rätt meckigt att jobba i det chassit. Men jag tycker det är det absolut snyggaste, och som passar bäst i mitt vardagsrum.
Så jag är väl förberedd på en tuff dag med mycket pill när det väl är dags;)

Permalänk
Medlem

@jamenvisst:

Om du kolla noggranare så har jag bytt ut chassit, nättagg, och grafikkort, dels du själv säger du vill ha det i vardagsrummet. Då asus variant of 970 inte passar med chassiet pga deras PCB är inte referense just vid sli kontakt. nättagg tog jag för att i senare fall du vill uppgradera till något kraftfullt har du fortfarande spelrum. T.ex kan du driva en 980 ti även om du överklockar.

Permalänk

@Crazness: Följer jag länken du angav hamnar jag på produktsidan för ett EVGA GTX 970 på prisjakt. Jag gissar att det var det som TS syftade på.

Permalänk
Skrivet av Crazness:

@jamenvisst:

Om du kolla noggranare så har jag bytt ut chassit, nättagg, och grafikkort, dels du själv säger du vill ha det i vardagsrummet. Då asus variant of 970 inte passar med chassiet pga deras PCB är inte referense just vid sli kontakt. nättagg tog jag för att i senare fall du vill uppgradera till något kraftfullt har du fortfarande spelrum. T.ex kan du driva en 980 ti även om du överklockar.

What he said! ↓

Skrivet av Jens-Ragnar:

@Crazness: Följer jag länken du angav hamnar jag på produktsidan för ett EVGA GTX 970 på prisjakt. Jag gissar att det var det som TS syftade på.

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Crazness: Någon speciell anledning till att du bytt ut chassit? Det är just node 304 i vitt jag är ute efter.
Jag kommer ha ett skrivbord för datorn, trots att det står i vardagsrummet. Men färgen passar bättre in i rummet.

Permalänk
Medlem

Jaha, hade missat att du ska har detta i ett annat rum, då just node 202 är både inriktad till vardagsrumbygg samt kompakt gaming system.

Tycker Node 202 har bättre form än node 304, 304 känns fortfarande tjock i mina ögon haha.

Permalänk
Skrivet av Affeskate13:

För att det är ett skitmärke.

Permalänk
Skrivet av jamenvisst:

Varför bör jag det? Modellen fick bra omdöme i sweclockers recension. Något som man bör känna till med deras agg?

För att det är en skitmärke och har man inte riktigt bra koll på vad de stoppat i det är det lika bra att satsa på nåt med mer renomme. Säkert har de någon modell som har ett innanmäte från en bra OEM tillverkare men jag har sett nog av motsatsen för att helt enkelt råda dig att satsa på något annat.

Permalänk

Jag såg nu att jag blandade ihop namnen på nätaggregaten. Det jag byggde med är inte FD Integra M 750W utan jag använde FD Edison M 750W!

Det skiljer en hel del på dessa nätaggregat. Inte minst när det gäller formgivningen då kontakterna för de löstagbara kablarna sitter i underkant/överkant på ena sidan av Edison M. På Integra M sitter de instället i mitten. Observera att detta har väldigt stor betydelse vid bygge i Node 304 då nätaggregatets "baksida" hamnar mot grafikkortet. På Edison M hamnar kontakterna precis under grafikkortet vilket således inte är fallet med Integra M.

Jag rekommenderar starkt att du byter till ett Edison M om du vill använda ett nätaggregat från Fractal Design. Integra M är vad jag förstått 10mm kortare vilket underlättar men jag är tveksam till att det räcker för att få plats med de löstagbara kablarna då kontakterna på dessa bygger en hel del.

Fractal Design Edison M är för övrigt byggt på samma plattform som Seasonic G-series.

Permalänk
Skrivet av Jens-Ragnar:

Fractal Design Edison M är för övrigt byggt på samma plattform som Seasonic G-series.

Många kloner av den serien från Seasonic. Sitter tuffa japanska kondingar i och helt ok prestanda i övrigt. Som sagt, har man koll och vet vad man ska kolla efter så kan det funka även med Fractal Design.

Permalänk
Datavetare

Håller med om att 750 W nätaggregat verkar lite overkill för mITX med 6600K och 970. Har 500 W PSU i mitt mITX bygge som har en 5775C samt MSI Gaming 970 (alla komponenter här) och systemet drar som absolut mest 250-260 W från väggen. Men kanske inte påverkar priset så mycket om du går ner till 500 W PSU?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Clint Eastwood: Jag gjorde rätt många timmar läsning om varje komponent i mitt bygge.

Med det sagt ångrar jag mitt val av moderkort lite, även om jag själv inte märkt av några begränsningar av prestandan vid eget användande. Jag satte i ett Gigabyte GA-Z170N-WIFI vilket verkar lida av knapp strömförsörjning till CPU. Denna information gick mig tyvärr förbi vid förundersökningsarbetet.

Permalänk

Om jag ska köpa ett nättagg runt 800-900:- vilka modeller och vilken watt bör jag kolla på isf?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jamenvisst:

Om jag ska köpa ett nättagg runt 800-900:- vilka modeller och vilken watt bör jag kolla på isf?

Som @Yoshman sa, ett Silverstone SFX SX500-LG är ett ypperligt val i ett mITX-bygge. Går att läsa mer om det här: http://www.sweclockers.com/test/20036-chieftec-sfx-500gd-c-oc...

Permalänk
Medlem

@jamenvisst:

Jag byggde nyss en mycket lik dator som du.

Exakt samma moderkort, processor/kylare, grafikkort och chassi (fast svart). Kör dock med ett Corsair CX 750M nätagg, vilket är 20 mm djupare. För mig är det lite väl tight då strömkablaget trycker ut grafikkortet en aning, men med ditt val bör det inte vara några problem alls.

Lite bökigt att bygga i på grund av storleken såklart, man måste sätta i sakerna i rätt ordning, men äntligen känns komponenterna måttanpassade efter chassit. Stor facepalm när jag insåg att jag glömt sätta på plåten som täcker utrymmet mellan portarna där bak. Var tvungen att montera bort allt för att fixa det...

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Många kloner av den serien från Seasonic. Sitter tuffa japanska kondingar i och helt ok prestanda i övrigt. Som sagt, har man koll och vet vad man ska kolla efter så kan det funka även med Fractal Design.

Hur är det med Cooler Master V750? Läste att det sitter japanska kondingar i den, vilket säger mig jack shit:P
Har hittat det för 1000 lappen iaf.

Skrivet av anon259415:

Som @Yoshman sa, ett Silverstone SFX SX500-LG är ett ypperligt val i ett mITX-bygge. Går att läsa mer om det här: http://www.sweclockers.com/test/20036-chieftec-sfx-500gd-c-oc...

Jag tänker ändå ifall att jag vill bygga en större dator vid ett senare tillfälle, att jag kan lika gärna safea upp med psu:n, därför jag kikar på 750w om jag får för mig att fläska på så småningom.
Som jag skrev till Clintan verkar Cooler Master V750 som ett bra agg, plus att det kostar 1000:-

Skrivet av Duder:

@jamenvisst:

Jag byggde nyss en mycket lik dator som du.

Exakt samma moderkort, processor/kylare, grafikkort och chassi (fast svart). Kör dock med ett Corsair CX 750M nätagg, vilket är 20 mm djupare. För mig är det lite väl tight då strömkablaget trycker ut grafikkortet en aning, men med ditt val bör det inte vara några problem alls.

Lite bökigt att bygga i på grund av storleken såklart, man måste sätta i sakerna i rätt ordning, men äntligen känns komponenterna måttanpassade efter chassit. Stor facepalm när jag insåg att jag glömt sätta på plåten som täcker utrymmet mellan portarna där bak. Var tvungen att montera bort allt för att fixa det...

Lycka till!

Är ditt agg 160mm? Hittade ett på 150mm, tror du det är tillräckligt med avstånd från grafikkortet?

Permalänk
Medlem

@jamenvisst:

Ja mitt är 160. 150 kommer räcka och vara lagom så länge inte strömkablarna kommer ut från fel ställe. I mitt fall kommer de stora kablarna ut bakom grafikkortet och kan ledas upp direkt. Det är sata-strömkablarna som kommer ut direkt mot kortet och sladden pressar på lite grann. Se bilder:

Permalänk
Skrivet av jamenvisst:

Hur är det med Cooler Master V750? Läste att det sitter japanska kondingar i den, vilket säger mig jack shit:P
Har hittat det för 1000 lappen iaf.

Jag tänker ändå ifall att jag vill bygga en större dator vid ett senare tillfälle, att jag kan lika gärna safea upp med psu:n, därför jag kikar på 750w om jag får för mig att fläska på så småningom.
Som jag skrev till Clintan verkar Cooler Master V750 som ett bra agg, plus att det kostar 1000:-

Ja, det är ett bra agg. Jag håller med i avseende att ta i lite på en gång vad gäller agget. Ett bra agg håller lätt ett par tre byggen. Jag kan varmt rekommendera att researcha vad Johhny Guru säger om det agget du har i sikte, snubben är de facto kunskapskällan på nätet vad gäller just nätagg. När han gått igenom ett agg och säger att det duger då kan du lita på att det gör det.

http://www.jonnyguru.com/

Permalänk

Klickade precis hem alla delarna nu.
10 500:- slutade kalaset på, så jag hoppas att hinner få hem allt till påskhelgen nu bara

Enda ändringen från ursprungliga listan blev agget som ändrades till ett Cooler Master 750W för 1000:-

Det känns bra det här nu! Är sjukt taggad på att få hem allting så jag kan sätta igång å pilla lite och få känna skillnaden från att gamea på en Lenovo y50 med gtx 860m 4gb vram till denna setup.
Var iväg och köpte en Asus ASUS VX239H-W idag också, nu är frågan om man ska vänta med att packa upp den till nya datorn eller lira lite med skärmen genom laptopen;)

Kom bara och tänka på att det kanske finns nån del eller kabel som är typiskt att man glömmer när man köper dator i delar som inte följer med komponenterna?

Permalänk
Skrivet av jamenvisst:

Klickade precis hem alla delarna nu.
10 500:- slutade kalaset på, så jag hoppas att hinner få hem allt till påskhelgen nu bara

Hur har det gått? Kom grejerna hem till påskhelgen?
Jag är nyfiken på hur bygget har gått!