Kan inte executa .bat filer

Permalänk
Medlem

Kan inte executa .bat filer

Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på Sweclocker och jag hoppas att ni kan hjälpa mig ur min irriterande situation med att .bat filer inte funkar.

Bakgrundsinfo:
Jag håller på att sätta upp en filserver som jag ska nå över internet, detta genom webdav protokoll. FÖr att slippa skriva in autentisering varje gång har jag lyckats med hjälp av google få veta att enda sättet att överlista detta är att göra en .bat fil som kör följande kommando:
"net use \\sarabi.lejonsson.com@SSL@5006\DavWWWRoot /user: username password /persistent:no"
Anledningen till att man måste göra på detta sätt är för att den försöker mappa upp disken innan man har fått en fungerande internetlina ut och windows är så korkat att de inte försöker på nytt när det failar första gången.

Well, till mitt problem... När jag klistrar in följande kommando direkt i CMD fungerar det direkt, oavsett om jag kör som admin eller ej i kommandofönstret. Men om jag skapar en .bat fil med exakt samma text och testar köra det, öppnas CMD upp i typ 0,5 sec och stängs direkt därefter. Jag har testat lägga in en paus i slutet för att se om den faktiskt öppnas, vilket den inte gör. Har även testat att köra batch filen direkt i CMD, för att då kunna se vad jag får för fel, vilket genererar denna text: "'Sarabi.bat' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file."

Jag går bet på vad det kan vara för problem, min gissning är att det finns något som WIN 10 hittat på att man inte ska kunna köra dessa filer utan att ändra något antingen i regedit eller liknande, för att höja säkerheten osv....

Permalänk
Medlem

För att köra din bat-fil måste du stå i samma katalog i CMD.

Permalänk
Medlem

Till exempel för att ändra katalog i CMD så kan man köra ett kommando som ser ut såhär:
CD /D C:\Program Files\Exempel
och därifrån executa din bat fil, beroende på vilken katalog den ligger i förstås.

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Medlem

@Pake: Vilket jag gissar är system32 mappen då eller? Detta har jag gjort men får fortfarande samma meddelande om jag försöker starta programmet i CMD samt klickat direkt på filen... samma som tidigare uppstår.

Permalänk
Medlem

@tommaren: Jupp, testat detta med, dubbelkollat mina filvägar men det vill sig verkligen inte..

Permalänk
Medlem

Kör vanlig felsökning. Flytta filen till typ C:\test\test.bat och skriv sedan bara in "C:\test\test.bat" i cmd. Om inte det fungerar testa att göra en ny bat fil med typ denna koden:
echo hello > C:\test\test.txt
och se om den skapar test.txt, då vet vi att det fungerar att köra .bat scripts på din server så det inte är något som failar. Annars testa att bara skriv en ny .bat fil. Det är ju ändå Windows vi snackar om

En annan sak, kanske är jag som gör fel men när jag mappar diskar så brukar jag köra lite annorlunda kod:
net use "\\sarabi.lejonsson.com@SSL@5006\DavWWWRoot" lösenord "/user:local\användarnamn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curudel:

Kör vanlig felsökning. Flytta filen till typ C:\test\test.bat och skriv sedan bara in "C:\test\test.bat" i cmd. Om inte det fungerar testa att göra en ny bat fil med typ denna koden:
echo hello > C:\test\test.txt
och se om den skapar test.txt, då vet vi att det fungerar att köra .bat scripts på din server så det inte är något som failar. Annars testa att bara skriv en ny .bat fil. Det är ju ändå Windows vi snackar om

En annan sak, kanske är jag som gör fel men när jag mappar diskar så brukar jag köra lite annorlunda kod:
net use "\\sarabi.lejonsson.com@SSL@5006\DavWWWRoot" lösenord "/user:local\användarnamn"

Hej! Tack för din tid... Observera att det inte är på min server jag vill köra .bat script utan i Win10 clienten för att kunna mappa upp servern

Jo jag har testat att flytta filen, gjort nya med mera. om jag skapar en ny bat fil får jag upp samma problem, alla batfiler genererar exakt samma fel, CMD öppnas i cirka 0,2 sec innan det stängs direkt (om jag klickar direkt på batfilen, kör jag den i cmd så säger den bara att den inte hittas typ)... Och det körs inte, även om jag kör ett så pass enkel .bat kommando som typ "echo hello > C:\test\test.txt" Om jag däremot i CMD försöker öppna tex. test.txt direkt, så öppnas det hela. Så det verkar vara något med att .bat inte är associerad eller något liknande och man inte klarar av att öppna det hela, jag vet inte... hållit på med detta i säkert tre dagar nu för att få till, men det vill sig verkligen inte.

Ja, tyvärr är det ju windows vi snackar om.....
Hmm, din kod ser finare ut, måste testa det sen! Fin kod är alltid trevlig kod

Permalänk
Medlem

Prova lägga en pause rad i din bat-fil och se om du ser något fel.

Prova kör den som administratör med