Intel tillkännager Skull Canyon NUC med fyra kärnor och Iris Pro-grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du kan inte få motsvarande CPU+GPU prestanda i denna formfaktor då det krävs en dGPU typ 750Ti/370. Sedan drar redan 750Ti mer än vad CPU+iGPU drar i denna NUC. Detta blir rimligen en extremt nischad produkt, personligen har jag aldrig riktigt sett poängen med dessa kretsar med kraftig iGPU då blir klart billigare alt. klart högre prestanda med dGPU om man nu ska spela. Är enbart vettigt om det måste vara så litet som möjligt och det måste dra minimal mängd ström.

Finns ju även en i5 baserad variant som är bestyckad med 15 W TDP CPU med Iris 540. Prestandamässigt matchar NUCen med 15 W TDP Skylake i5 förra årets modell med Broadwell i5 med TDP på 28 W.

Kan väl tillägga att man måste ta med TDP beräkningen också. En CPU på 15W med dGPU må dra betydligt mer, men de kan också ge mer, både i GPU och CPU kraft. När du trycker på en iGPU på dessa 15W också så kommer CPUn tvingas klockas ner, vilket lämnar dig med mindre kraft till systemet, även om iGPUn i sig själv har nog med beräkningskraft för att matcha en enklare dGPU.

Mao, ska de göra "värsting" iGPU i lösningar som detta, måste också TDP nivåerna hänga med, iaf till 35W eller liknande, annars kommer du inte ens kunna använda det fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Snälla, kan någon förklara för mig vad vitsen med en nuc med externt grafikkort är? Kan se det på en laptop som är tänkt att kunna flyttas, men en nuc är ju faktiskt en stationär dator (om än liten) som inte är tänkt att flyttas på, varför ska man då komplettera med ett enormt kabinett för ett grafikkort istället för att bara köpa ett mindre itx-system från början?

Du kan ha en NUC+Laptop med bara en docka. Gäller att se möjligheterna Även om jag tror användargruppen är extremt smal.

Permalänk
Medlem

Ingen IR vad jag kan se, och gissningsvis så kommer den att låta en hel del när man belastar GPU'n.
45w TDP jämfört med 15w på i5 skylake modellerna, det är en -massiv- ökning.
Och runt 10 papp färdigutrustad ? wow !
Tror dom som handlar en och förväntar sig en speldator kommer att bli väääldigt besvikna.
Och då kan man ju genast fråga sig vad poängen med den är från början
Ett coolt koncept helt klart, men en mobil HQ CPU utan iris pro hade nog varit vettigare.

Då tror jag mer på Zotac's Magnus koncept.
Mobil CPU kombinerat med en riktig mobil GPU.

*edit*
My bad, den har IR reciever.

Permalänk
Medlem

"...någonting som bör räcka för spelande i Full HD med vissa kompromisser i inställningarna i nyare spel."

Med "vissa kompromisser" menas medium-quality och ingen AA i ca 30 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

"...någonting som bör räcka för spelande i Full HD med vissa kompromisser i inställningarna i nyare spel."

Med "vissa kompromisser" menas medium-quality och ingen AA i ca 30 fps?

Antagligen.
En kvalificerad gissning är att IRIS P580 är ungefär 60% snabbare än 540 (som ju testats flitigt redan).
Så helt klart en stor skillnad, men fortfarande hamnar den bland de långsammaste "spelsystemen".

Permalänk
Medlem

Fler bilder (knykta från www.legitreviews.com).

Hoppas att någon site får klorna på en snart så vi får se hur den ser ut inuti.
Gissar på att en stor del (30%?) är kylning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Nej det handlar ju mer om utnyttjandet.

Förutsätt att denna presterar bättre med lika många "Execution Units" då detta är en uppdaterad arkitektur med stöd för DX12 och Vulkan och säkert en del "lessons learned".

Lägg sen till 72 EUs mot de 48 i 6200 och DDR4 minne mot DDR3 i Broadwell så kanske du får en fingervisning.

Intel har lovat guld och gröna skogar med alla sina iGPU och ännu har de inte riktigt levererat. Jag tänker vara fortsatt kritisk till deras påståenden tills vi ser faktiska benchmarks i faktiska spel. Du kan ju titta på hur Skylake och Broadwell presterar mot ett GTX 750 Ti i Sweclockers tester så ser du hur långt efter de ligger i praktiken. http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Ska de konkurrera med GM107 behöver de mer eller mindre dubbla prestandan från 6200 som körde 48 EU och 128 MB eDRAM med en total teoretisk prestanda på 883 GFLOPS. De har ökat antal EU med 50 % och den teoretiska prestandan med 30 %. Det är en väldig massa extra prestanda att få ut från arkitekturen. Jämför man Skylake med Haswell i samma test (Gen9 mot Gen 7+ med 24 mot 30 EU) så är det inte så stor skillnad. Jag ser inte riktigt var all denna extra prestanda ska komma från.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Det jag ser som den stora grejen är ju Iris GPUn (580) som utklassar AMDs (nuvarande) APUer och presterar som nVidia GTX 750 om inte bättre.
http://wccftech.com/intel-iris-pro-graphics-gamers/
Med denna kan man få ett kompakt system som kan köra D3, Dota 2 m.m. på högsta utan problem och antagligen CS:GO med hög fps kanske med lite neddragen grafik.

Edit: Lite siffror. De påstår 1152 Gflops jämför det med HD4600 på 400 Gflops och Intel HD 530 på 442Gflops så är det över 2.5x prestandan

Så det man betalar för är ett kompakt system med fyrkärnig skylake CPU och relativt stark GPU. (och häftig logga )

Men för egen del kör jag hellre på en vanlig stationär dator.

Har svårt att se att den skulle vara så pass mycket snabbare än tex i5-5675C, för den lär vara ungefär dubbelt så snabb för att ha den prestandan du pratar om. Inte för att jag personligen är missnöjd med prestandan, att ha den CPU och GPU-prestanda som dessa chip har med tanke på sin TDP är sjukt imponerande trots att de inte riktigt är redo för någon AAA-gaming i 1080p än. Hur många procent har dom inte ökat iGPU-prestanda från SB nu egentligen? Imponerande imo även om den inte verkar så relevant för många här iaf.

Tycker dock inte alls detta verkar vara en onödig produkt, onödig för gaming kanske. Men kan nog vara lämplig som kontorsdator/arbetsstation om man sysslar med lite tyngre grejer som photoshop och lite videoredigering etc där en vanlig nuc inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Intel har lovat guld och gröna skogar med alla sina iGPU och ännu har de inte riktigt levererat. Jag tänker vara fortsatt kritisk till deras påståenden tills vi ser faktiska benchmarks i faktiska spel. Du kan ju titta på hur Skylake och Broadwell presterar mot ett GTX 750 Ti i Sweclockers tester så ser du hur långt efter de ligger i praktiken. http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Ska de konkurrera med GM107 behöver de mer eller mindre dubbla prestandan från 6200 som körde 48 EU och 128 MB eDRAM med en total teoretisk prestanda på 883 GFLOPS. De har ökat antal EU med 50 % och den teoretiska prestandan med 30 %. Det är en väldig massa extra prestanda att få ut från arkitekturen. Jämför man Skylake med Haswell i samma test (Gen9 mot Gen 7+ med 24 mot 30 EU) så är det inte så stor skillnad. Jag ser inte riktigt var all denna extra prestanda ska komma från.

530 som ju sitter i desktop 6600K/6700K har ju bara 24 EU's.
Så med 3 gånger så många EU's och 128MB EDRAM (jämfört med noll) kommer den såklart att vara väldigt mycket snabbare än dessa.
Broadwells "värsting" 6200 har ju 48 EU's och 128MB EDRAM, men jag gissar på att det har gjorts lite optimeringar för skylake.
Men visst, 750Ti kommer nog att äga dom fortfarande, iaf i nyare spel.
Svårt att klå dedikerat minne med skyhög bandbredd trots allt.

Permalänk

Oj, HDMI 2.0 på en NUC med Skylake, trodde inte det skulle komma av allt jag läst. Undra om det är någon ful-lösning och ej stödjer HDCP 2.2?

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du kan inte få motsvarande CPU+GPU prestanda i denna formfaktor då det krävs en dGPU typ 750Ti/370.

Sedan drar redan 750Ti mer än vad CPU+iGPU drar i denna NUC. Detta blir rimligen en extremt nischad produkt, personligen har jag aldrig riktigt sett poängen med dessa kretsar med kraftig iGPU då blir klart billigare alt. klart högre prestanda med dGPU om man nu ska spela. Är enbart vettigt om det måste vara så litet som möjligt och det måste dra minimal mängd ström.

Presterar den så mycket bättre än Broadwell med Iris Pro för desktop?

Och jag förstår inte riktigt varför det kostar flera tusen extra.
Är det för att kretsarna är handplockade och det är få som klarar av att hålla så höga frekvenser vid så låg energiförbrukning?
Eller tar dom bara så mycket betalt för att dom kan?

Skrivet av Yoshman:

Finns ju även en i5 baserad variant som är bestyckad med 15 W TDP CPU med Iris 540. Prestandamässigt matchar NUCen med 15 W TDP Skylake i5 förra årets modell med Broadwell i5 med TDP på 28 W.

Den är ju något mer prisvärd iaf.

Skrivet av Chibariku:

Samtidigt verkar den prestera ungefär som en 6600k, iaf med flera trådar. Och att kyla en 6600k är svårt att få tyst och billigt i ett mitx.

Nja, så svårt är det ju verkligen inte.
Och inte särskilt dyrt heller.
Dock blir det ju en helt annan storleksklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eller tar dom bara så mycket betalt för att dom kan?

Huvudet på spiken där tror jag

Permalänk
Medlem

Grymt imponerande! Men 10k för en nuc känns väl lite väl magstarkt ändå va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Första NUC:en som verkar intressant!

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt syftet med denna, överdimensionerad och dyr som HTPC och för dålig för gaming, men kul att utvecklingen går framåt. Om några år kanske konceptet är moget.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Om några år kanske konceptet är moget.

Målet flyttas ju hela tiden.
Spel utvecklas ju för vad värstingdatorer kommer att klara om flera år (med vissa undantag).
Så ett pyttelitet system som klarar nya AAA titlar i hög grafik lär vi nog aldrig få se.

Men nog finns det en marknad för denna NUC.
Som vardagsrums PC för HTPC och soff-spelande så har den däremot tuff konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Detta med drivrutiner för Intels grafik stämde tidigare, dock så har de blivit mycket bättre på detta.

Något som skulle vara intressant och faktiskt välbehövligt vore om Intel slogs in på diskret grafikkort så vi får Nvidia/AMD/Intel på GPU marknaden.

Jag tror inte marknaden för diskreta grafikkort är tillräckligt lukrativ nu för tiden. Annars hadde det varit intressant att se någon av de mobila gpu:erna som powervr, adreno eller mali i fullskaliga kretsar. Kanske det händer något om Vulkan lyckas rubba DirectX dominansen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Presterar den så mycket bättre än Broadwell med Iris Pro för desktop?

Går inte att säga än, men min gissning är ändå att TDP kommer bli flaskhals så man får inte ut full potential av 3 "slices" med total 72 EU jämfört med 2 "slices" med totalt 48 EU i Iris Pro 6200.

Tittar man på hur iGPU presterar i spel så känns det lite som både Intel och AMD numera slagit i TDP spärren, att Iris Pro har mer väsentligt mer bandbredd verkar inte göra supermycket i spel

Dold text
Dold text

Om man däremot tittar på rena beräkningar med OpenCL så ser man däremot att Iris Pro faktiskt har rätt mycket pulver under huven för att vara en iGPU

Dold text

något jag tror är en kombination av att GPGPU beräkningar tenderar att inte alls kräva samma minnesbandbredd + att dessa normalt sett låter CPU- eller GPU-delen jobba hårt vilket då göra att i stort sett hela TDP-budgeten kan gå till iGPU i beräkningarna.

Enda poängen jag ser med att göra riktigt starka iGPUer är om GPGPU tar fart. Idag är nog överlägset största hindret för GPGPU att det är komplicerat och kräver att man explicit utvecklar för att stödja det, finns dock några projekt där man funderar på hur GPGPU automatiskt kan användas i de system där det finns och där kapaciteten är tillräckligt för att vara värt det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Ja, kylningen är ett frågetecken. Vi får se hur testerna utfaller när de första exemplaren blir tillgängliga.
Intel® Core™ i7-6770HQ är en 45W TDP cpu och sen ska man stoppa in en eller kanske två SSD plus 16GB RAM också. Verkar inte finnas plats för någon hårddisk i Skull Canyon med tanke på den låga profilen. Dubbla 512GB Samsung 950 Pro SSD kostar 6500 kr i skrivande stund.
Detta gör att Skull Canyon NUC6i7KYK kommer att bli vad gäller kostnad bli jämförbar med en hyfsad desktop PC med Skylake Core i7-6700K. Tveksamt om jag skulle lägga så mycket pengar på denna "heta" (!) dödskallelåda.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på PS2 Slimm då jag ser denna?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Ja, kylningen är ett frågetecken. Vi får se hur testerna utfaller när de första exemplaren blir tillgängliga.
Intel® Core™ i7-6770HQ är en 45W TDP cpu och sen ska man stoppa in en eller kanske två SSD plus 16GB RAM också. Verkar inte finnas plats för någon hårddisk i Skull Canyon med tanke på den låga profilen. Dubbla 512GB Samsung 950 Pro SSD kostar 6500 kr i skrivande stund.
Detta gör att Skull Canyon NUC6i7KYK kommer att bli vad gäller kostnad bli jämförbar med en hyfsad desktop PC med Skylake Core i7-6700K. Tveksamt om jag skulle lägga så mycket pengar på denna "heta" (!) dödskallelåda.

Man måste dock inte köpa dom dyraste m.2 diskarna
Kan verkligen hoppas på att Intel försett m.2 platserna med någon form av kylning.
För en 950 PRO i en pytteliten låda utan luftcirkulation känns lite riskabelt.
Att döma av bilderna så ser det ju ut som att lådan är öppen på ena kortsidan.
Om det är där fläkten tar luft, över all elektronik och sedan ut på baksidan så kanske det fungerar

Permalänk
Medlem

Nånting slog mig just.
Kolla in baksidan på bilden:

Kolla hur hoptryckt ethernet kontakten är.
I verkligheten så är dom ju nästan fyrkantiga.
Har Intel gjort en Apple och fuskat med bilderna för att det skall se tunnare ut ?
Vilket Scoop !

Permalänk
Medlem

@Svensktiger Skulle inte säga att en RJ45 är kvadratisk, men fyrkantig ja.
Men du har ju en bild på ett riktigt exempel av skullnuc några poster upp, den ser inte ut att vara tjockare än konceptbilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Snälla, kan någon förklara för mig vad vitsen med en nuc med externt grafikkort är? Kan se det på en laptop som är tänkt att kunna flyttas, men en nuc är ju faktiskt en stationär dator (om än liten) som inte är tänkt att flyttas på, varför ska man då komplettera med ett enormt kabinett för ett grafikkort istället för att bara köpa ett mindre itx-system från början?

Ingen direkt vättig anledning men säg att de hade varigt billigare, så skulle man kunna ha fler nuc's hemma och om en bara spelar så skulle man kunna flytta det dyra grafikkort imellan. T.ex att man har en dator i vardagsrummet och en i sovrummet för lite kontorsarbete. Om då det ena rummet är upptaget så skulle man kunna flytta på den bara. Ett annat mer logist senario är t.ex jag som åker över till minna päron då och brukar spela några timmar till på kvällen efter de gått och lagt sig skulle kunna ta med mig mitt externa grafikkort i rygsäken och kopla in i deras nuc de har till tvn för att kolla på svtplay och dvd filmer. Få desktop prestanda genom att bara flytta grafikkortet med sig.
Men idagsläget för dyrt och sen får man se hur det kommer funger i framtiden med externa grafikkort.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nånting slog mig just.
Kolla in baksidan på bilden:

http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2016/03/nuc6i7kyk-front-back.png

Kolla hur hoptryckt ethernet kontakten är.
I verkligheten så är dom ju nästan fyrkantiga.
Har Intel gjort en Apple och fuskat med bilderna för att det skall se tunnare ut ?
Vilket Scoop !

Ser lite hoptryckt ut men skulle inte påstå att rj45 är kvadratisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att en laptop med denna CPU+iGPU vore betydligt intressantare?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Ser faktiskt användningsområdet för att kunna koppla in externt grafikkort, exempelvis om man har 2 bostäder som man ibland skiftar mellan, då kan grafikkortsdockan stå kvar och du behöver bara ta med dig en liten nuc för att kolla på filmer/göra det grundläggande i den andra bostaden/jobbet/whatever, och när du väl är hemma igen kan du spela om du så vill.

Men konceptet fungerar ju enl. mig bättre med en ultrabook som har möjligheten till extern grafikkortsdocka - dock inte den lilla 12,5" datorn razer har gjort som inte ens säljs i Sverige, ska man spela ibland på en laptop och ändå ha den ganska portabel tycker jag ju att man borde göra någonting i still med Dell XPS 13/15, tänker mig en laptop på kanske 14" med ultratunn ram, som inte väger mer än ett paket mjölk.

Permalänk
Medlem

Det jag ser som den stora grejen är ju Iris GPUn (580) som utklassar AMDs (nuvarande) APUer och presterar som nVidia GTX 750 om inte bättre.
http://wccftech.com/intel-iris-pro-graphics-gamers/
Med denna kan man få ett kompakt system som kan köra D3, Dota 2 m.m. på högsta utan problem och antagligen CS:GO med hög fps kanske med lite neddragen grafik.

Edit: Lite siffror. De påstår 1152 Gflops jämför det med HD4600 på 400 Gflops och Intel HD 530 på 442Gflops så är det över 2.5x prestandan

Så det man betalar för är ett kompakt system med fyrkärnig skylake CPU och relativt stark GPU. (och häftig logga )

Men för egen del kör jag hellre på en vanlig stationär dator.

Ja visst har Intel imponerat med dessa igp's, helt klart.

Hoppas man snart kan vara utan extern GPU helt och hållet, ja kanske inte som inbiten gamer i höga upplösningar och spelar krävande spel med alla tänkbara krav på ögongodis men för en som mig som bara kör lite virtuell racing då och då?

Får se vad som händer om man skulle slinka in på VR tåget sen men den dagen den sorgen isf.

Permalänk
Medlem

Fan vad kul!! Denna makalösa lilla manick har jag väntat länge på!!

Jättekul också att se att hela forumet går bananas över en NUC. Folk brukar annars mest rycka på axlarna men med denna CPU/GPU kraft så finns det helt klart en större fanbase!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Man måste dock inte köpa dom dyraste m.2 diskarna
Kan verkligen hoppas på att Intel försett m.2 platserna med någon form av kylning.
För en 950 PRO i en pytteliten låda utan luftcirkulation känns lite riskabelt.
Att döma av bilderna så ser det ju ut som att lådan är öppen på ena kortsidan.
Om det är där fläkten tar luft, över all elektronik och sedan ut på baksidan så kanske det fungerar

Finns inte så många andra M.2 SSD att välja på. Man kan spara lite på att välja 256GB istället för 512GB och då finns Crucial och Kingston att tillgå. Samsung 850 EVO M.2 är billigare än Samsung 950 Pro M.2 så där kan man spara en del.
Men problemet är att det vad jag förstår inte finns plats för en 2,5" hdd typ Seagate Laptop SSHD 8GB 1TB som man kan sätta in i Intels större NUC som NUC6i5SYH t ex.